Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-08-29, 14:01
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AX64
Förstod det så också. Jag tror inte det är någon höjdare att köpa några hundra kilo tobak och låta dessa stå i garderoben i 10 år för senare användning. Men visst, föredras mängd och pris över upplevelsen så är det väl en ok idé rent ekonomiskt. Då ska du nog vara den typen av person som köper helrör vodka och blandar ut dem med vatten bara för att det ska bli mer att dricka
Skulle det smaka illa är det inget jag vill ha, men om jag ska vara ärlig så är ju snusningen 90% beroende och 10% njutning. Det behöver inte vara lika bra som köpesnus, men det ska funka.

Hmmm, bara för att spåna lite. Snusar normalt en halv dosa om dagen. Räknat på 50g/dosa blir det ca 750g snus per månad, vilket motsvarar 250g råtobak. Då går det alltså åt 3kg tobak per år. Då borde jag klara mig resten av livet på 100kg.
Citera
2017-08-29, 14:05
  #14
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Skulle det smaka illa är det inget jag vill ha, men om jag ska vara ärlig så är ju snusningen 90% beroende och 10% njutning. Det behöver inte vara lika bra som köpesnus, men det ska funka.

Hmmm, bara för att spåna lite. Snusar normalt en halv dosa om dagen. Räknat på 50g/dosa blir det ca 750g snus per månad, vilket motsvarar 250g råtobak. Då går det alltså åt 3kg tobak per år. Då borde jag klara mig resten av livet på 100kg.

Jo, håller med om att det mest är beroende. Skulle kunna köra med blött toapapper under läppen i princip.

Ett outtömligt lager av snus låter inte dumt om de nu verkligen kommer att dra upp priset. Vilket de lär göra förr eller senare... finns få saker som går ner i pris liksom. Nu blir jag också lite sugen
Citera
2017-08-29, 14:07
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AX64
Jo, håller med om att det mest är beroende. Skulle kunna köra med blött toapapper under läppen i princip.

Ett outtömligt lager av snus låter inte dumt om de nu verkligen kommer att dra upp priset. Vilket de lär göra förr eller senare... finns få saker som går ner i pris liksom. Nu blir jag också lite sugen
Å andra sidan vet jag inte om jag är sugen på att lägga ut över 20k på snus på en gång.
Citera
2017-08-29, 14:08
  #16
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Å andra sidan vet jag inte om jag är sugen på att lägga ut över 20k på snus på en gång.

Äsch, om det räcker en livstid så.
Citera
2017-08-29, 20:28
  #17
Medlem
Förvarade färdigt snus i den här i över ett år i rumstemperatur. Godaste snuset jag någonsin snusat. Efter tio år kanske det inte blir tio gånger godare men säkert gudomligt!

https://www.rusta.com/se/vakuumpase-...FU9JGQodjyABGw
Citera
2017-08-29, 20:43
  #18
Medlem
TobaksHasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AX64
Så kan det säkerligen vara, men förvarar man tobaken tillslutet så bör väl inte mögel uppstå spontant? Du nämner carporten och garaget vilket får mig att tro att mögelsporerna som finns där lyckas sprida sig till din tobak. Det ska man förstås undvika, och klarar man det så är det nog lugna gatan
Japp o bladen är det mittnerverna som är största problemet (dom kan verka torrare än vad dom faktiskt är).
Här pratar vi ju mald tobak, men jag vill mena att om man fuktat det så kan jag inte garantera att den håller (sig fri från mögel). Nikotinet i sig lär finnas kvar, jag snackade med tobak & tändsticks museet och dom viste exempelvis att en gubbe rökt 70årig tobak men att hon inte rekommendera användning av så gammal tobak pga de mögelsporer som bildas i tobak.
Jag vet att jag fick en låda Cuthof tobak som legat i några år. Det blev inget fel på det snuset.
Citera
2017-08-29, 20:51
  #19
Medlem
TobaksHasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Skulle det smaka illa är det inget jag vill ha, men om jag ska vara ärlig så är ju snusningen 90% beroende och 10% njutning. Det behöver inte vara lika bra som köpesnus, men det ska funka.

Hmmm, bara för att spåna lite. Snusar normalt en halv dosa om dagen. Räknat på 50g/dosa blir det ca 750g snus per månad, vilket motsvarar 250g råtobak. Då går det alltså åt 3kg tobak per år. Då borde jag klara mig resten av livet på 100kg.
Det är upp till dig men det som troligen händer är att vi framöver kommer kunna köpa princip samma som idag fast ca: 400 kr dyrare. Och portion snus bör väl bli samma som idag då den redan punktbeskattas. Men själva Prillan kan det gå illa för (och några till)..
Men det där med 1800 ser jag som trams och troligen något dom släpper (men det blir nog en symbolisk vinst för lågpris företagen som omöjligt kan skatta för sitt spill)..
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback