Citat:
Ursprungligen postat av Lesseits
Vi kan låta bli att döda och plåga människor också, men ändå krigar vi och bråkar som vi alltid gjort. Människan är en egoistisk och ofta självisk varelse, så enkelt är det. För mig finns det inget objektivt rätt eller fel, men jag går ju inte och dödar djur för skojs skull. Men jag äter kött för att det är gott och det är ett väldigt bra sätt att få i sig en god dos protein, jfr käka ärtor (eller vad det nu är man måste äta annars). Men visst har jag någon gång funderat på att bli vegetarian, köttindustrin är ju inte direkt vacker om man säger så.
Att äta kött är en förlängning av dödande för sitt nöjes skull, oavsett om det är du som utför handlingen eller inte i mitt tycke. Denna diskussion handlar om de eventuella filosofiska ställningstagandena kring rätten att djurs liv av daga men det finns otaliga gynnsamma proteinkällor bland vegetabilier.
Citat:
Ursprungligen postat av Lesseits
Och för dig som tror på Bibelns budskap, Sun Ruler, så finns ju svaret i den. Gud säger väl att vi får döda djur för att få mat och det är väl hans moral som gäller för dig, oberoenda av om du tycker synd om djuren eller inte?
Ja, det är tillåtet enligt Bibeln att döda djur för föda. Läser vi Första
Mosebok 1:29 Gud sade: ”Jag ger er alla fröbärande örter på hela jorden och alla träd med frö i sin frukt; detta skall ni ha att äta.
Från början avsågs vi att äta vegetariskt och det var först efter floden som vi började konsumera animalisk föda.
Bibeln lär genomgående att vi skall värna om jorden och förvalta den väl. Då vi inte behöver äta kött för vår fortlevnad ter sig det i mina ögon fel. Det är lätt att säga att människan är egoistisk och som du säger så har vi krigat och dödat människor, men för detta finns det tydliga samhälleliga regler men det finns inga liknande skydd för djur.
Skall vi acceptera att människan är egoistisk och därmed inte värna om djuren? Personligen är det inte fullt så enkelt.