Flashback bygger pepparkakshus!
2017-08-23, 01:34
Medlem
Invandrargrabbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FriaTider.se
Jo vi kommer få pengar av dig TS. Det kan jag meddela eftersom du glömde censurera OCR-numret i fakturan och jag nu kollat upp ditt ärende. Såhär ser det ut:
  1. 2017-08-02 köper TS, som är en ung man, vår tjänst Fria Tider Plus för 365 kronor per år. Han använder mobilen för att köpa, och vi smsar en aktiveringskod, en orderbekräftelse samt information om ångerrätt till hans mobilnummer, som står skrivet på honom i Eniro.
  2. 2017-08-02 klockan 20:11 använder TS koden i sms:et för att aktivera sitt konto på Fria Tider Plus. Han laddar ned flera artiklar och tar del av vårt arkiv, där mycket av vårt efterfrågade innehåll finns.
  3. 2017-08-17 går ångerrätten för TS prenumeration ut. Vårt ERP-system låser ordern för fakturering.
  4. 2017-08-21 går en faktura på 365 kronor ut till TS via sms.
  5. 2017-08-22, idag alltså, går TS ut på Flashback och ljuger om att han aldrig har beställt tjänsten och är utsatt för ett bedrägeri från oss. Han postar en bild på sin faktura som avslöjar (för mig) vem han är.
Nästa steg blir troligen att TS betalar frivilligt. Men om TS inte gör det så får han först en gratis påminnelse med sms, därefter påminnelse mot påminnelseavgift med posten. Om inte heller denna betalas går ärendet till inkasso, varpå ansökan om betalningsföreläggande inges mot TS hos Kronofogden. Om TS bestrider föreläggandet överlämnas det till Stockholms tingsrätt, där TS döms att betala 365 kronor jämte alla kostnader. Eftersom det handlar om ett rent okynnesbestridande gäller inte småmålsreglerna, som annars begränsar rättegångskostnaderna för TS. TS ska därför betala alla våra kostnader inkl. min eller annan medarbetares resa till Sverige, vilket blir kanske 20.000 kronor totalt.

Så TS bör, liksom alla andra som ljuger i den här tråden, betala. Om ni inte kan betala, mejla då kundservice@friatider.se och be om anstånd. Vi är mycket generösa med anstånd och skriver även ibland av fordringar när det finns etiska skäl för det. Vi kräver till skillnad från den svenska inkassobranschen i stort aldrig betalt av underåriga, av dödsbon eller av obeståndsgäldenärer som t.ex. överskuldsatta fattigpensionärer och liknande. Vi söker aldrig betalt i skuldsaneringar eller konkurser.

Men om man okynnesbestrider fakturor för tjänster man har använt så lämnar vi alltid, och då menar jag verkligen alltid, ärendet till inkasso för rättsliga åtgärder. Detta är inget unikt utan standardproceduren för kravhantering hos alla Sveriges företag. Vi ligger ute med moms och annat som vi inte kan få tillbaka innan vi gjort allt vi kan för att få betalt. Detta gäller alla momspliktiga företag, där ingen kan låta sina kunder strunta i att betala. /Widar Nord
Få betalt med 20 000 kr för kostnader i ett FT-mål för att någon "okynnesbestrider"? Haha. Var man osäker innan på om Widar är en bluffmakare bekräftade han det just själv. Kvalificerat skitsnack. Om ni mot förmodan skulle ta det till domstol och vinna skulle ni inte ens få ersättning för rättslig rådgivning. 😂😂😂
Citera
2017-08-23, 01:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Invandrargrabb
Få betalt med 20 000 kr för kostnader i ett FT-mål för att någon "okynnesbestrider"? Haha. Var man osäker innan på om Widar är en bluffmakare bekräftade han det just själv. Kvalificerat skitsnack. Om ni mot förmodan skulle ta det till domstol och vinna skulle ni inte ens få ersättning för rättslig rådgivning. 😂😂😂

Precis vad jag också tänkte, fick mig ett rejält gott skratt där! xD
Det är ett luddigt avtal som lurar folk och naturligt att det blir situationer där folk bestrider..

Det var dagens ord tror jag, har nog aldrig hört det begreppet tidigare
Citera
2017-08-23, 01:46
Medlem
FriaTider.ses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Invandrargrabb
Läs på! Okynnnesbestridanden täcks inte av småmålsreglerna. Du kan kika i 18 kap. 6 § och 18 kap. 8 a § 3 st. RB för att se hur fel du har. Se t.ex. FT 2335-15 (Halmstad TR) FT7196-14 (Göteborgs TR) och FT14067-16 (Stockholms TR) så ser du att det inte är ovanligt med dessa kostnadsbelopp i småmål.

Den som bestrider en faktura mot bättre vetande tar alltså en avsevärd ekonomisk risk sedan RB ändrades. Det krävs att käranden kan visa att bestridandet verkligen är helt ogrundat. I TS fall är dock den saken solklar. /Widar Nord
Senast redigerad av FriaTider.se 2017-08-23 kl. 01:48.
Citera
2017-08-23, 01:58
Medlem
Vilken bra reklam för FT detta blir! Ringer runt och lurar gamlingar precis som branschen i övrigt. Sedan juridiska spetsfundigheter och hot på ett av Sveriges mest insatta forum för att ytterligare förbättra sitt rykte.

Det här kommer att bli roligt för Aftonbladet att ta upp i framtiden. "Nazist lurar gamlingar och handikappade att betala för näthat"

Antingen försörjer ni er på förskottbetalning, doneringar och annonser eller så lägger ni ner. Vi är inte intresserade av hästhandlarfasoner inom alternativmedia. Vi ska vara bättre än etablissemanget.
Citera
2017-08-23, 02:17
Medlem
FriaTider.ses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The-Monolithic
Vilken bra reklam för FT detta blir! [...] Sedan juridiska spetsfundigheter och hot på ett av Sveriges mest insatta forum för att ytterligare förbättra sitt rykte.
Ärligt talat, vi har inget emot att följande mycket enkla information når allmänheten: Om du inte vill betala för Fria Tiders tjänster, köp då inte Fria Tiders tjänster.

Nu tänker jag inte sitta och diskutera självklarheter här längre utan lämnar denna märkliga diskussion för ikväll./WN
Citera
2017-08-23, 02:24
Medlem
Vilket skitsnack om att Fria Tider inte kontaktar tillbaka. Fine, dom har inget telefonnummer eftersom dom opererar från Estland eller Lettland.
Men det finns mail: jag fick svar dagen efter. fanns även ett telefonnummer i mailsvaret så jag ringde och då svarade dom på första försöket.
Allting va löst inom 5 minuter.
Och jag bor inte ens i Sverige.

Troll TS.
Citera
2017-08-23, 06:34
Medlem
Eoppoyzs avatar
Tidvis har det varit omöjligt att nå FT per mail. Men det fungerade sist, i alla fall. De hävdar avtal, så det är de som får bevisa det. FT har sjunkit enormt i mina ögon. Det är synd på en så bra tidning.
Citera
2017-08-23, 08:41
Medlem
Separatistens avatar
Jag fick en "Påminnelse". En "Påminnelse" på en fiktiv prenumeration som skulle ha startats för flera år sedan.

Mailet som Fria Tider påstår ha startat prenumerationen har jag aldrig sett förut, och har ej heller tillgång till.

Jag har haft ett och samma mobilnr i 12 år och aldrig fått något SMS.

Man begärde i "Påminnelsen" ränta på 18% för en extremt lång period, flera år.

Jag mailade Fria Tiders kund"service" flera gånger. Alla mail studsade. Detta var under veckolång period. Mailadressen var kundservice@friatider.se

Fax fanns ju också, men det har jag ju inte.

