• 1
  • 2
2017-08-29, 10:36
Medlem
Såg denna otrevliga nyhet: http://www.di.se/nyheter/gor-det-sja...skatteprocess/
Citat:
Just nu rasar en strid mellan delar av den svenska snushandeln och Tullverket. Ett utslag från förvaltningsrätten i Stockholm kan i praktiken betyda stopp för import av vissa typer av tobak. Det finns möjlighet att målet kan nå ända till Europadomstolen.

Det kanske är slut på möjligheten att göra eget snus snart. Därför undrar jag om ni har någon koll på hållbarheten för råtobak. Tänkte om man kanske skulle köpa på sig ett sjuhelvetes lager av till exempel denna https://www.snusbolaget.se/gora-eget...n-norrland-1kg
Citera
2017-08-29, 10:55
Medlem
AX64s avatar
På sidan du länkar till finns följande under Vanliga Frågor:
"Hållbarheten för snuset beror på en mängd faktorer, bl.a. fuktigheten. En lägre fukthalt ger en längre hållbarhet. Fuktigt snus har en begränsad hållbarhet. Snusdosorna märks alltid med bäst-före-datum. Om snuset förvaras i kyl klarar det sig i allmänhet längre än vad detta datum anger. Inget "farligt" sker med snuset när det blir gammalt, det blir endast torrare och smakupplevelsen blir sämre. På Snusbolaget har vi dessutom en färskhetsgaranti, vilket innebär att vi aldrig säljer produkter med sämre bäst-före-datum än 5 veckor."
Citera
2017-08-29, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AX64
På sidan du länkar till finns följande under Vanliga Frågor:
"Hållbarheten för snuset beror på en mängd faktorer, bl.a. fuktigheten. En lägre fukthalt ger en längre hållbarhet. Fuktigt snus har en begränsad hållbarhet. Snusdosorna märks alltid med bäst-före-datum. Om snuset förvaras i kyl klarar det sig i allmänhet längre än vad detta datum anger. Inget "farligt" sker med snuset när det blir gammalt, det blir endast torrare och smakupplevelsen blir sämre. På Snusbolaget har vi dessutom en färskhetsgaranti, vilket innebär att vi aldrig säljer produkter med sämre bäst-före-datum än 5 veckor."
Jo, men nu var det råtobaken jag menade och inte det färdiga snuset. Nu tänker jag mig även en tidsrymd på kanske tio år eller mer.
Citera
2017-08-29, 11:34
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Jo, men nu var det råtobaken jag menade och inte det färdiga snuset. Nu tänker jag mig även en tidsrymd på kanske tio år eller mer.

De har bäst-före-datum på råtobaksburkarna också. Lagra i 10 år lär inte vara så lyckat.
Citera
2017-08-29, 12:11
Medlem
http://www.tobaksfro.n.nu/ känns som en vettigare lösning.
Citera
2017-08-29, 12:48
Medlem
TobaksHasses avatar
Citat:
Det beror väldigt mycket på hur tobaken hanteras. Förr lagrade man tobaken innan man använde den. Nu mer tillsätter man oftast värme i torknings processen (för att påskynda åldrandet). Så att även om det kanske finns ett datum på råtobak så håller den bra mycket längre än så.
Om man tex tar en cigarr som exempel. Där lagras tobaken minst tre år innan cigarren rullas och sen lagras själva cigarren efter att den rullats.
Så att tio år kan du utan vidare ha råtobak (i cigarett industrin pratar man om 5% fuktighet vid lagring och 15% efter fullgjord process).
Fuktig tobak bör du dock inte lagra, om du nu inte har ett medel (någon typ av vinäger) som motverkar mögel men exakt mängd och tillvägagångs sätt kan jag tyvärr inget om.
Citera
2017-08-29, 12:59
Medlem
AX64s avatar
Visst går det att lagra tobak i mer än 10 år, men då ska man ha rätt miljö för detta, och jag antar att TS inte vill starta en hel verksamhet för detta utan pratar om privat bruk. Även om man undviker risken att något möglar (nikotin verkar ändå steriliserande så mögel bör inte uppstå spontant) så är gammal unken tobak eller torr tobak ingen kul upplevelse.
Citera
2017-08-29, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TobaksHasse
Det beror väldigt mycket på hur tobaken hanteras. Förr lagrade man tobaken innan man använde den. Nu mer tillsätter man oftast värme i torknings processen (för att påskynda åldrandet). Så att även om det kanske finns ett datum på råtobak så håller den bra mycket längre än så.
Om man tex tar en cigarr som exempel. Där lagras tobaken minst tre år innan cigarren rullas och sen lagras själva cigarren efter att den rullats.
Så att tio år kan du utan vidare ha råtobak (i cigarett industrin pratar man om 5% fuktighet vid lagring och 15% efter fullgjord process).
Fuktig tobak bör du dock inte lagra, om du nu inte har ett medel (någon typ av vinäger) som motverkar mögel men exakt mängd och tillvägagångs sätt kan jag tyvärr inget om.
Sedär.

