2017-12-29, 12:14
Medlem
jsa86-xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KingStannis
Bara att hoppa på/av när man känner för det! Så välkommen tillbaka.

Tack så mycket !

Då skall jag presentera veckans film som blir "Play misty for me" http://www.imdb.com/title/tt0067588/?ref_=nv_sr_1 . Fantastiskt filmomslag =)

Tidigare sedda av Clintans regisserade filmer är 16 stycken och lika med = Broarna i Madison County, The unforgiven, High plains drifter, The outlaw Josey Wales, Pale rider, Heartbreak ridge, A perfect world, Absolute power, Mystic river, Million dollar baby, Changeling, Gran torino, Invictus, Hereafter, Sudden impact och letters from Iwo Jima.

Gillar inte Clintan som regissör men han har gjort två stycken som jag gillar väldigt mycket och det är The unforgiven och High plains drifter.

Återkommer med betyg senare idag eller senare denna vecka =)
Citera
2017-12-29, 17:58
Medlem
KingStanniss avatar
Film 17: Vecka 52. American New Wave - Clint Eastwood

Filmen jag valt: Letters from Iwo Jima
Betyg: 3,5/5
Kommentar på filmen: Inte sedan All Quiet on the Western Front gjordes i början av 30-talet så har Hollywood lyckats så väl med att skildra fienden till USA i ett krig. De japanska soldaterna porträtteras här som vanliga människor som bara tar sitt ansvar och strider för kejsardömet mot USA. Filmen utspelar sig majoriteten av tiden på ön Iwo Jima där japanerna uppmanas att strida till sista man under slutdelen av andra världskriget. Clintan lyckas verkligen med stämningen filmen igenom och du känner verkligen hur det var att vara där. Krigsfilm är egentligen ingen genre jag brukar uppskatta och de vanliga klagomålen jag har finns väl även i denna filmen, att de ofta blir något långdragna och jag är inget jättefan av när det blir för mycket explosioner osv, men det funkar helt okej här.
Citera
2017-12-30, 18:31
Medlem
Prokofyevs avatar
Vecka 52 - Clint Eastwood

Jag har just sett klart Jersey Boys (2014). Har inte så mycket att skriva om den men jag gillade den. En scorsesedoftande biografi över bandet The Four Seasons från New Jerseys mest maffiaanstrukna kvarter. Jag kommer inte kasta mig över deras diskografi, däremot var filmen tillräckligt intressant för att få mig att vilja läsa mer om själva bandet. Bra skådespel av samtliga inblandade och det blir en stabil 3/5.

http://www.imdb.com/title/tt1742044/?ref_=nv_sr_1
Senast redigerad av Prokofyev 2017-12-30 kl. 18:49.
Citera
2017-12-30, 20:19
Medlem
BlackMetals avatar
Film 18: Vecka 1. Foreign Director - Andrei Tarkovsky

Tidigare sedda filmer av regissören: 8st - The Steamroller and the Violin (1961), Ivan’s Childhood (1962), Andrei Rublev (1966), Solaris (1972), Mirror (1975), Stalker (1979), Nostalgia (1983), The Sacrifice (1986)

Rekommenderade filmer: Det som är bekvämt med att välja något ur Tarkovskys katalog är att allt han gjorde är bra. Stalker (1979), Andrei Rublev (1966) och Mirror (1975) sticker dock ut som allra starkast för mig med Nostalgia (1983) strax bakom.

Filmen jag valt: Det jag har kvar som han gjorde i filmväg är hans två kortfilmer som han gjorde under sin tid i filmskolan så tar och ser de två under nästa vecka. Med andra ord blir det The Killers (1956) och There Will Be No Leave Today (1959).
Citera
2017-12-31, 10:53
Medlem
Jag skippar Tarkovskijveckan, har sett Ivan's Childhood och allt efterföljande och favoriterna har jag sett tre gånger vardera. Känns som att det räcker!

Det är en supergrym regissör så ska bli kul att läsa omdömen från er som deltar.
Citera
2017-12-31, 11:52
Medlem
KingStanniss avatar

Tidigare sedda filmer av regissören: Inte sett något av regissören.

Rekommenderade filmer: -

Filmen jag valt: Mirror, då jag inte sett något tidigare av regissören så tar jag en av de kortare filmerna som samtidigt rekommenderas och har fått utmärkta omdömen. Blir spännande att se vad den gode Tarkovsky bjuder på.
Citera
2017-12-31, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KingStannis

Tidigare sedda filmer av regissören: Inte sett något av regissören.

Rekommenderade filmer: -

Filmen jag valt: Mirror, då jag inte sett något tidigare av regissören så tar jag en av de kortare filmerna som samtidigt rekommenderas och har fått utmärkta omdömen. Blir spännande att se vad den gode Tarkovsky bjuder på.

Mirror var den första jag såg också och är en av dom jag sett tre gånger. Den är helt knäpp och tag ett tag att smälta!

Hoppas du gillar den.
Citera
2017-12-31, 21:54
Medlem
jsa86-xs avatar
Då var det dags att sammanfatta årets sista projektfilm.

Såg "Play misty for me".

Omdöme = En film om besatthet. Förutsägbar. Vackert foto, rena vykortsvyerna. Clintan som casanova. Har sett denna historia 48.000 gånger förr. Fin musik och utsökt foto som sagt, det räddar godkänt i denna klyschiga historia. Betyg = 2/5
Citera
2017-12-31, 22:10
Medlem
jsa86-xs avatar
Dags för årets (nästa års,2018) första projektfilm. Med regissören Tarkovskij på menyn. Enligt mig en väldigt svår och avancerad regissör, jag ska vara ärlig och säga att jag inte förstår innehållet i hans filmer med tanke på att de är så svåra.

Tidigare sedda = Stalker och Zerkalo

Rekomenderade filmer = Ingen

Vald film = Vägvälten och fiolen. Därför att den är kort, 45 min.
Senast redigerad av jsa86-x 2017-12-31 kl. 22:16.
Citera
2018-01-01, 11:57
Medlem
Prokofyevs avatar
Vecka 1. Foreign Director - Andrei Tarkovsky

Tidigare sedda filmer av regissören: Solaris (1972), Stalker (1979)

Rekommenderade filmer: Båda två, speciellt Stalker. Men det är tunga grejer och man ska inte förvänta sig att förstå allt som händer. Har planerat in en omtitt av Stalker senare i år.

Filmen jag valt: Zerkalo (1975) har jag på datorn, verkar intressant och har en lagom speltid. Den får det bli, men jag är nyfiken på allt han gjort.
Citera
2018-01-01, 14:28
Medlem
jsa86-xs avatar
Sedd film = Vägvälten och fiolen, http://www.imdb.com/title/tt0053987/?ref_=nv_sr_1 .

Omdöme = Vet inte vad jag ska skriva om den så saxar beskrivningen ifrån filmtipset. En ung man hjälper en liten pojke som blir retad för sitt violinspelande, och de blir snart vänner. Betyg = 1/5
Citera
2018-01-02, 05:08
Medlem
BlackMetals avatar

Filmerna jag valt: The Killers (1956) och There Will Be No Leave Today (1959)
Betyg: The Killers (1956) - 2/5, There Will Be No Leave Today (1959) - 2.5/5
Kommentar: Ogillade ingen av filmerna men att se Tarkovskys studentfilmer är mer bara lite kul för mig som ett fan än något som ger speciellt mycket. Det filmerna visar är att han definitivt hade talang så de känns välgjorda men också mer som att de är gjorda efter instruktioner än något auteurverk. Han är dessutom inte ensam regissör på någon av dessa vilket också förklarar saken. Man kan möjligt detektera någon utveckling då den senare filmen inkorporerar mer kameraåkningar som ska bli så essentiellt i hans stil. Något som är gemensamt för båda filmerna är att suspense är centralt då The Killers behandlar väntan på ett mord och There Will Be No Leave Today visar en grupp militärer som ska göra sig av med ett antal bomber som legat kvar från andra världskriget och nyligen har grävts upp.
Senast redigerad av BlackMetal 2018-01-02 kl. 05:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in