Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-30, 18:42
  #601
Medlem
jsa86-xs avatar
Är väldigt svag för veckans genre nämligen gangsterveckan.

Rekomendationer = Framförallt Gudfadern och Godfellas. Men även riktiga toppfilmer som Gudfadern 2, Once upon a time in America och Carlitos Way.

Överskattade = De omutbara och Scarface (1983)


Vald film = A better tomorrow. Hong-kong gangzta-rulle utav den utmärkte action-regissören John Woo
Citera
2018-07-31, 18:24
  #602
Medlem
jsa86-xs avatar
Vald film = A better tomorrow

Sammanfattning = En gangster som vill lämna sitt kriminella liv bakom sig men han ska bara avsluta med en stor kupp men det går såklart inte så "enkelt" som han först trodde. Bra actionscener när det slowas lite när kulorna träffar snubbarna osv. Inte lika snyggt som The matrix då :P

Betyg ? = 3/5
Citera
2018-08-04, 13:49
  #603
Medlem
KingStanniss avatar
Film 48: Vecka 31. Genre - Gangster

Vald Film: They Drive by Night
Betyg: 3,5/5
Kommentar: Två bröder (George Raft & Humphrey Bogart) kör truckar med varor i Kalifornien, ofta kör de långa sträckor och de turas om att köra trucken, natt som dag. De tjänar pengar på detta sätt, men då deras halvkriminella boss inte har betalat dem på sistone så de smider istället planer på att starta ett eget företag. De händer väldigt mycket i filmen och den ändrar ofta riktning, läste någon recension som sa att det kändes som fyra filmer i en vilket jag kan hålla med om. Ann Sheridan och Ida Lupino spelar viktiga biroller som påverkar handlingen, gillar man de gangsterfilmer som Warner Brothers pumpade ut på löpande band under 30- och 40-talet så lär säkert denna film även den falla dig i smaken.
Citera
2018-08-05, 16:26
  #604
Medlem
KingStanniss avatar
Film 49: Vecka 32. American New Wave - Sydney Pollack

Tidigare sedda: Två styck, They Shoot Horses, Don’t They? & Tootsie.
Rekommenderade filmer: Båda filmerna är mycket bra, men skulle framförallt rekommendera They Shoot Horses, Don’t They? där Jane Fonda gör sin karriärs bästa prestation.
Vald Film: Out of Africa, sju Oscarsvinster inklusive bästa film, så den måste ju ses någon gång så kan lika väl göra det nu, även om jag inte har några större förväntningar.
Citera
2018-08-05, 19:34
  #605
Medlem
mrbooms avatar
Vecka 32. American New Wave - Sydney Pollack

Tidigare sedda: Två styck, The Swimmer & Tootsie.
Rekommenderade filmer: The Swimmer
Vald Film: Castle Keep efter ha sett det här klippet: https://www.youtube.com/watch?v=58ul...BVfQHuGqk32fbO
Citera
2018-08-05, 20:00
  #606
Medlem
Gangster;

Long Good Friday

Vi följer en framgångsrik gangster i London, som håller på att säkra en stor affär med några amerikaner, men till synes från ingenstans drabbas hans organisation av mord och bomber. Filmen följer gangsterbossen i hans försök att få till affären och ta reda på vem som vill hans organisation illa.

Denna film är lite av en klassiker, men ärligt talat är den mest skit. Det kan möjligen vara av intresse för riktiga gangstertalibaner, på grund av att den är uppbyggd lite annorlunda än dom flesta filmer. För det första utspelar den sig under en enda dag, för det andra är tittaren lika ovetande som gangsterbossen om varför han blir anfallen, vilket gör att filmens struktur känns lite originell.

Hursomhelst är det inget för mig, stark 1 / 5 delas ut.
Citera
2018-08-05, 20:02
  #607
Medlem
Vecka 32. American New Wave - Sydney Pollack

Tidigare sedda; Tolken, Firman, They Shoot Horses Don't They

Ingen av dessa kan rekommenderas, dom är inte dåliga, men inte heller speciellt bra, Pollack känns som en typisk mellanmjölksregissör.

Veckans film blir antingen Out of Africa ELLER The Way We Were (Möjligen både ock)

Noterbart är att jag när projektet började endast hade sett Firman, har sett några Pollack under andra veckor mest för att hamna i fas med regissören
Citera
2018-08-05, 20:55
  #608
Medlem
KingStanniss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chenille
Vecka 32. American New Wave - Sydney Pollack
Pollack känns som en typisk mellanmjölksregissör.
Läste en kommentar här om dagen som jag tyckte passade in rätt bra angående Pollack, så delar den här. "He occupied an unusual place that really shouldn't be so unusual. He was more than a journeyman but less than an auteur. No one has ever said when watching one of his films, now there's a Pollack scene. He was an actor and was good with unconventional romantic relationships. He was commercially savvy without being cheap, smart without being intellectual. He never phoned it in but he never made a masterpiece, and close to classic may be the safest way to describe his best work."
Citera
2018-08-06, 18:16
  #609
Medlem
jsa86-xs avatar
Dags för Sydney Pollack

Tidigare sedda = Tootsie, Firman, Tre dagar för condor och Jeremiah Johnson.


Rekomenderad film = Tre dagar för condor. En film där Max Von Sydow spelar en av de coolaste karaktärer jag sett.


Vald film = Yakuza - blodets brödraskap
Citera
2018-08-06, 20:16
  #610
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KingStannis
Läste en kommentar här om dagen som jag tyckte passade in rätt bra angående Pollack, så delar den här. "He occupied an unusual place that really shouldn't be so unusual. He was more than a journeyman but less than an auteur. No one has ever said when watching one of his films, now there's a Pollack scene. He was an actor and was good with unconventional romantic relationships. He was commercially savvy without being cheap, smart without being intellectual. He never phoned it in but he never made a masterpiece, and close to classic may be the safest way to describe his best work."

Ja, det var onekligen slående! Det ska tilläggas att det inte är ett dåligt betyg att konsekvent göra hyfsade filmer, så jag är ändå lite taggad på Pollack.

Dom flesta regissörer gör väl 1-2 halvbra filmer och tio bajsfilmer.
Citera
2018-08-06, 21:32
  #611
Medlem
mrbooms avatar
Vecka 32. American New Wave - Sydney Pollack

Vald och sedd film: Castle Keep som inte var speciellt kul eller spännande, se Kellys Hjältar istället
Betyg 4/10
Citera
2018-08-08, 11:29
  #612
Medlem
Out of Africa (Sydney Pollack)

Filmen handlar om en danska som drar till en koloni i Afrika och odlar kaffe i början utav 1900-talet. Hennes man pangar brudar till höger och vänster så dom separerar och hon blir kär i Robert Redfords karaktär. Filmen bjuder på naturfoto, några coola scener som involverar vilda djur, och en bild av Afrikas kolonialliv. Miljöer är välgjorda och trovärdiga.

Vi bjuds på mycket bra skådespel av Meryl Streep och man blir direkt intresserad av Robert Redfords karaktär, han verkar mycket finurlig. Men, filmen gör inga djupare psykologiska djupdykningar, utan tuffar mest på och gör det man förväntar sig. Man blir lite berörd av Streeps öde men i slutändan är det en ganska banal historia.

Den kan få godkänt, 2 / 5.

Vi får se om jag ser Våra bästa år också, det är möjligt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback