• 1
  • 2
2017-09-03, 08:00
Medlem
MataRengis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Jag råkade ut för samma sak häromsistens när jag köpte en ny säng (!). Försäljaren ville GÄRNA sälja på mig avbetalning, men jag ville betala direkt. Så även säljarna får säkert bonus om de säljer finansieringslösningar.

Detta är ett typiskt sådant tillfälle där man kan förhandla ner priset. Är man bara lite smidig så...

Du ska aldrig acceptera ett avbetalningsköp om du inte ser nån fördel i det.
Citera
2017-09-03, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MataRengi
Detta är ett typiskt sådant tillfälle där man kan förhandla ner priset. Är man bara lite smidig så...

Du ska aldrig acceptera ett avbetalningsköp om du inte ser nån fördel i det.

Som det beskrivs dock inte något givet tillfälle att göra någon prisförhandling, om du nu avser att betala kontant då företaget och/eller säljaren gör en bättre affär vid avbetalningsköp.
Citera
2017-09-23, 10:04
Medlem
rostigamazons avatar
Om du säljer något privat, då vill du helst ha kontantbetalning, borde vara samma med företag.
Citera
2017-09-23, 10:59
Medlem
Genom att erbjuda förmånliga krediter så ökar försäljningen till personer som annars inte skulle ha möjlighet att direktbetala. Finnansbolaget som är knutet till tillverkaren kan låna ut pengar till bra villkor då man lyckas med att sälja betydligt mer. Det som man förlorar på gungorna vinner man på karusellen. Man kan därför egentligen erbjuda räntefri kredit men allt för ofta så blir krediterna väldigt dyr när man inkluderar alla kringkostnader.
Citera
2017-09-23, 18:39
Medlem
rostigamazons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Genom att erbjuda förmånliga krediter så ökar försäljningen till personer som annars inte skulle ha möjlighet att direktbetala. Finnansbolaget som är knutet till tillverkaren kan låna ut pengar till bra villkor då man lyckas med att sälja betydligt mer. Det som man förlorar på gungorna vinner man på karusellen. Man kan därför egentligen erbjuda räntefri kredit men allt för ofta så blir krediterna väldigt dyr när man inkluderar alla kringkostnader.

Det här gör att företagen får en massa extra byråkrati, om fler betalade kontant, kunde företaget sparka några byråkrater, dom ska alltid krångla till allt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in