2023-03-28, 22:50
Medlem
Polisanmäl? Vänstern lär väl inte vilja något annat än att fria tider läggs ned?
Citera
2023-03-29, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -MLK-
Fick ett ”Bevakat krav” från dessa idioter i lådan idag. Gäller något jävla plusabonnemang mellan 2016-2019. Aldrig varit inne på deras hemsida ens. Närmare 3000 vill de ha efter inkasso och ränta (aldrig sett något brev innan dock). Så jävla drygt att man ska behöva ödsla sin tid på sån skit.

Men hur fick de ditt namn och adress då, om du aldrig varit inne på sidan?
Citera
2023-03-30, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Men hur fick de ditt namn och adress då, om du aldrig varit inne på sidan?

Bra fråga. Allt är ju offentligt i Sverige så inte svårt att skicka vad man vill till höger och vänster. En googling säger att jag inte är ensam om att vara drabbad.
Citera
2023-03-30, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psykonaut-
Sitter de och gör inkasso från Malta eller är bara offshore-bolagets brevlåda, då deras inkasso-personal är i Estland? Eller på det bara VWdar Nord som bor i Estland?

Det finns två bilder på Widar Nord på nätet.

25 år sedan
https://ibb.co/M81SRJz

Nutid och ser fortfarande opålitligt kriminell ut.
https://photo.weidelworks.com/pictur...erade_personer

Tror de anlitar ett Svenskt bolag.
Citera
2023-03-30, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -MLK-
Bra fråga. Allt är ju offentligt i Sverige så inte svårt att skicka vad man vill till höger och vänster. En googling säger att jag inte är ensam om att vara drabbad.

Nä det är konstigt.
Jag har inte hittat nån info vad som hände med alla som blev stämda av Fria Tider 2018. Eller de som nu blir stämda.

Själv hade jag en prenumeration 2016 som jag skrev och sa upp, och fick bekräftelse på det. Men vad jag förstår anser FT att man har ett abbonemang om man använder deras tjänst, vilket jag gjort ibland. De stängde nämligen aldrig av den. Men det finns heller inget sätt betala på deras sida. Så man kan inte betala ens om man vill.

Få se om jag också får en faktura i efterhand. Känns som att det borde vara olagligt att fakturera utan att avtal ingåtts, och att lägga på ränta och inkasso utan att ha skickat faktura först.

Någon borde granska det där. Kanske man skulle vända sig till någon annan alternativmedia, som Nya Dagbladet.
Eller ska man vända sig till SVT igen? De skrev ju om Fria Tiders fakturor 2018 men gjorde aldrig någon uppföljning.

En sökning på Fria Tider på Konsumentverket ger för övrigt 10 träffar bara för mars.
https://www.konsumentverket.se/for-k...erket/diarium/

Innan dess en i januari och sedan var förra i juni 2022.

Finns det inget sätt få stopp på detta??
Senast redigerad av grelin1999 2023-03-31 kl. 00:14.
Citera
2023-04-08, 09:01
Citat:
Ursprungligen postat av ziggarillen
Jag har ju för fan aldrig skrivit på något avtal. Dessutom fungerade inte tjänsten som jag betalade för i förskott ett år. Dessutom är dom omöjliga att få kontakt med och har hundratals omdömen som visar vilka bluffmakare dom är. Klart som fan att man inte bara kan skicka en faktura flera år senare utan att man ens varit inne på deras sida.

Enligt polisen så försöker dom så länge en del betalar men i mitt fall skulle dom aldrig få rätt. Har aldrig haft nåt med dom att göra mer än att jag var dum nog att betala för något som inte gick att använda. Hoppas jag har uttryckt mig tillräckligt klart nu och skulle du själv betala för något som du inte skrivit under eller informerats om och en tjänst som inte ens fungerade? Nu är det slutkommenterat då det inte finns mer att tillägga. Tack för visat intresse!
Säker på att du förskotterat ett år? Trodde deras grej var att förskottera en krona, för att därefter fakturera per år.

Polisen är lite fel instans för det här. Det är tingsrätten som gäller, om Fria Tider väljer att gå vidare med sitt krav. Du kan begära av tingsrätten att målet handläggs skriftligt, vilket är vanligt i mål om mindre värden. Ibland behöver man dyka upp just för att tingsrätten behöver klargöra parternas ståndpunkter, ett så kallat muntligt/förberedande sammanträde.

