• 1
  • 2
2017-09-01, 09:44
Medlem
rostigamazons avatar
Om du går och handlar en bil, sen vill du betala bilen kontant, typ du skickar över pengar till bilföretaget dan efter köpet. Då kan man ibland höra bilförsäljare som säger - Vi vill helst att du betalar på det här sättet. Bilförsäljarna tycks ofta vilja att du istället betalar månadsvis. Men visst går dom med på att du ska få betala kontant, med ett visst motstånd.

Alla borde tjäna på om köpet görs kontant, bilföretaget slipper hålla på med räkningar, bilföretaget slipper vänta på sina pengar. Kunden äger bilen direkt. Jag tycker snarare att man skulle kunna få lite lägre pris, om man betalar kontant. Eftersom det underlättar för alla parter i affären.

Det här gäller inte bara bilaffärer, det kan gälla villa båt mc osv. Försäljarna borde ju vara glada om folk kan betala kontant, istället blir dom lite tagna på sängen, känns det som.

Vad tycker ni, har ni råkat ut för något liknande ?
Citera
2017-09-01, 09:48
Medlem
MataRengis avatar
Med kontant, menar du då cach på bordet?
Eller menar du hela likviden in på hans konto?
Citera
2017-09-01, 09:57
Medlem
rostigamazons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MataRengi
Med kontant, menar du då cach på bordet?
Eller menar du hela likviden in på hans konto?

Hela summan in på deras konto, det är nog inte så många som tar cash på bordet ?
Citera
2017-09-01, 10:04
Medlem
rostigamazons avatar
Nu syftade jag på en ny bil från ett bilföretag, köper du en bil av en privatperson, då kräver ofta den personen kontant betalning om det går.
Citera
2017-09-01, 11:23
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rostigamazon
Om du går och handlar en bil, sen vill du betala bilen kontant, typ du skickar över pengar till bilföretaget dan efter köpet. Då kan man ibland höra bilförsäljare som säger - Vi vill helst att du betalar på det här sättet. Bilförsäljarna tycks ofta vilja att du istället betalar månadsvis. Men visst går dom med på att du ska få betala kontant, med ett visst motstånd.

Alla borde tjäna på om köpet görs kontant, bilföretaget slipper hålla på med räkningar, bilföretaget slipper vänta på sina pengar. Kunden äger bilen direkt. Jag tycker snarare att man skulle kunna få lite lägre pris, om man betalar kontant. Eftersom det underlättar för alla parter i affären.

Det här gäller inte bara bilaffärer, det kan gälla villa båt mc osv. Försäljarna borde ju vara glada om folk kan betala kontant, istället blir dom lite tagna på sängen, känns det som.

Vad tycker ni, har ni råkat ut för något liknande ?

Bilföretaget får pengarna direkt oavsett tror jag. I normalfallet är det nog så att vid avbetalning betalar ett finansbolag hela fordonet till handlaren. Du får sedan betala månadsvis, med ränta, till finansbolaget. Finansbolaget ger en bonus/kick-back till handlaren för affären, så handlaren får hela summan direkt oavsett, men tjänar mer om du tar den på avbetalning.

I vissa fall har handlaren eget finansbolaget och då tjänar de mer genom att det blir en affär för finansbolaget.

Jag råkade ut för samma sak häromsistens när jag köpte en ny säng (!). Försäljaren ville GÄRNA sälja på mig avbetalning, men jag ville betala direkt. Så även säljarna får säkert bonus om de säljer finansieringslösningar.
Citera
2017-09-01, 13:52
Medlem
Företaget får alltid sina dolares. Likaså tjänar säljaren på att du kör på kredit. Finns lite provision på det.
Citera
2017-09-01, 14:17
Medlem
416.5hps avatar
Senast jag bytte bil betalade jag med Swish. Det var inga problem alls med handlaren.

Glöm bara inte att låsa upp Swish-gränsen i förväg, annars kan man bara föra över 10 000 per dag (gränsen varierar från bank till bank).
Citera
2017-09-01, 14:33
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rostigamazon
Hela summan in på deras konto...

Pengar in på konto är inte kontant.
Citera
2017-09-01, 16:18
Medlem
rostigamazons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Pengar in på konto är inte kontant.

Det tar ofta en dag för banken att föra över pengarna. Få bilföretag som tar emot cash i handen.
Citera
2017-09-01, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Bilföretaget får pengarna direkt oavsett tror jag. I normalfallet är det nog så att vid avbetalning betalar ett finansbolag hela fordonet till handlaren. Du får sedan betala månadsvis, med ränta, till finansbolaget. Finansbolaget ger en bonus/kick-back till handlaren för affären, så handlaren får hela summan direkt oavsett, men tjänar mer om du tar den på avbetalning.

I vissa fall har handlaren eget finansbolaget och då tjänar de mer genom att det blir en affär för finansbolaget.

Jag råkade ut för samma sak häromsistens när jag köpte en ny säng (!). Försäljaren ville GÄRNA sälja på mig avbetalning, men jag ville betala direkt. Så även säljarna får säkert bonus om de säljer finansieringslösningar.

Helt rätt.

Handlarn får sin slant direkt av finansbolaget plus nån procent av lånesumman i kick-back,så det blir mer vinst på ett kreditköp.

Finansbolaget är bara glada år ytterligare en dumskalle som förköper sig.
Mer räntepengar in och förhoppningsvis lite förseningsavgifter och kanske ett återtag när dumstruten inte kan betala längre.

Dessutom så kanske du tvingas ha helförsäkring under den tid du finansierar,kanske du även tvingas köpa något annat meningslöst som handlarn gärna säljer på dig för att få finansiering...osv osv.
Citera
2017-09-01, 16:52
Medlem
sucuks avatar
Visst är det lustigt hur sjukt samhället blivit?

Det man skall göra är att in i det längsta undvika att belåna sig för konsumtion (undantaget är boende eftersom det visserligen är konsumtion men beloppen är så stora att det är svårt att spara ihop till i förväg).

Att inte vilja använda nasarens finansieringslösning hjälper tyvärr inte vid prutning, att inte ha något inbyte däremot kan funka i kombination med direkt betalning - snabb affär för handlaren och mindre kringarbete.
Citera
2017-09-02, 10:54
Medlem
Banköverföring går bra men att betala med rena kontanter är svårt då de har en skyldighet att inte ta emot svarta pengar vilket blir svårt att veta ifall någon kommer in med exempel 100 000 kontant
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in