Ja, den här tobaken är torr. Om jag inte minns fel är den helt snustorr ( ) och knastrar nästan. Den kommer i täta plastlådor. Skulle du säga att det är suboptimalt för långtidslagring?
Citera
2017-08-29, 13:24
Medlem
TobaksHasses avatar
Citat:
Visst går det att lagra tobak i mer än 10 år, men då ska man ha rätt miljö för detta, och jag antar att TS inte vill starta en hel verksamhet för detta utan pratar om privat bruk. Även om man undviker risken att något möglar (nikotin verkar ändå steriliserande så mögel bör inte uppstå spontant) så är gammal unken tobak eller torr tobak ingen kul upplevelse.
Nja mögel har länge varit ett bekymmer för industrin så att där håller jag (tyvärr) inte med dig. Jag har exempelvis problem med det både i carporten och i garaget. Bladen känns torra men plötsligt hittar jag ett blad med mögel på och detta även om det bladet borde hålla bra mycket högre nivå av just nikotin än de blad som idag används i industriellt syfte.

Citat:
Sedär.

Ja, den här tobaken är torr. Om jag inte minns fel är den helt snustorr ( ) och knastrar nästan. Den kommer i täta plastlådor. Skulle du säga att det är suboptimalt för långtidslagring?
Nja till saken hör att 5%iga blad inte är hanterbara. Och jag vet att minst en grossist för snussatser fuktar tobaksmjölet (för att bevara kornstorleken under transport). Så att låt säga att tobaken troligen är fuktigare än 5% men lägre än 20%.
Citera
2017-08-29, 13:36
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TobaksHasse
Nja mögel har länge varit ett bekymmer för industrin så att där håller jag (tyvärr) inte med dig. Jag har exempelvis problem med det både i carporten och i garaget. Bladen känns torra men plötsligt hittar jag ett blad med mögel på och detta även om det bladet borde hålla bra mycket högre nivå av just nikotin än de blad som idag används i industriellt syfte.

Så kan det säkerligen vara, men förvarar man tobaken tillslutet så bör väl inte mögel uppstå spontant? Du nämner carporten och garaget vilket får mig att tro att mögelsporerna som finns där lyckas sprida sig till din tobak. Det ska man förstås undvika, och klarar man det så är det nog lugna gatan
Citera
2017-08-29, 13:40
Medlem
Citat:
Nej, jag är inte ute efter att starta upp någon verksamhet. Det jag vill undvika är att gå tillbaka till att betala tiodubbla priset för snus.
Citera
2017-08-29, 13:51
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Nej, jag är inte ute efter att starta upp någon verksamhet. Det jag vill undvika är att gå tillbaka till att betala tiodubbla priset för snus.

Förstod det så också. Jag tror inte det är någon höjdare att köpa några hundra kilo tobak och låta dessa stå i garderoben i 10 år för senare användning. Men visst, föredras mängd och pris över upplevelsen så är det väl en ok idé rent ekonomiskt. Då ska du nog vara den typen av person som köper helrör vodka och blandar ut dem med vatten bara för att det ska bli mer att dricka
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in