Bestrider du deras krav innan det går till Kronofogden, och det ändå hamnar hos Kronofogden, behöver du inte betala några kostnader hos Kronofogden. Men du måste bestrida deras rättegångskostnader på grunden att du bestridit kravet innan det hamnade hos Kronofogden.

Tänker att du skulle kunna bestrida fakturan på grunden enligt 13 § Konsumentavtalslagen (1994:1512), eftersom du inte uppfattat att där pågått ett löpande avtal och därmed inte varit medveten om att en nyttighet tillhandahållits. Eftersom fakturering sker per annuitet, har det heller inte varit möjligt för dig att få någon anmodan om pågående avtal, och därmed säga upp avtalet.

Om det är så att du enbart betalat för ett års abonnemang (vilket Fria Tider inte tillhandahåller, eftersom det skulle innebära färre intäkter, eftersom de lever på att utpressa sina kunder), så ska du givetvis inte betala för mer än så. Det kan vara en intressant invändning som förstahandsgrund. Tänker att bevisbördan ligger på Fria Tider, och tvingas dem lägga fram bevis om avtalsvillkoren, hur de tillhandahållits och hur tjänsten tillhandahålls, så skulle det vid sammantagen bedömning framstå som oskäligt och å konsumenten obilligt, och därmed bör konsumenten kunna jämka enligt 11 § Konsumentavtalslagen, se särskilt andra stycket.
Senast redigerad av FemKiloGuld 2023-04-08 kl. 09:13.
Citera
2023-04-08, 16:22
Medlem
ziggarillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FemKiloGuld
Säker på att du förskotterat ett år? Trodde deras grej var att förskottera en krona, för att därefter fakturera per år.

Polisen är lite fel instans för det här. Det är tingsrätten som gäller, om Fria Tider väljer att gå vidare med sitt krav. Du kan begära av tingsrätten att målet handläggs skriftligt, vilket är vanligt i mål om mindre värden. Ibland behöver man dyka upp just för att tingsrätten behöver klargöra parternas ståndpunkter, ett så kallat muntligt/förberedande sammanträde.

Bestrider du deras krav innan det går till Kronofogden, och det ändå hamnar hos Kronofogden, behöver du inte betala några kostnader hos Kronofogden. Men du måste bestrida deras rättegångskostnader på grunden att du bestridit kravet innan det hamnade hos Kronofogden.

Tänker att du skulle kunna bestrida fakturan på grunden enligt 13 § Konsumentavtalslagen (1994:1512), eftersom du inte uppfattat att där pågått ett löpande avtal och därmed inte varit medveten om att en nyttighet tillhandahållits. Eftersom fakturering sker per annuitet, har det heller inte varit möjligt för dig att få någon anmodan om pågående avtal, och därmed säga upp avtalet.

