2017-08-22, 16:32
Medlem
RiksNarrens avatar
Hur man hanterar en oriktig faktura beskrivs i tråden https://www.flashback.org/t1404899, se speciellt post #9 om kontakten med kronofogdemyndigheten (hint: det är här det är viktigt att bestrida).

RN
Citera
2017-08-22, 16:57
Medlem
Begins avatar
Tack för hjälpen, dom jävlarna ska inte ha en krona av mig
Citera
2017-08-22, 17:16
Moderator
Gromguttens avatar
Trådar sammanfogade.

/Mod
Citera
2017-08-22, 17:23
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1SHOT1KILL
Jag hittar en hel del "brus" om dessa företag på olika ställen, men till förvåning finns det ingen tråd här under företagsskvaller.

Ser att flera har drabbats av prenumerationer som de inte beställt, som sedan löper på med årlig förnyelse.

Jag har aldrig läst Fria Tider annat än då och då på webben. Tydligen finns det någon Plus-version som de anser att jag prenumererat på. Det har aldrig dragits något från mitt kort.

Denna förnyelse går ut via email. I mitt fall finns det tydligen en prenumeration, bara det att det inte är jag som gjort den. Jag letar i den email Fria Tider anser att jag har (som stämmer), men det finns ingen faktura vare sig i inkorg eller i skräppost.

Dock kommer det en påminnelse med akkumulerad 18% ränta sedan 2015 (!!!). Givetvis under semestern, så efter 8 dagar går det till deras egna Baltiska inkassobolag FTNG Inkasso.
Märkligt att detta inte kom 2016 redan?

Det är OMÖJLIGT att kontakta FTNG Ekonomi KB. Deras mail kundservice@friatider.se studsar så den är inte ens aktiv.

Lämpligt nog är inkasso@ftng.se aktiv.

https://www.ftng.se/

Det står att de finns på Tegeluddsvägen 76 115 28 Stockholm, stämmer det?

Här kan ni se vilka som ansvarar för bolaget:
http://www.allabolag.se/9697374701/f...kommanditbolag
Vad vet vi mer om dessa personer?

Är det fler än jag som har drabbats av detta? När jag Googlar på Twitter får jag en hel del träffar.

Vad har ni för metod för att lösa detta bedrägeri?

Jag har betalt "min" faktura, men jag är en elak och envis jävel. Det kostade mig tydligen en tusenlapp att bli lurad av Fria Tider. Sen får vi se hur mycket det kommer att kosta dom.

Widar Mikael Nord verkar inte bo i Sverige, är onåbar "när det behøvs" och använder baltinkasso før att driva in fiktiva skulder. Tre på rad med en gång i skumraskbingon.
Citera
2017-08-22, 18:37
Medlem
FriaTider.ses avatar
Citat:
Ser att flera har drabbats av prenumerationer som de inte beställt, som sedan löper på med årlig förnyelse.

Nej, det är tre månaders uppsägningstid. Inte ett år.

Citat:
Vad har ni för metod för att lösa detta bedrägeri? Jag har betalt "min" faktura, men jag är en elak och envis jävel. Det kostade mig tydligen en tusenlapp att bli lurad av Fria Tider. Sen får vi se hur mycket det kommer att kosta dom.

Utan att veta vem du är kan jag konstatera att detta inte stämmer. Men bidra gärna med ärendenr så ska jag reda ut det i avidentifierad form. Det förekommer ju att kunder beställer men glömmer prenumerationen. Märkligt dock eftersom vi skickar påminnelser gratis på både sms och e-post innan vi skickar mot påminnelseavgift per brev.

/Widar
Citera
2017-08-22, 19:02
Medlem
FriaTider.ses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ormet77
Fast nu gäller väl det inte bara igår eller?
Om folk påstår att de inte ingått i något avtal alt sagt upp eran tjänst men ändå får fakturor och dessutom få dessa under semesterperioden med krav att betala inom 8 dagar så är det något lurt imo.
Solklart att ni fulfiskar efter pengar..

Det är inte semesterperiod. Det är den 22 augusti idag.

Våra fakturor har inte 8 dagars betaltid, utan 18-30 dagar beroende på när månadsskiftet inträffar. Den faktura som "begin" laddat upp tidigare i denna tråd hade 19 dagars betaltid, dvs i praktiken 20 dagar. Detta framgår av hans egen skärmdump ovan.

Att folk får betalningspåminnelser från oss trots att de "sagt upp" fakturan stämmer däremot. Vi erbjuder inte möjligheten att "säga upp" fakturor istället för att betala dem. Du får gärna berätta vilket företag som erbjuder detta och hur de överlever.

