Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-10, 17:32
  #61
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Hur kan då Bitcoin tappa marknadsandelar?
Marknaden är värdebärare. Ge mig en graf som visar att Bitcoin tappat andelar, snarare än ökat exponentiellt (retoriskt; du behöver inte försöka). Om Bitcoin tappar andelar i framtiden kommer det vara för att något är [aggregerat ansett som] väldigt mycket bättre, aldrig till en kopia. Risken för det är försumbar; det bör beskrivas som omöjligt. Det är som om vi skulle rubba dygnsrytmen för att alla råkade hoppa samtidigt.

Jag ignorerar inte statistiken, jag säger att du inte förstår statistiken. Och som jag har påpekat är det inte konstigt att du inte gör det, eftersom det inte har med intelligens att göra; är man inte insatt i detta så är det uppförsbacke, för du kan inte förklara det genom att analysera våra nuvarande system. Det är en helt annan box, dessutom en ny sådan som mänskligheten aldrig haft förut. Våra gamla system är toppstyrda - man bestämmer vad som gäller innan det gäller. Bitcoin är organiskt. Jämvikterna har mer gemensamt med evolutionsteori än med fiat. Ingen bestämde att litecoin (2011) skulle vara lilleputt ingen bryr sig om. Men det är det. Facit får vi här genom att titta på verkligheten, inte beskriva den.

Btw, nu kan man alltså betala skatt med pyramidspelet. Vi får alltså antingen säga att det inte är ett pyramidspel, eller fundera lite på vad vi egentligen menar med pyramidspel. Om pyramidspel är värdelösa, hur kan de då betala skatt som används för infrastruktur som används för osv, osv..
https://zycrypto.com/chiasso-switzer...t-tax-bitcoin/

Schweiz ligger oerhört långt före Sverige i dessa tekniker. På samma vis ligger jag oerhört långt före dem som inte lagt en massa tid på att studera systemet. Det handlar inte om att Schweiz är smartare än Sverige eller att jag är smartare än någon annan, det handlar i båda fallen om att studera systemet för vad det är. När du tror att du hittar problem med konceptet för att du tittar djupare än andra är det snarare så att du ser problem för att du inte överhuvudtaget tittar.

Vad gäller faktiska utmaningar som finns på riktigt skulle vi ha en massa spännande att diskutera, men då måste man först förbi de saker som inte är problem.
__________________
Senast redigerad av Trillske 2017-09-10 kl. 17:35.
Citera
2017-09-10, 18:46
  #62
Medlem
Tänkte precis fråga samma sak/ämne. Mycket spännande läge. Hur gör ni andra i veckan som kommer?
Citera
2017-09-10, 19:23
  #63
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Marknaden är värdebärare. Ge mig en graf som visar att Bitcoin tappat andelar, snarare än ökat exponentiellt (retoriskt; du behöver inte försöka). Om Bitcoin tappar andelar i framtiden kommer det vara för att något är [aggregerat ansett som] väldigt mycket bättre, aldrig till en kopia. Risken för det är försumbar; det bör beskrivas som omöjligt. Det är som om vi skulle rubba dygnsrytmen för att alla råkade hoppa samtidigt.

Jag ignorerar inte statistiken, jag säger att du inte förstår statistiken. Och som jag har påpekat är det inte konstigt att du inte gör det, eftersom det inte har med intelligens att göra; är man inte insatt i detta så är det uppförsbacke, för du kan inte förklara det genom att analysera våra nuvarande system. Det är en helt annan box, dessutom en ny sådan som mänskligheten aldrig haft förut. Våra gamla system är toppstyrda - man bestämmer vad som gäller innan det gäller. Bitcoin är organiskt. Jämvikterna har mer gemensamt med evolutionsteori än med fiat. Ingen bestämde att litecoin (2011) skulle vara lilleputt ingen bryr sig om. Men det är det. Facit får vi här genom att titta på verkligheten, inte beskriva den.

Btw, nu kan man alltså betala skatt med pyramidspelet. Vi får alltså antingen säga att det inte är ett pyramidspel, eller fundera lite på vad vi egentligen menar med pyramidspel. Om pyramidspel är värdelösa, hur kan de då betala skatt som används för infrastruktur som används för osv, osv..
https://zycrypto.com/chiasso-switzer...t-tax-bitcoin/

Schweiz ligger oerhört långt före Sverige i dessa tekniker. På samma vis ligger jag oerhört långt före dem som inte lagt en massa tid på att studera systemet. Det handlar inte om att Schweiz är smartare än Sverige eller att jag är smartare än någon annan, det handlar i båda fallen om att studera systemet för vad det är. När du tror att du hittar problem med konceptet för att du tittar djupare än andra är det snarare så att du ser problem för att du inte överhuvudtaget tittar.

Vad gäller faktiska utmaningar som finns på riktigt skulle vi ha en massa spännande att diskutera, men då måste man först förbi de saker som inte är problem.

Det är säkert så att jag är fast i min box. Allt jag kan göra är att analysera Bitcoin utifrån den kunskap jag har. Jag har ett perspektiv som skiljer sig från ditt självklart. Jag är öppen för att min box kan vara sämre på att analysera situationen än din. Men jag är även öppen för att det kan vara tvärtom. Är du det också? Eller ser du mig som hopplöst efter? Allt vi kan göra via flashback är att stöta och blöta våra argument. Får jag reda på nåt nytt så vidgar jag gärna min box. Det har t.ex. hänt med mina politiska åsikter de senaste åren, så det är inget jag har nånting emot och jag har läst en del av dina inlägg med intresse och nyfikenhet.

Så eftersom allt jag har att gå på är de argument som levereras så ska jag svara på det jag ser.

Jag förstår inte poängen med den retoriska frågan? Det är väl så att Bitcoin ökar i marknadsvärde samtidigt som den tappar i marknadsandel. Dvs kryptobranchen i stort ökar snabbare än Bitcoin.

Litecoin har i nuläget ett marknadsvärde på över 3 miljarder dollar. Det kanske inte är någon jättesumma men det är inte försumbart heller. Det är uppenbart att kopian inte är helt obetydlig.

Att man kan betala skatt med pyramidspelet räddar inte pyramidspelet. Det är ovanligt givetvis men inget som förändrar dess fundamentala värde. Det är ett argument som syftar till att tala om att pyramidspelet är respekterat. Om man var tvungen att betala skatt med det så skulle det vara en annan sak. Då är en efterfrågan alltid tryggad så länge det består.

Sen hänvisar du till något som får mig att tänka på begreppet "this time is different".

"Det är en helt annan box, dessutom en ny sådan som mänskligheten aldrig haft förut."

Detta är ett återkommande argument för att motivera värderingar som bryter mot gamla regler men det brukar alltid med facit i hand sluta med att de gamla reglerna fortfarande gäller.

Varför är det annorlunda den här gången? Nätverkseffekten och att det går att betala skatt med det i Schweiz, och det är en fantastisk teknik givetvis är argumet som jag hört. Men alla de argumenten tycker jag att jag förstår, och därför även förstår varför de inte räcker för att förklara en hög värdering för Bitcoin. Och jag har redan motiverat varför på var och ett av de argumenten så jag ska inte göra det igen nu.
Citera
2017-09-10, 20:56
  #64
Medlem
Trillskes avatar
(Att jag citerar en del enstaka rader betyder inte att jag inte läser resten, jag försöker vara hitta punkter där det förhoppningsvis blir pedagogiskt)
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Varför är det annorlunda den här gången?
Den här är mycket spännande. Annorlunda jämfört med vad? Det jag beskriver är liksom inget nytt, det är bara något helt annat än de system vi i modern tid använt som ekonomiskt system. Faktum är ju dock att vår kunskap om organiska system (tex evolutionsteorin) dels är äldre än det vi känner som kronor och dollar, dels är den baserad på vetenskap. Dvs sakerna var sanna även innan vi visste om dem.

Även min förståelse för systemet (samt "Satoshis" - vem eller vad nu det är) baseras även den i tidigare kunskap, men det handlar om kunskap om organiska system och dess jämvikter och konvergenser.

Vad man kan designa (och designar) i den här världen är inte hur marknaden måste agera, utan istället systemets naturlagar. Bitcoin håller sig inte ifrån problem för att det är olagligt att fuska, det håller sig ifrån problem för att det inte är lönsamt att fuska.

Varför slänger folk bort sådan enorm mängd energi på att mina Bitcoin? Varför växer träd högt? För att andra gör det. Vi har inte en polis som övervakar systemet, vi har evolutionär stabilitet. Och träd kommer inte gemensamt plötsligt bestämma sig för att inte växa högt.

Jag kan förstås droppa en massa anektodiska exempel, men hittar inget mer generellt sätt att förklara det på. Men poängen är att bitcoin med vänner är organiska system, och kan därmed bara förstås utifrån vår kunskap om organiska system. Det kan bli en jobbig omställning eftersom en stor del i att studera organiska system är att empiriskt titta på vad de faktiskt gör och gjorde, snarare än kommer att göra. Men å andra sidan kan det vara skönt när det sjunker in att vad gäller kunskap är det SEK och USD som är "konstiga". Mänskligheten är organisk, alla samhällen är i grunden organiska, alla grupper av djur och växtlighet är organiska osv. All vår mer generellt applicerbara kunskap handlar om organiska system som lyder under naturlagar; att studera toppstyrda system blir bara en kvalitativ djupdykning (e.g. om man studerar SEK och USD blir man duktig på SEK och USD - inte på ekonomiska system).
__________________
Senast redigerad av Trillske 2017-09-10 kl. 20:58.
Citera
2017-09-10, 21:25
  #65
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
(Att jag citerar en del enstaka rader betyder inte att jag inte läser resten, jag försöker vara hitta punkter där det förhoppningsvis blir pedagogiskt)
Den här är mycket spännande. Annorlunda jämfört med vad? Det jag beskriver är liksom inget nytt, det är bara något helt annat än de system vi i modern tid använt som ekonomiskt system. Faktum är ju dock att vår kunskap om organiska system (tex evolutionsteorin) dels är äldre än det vi känner som kronor och dollar, dels är den baserad på vetenskap. Dvs sakerna var sanna även innan vi visste om dem.

Även min förståelse för systemet (samt "Satoshis" - vem eller vad nu det är) baseras även den i tidigare kunskap, men det handlar om kunskap om organiska system och dess jämvikter och konvergenser.

Vad man kan designa (och designar) i den här världen är inte hur marknaden måste agera, utan istället systemets naturlagar. Bitcoin håller sig inte ifrån problem för att det är olagligt att fuska, det håller sig ifrån problem för att det inte är lönsamt att fuska.

Varför slänger folk bort sådan enorm mängd energi på att mina Bitcoin? Varför växer träd högt? För att andra gör det. Vi har inte en polis som övervakar systemet, vi har evolutionär stabilitet. Och träd kommer inte gemensamt plötsligt bestämma sig för att inte växa högt.

Jag kan förstås droppa en massa anektodiska exempel, men hittar inget mer generellt sätt att förklara det på. Men poängen är att bitcoin med vänner är organiska system, och kan därmed bara förstås utifrån vår kunskap om organiska system. Det kan bli en jobbig omställning eftersom en stor del i att studera organiska system är att empiriskt titta på vad de faktiskt gör och gjorde, snarare än kommer att göra. Men å andra sidan kan det vara skönt när det sjunker in att vad gäller kunskap är det SEK och USD som är "konstiga". Mänskligheten är organisk, alla samhällen är i grunden organiska, alla grupper av djur och växtlighet är organiska osv. All vår mer generellt applicerbara kunskap handlar om organiska system; att studera topostyrda system blir bara en kvalitativ djupdykning (e.g. om man studerar SEK och USD blir man duktig på SEK och USD - inte på ekonomiska system).

Ja, annorlunda mot hur valutor värderats tidigare.

Vilka problem är det Bitcoin håller sig ifrån genom att göra det olönsamt att fuska menar du? Och vad menas med jämförelsen om att det är olagligt att fuska (i andra system antar jag)?

Jag förstår inte liknelsen till träd? Mitt svar är att ett träd växer sig högt pga en process som kallas för fotosyntes, inte för att andra träd gör det.

Finns det nåt annat organiskt system du kan rekommendera att jag studerar för att bättre förstå Bitcoin?

Bitcoin värderas för att andra människor värderar dem. Det förstår jag. Och där verkar vi ju ha samsyn. Det i sig gör det inte till ett pyramidspel men faktumet att det är det enda som står bakom värderingen av en Bitcoin gör det till ett pyramidspel. Om det inte finns någon icke monetär nytta av att äga en Bitcoin och ingen backning så finns det inget värde att falla tillbaka på. Kryptovalutor som har någon form av backning kommer att konkurrera ut Bitcoin med tiden.

Eller så har jag mer att lära mig om hur Bitcoin är ett organiskt system och att det förändrar analysen och då kan dina svar på mina frågor hjälpa mig att nå ökad förståelse.
Citera
2017-09-10, 21:33
  #66
Medlem

helvette nu börjar det flumma ordentligt... och jag gillar deeee... kanske är det precis detta denna världen behöver. ja menar den nya generationen liknar inget annat världen skådat kanske är vi redo för detta...

