• 1
  • 2
2006-01-10, 05:34
Medlem
Tankar på rymdens oändlighet, döden och likande har hållit mig vaken många nätter, men frågan är om inte alltings icke-existens är ännu mer svindlande. Om man tänker sig att universum startade med ett big bang. Innan dess (dåligt ordval men vad ska man göra?) existerade ingenting, ingen tid, ingen materia inget tomrum utan verkligen ingenting. Sug på den ett tag, min hjärna håller på att sprängas.
Citera
2006-01-10, 11:17
Bannlyst
Har ocks tnkt i samma banor! Det knns verkligen som att huvudet ska sprngas nr man tnker p det!
Citera
2006-01-10, 11:23
Bannlyst
Eftersom vra hjrnor r "fastlsta" i det dimensionstnkande vi har s kan vi inte frestlla oss ett "innan" som inte finns.

Hur mycket vi n frsker s kan vi inte ens teoretiskt greppa den tanken.
Citera
2006-01-10, 12:32
Bannlyst
om det inte fanns nnting innan, varfr sa det bara PANG sen (BIG BAN allst)!! wierd vA?!
Citera
2006-01-10, 13:05
Medlem
Lesseitss avatar
Jepp, man blir ltt knpp om man tnker p det fr lnge. Det r ju mer eller mindre omjligt att greppa om ngot som ej innefattar dom dimensionerna vi knner.

Men universum r ju inte ondligt stort, s ngonting borde finnas bortom det. Vad kan det vara? Lttast r vl att frestlla sig att det bara r ett ondligt tomrum som vrt universum befinner sig i?

Man kan bli knpp fr mindre...
Citera
2006-01-10, 13:45
Medlem
Bleeps avatar
Frsk greppa fljande dimensionsfrklaring. Jag blir schack matt i pallet nr jag frsker...

Skillnaden mellan tv dimensioner och tre dimensioner och sedan fyra dimensioner kan beskrivas med ett papper.

Fr att, till att brja med, illustrera tv dimensioner mste man tnka sig att papperet saknar tjocklek. Det har allts bara lngd och hjd, inget djup. Ingen mrkvrdig tanke.

Om man tar detta papper och viker la origami s det formar en kub har man utifrn den tvdimensionella vrlden lyckats skapa/beskriva den tredimensionella. Fortfarande ganska begripligt, eller hur?

Om man vnder p det hela kan man allts beskriva den tvdimensionella vrlden som en utplattning av den tredimensionella, dvs att man vecklar ut papperskuben till ett platt ark utan tjocklek igen. Min hjrna hnger fortfarande med. Jag frstr skillnaden mellan dimensionerna. Duktig idiot, typ.

Problemet infinner sig nr man frsker tnka tanken att den tredimensionella papperskuben r en utplattad version av ett fyrdimensionellt papper. Total jvla tvrnit i huvudet...
Citera
2006-01-10, 14:47
Medlem
cremasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bleep
[...]

Kolla appleten: http://www.keypress.com/sketchpad/ja.../hypercube.php

Om man vill nrma sig tanken om en extra dimension kan man jmfra det med ett fiktivt 1D-universum. Tnk dig att du och dina kompisar lever dr. Ni r d ondligt tunna (i 1D-universumet finns ingen hjd eller tjocklek, bara lngd). Tnk dig ocks att du och dina vnner (som allts r linjer helt enkelt!) har era gon p varje sida av er, shr: .________________.

Den enda kontakten du d har med polarna r via gonen (ni lever i ett "linjeland"). Tnk dig att universumet helt pltsligt fr en andra dimension. Det som hnder d r att du kommer att kunna rra dig i en ny dimension, allts kan du brja g om dina vnner - ni behver inte rra er p en linje lngre. Du kommer dessutom kunna se in i din och andras kroppar, den enda barriren utt tidigare var ju gonen!

Om man tnker sig det scenariot kan man i alla fall nrma sig tanken om ett universum med fler dimensioner n vrat.

Vet inte om detta hrde till topic dock?
Citera
2006-01-10, 21:58
Medlem
Att tnka p saker strre n universum slutar alltid i migrn nr jag frsker gra det. Brukar sjlv se bilden som om universum kan abstrakt sett tnkas vara en 3Dversion av Kochs snflinga, med ondligt mnga perimetrar av ondlig lngd som innesluter en ndlig volym, vars pyramidliknande bitar kan divideras i evighet och nd uppn full symmetri med ytterskalet. uh. dr kom migrnen igen. fan.
Citera
2006-01-10, 23:19
Medlem
Man kan föreställa sig dimensioner på andra sätt genom serier, eller arrayer som det heter i programmering.

om man har value[x][y] kan ses som ett värdet för en punkt med koordinaterna x och y i en 2D karta. Låt säga kartan är en hage, punkten är en ko och värdet är antal fläckar på kon.

value[x][y][z] beskriver således samma sak i en 3d karta.
och så kan man fortsätta med value[x][y][z][t][a][b][c][d][e][f] osv

Går man neråt i dimensioner blir "value[x]" enbart en linje och "value" blir en ingen-dimensionell värde. Alltså värdet för bara en punkt mitt i ingenstans.
Citera
2006-01-11, 01:19
Medlem
Bloodstones avatar
Sjlv tycker jag att det r ohyggligt mycket svrare att frestlla mig ett slut i universum, hur skulle ett sdant se ut?
Citera
2006-01-11, 01:44
Medlem
Jag brukar drömma om teleportrar rätt ofta (lol) och det har resulterat i en enligt mig rätt svindlande tanke.

Ponera att någon lyckas komma på ett sätt att förflytta sig genom rummet på nolltid, allt är frid och fröjd och folk är nöjda över ett praktiskt och miljövänligt transportsystem.

Hela grejen är dock att man inte förflyttas, utan istället exakt kopieras till destinationen och orginalet förintas.

Här skulle man kunna tänka sig att man aldrig får reda på det utan glatt teleporterar sig fram och tillbaka. Eller att man på något sätt blir tvingad att göra det fast med vetskap om vad som händer.

Tycker det är rätt intressant och skrämmande att leka med tanken om hur det skulle kännas.... Skulle man ställa sig i maskinen om man visste om det? självklart inte. men det är lite den känslan jag är ute efter, på sätt och vis kommer man ju leva vidare

Det här vart skitflummmigt och nej, jag är inte hög
Citera
2006-01-11, 01:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drakul
Jag brukar drömma om teleportrar rätt ofta (lol) och det har resulterat i en enligt mig rätt svindlande tanke.

Ponera att någon lyckas komma på ett sätt att förflytta sig genom rummet på nolltid, allt är frid och fröjd och folk är nöjda över ett praktiskt och miljövänligt transportsystem.

Hela grejen är dock att man inte förflyttas, utan istället exakt kopieras till destinationen och orginalet förintas.

Här skulle man kunna tänka sig att man aldrig får reda på det utan glatt teleporterar sig fram och tillbaka. Eller att man på något sätt blir tvingad att göra det fast med vetskap om vad som händer.

Tycker det är rätt intressant och skrämmande att leka med tanken om hur det skulle kännas.... Skulle man ställa sig i maskinen om man visste om det? självklart inte. men det är lite den känslan jag är ute efter, på sätt och vis kommer man ju leva vidare

Det här vart skitflummmigt och nej, jag är inte hög

Vänta lite nu. Vad är då skillnaden mot att resa på riktigt? Du kommer fram till din destination och finns inte längre kvar på din ursprungsposition. Precis vad som skulle hänt om du teleporterades på konventionellt sätt. Eller har jag missat något?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in