Om det är så att du enbart betalat för ett års abonnemang (vilket Fria Tider inte tillhandahåller, eftersom det skulle innebära färre intäkter, eftersom de lever på att utpressa sina kunder), så ska du givetvis inte betala för mer än så. Det kan vara en intressant invändning som förstahandsgrund. Tänker att bevisbördan ligger på Fria Tider, och tvingas dem lägga fram bevis om avtalsvillkoren, hur de tillhandahållits och hur tjänsten tillhandahålls, så skulle det vid sammantagen bedömning framstå som oskäligt och å konsumenten obilligt, och därmed bör konsumenten kunna jämka enligt 11 § Konsumentavtalslagen, se särskilt andra stycket.
Tack för en bra och välformulerad info. Jag är inte speciellt oroad och gör det som krävs i det här fallet. Tror inte dom har något att komma med men det är jobbigt att ens ha med dom att göra. Förhoppningvis blir det ett slut på deras bedrägerier och jag vet att det ligger ett par hundra anmälningar hos Konsumentverket som dom ska ta itu med. Borde skett för länge sen då jag förstår nu att dom satt det här i system sen många år tillbaka. Det sjukaste är att jag inte ens kunde logga in 2018 och har aldrig hört ett ljud tills nu. Dom försöker väl och hoppas att folk blir nervösa och betalar.
Senast redigerad av ziggarillen 2023-04-08 kl. 16:54.
Citera
2023-04-09, 10:34
Citat:
Tack för en bra och välformulerad info. Jag är inte speciellt oroad och gör det som krävs i det här fallet. Tror inte dom har något att komma med men det är jobbigt att ens ha med dom att göra. Förhoppningvis blir det ett slut på deras bedrägerier och jag vet att det ligger ett par hundra anmälningar hos Konsumentverket som dom ska ta itu med. Borde skett för länge sen då jag förstår nu att dom satt det här i system sen många år tillbaka. Det sjukaste är att jag inte ens kunde logga in 2018 och har aldrig hört ett ljud tills nu. Dom försöker väl och hoppas att folk blir nervösa och betalar.
Ja absolut, men ha i åtanke att tingsrätten bedömer varje fall för sig. Det innebär att om det blir en tvist i tingsrätten gällande deras krav så måste du hålla dig till det som angår ditt fall, inte saker som har hänt andra. Även om det är samma sak som har hänt.
Kan te sig lite märkligt, men det är många gånger irrelevant vad som hänt i andra fall i samma sak. Med det sagt och skulle man enbart grunda sin talan på omständigheter i ren allmänhet så skulle man förlora målet eftersom man då enbart invänder genom s.k. hörsägen.
Senast redigerad av FemKiloGuld 2023-04-09 kl. 10:37.
Citera
2023-04-09, 18:19
Medlem
ziggarillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FemKiloGuld
Ja absolut, men ha i åtanke att tingsrätten bedömer varje fall för sig. Det innebär att om det blir en tvist i tingsrätten gällande deras krav så måste du hålla dig till det som angår ditt fall, inte saker som har hänt andra. Även om det är samma sak som har hänt.
Kan te sig lite märkligt, men det är många gånger irrelevant vad som hänt i andra fall i samma sak. Med det sagt och skulle man enbart grunda sin talan på omständigheter i ren allmänhet så skulle man förlora målet eftersom man då enbart invänder genom s.k. hörsägen.
Nejdå, jag håller mig till mitt fall och dom måste ha fullt upp om dom ska bevisa att jag har skrivit under någon prenumeration. I så fall borde dom väl ha skickat en faktura för flera år sen. Lustigast är att dom ska vara så kritiska mot allt och alla men är själva dom största fifflarna. Antagligen går denna s.k tidning dåligt eftersom dom gör så här och verkar desperata. Helt obegripligt.
Citera
2023-04-10, 19:03
Medlem
Citat:
Nejdå, jag håller mig till mitt fall och dom måste ha fullt upp om dom ska bevisa att jag har skrivit under någon prenumeration. I så fall borde dom väl ha skickat en faktura för flera år sen. Lustigast är att dom ska vara så kritiska mot allt och alla men är själva dom största fifflarna. Antagligen går denna s.k tidning dåligt eftersom dom gör så här och verkar desperata. Helt obegripligt.
Saken är den att man kan skicka en faktura för en fordran till konsument upp till 3 år i efterhand. Detta är något som struliga tider av någon anledning har fäbless att göra. Normala företag brukar skicka månads- eller årsvis förskottsbetalning för löpande tjänster av det här slaget. Det är inte speciellt seriöst att skicka fakturor så långt tid i efterhand på det här sättet men inte heller juridiskt fel om det är en riktig fordran och det inte gått mer än 3 år. Om du är helt säker på att du inte tecknat något abonnemang så kan du bestrida det hela men jag skulle dubbelkolla detta först innan jag gick vidare. Om tjänsten inte fungerat alls och du har data på att du försökt kontakta dem utan gensvar så borde du kunna nå framgång där i annat fall.

Du har helt rätt i att det här är något av ett skojarföretag med mängder av exempel på folk som känner sig vilseledda. Företrädare för verksamheten erkände dessutom för ett tag sedan här på forumet att de med berått mod blåste folk på ångerrätten. Så ja, håll er borta från de här skojarna. Det finns mer seriösa aktörer på marknaden som förvaltar era pengar bättre.
Citera
2023-04-10, 19:10
Medlem
ziggarillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Saken är den att man kan skicka en faktura för en fordran till konsument upp till 3 år i efterhand. Detta är något som struliga tider av någon anledning har fäbless att göra. Normala företag brukar skicka månads- eller årsvis förskottsbetalning för löpande tjänster av det här slaget. Det är inte speciellt seriöst att skicka fakturor så långt tid i efterhand på det här sättet men inte heller juridiskt fel om det är en riktig fordran och det inte gått mer än 3 år. Om du är helt säker på att du inte tecknat något abonnemang så kan du bestrida det hela men jag skulle dubbelkolla detta först innan jag gick vidare. Om tjänsten inte fungerat alls och du har data på att du försökt kontakta dem utan gensvar så borde du kunna nå framgång där i annat fall.