Kunder som sagt upp när de får sin första faktura får däremot inga fler fakturor från oss, eftersom avtalet då löper ut.

Detta är mycket enkelt och folk begriper det naturligtvis i själva verket. Det är, vill jag hävda, allmänt känt att man inte kan "säga upp" sina fakturor istället för att betala dem. /Widar Nord
Senast redigerad av FriaTider.se 2017-08-22 kl. 19:06.
Citera
2017-08-22, 19:16
Medlem
Innerfittefetts avatar
Troligt vis några vänsterexremister som via nätet prenummerat på FT i andras namn för att misskreditera FT.
Troligtvis kommer nu kända västermuppar att råka ut för nåt liknade......
Citera
2017-08-22, 19:21
Medlem
H8reds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FriaTider.se
Igår eftermiddag hade vi tekniska problem med kundservicesystemet vilket ledde till att inkommande mejl studsade i några timmar innan vi fick ordning på det. Därav denna Flashback-tråd.

Tack för ditt svar, men ser det som skitsnack.

Jag har försökt maila er kundservice flera gånger och alla mail studsade under en tidsperiod på flera veckor, och inte under den tid du nämner ovan.

Nej, jag tänker inte maila in och outa mig själv.

Ni hade inget intresse av att lösa er bluffakturering, och då går det så här.

Jag har inget emot Fria Tider i grunden, hatar Expo mer än allt annat. Men jag värnar om min privatekonomi och rätt ska vara rätt.

Nu har ni en skuld till mig, det är så jag ser det.
Citera
2017-08-22, 19:25
Medlem
FriaTider.ses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Begin
Fakutran: EDIT förra länken funka inte såhär ser fakturan ut. http://imgur.com/a/6K8AW

Citat:
Ursprungligen postat av Begin
Tack för hjälpen, dom jävlarna ska inte ha en krona av mig

Jo vi kommer få pengar av dig TS. Det kan jag meddela eftersom du glömde censurera OCR-numret i fakturan och jag nu kollat upp ditt ärende. Såhär ser det ut:
  1. 2017-08-02 köper TS, som är en ung man, vår tjänst Fria Tider Plus för 365 kronor per år. Han använder mobilen för att köpa, och vi smsar en aktiveringskod, en orderbekräftelse samt information om ångerrätt till hans mobilnummer, som står skrivet på honom i Eniro.
  2. 2017-08-02 klockan 20:11 använder TS koden i sms:et för att aktivera sitt konto på Fria Tider Plus. Han laddar ned flera artiklar och tar del av vårt arkiv, där mycket av vårt efterfrågade innehåll finns.
  3. 2017-08-17 går ångerrätten för TS prenumeration ut. Vårt ERP-system låser ordern för fakturering.
  4. 2017-08-21 går en faktura på 365 kronor ut till TS via sms.
  5. 2017-08-22, idag alltså, går TS ut på Flashback och ljuger om att han aldrig har beställt tjänsten och är utsatt för ett bedrägeri från oss. Han postar en bild på sin faktura som avslöjar (för mig) vem han är.
Nästa steg blir troligen att TS betalar frivilligt. Men om TS inte gör det så får han först en gratis påminnelse med sms, därefter påminnelse mot påminnelseavgift med posten. Om inte heller denna betalas går ärendet till inkasso, varpå ansökan om betalningsföreläggande inges mot TS hos Kronofogden. Om TS bestrider föreläggandet överlämnas det till Stockholms tingsrätt, där TS döms att betala 365 kronor jämte alla kostnader. Eftersom det handlar om ett rent okynnesbestridande gäller inte småmålsreglerna, som annars begränsar rättegångskostnaderna för TS. TS ska därför betala alla våra kostnader inkl. min eller annan medarbetares resa till Sverige, vilket blir kanske 20.000 kronor totalt.

Så TS bör, liksom alla andra som ljuger i den här tråden, betala. Om ni inte kan betala, mejla då kundservice@friatider.se och be om anstånd. Vi är mycket generösa med anstånd och skriver även ibland av fordringar när det finns etiska skäl för det. Vi kräver till skillnad från den svenska inkassobranschen i stort aldrig betalt av underåriga, av dödsbon eller av obeståndsgäldenärer som t.ex. överskuldsatta fattigpensionärer och liknande. Vi söker aldrig betalt i skuldsaneringar eller konkurser.

