Citat:
Ursprungligen postat av
ziggarillen
Jag har ju för fan aldrig skrivit på något avtal. Dessutom fungerade inte tjänsten som jag betalade för i förskott ett år. Dessutom är dom omöjliga att få kontakt med och har hundratals omdömen som visar vilka bluffmakare dom är. Klart som fan att man inte bara kan skicka en faktura flera år senare utan att man ens varit inne på deras sida.
Enligt polisen så försöker dom så länge en del betalar men i mitt fall skulle dom aldrig få rätt. Har aldrig haft nåt med dom att göra mer än att jag var dum nog att betala för något som inte gick att använda. Hoppas jag har uttryckt mig tillräckligt klart nu och skulle du själv betala för något som du inte skrivit under eller informerats om och en tjänst som inte ens fungerade? Nu är det slutkommenterat då det inte finns mer att tillägga. Tack för visat intresse!
Säker på att du förskotterat ett år? Trodde deras grej var att förskottera en krona, för att därefter fakturera per år.
Polisen är lite fel instans för det här. Det är tingsrätten som gäller, om Fria Tider väljer att gå vidare med sitt krav. Du kan begära av tingsrätten att målet handläggs skriftligt, vilket är vanligt i mål om mindre värden. Ibland behöver man dyka upp just för att tingsrätten behöver klargöra parternas ståndpunkter, ett så kallat muntligt/förberedande sammanträde.
Bestrider du deras krav innan det går till Kronofogden, och det ändå hamnar hos Kronofogden, behöver du inte betala några kostnader hos Kronofogden. Men du måste bestrida deras rättegångskostnader på grunden att du bestridit kravet innan det hamnade hos Kronofogden.
Tänker att du skulle kunna bestrida fakturan på grunden enligt 13 § Konsumentavtalslagen (1994:1512), eftersom du inte uppfattat att där pågått ett löpande avtal och därmed inte varit medveten om att en nyttighet tillhandahållits. Eftersom fakturering sker per annuitet, har det heller inte varit möjligt för dig att få någon anmodan om pågående avtal, och därmed säga upp avtalet.
Om det är så att du enbart betalat för ett års abonnemang (vilket Fria Tider inte tillhandahåller, eftersom det skulle innebära färre intäkter, eftersom de lever på att utpressa sina kunder), så ska du givetvis inte betala för mer än så. Det kan vara en intressant invändning som förstahandsgrund. Tänker att bevisbördan ligger på Fria Tider, och tvingas dem lägga fram bevis om avtalsvillkoren, hur de tillhandahållits och hur tjänsten tillhandahålls, så skulle det vid sammantagen bedömning framstå som oskäligt och å konsumenten obilligt, och därmed bör konsumenten kunna jämka enligt 11 § Konsumentavtalslagen, se särskilt andra stycket.