Du har helt rätt i att det här är något av ett skojarföretag med mängder av exempel på folk som känner sig vilseledda. Företrädare för verksamheten erkände dessutom för ett tag sedan här på forumet att de med berått mod blåste folk på ångerrätten. Så ja, håll er borta från de här skojarna. Det finns mer seriösa aktörer på marknaden som förvaltar era pengar bättre.
Intressant att fanskapet erkände på flashback att dom är skojare. Skulle gärna vilja se det citatet och dra ut en kopia. Orkar inte gå igenom hela tråden om det finns i denna. Skulle kunna tänka mig att gå raka vägen till polisstationen om jag fick fram citatet. Skiter i dom där idioterna och enligt konsumentverket så har dom fått in flera hundra anmälningar sista tiden som dom börjar ifrågasätta. Ska ringa dom imorgon och höra hur dessa kvalster kan få hålla på som dom gör. Tyvärr finns det vissa som betalar och det är det dom försörjer sig på.
Citera
2023-04-10, 19:40
Medlem
Citat:
Intressant att fanskapet erkände på flashback att dom är skojare. Skulle gärna vilja se det citatet och dra ut en kopia. Orkar inte gå igenom hela tråden om det finns i denna. Skulle kunna tänka mig att gå raka vägen till polisstationen om jag fick fram citatet. Skiter i dom där idioterna och enligt konsumentverket så har dom fått in flera hundra anmälningar sista tiden som dom börjar ifrågasätta. Ska ringa dom imorgon och höra hur dessa kvalster kan få hålla på som dom gör. Tyvärr finns det vissa som betalar och det är det dom försörjer sig på.
Javisst:
Citat:
Ursprungligen postat av FriaTider.se
Nu skrev du i och för sig att du sagt upp och inte att du använt ångerrätten. Men om uppsägningen gjorts inom 14 dagar från orderdatum så behandlas den som en ångerrätt av oss automatiskt, om du inte sagt upp på ett sätt som klargör att du vill säga upp och inte ångra dig. För att kunna ta ställning till detta måste jag veta vem du är och vad du skrev, vilket du isf kan skicka som privatmedelande.
(FB) Friatider scammar folk med fakturor.

Det han i praktiken säger är att kunden måste ha en viss ordanvändning för att använda sin ångerrätt. Detta ansåg emellertid Konsumentverket vara ett oskäligt avtalsvillkor redan 2018 i ett tillsynsärende mot Fria Tider. Användaren stack iväg som en avlöning efter ovan inlägg. Detta utan att ge några mer svar på forumet och de kritiska frågor som följde, vilket väl säger ganska mycket.
Citat:
Konsumentverket anser också att Fria tider använder ett oskäligt villkor om ångerrätt i sitt avtal. En kund behöver inte hänvisa till ångerrätten för att säga upp ett avtal. Det räcker med att kunden meddelar att hen önskar avsluta eller frånträda avtalet för att ångerrätten ska gälla.
https://www.svt.se/nyheter/konsument...-konsumenterna

Som svar på tillsynsärendet så angav Fria Tider att man åtgärdat bristerna, vilket inkluderar det oskäliga avtalsvillkoret ovan.
Citat:
sajten redan har åtgärdat de brister i marknadsföringen som Konsumentverket har påpekat i ett tillsynsärende mot företaget.

Det handlar framför allt om ett oskäligt avtalsvillkor om ångerrätt, där Fria tider har skrivit att meddelandet till företaget måste innehålla en uttrycklig begäran om att utnyttja ångerrätten.
https://www.svt.se/nyheter/konsument...ratat-ihop-sig

Men här på forumet så sitter han alltså öppet och erkänner att de fortfarande håller på med samma fasoner tre år senare. Att lämna oriktiga uppgifter till myndighet vid tillsyn är ganska allvarsamt och kan till och med vara brottsligt. Historien förtäljer dock inte om detta är något som de fortfarande håller på med än idag, så det vore bra om eventuella kunder som fått problem med ångerrätten i närtid kunde skriva här.

Det är väl Konsumentverket som är den instans man ska vända sig till då de tidigare haft ett tillsynsärende mot dem. Att gå till polisen är nog bara slöseri med tid.
Senast redigerad av pf10 2023-04-10 kl. 19:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in