Frsk greppa fljande dimensionsfrklaring. Jag blir schack matt i pallet nr jag frsker...
Skillnaden mellan tv dimensioner och tre dimensioner och sedan fyra dimensioner kan beskrivas med ett papper.
Fr att, till att brja med, illustrera tv dimensioner mste man tnka sig att papperet saknar tjocklek. Det har allts bara lngd och hjd, inget djup. Ingen mrkvrdig tanke.
Om man tar detta papper och viker la origami s det formar en kub har man utifrn den tvdimensionella vrlden lyckats skapa/beskriva den tredimensionella. Fortfarande ganska begripligt, eller hur?
Om man vnder p det hela kan man allts beskriva den tvdimensionella vrlden som en utplattning av den tredimensionella, dvs att man vecklar ut papperskuben till ett platt ark utan tjocklek igen. Min hjrna hnger fortfarande med. Jag frstr skillnaden mellan dimensionerna. Duktig idiot, typ.
Problemet infinner sig nr man frsker tnka tanken att den tredimensionella papperskuben r en utplattad version av ett fyrdimensionellt papper. Total jvla tvrnit i huvudet...