Citat:
Ursprungligen postat av
Begin
Fakutran: EDIT förra länken funka inte såhär ser fakturan ut.
http://imgur.com/a/6K8AW
Citat:
Ursprungligen postat av
Begin
Tack för hjälpen, dom jävlarna ska inte ha en krona av mig
Jo vi kommer få pengar av dig TS. Det kan jag meddela eftersom du glömde censurera OCR-numret i fakturan och jag nu kollat upp ditt ärende. Såhär ser det ut:
- 2017-08-02 köper TS, som är en ung man, vår tjänst Fria Tider Plus för 365 kronor per år. Han använder mobilen för att köpa, och vi smsar en aktiveringskod, en orderbekräftelse samt information om ångerrätt till hans mobilnummer, som står skrivet på honom i Eniro.
- 2017-08-02 klockan 20:11 använder TS koden i sms:et för att aktivera sitt konto på Fria Tider Plus. Han laddar ned flera artiklar och tar del av vårt arkiv, där mycket av vårt efterfrågade innehåll finns.
- 2017-08-17 går ångerrätten för TS prenumeration ut. Vårt ERP-system låser ordern för fakturering.
- 2017-08-21 går en faktura på 365 kronor ut till TS via sms.
- 2017-08-22, idag alltså, går TS ut på Flashback och ljuger om att han aldrig har beställt tjänsten och är utsatt för ett bedrägeri från oss. Han postar en bild på sin faktura som avslöjar (för mig) vem han är.
Nästa steg blir troligen att TS betalar frivilligt. Men om TS inte gör det så får han först en gratis påminnelse med sms, därefter påminnelse mot påminnelseavgift med posten. Om inte heller denna betalas går ärendet till inkasso, varpå ansökan om betalningsföreläggande inges mot TS hos Kronofogden. Om TS bestrider föreläggandet överlämnas det till Stockholms tingsrätt, där TS döms att betala 365 kronor jämte alla kostnader. Eftersom det handlar om ett rent okynnesbestridande gäller inte småmålsreglerna, som annars begränsar rättegångskostnaderna för TS. TS ska därför betala alla våra kostnader inkl. min eller annan medarbetares resa till Sverige, vilket blir kanske 20.000 kronor totalt.
Så TS bör, liksom alla andra som ljuger i den här tråden, betala. Om ni inte kan betala, mejla då kundservice@friatider.se och be om anstånd. Vi är mycket generösa med anstånd och skriver även ibland av fordringar när det finns etiska skäl för det. Vi kräver till skillnad från den svenska inkassobranschen i stort aldrig betalt av underåriga, av dödsbon eller av obeståndsgäldenärer som t.ex. överskuldsatta fattigpensionärer och liknande. Vi söker aldrig betalt i skuldsaneringar eller konkurser.
Men om man okynnesbestrider fakturor för tjänster man har använt så lämnar vi alltid, och då menar jag verkligen alltid, ärendet till inkasso för rättsliga åtgärder. Detta är inget unikt utan standardproceduren för kravhantering hos alla Sveriges företag. Vi ligger ute med moms och annat som vi inte kan få tillbaka innan vi gjort allt vi kan för att få betalt. Detta gäller alla momspliktiga företag, där ingen kan låta sina kunder strunta i att betala. /Widar Nord