Citat:
Ursprungligen postat av
Topkapi
Tycker du tänker rätt i att sluta nu. De allra flesta lever billigare som pensionär än som yrkesverksam. Inga resor till jobbet, oftast färre uteluncher, klädkravet minskar i många fall, etc etc. Du kommer inte behöva den där sista slanten för att ändå kunna behålla din levnadsstandard, speciellt som din pension redan är på en så hög nivå.
Ja, jag lutar åt detta beslut nu. Men det är ett stort steg. Vet inte om jag kommer att trivas, det kanske blir deppigt att bara gå hemma?.

Men att jobba tills man blir 69 år som det nu blir möjligt verkar tungt!
Pengar är jag inte orolig för. Funderar på att sälja sommarstugan när det börjar bli tomt i kassan.
Citat:
Ursprungligen postat av
Simmaellersjunk
Kämpar med liknande tankar. Jag tänker framför allt på skatten. Vad är brytpunkten för statlig skatt på pension? Jag vet inte riktigt hur det funkar med jobbskatteavdraget jämfört med hur pensionärer skattar. Hamnar man över brytpunkten på t ex 40000 kr?
Jag tänker att det är bättre att dutta ut tjänstepensionen under några år, typ 50-100 kkr per år, och leva på besparingarna så länge det går. Allt för att blåsa samhället på skatt. Om man t ex lyfter 50 kkr är det bara ca 10 kkr i skatt. Ett annat alternativ är iofs att flytta söderut till Portugal, Spanien e dyl.
Man vill ju inte att ens pension ska skattas bort till bidragsberoende dagdrivare från MENA.
Brytpunkten för statlig skatt verkar vara strax under 40 000 kr. Om några år verkar den höjas. På hemsidan /www.minpension.se kan man lägga in en linje med brytpunkten om du tittar på din pension grafiskt. Var också inne på att snabbt ta ut tjänstepensionen, vem vet hur länge man lever? Men samtidigt så blir det ju högre skatt då jag kommer över brytpunkten. Laborerade då med utbetalningstider på tjänstepensionerna så att jag låg under brytpunkten för statlig skatt hela tiden.
Problemet är ju att gissa hur länge man är aktiv och inte behöver vård. Den dag man åker in på hemmet så lär de väl ta hela pensionen i avgifter. Jag har hört att avgifterna är inkomstberoende.
Som pensionär får man inte jobbskatteavdrag (tack Reinfeldt!). Vi kommer därför att betala högre skatt, men det är visst någon skattesäkning på gång nu för pensionärer.
Håller med om att jag är måttligt road av att försörja välfärdssökande invandrare från MENA med mina skattepengar. Förhoppningsvis blir det ändring i höst, annars ser det "mörkt" ut framöver. Då kanske Portugal är en lösning, de verkar vilja ha pensionärer. Privata pensionsförsäkringar verkar visst vara skattefria där?