Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-01, 01:30
  #1
Medlem
Ja som rubriken lyder så vaknade jag av min axel hade gått hur led. Väntade under natten och sedan åkte jag till sjukhuset där ortopeden satt den på plats.

Är det vanligt att axeln bara går hur led så där i sömnen? Hur ska jag göra för att förebygga det?
Hur länge ska jag vänta innan jag börjar med träning?

Tyckte det stod väldigt långa väntetider innan man kunde börja med träning. Det var ju ingen operation doktorn satt ju själv fast den på plats.

Tacksam för svar . Är i 20 års åldern och har inte haft några tidigare axelskador.
Citera
2017-09-01, 01:51
  #2
Medlem
Se om du kan få lite råd från sjukvården. Och lyssna på dem.
Citera
2017-09-01, 08:09
  #3
Medlem
Asantes avatar
Jag fick sluta att sova på magen vilket inte var helt lätt i början. När jag väl lärt mig det hände inga mer incidenter nattetid.

Men har axeln väl börjat gå ur led blir det bara lättare för varje gång det händer och jag var till slut tvungen att operera...
Citera
2017-12-31, 13:35
  #4
Medlem
Hallå!

I samband med ditt besök på sjukhuset borde doktorn skickat en remiss till en sjukgymnast för att bygga upp muskulaturen runt axeln och förebygga att den hoppar ur led fler gånger. Har du luxerat en gång är risken stor att det händer igen dvs att du får en instabil axelled.

Om du inte fått kontakt med en sjukgymnast, gör det omgående för stabiliserande träning av axelleden och ta träningen seriöst - hjälper inte träningen och du du luxerar igen kan en operation bli nödvändig!
__________________
Senast redigerad av m0ffegreven 2017-12-31 kl. 13:39.
Citera
2018-01-01, 14:38
  #5
Medlem
Jeremiadlantents avatar
Märkligt. Skulle förstå om du har axeln skadad sedan tidigare eller om du var full/drogad när du gick och lade dig. Ett annat alternativ är epilepsi. Nu när den väl hoppat ur led en gång finns det risk att det sker igen. Sjukgymnastik är bra, händer det återkommande ändå så kan det behöva opereras.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback