Citat:
Ursprungligen postat av
rostigamazon
Om du går och handlar en bil, sen vill du betala bilen kontant, typ du skickar över pengar till bilföretaget dan efter köpet. Då kan man ibland höra bilförsäljare som säger - Vi vill helst att du betalar på det här sättet. Bilförsäljarna tycks ofta vilja att du istället betalar månadsvis. Men visst går dom med på att du ska få betala kontant, med ett visst motstånd.
Alla borde tjäna på om köpet görs kontant, bilföretaget slipper hålla på med räkningar, bilföretaget slipper vänta på sina pengar. Kunden äger bilen direkt. Jag tycker snarare att man skulle kunna få lite lägre pris, om man betalar kontant. Eftersom det underlättar för alla parter i affären.
Det här gäller inte bara bilaffärer, det kan gälla villa båt mc osv. Försäljarna borde ju vara glada om folk kan betala kontant, istället blir dom lite tagna på sängen, känns det som.
Vad tycker ni, har ni råkat ut för något liknande ?
Bilföretaget får pengarna direkt oavsett tror jag. I normalfallet är det nog så att vid avbetalning betalar ett finansbolag hela fordonet till handlaren. Du får sedan betala månadsvis, med ränta, till finansbolaget. Finansbolaget ger en bonus/kick-back till handlaren för affären, så handlaren får hela summan direkt oavsett, men tjänar mer om du tar den på avbetalning.
I vissa fall har handlaren eget finansbolaget och då tjänar de mer genom att det blir en affär för finansbolaget.
Jag råkade ut för samma sak häromsistens när jag köpte en ny säng (!). Försäljaren ville GÄRNA sälja på mig avbetalning, men jag ville betala direkt. Så även säljarna får säkert bonus om de säljer finansieringslösningar.