Men om man okynnesbestrider fakturor för tjänster man har använt så lämnar vi alltid, och då menar jag verkligen alltid, ärendet till inkasso för rättsliga åtgärder. Detta är inget unikt utan standardproceduren för kravhantering hos alla Sveriges företag. Vi ligger ute med moms och annat som vi inte kan få tillbaka innan vi gjort allt vi kan för att få betalt. Detta gäller alla momspliktiga företag, där ingen kan låta sina kunder strunta i att betala. /Widar Nord
Senast redigerad av FriaTider.se 2017-08-22 kl. 19:53.
Citera
2017-08-22, 20:05
Medlem
Ja så går det när ni lägger tron på en man som själv jagats av kronofogden o har massa misslyckade firmor bakom sig med suspekta löneutbetalningar. O så blir ni förvånade när fakturering är misstänksam

Men man kanske inte ska skriva för mycket, dimper väl säkert ner en faktura. Kanske som PM här på FB
Citera
2017-08-22, 20:23
Medlem
Är någon av prenumerationerna beställda ifrån samma ipadress, exitnod/vpn/proxy?
Citera
2017-08-22, 20:30
Medlem
thebandit777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FriaTider.se
Jo vi kommer få pengar av dig TS. Det kan jag meddela eftersom du glömde censurera OCR-numret i fakturan och jag nu kollat upp ditt ärende. Såhär ser det ut:
  1. 2017-08-02 köper TS, som är en ung man, vår tjänst Fria Tider Plus för 365 kronor per år. Han använder mobilen för att köpa, och vi smsar en aktiveringskod, en orderbekräftelse samt information om ångerrätt till hans mobilnummer, som står skrivet på honom i Eniro.
  2. 2017-08-02 klockan 20:11 använder TS koden i sms:et för att aktivera sitt konto på Fria Tider Plus. Han laddar ned flera artiklar och tar del av vårt arkiv, där mycket av vårt efterfrågade innehåll finns.
  3. 2017-08-17 går ångerrätten för TS prenumeration ut. Vårt ERP-system låser ordern för fakturering.
  4. 2017-08-21 går en faktura på 365 kronor ut till TS via sms.
  5. 2017-08-22, idag alltså, går TS ut på Flashback och ljuger om att han aldrig har beställt tjänsten och är utsatt för ett bedrägeri från oss. Han postar en bild på sin faktura som avslöjar (för mig) vem han är.
Nästa steg blir troligen att TS betalar frivilligt. Men om TS inte gör det så får han först en gratis påminnelse med sms, därefter påminnelse mot påminnelseavgift med posten. Om inte heller denna betalas går ärendet till inkasso, varpå ansökan om betalningsföreläggande inges mot TS hos Kronofogden. Om TS bestrider föreläggandet överlämnas det till Stockholms tingsrätt, där TS döms att betala 365 kronor jämte alla kostnader. Eftersom det handlar om ett rent okynnesbestridande gäller inte småmålsreglerna, som annars begränsar rättegångskostnaderna för TS. TS ska därför betala alla våra kostnader inkl. min eller annan medarbetares resa till Sverige, vilket blir kanske 20.000 kronor totalt.

Så TS bör, liksom alla andra som ljuger i den här tråden, betala. Om ni inte kan betala, mejla då kundservice@friatider.se och be om anstånd. Vi är mycket generösa med anstånd och skriver även ibland av fordringar när det finns etiska skäl för det. Vi kräver till skillnad från den svenska inkassobranschen i stort aldrig betalt av underåriga, av dödsbon eller av obeståndsgäldenärer som t.ex. överskuldsatta fattigpensionärer och liknande. Vi söker aldrig betalt i skuldsaneringar eller konkurser.

Men om man okynnesbestrider fakturor för tjänster man har använt så lämnar vi alltid, och då menar jag verkligen alltid, ärendet till inkasso för rättsliga åtgärder. Detta är inget unikt utan standardproceduren för kravhantering hos alla Sveriges företag. Vi ligger ute med moms och annat som vi inte kan få tillbaka innan vi gjort allt vi kan för att få betalt. Detta gäller alla momspliktiga företag, där ingen kan låta sina kunder strunta i att betala. /Widar Nord

Ord och inga visor! Bra att du tog dig tid till att räta ut alla frågetecken.

Citat:
Ursprungligen postat av Sebus
Ja så går det när ni lägger tron på en man som själv jagats av kronofogden o har massa misslyckade firmor bakom sig med suspekta löneutbetalningar. O så blir ni förvånade när fakturering är misstänksam

Men man kanske inte ska skriva för mycket, dimper väl säkert ner en faktura. Kanske som PM här på FB

Missade du senaste inlägget eller? Pajas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in