Efter 10 dagar, mitt under semestern, kom det ett Inkassokrav från deras egna bolag FTNG Inkasso med en annan mailadress till kundservice. (inkasso@ftng.se)

Märkligt nog fungerade den adressen. Och då blev det uppenbart hur Fria Tider lurar folk.
Klassisk setup. Låtsas vara servicevänliga, det ser bra utåt. Sen göra sig komplett oanträffbara tills det går till Inkasso och man jobbar direkt med hot om Tingsrätt. Väldigt "lösningsorienterat", bara man får in stöldgodset.

Jag är övertygad om att personen på Fria Tider som svarade hade ett taget namn.

Om någon "granne" anmält min hemadress med en fiktiv mailadress är möjligt, jag har i vilket fall inte tecknat någon prenumeration. Uppenbart är ju att villkoren förändrats under åren.

Hela denna process var extremt frustrerande, då jag är en person som vill göra rätt för mig.
Samtidigt gäller det motsatta, och det verkar gälla flera i den här tråden.
Och där försvann liksom all min trovärdighet för Fria Tider.
Jag har besökt deras sida regelbundet, men nu vet jag vilket skit som ligger bakom.

Trots att jag har betalat så har jag ingen aning om hur jag skulle kunna läsa Fria Tider Plus.
Ett jäkla bedrägeri är vad det är och jag ser Widar Nord som ytterst ansvarig.
Citera
2017-08-23, 08:49
Medlem
Separatistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FriaTider.se
Ärligt talat, vi har inget emot att följande mycket enkla information når allmänheten: Om du inte vill betala för Fria Tiders tjänster, köp då inte Fria Tiders tjänster.

Du skriver ju själv ovan att folk hämndprenumererar. Då har man inte köpt Fria Tiders tjänster och ska inte betala för Fria Tiders "tjänster".

Verkligheten är inte så enkel som du beskriver den.

Fria Tider har en skuld till mig. Med ränta.
Citera
2017-08-23, 09:32
Medlem
Begins avatar
Jag har inte betalat än. Jag har mailat o bett om uppsägning innan jag betalar. Det ända ni har ''bekräftat'' är att ni har tagit emot mitt mail och att man ska sitta och vänta på en handläggare. Känns som Widar sköter allt detta på egen hand.

När jag fick fakturan fatta jag inte ens vart den kom ifrån. Jag hade inte ens ett konto på hemsidan, utan jag reggade först när jag fick fakturan för och kolla om man kunde säga upp sig via ett inloggad konto. Men så enkelt ska de inte vara. Försökte kontakta dom men de gick ju som sagt inte, och om man läser om folk som inte kan säga upp sig och betalar löpande började man få panik. Har inte ''betalt'' o använt eran plustjänst, kom inte ens ihåg om jag tryckte på den satans länken eller inte men antar att man är totalt körd om man gör det.

Jag maila dom första dagen och frågade om jag kunde säga betala, säga upp och bli av med er men inget svar. Nu väntar jag på svar igen. Men innan ska jag ringa några samtal, säga exakt som det är få lite rådgivning. I grund och botten har jag velat betala, men vill bara ha en bekräftelse på min uppsägning då den inte har visats.
Citera
2017-08-23, 10:26
Medlem
SpecialEditions avatar
All cred till Widar som tar sig tiden att diskutera självklarheter med klappmongona i tråden som uppenbarligen borde ha en god man för att sköta sin ekonomi.
Citera
2017-08-23, 10:28
Medlem
Begins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpecialEdition
All cred till Widar som tar sig tiden att diskutera självklarheter med klappmongona i tråden som uppenbarligen borde ha en god man för att sköta sin ekonomi.

Hanldar inte om pengarna, i grund och botten vill jag bara säga upp mig. Men när jag läser om folk som fortsätter få fakturor ändå känner man sig chanslös.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in