vad kan jag göra för att gagna utvecklingen? förutom att gå all in i skiten förstås, det kan jag inte pga familjesituation osv osv bebis arbetslöshet NEETing mm mm men en 10% av mitt blygsamma kapital utan problem! kanske 20.
Citera
2017-09-10, 21:39
  #67
Medlem

du har förstås objektivt rätt och en ödmjuk inställning, intellegent är du med säkert och framgångsrik och allt det där... men kanske är allt en generationsfråga, och bakgrundsfråga... nu är visserligen 72mm gammal som gatan som jag förstått det men jag gissar att denna grej drivs av den nya generationen i huvudsak 80 talister...

du kanske är gammal och inte förstår att ungdomen i väst har haft det mesta från dag 1 på ett annat sätt... och inte har samma barriärer mellan digital värld och vanlig. inte för inte som bitcoin startades av mtgox (magic the gathering exchange) där man kunde byta spelkort i magic mot stora summor pengar. det är samma snubbar... magic spelare som blev poker spelare som blev ingenjörer. en dag äger dem världen... ganska snart.

fyllesnack,,... men sant ändå. världsordningen kommer ändras som aldrig förr och så länge utvecklingen går dit är bitcoin instrumentet och kommer inte sjunka.

mashallah!
Citera
2017-09-10, 21:40
  #68
Medlem
72mms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Nätverkseffekt, ja eftersom det var hämtat från ett svar till Trillske handlar det om att jag vill ha ett ord på det som Trillske använder för att motivera Bitcoins värde. Jag tycker det passar bra med ordet nätverkseffekt men om du har ett bättre ord så får du gärna föreslå något. Jag tycker även nätverkseffekt passar på pyramidspel. Jag använder ordet i denna betydelsen:

"The network effect is a phenomenon whereby a good or service becomes more valuable when more people use it."
Är inte definitionen av ett pyramidspel att "vinsterna" till 100% finansieras av nytt kapital utifrån? Du ser ingen skillnad på det och en fri marknad där priset av något som är begränsat i mängd helt sätts av tillgång och efterfrågan?

I ditt citat ovan syftas det väl på det värde som genereras av en ökad mängd noder, inte av den följande värderingen av nätverket som sådant. Det är ett ekonomiskt värde som ökar för varje deltagare i nätverket, inte något man måste likvidera en position för att få ut. Ett pyramidspel är ett nollsumma spel, "nätverkseffekten" beskriver konkret skapande av kapital.

Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Det är absolut inte en halmgubbe utan ett försök att sätta en etikett på något så det blir enklare att diskutera. Kontrollfrågade t.om. om det var nätverkseffekt han menade.
Ok, jag köper det.

Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Angående inväningen mot backningen. Hoppas det är ok om jag använder ordet skulder istället för krediter för jag tycker det är ett mer korrekt ord. Obligationer är skulder men de är marknadsvärderade skulder. Staten kan inte hitta på vad de är värda. Centralbanken har alltså marknadsvärderade tillgångar som backning för valutan. Nu tycker dock även jag det finns en poäng i att vara skeptisk mot detta eftersom det är statens skulder som centralbanken håller som fordringar. Dvs folk som håller i en fiat valuta bör vara på sin vakt och ha koll på vad centralbanken och staten sysslar med. Men det är inget bevis på att valutan inte är backad, tvärtom, skulle värdet på backningen sjunka kraftigt så sjunker även värdet på valutan. Tydligare än så att valutan är backad blir det inte. Och om valutan inte var backad, om valutan har värde trotts detta, inte tack vare detta, finns det ingen vitts med att hålla en massa dyra obligationer i reserv i centralbanken. Ändå görs det.
Att skapa valuta "backat" av krediter som ska betalas av framtida skattebetalare är fullständigt vansinne. Att sedan kalla detta för "pengar" är att blanda bort korten. Här tycker jag det är befogat att prata om "luft" och "pyramidspel". Den verkliga frågan är väl hur länge charaderna kan pågå? Dollarn i sin nuvarande form är 44 år gammal, det är gammalt för en fiat-valuta. Dessutom är den under attack. Jag håller det för ganska troligt att Bitcoin kommer överleva dollarn.

Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Att den totala marknaden för krypto ökar är bra men jag tror inte det kommer hjälpa Bitcoin att överleva i längden. Jag tror på tekniken men inte på Bitcoin.
Exakt vad är det i "tekniken" du tror på? Jag antar att det är blockkedjor som du syftar på, så kan du ge exempel på någon killer-app (befintlig eller framtida) för denna teknik?

Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Du skriver att jag inte förstått vad det är som ger Bitcoin värde, jag gjorde en analys i inlägg #50 som du säkert tycker är fel då. Vad är din egen förklaring?
Du pratade om varför folk värderar Bitcoin och varför de har fel. Jag tror också att Bitcoins värdering är fel, men jag tror den på lång sikt är extremt undervärderad.

Jag har inte lagt mycket tid på att grubbla över hur och varför andra värderar Bitcoin som de gör, jag har bara antagit att Bitcoins värdering helt enkelt är en funktion av en efterfrågan som grovt kan delas upp i långsiktiga positioner, spekulation och transaktions-behov. Hur de förhåller sig till varandra vet jag inte.

Min inställning till Bitcoin baserar sig på min analys av vad det är, och vilken funktion jag tror det kommer att spela i framtiden. Jag tror inte det är en valuta. Jag tror inte det är en digital form av FIAT. Jag tror inte dess egentliga värde ligger i att andra värderar det. Jag tror inte det är digitalt guld, men jag tror det har alla attribut som guld har och som har gjort guld så användbart som monetär bas.

Idag tror jag Bitcoin fungerar som spekulation och som store of value. I morgon tror jag vi kommer se helt nya monetära system ta form, förankrade i Bitcoin. Förr eller senare kommer vi (tvingas?) överge nuvarande dysfunktionella skuld-baserade system, och lite beroende på när detta inträffar så tror jag Bitcoin kan bli mer än bara lite intressant för stora delar av världen.
Citera
2017-09-10, 21:54
  #69
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buzzcola86

du har förstås objektivt rätt och en ödmjuk inställning, intellegent är du med säkert och framgångsrik och allt det där... men kanske är allt en generationsfråga, och bakgrundsfråga... nu är visserligen 72mm gammal som gatan som jag förstått det men jag gissar att denna grej drivs av den nya generationen i huvudsak 80 talister...

du kanske är gammal och inte förstår att ungdomen i väst har haft det mesta från dag 1 på ett annat sätt... och inte har samma barriärer mellan digital värld och vanlig. inte för inte som bitcoin startades av mtgox (magic the gathering exchange) där man kunde byta spelkort i magic mot stora summor pengar. det är samma snubbar... magic spelare som blev poker spelare som blev ingenjörer. en dag äger dem världen... ganska snart.

fyllesnack,,... men sant ändå. världsordningen kommer ändras som aldrig förr och så länge utvecklingen går dit är bitcoin instrumentet och kommer inte sjunka.

mashallah!

Självklart. Den här gången "är det annorlunda". Tack för ny info som jag inte kände till. Som jag sagt många gånger i denna tråden, tekniken har enorm potential men den är inte beroende av Bitcoin.
Citera
2017-09-10, 21:56
  #70
Medlem
72mms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Jag förstår inte liknelsen till träd? Mitt svar är att ett träd växer sig högt pga en process som kallas för fotosyntes, inte för att andra träd gör det.
Ah! Fin illustration av de olika boxarna som ni sitter i när ni tänker, hihi...

Citat:
Ursprungligen postat av buzzcola86
nu är visserligen 72mm gammal som gatan som jag förstått det
Hörrödudu!
Citera
2017-09-10, 21:57
  #71
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 72mm

Idag tror jag Bitcoin fungerar som spekulation och som store of value. I morgon tror jag vi kommer se helt nya monetära system ta form, förankrade i Bitcoin. Förr eller senare kommer vi (tvingas?) överge nuvarande dysfunktionella skuld-baserade system, och lite beroende på när detta inträffar så tror jag Bitcoin kan bli mer än bara lite intressant för stora delar av världen.

okej en till... ja världen som den ser ut nu är inte okej! om man tänker på det utan skygglappar inser man hur kokkobello allt är.... så visst förhoppningsvis har ni gamla fostrat en ny generation som inte går med på gamla principer. detta hänger ihop med politik förstås men allt har ändrats så otroligt senaste 50 åren så anno 2050 kan det gott vara som mr 72mm insunierar (stavninng?)

tolerans och nytänkande eller världkrig, det är frågan, folk är upplysta idag
Citera
2017-09-10, 22:04
  #72
Medlem
Hur menar du ? Spåra ur ?....Öppnar nästa vecka en alldeles ny....-coin......Har läst att Bitcoin ska gå till 100 Triljarder dollar...Tänkte erbjuda min....-coin för 5 öre...räknar med att första dagen handlar coin-fantaster upp den till 50 öre en tiodubbling på 1 dag. Det är en ny tid nu---Efter en månad kan jag pensionera mig och köpa hus på Hawaii...Hallelujah..Förstår inte varför inte ALLA registrerar en...-coin,,,Det är ju som att ta pengar från små barn...Dot-com-boomen börjar framstå som en fis i rymden om detta håller i sig.....
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback