Vill bara säga att jag imponeras av projektet och hoppas det håller hela vägen. Har varit en trevlig läsning hittills även fast jag inte varit aktiv så har jag följt denna tråden ett tag nu. Kanske t. om hakar på nu när det är dags för Kurre nästa vecka. Har ett par osedda liggandes hemma och detta är ju en anledning om något att ta tag i dem.
Vill bara säga att jag imponeras av projektet och hoppas det håller hela vägen. Har varit en trevlig läsning hittills även fast jag inte varit aktiv så har jag följt denna tråden ett tag nu. Kanske t. om hakar på nu när det är dags för Kurre nästa vecka. Har ett par osedda liggandes hemma och detta är ju en anledning om något att ta tag i dem.
Kul att läsa dina tankar kring detta! Du är givetvis mer än välkommen att hoppa på och det är väl det som är lite tanken med det hela, att se filmer som du kanske inte hade orkat ta tag i annars
KingStannisSunrise: A Song of Two Humans3.5/5 jsa86-xThe Artist2/5 CaptinheroThe Phantom Carriage aka Körkarlen4/5 BlackMetalThe Kid Brother3/5 chessjamtDas Cabinet des Dr. Caligari- Chenille - Battleship Potemkin1/5 Samizdat -
Mrboom -
JefCostello -
Kirk.Douglas -
Stumfilm är något som verkligen är fascinerande att titta på då det allt som oftast är tidigt gjorda filmer som är väldigt imponerande gjorda. Den här veckan blandades det tidig svensk film, revolutionärsfilm från Ryssland, tidig Hollywoodproduktion och nutida Hollywoodproduktion. Nu har veckan dragit igång med den gode Woody Allen vilket alltid är trevligt då han har gjort många filmer som är sevärda av en eller annan anledning. Nästa vecka väntar också en av de allra största, nämligen Kurosawa, vilket kan bli väldigt intressant!
Kommande vecka v 45 Foreign Director - Akira Kurosawa
Tidigare sedda, sett några av Akira men enbart en som jag ser som ett mästerverk och det är de sju samurajerna. Andra jag har sett är; Demonernas port, att leva, yojimbo, ran och blodets tron. Resten har varit bra och snygga. Men ingen av dem enligt mig är i samma klass som de sju samurajerna
Rekommenderade filmer De sju samurajerna är ett mästerverk som man måste se.Yojimbo är också bra och en film som inspirerat många andra filmer.
Vald film Kagemusha- spökgeneralen. Verkar vara en uppskattad film av Akira så kan nog bli bra. Finns många fler jag vill se av honom så får börja med denna.
36 American New Wave - Martin Scorsese - King of comedy 3.5/5 37. Foreign Director- François Truffaut La mariée était en noir/The Bride Wore Black 4/5 38 " Old Master" - John Ford The man who shot Liberty Valance 3/5 39. Genre - Sci-FI predestination 3/5 40. American New Wave - David Lynch dune 2.5/5 41. Foreign Director - Fritz Lang Das Testament des Dr. Mabuse 2/5 42. "Old Master" - Douglas Sirk Imitation of Life 3.5/5 43. Genre - Silent körkarlen 4/5 44. American New Wave - Woody Allen Manhattan 3/5 45. Foreign Director - Akira Kurosawa Kagemusha
46."Old Master" - Billy Wilder Stalag 17 47. Genre - Western Shane 48. American New Wave - Robert Altman Images 49. Foreign Director - Michelangelo Antonioni La notte 50. "Old Master" - Stanley Kubrick Fear and Desire 51. Genre - Christmas A christmas story 52. American New Wave - Clint Eastwood Million dollar baby
1. Foreign Director - Andrei Tarkovsky Andrey Rublev 2. "Old Master" - Orson Welles Mr. Arkadin 3. Genre - Epic Doctor Zhivago 4.American New Wave - Steven Spielberg Close Encounters of the Third Kind 5. Foreign Director - Jean-Luc Godard Pierrot le fou 6. "Old Master" - William Wyler The Best Years of Our Lives 7. Genre - Romantic Comedy (500) Days of Summer 8. American New Wave - Ridley Scott Black Rain 9. Foreign Director - Werner Herzog Woyzeck 10. "Old Master" - Alfred Hitchcock Spellbound 11. Genre - Mystery Anatomy of a Murder 12. American New Wave - Joel & Ethan Coen barton fink 13. Foreign Director - Ingmar Bergman vargtimmen 14. "Old Master" - Elia Kazan Pinky ( en droppe negerblod) 15. Genre - Horror Omen 1976 16. American New Wave - Hal Ashby The Last Detail 17. Foreign Director - Federico Fellini Le notti di Cabiria 18. "Old Master" - Howard Hawks Scarface 19. Genre - Film-Noir The Night of the Hunter 20. American New Wave - John Cassavetes gloria 21. Foreign Director - Luis Buñuel El ángel exterminador 22. "Old Master" - John Huston Moby dick 23. Genre - World War 2 The Longest Day 24. "American New Wave" - Sidney Lumet Murder on the Orient Express 25. Foreign Director - Jean Renoir La grande illusion 26. "Old Master" - Michael Curtiz The Adventures of Robin Hood 27. Genre - Courtroom Drama Erin Brockovich 28. "American New Wave" - John Schlesinger Marathon Man 29. Foreign Director - Bernardo Bertolucci Il conformista 30. "Old Master" - Fred Zinnemann The Day of the Jackal 31. Genre - Gangster Odd Man Out 32. American New Wave - Sydney Pollack tootsie 33. Foreign Director - Pedro Almodóvar La piel que habito 34. "Old Master" - Charlie Chaplin A Woman of Paris: A Drama of Fate 35. Genre - Musical[/i] All That Jazz
För Woody Allenveckan hustlade jag Stardust Memories.
Tittaren följer en filmregissör som befinner sig i en existentiell kris och vill göra seriös film men blir motarbetad av sin studio samt sin publik som bara uppskattar hans humoristiska sida. Filmen har ett icke-linjärt narrativ och skildrar olika kvinnor som format regissören och spelat en stor roll i hans liv. Alla som har sett 8 1/2 skriker väl rip-off i kör just nu och även om denna filmen är väldigt influerad av Fellini gör den sin egen grej och det är fullt möjligt att verkligen uppskatta bägge filmerna.
En bra Woody Allen film ska ha smart dialog, existentiella teman, romantik och en stor gnutta humor. Även om han återanvänder allt detta i alla sina filmer är det inte alltid alla bitar faller på plats, ofta är han mer pretentiös än insiktsfull, ofta är han mer tramsig än rolig och ofta framstår hans dialog mest som högtravande och onaturlig men här är utförandet precis som det ska vara och filmen är en njutning från start till mål.
Ny andrafavorit av Allen för mig, landar precis bakom Annie Hall.
För 45 Foreign Director - Akira Kurosawa hustlar jag Ran. Har för mig att Chessjamt rekommenderat den och eftersom han sett typ alla filmer av Kurosawa känns det säkrast att lita på honom.
Det är tentavecka dock så jag kommer behöva dela upp den på två kvällar för jag måste plugga som ett djur.
Tidigare sedda;
Blodets Tron, Den vila flykten, Onda män sover gott, Yojimbo, Kagemusha, De Sju Samrajerna, Madadayo. Endast dom två förstnämnda kommer rekommenderade, jag är ingen större fantast av den här herren. Varning för Madadayo, fruktansvärt dålig film.
Film 10: Vecka 45. Foreign Director - Akira Kurosawa
Tidigare sedda filmer:Seven Samurai, Yojimbo & Ran.
Rekommenderade filmer:Ran gillade jag nog mest av dem jag sett hittills (vilket är alldeles för lite givetvis). Vill minnas att framförallt fotot kändes väldigt mäktigt och gillade storyn som var baserad på Shakespeares King Lear.
Filmen jag valt:High and Low, de tidigare filmerna jag sett har handlat om samurajer eller liknande så ska bli kul att se en thriller istället, då jag inte riktigt fastnat för Kurosawa innan så kanske denna passar mig bättre. Är även sugen på se Rashomon så inte omöjligt att den ses snart med.
För 45 Foreign Director - Akira Kurosawa hustlar jag Ran. Har för mig att Chessjamt rekommenderat den och eftersom han sett typ alla filmer av Kurosawa känns det säkrast att lita på honom.
Det är tentavecka dock så jag kommer behöva dela upp den på två kvällar för jag måste plugga som ett djur.
Tidigare sedda;
Blodets Tron, Den vila flykten, Onda män sover gott, Yojimbo, Kagemusha, De Sju Samrajerna, Madadayo. Endast dom två förstnämnda kommer rekommenderade, jag är ingen större fantast av den här herren. Varning för Madadayo, fruktansvärt dålig film.
Tidigare sedda filmer: 11 stycken - Seven Samurai (1954), Rashomon (1950), Yojimbo (1961), Ikiru (1952), Throne of Blood (1957), High and Low (1963), The Hidden Fortress (1958), Sanjuro (1962), Drunken Angel (1948), One Wonderful Sunday (1947), The Quiet Duel (1949)
Rekommenderade filmer:Rashomon och Ikiru är mina personliga favoriter av Kurosawa med One Wonderful Sunday som ett lite mindre känt tips för den som vill se han tackla något som närmar sig neo-realism.
Filmen jag valt: Hade egentligen behövt få betat av Ran men har en ganska hektisk vecka framför mig så väljer något snäppet kortare för säkerhets skull. Valet faller därför på Dreams (1990).
Senast redigerad av BlackMetal 2017-11-05 kl. 22:59.
Filmen jag valt: Yume (1990) Mitt betyg på filmen:3/5 Kommentarer om filmen:Dreams är en film Kurosawa gjorde mot slutet av sin karriär och består av åtta stycken drömmar som han har haft. Det finns nog en del överlappning och så i tematiken (krigets effekter t.ex) men det går inte riktigt att jämföras med Fellinis eller Roy Anderssons mer vinjettbaserade filmer där det som händer är mer sammansvetsat i en enhetlig värld. Det känns mer som åtta separata kortfilmer och det gör att intresset blir lite svagare för mig efter ett tag och de olika kortfilmerna varierar en del i kvalitet. Den öppnande berättelsen om barnet och "rävarna" i skogen är stark och Vincent van Gogh-delen med Scorsese som Van Gogh är underhållande medan äventyrarna i snöstormen och militären genom tunneln var ganska sövande.
Tycker allt som allt att det är en mellanfilm bland de jag har sett av Kurosawa men jag uppskattar den experimentella ådran och det finns många kreativa bilder som gör att dröm-känslan finns där genom filmen.
Sammanfattning Film 9: Vecka 44. American New Wave - Woody Allen
KingStannisCelebrity3,5/5 jsa86-xSweet and Lowdown- CaptinheroManhattan3/5 BlackMetalBroadway Danny Rose3/5 ChenilleStardust Memories4/5 Mrboom -
chessjamt
Samizdat -
JefCostello -
Kirk.Douglas -
Inte direkt förvånande att vi hittar betyg mellan tre och fyra när de gäller Woody Allen då det känns som hans karriär på något sätt kan beskrivas runt de betygen. Den gode Allen gör sällan dåliga filmer men når sällan upp hela vägen heller. Men som vanligt har han en ny film på gång så ska bli intressant att se vad den erbjuder när den dyker upp här i Sverige vid juletider. Den veckan som nu inleds leder oss till en av de mest kända regissörerna, nämligen Kurosawa så det ska bli kul att se vad denna veckan erbjuder för något.