• 2
  • 3
2018-01-30, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BorgeH
Jag har varit med i PPM sedan starten. Är född på 50-talet och kan gå i pension nu. Har tittat på Min pension hemsidan vad jag har i pension från PPM om jag går nu. Jag har strax under 500 000 kronor i kapital, det skulle ge 2100 kronor per månad, men om jag har återbetalning till sambo så får jag 1 800 kronor. Det är något mer än vad jag trodde det skulle ge.

Jämfört med mina pensionsförsäkringar från avtal mellan fack och arbetsgivare är det inte mycket. Dessa skulle ge totalt mer än 20 000 kronor. Statlig pension och PPM strax under 20 000 kronor. Totalt skulle det bli över 40 000 kronor per månad före skatt, mindre än 80% av min nuvarande lön. Om jag jag jobbar ett år till så blir det lite mer än 1 000 kronor till i månaden före skatt. Jag funderar därför att gå nu, varför kämpa ett år till? Eller tänker jag fel?

Tycker du tänker rätt i att sluta nu. De allra flesta lever billigare som pensionär än som yrkesverksam. Inga resor till jobbet, oftast färre uteluncher, klädkravet minskar i många fall, etc etc. Du kommer inte behöva den där sista slanten för att ändå kunna behålla din levnadsstandard, speciellt som din pension redan är på en så hög nivå.
Citera
2018-01-30, 21:54
Medlem
Citat:
Totalt skulle det bli över 40 000 kronor per månad före skatt, mindre än 80% av min nuvarande lön. Om jag jag jobbar ett år till så blir det lite mer än 1 000 kronor till i månaden före skatt. Jag funderar därför att gå nu, varför kämpa ett år till? Eller tänker jag fel?
Kämpar med liknande tankar. Jag tänker framför allt på skatten. Vad är brytpunkten för statlig skatt på pension? Jag vet inte riktigt hur det funkar med jobbskatteavdraget jämfört med hur pensionärer skattar. Hamnar man över brytpunkten på t ex 40000 kr?

Jag tänker att det är bättre att dutta ut tjänstepensionen under några år, typ 50-100 kkr per år, och leva på besparingarna så länge det går. Allt för att blåsa samhället på skatt. Om man t ex lyfter 50 kkr är det bara ca 10 kkr i skatt. Ett annat alternativ är iofs att flytta söderut till Portugal, Spanien e dyl.

Man vill ju inte att ens pension ska skattas bort till bidragsberoende dagdrivare från MENA.
Citera
2018-01-31, 15:38
Medlem
BorgeHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Topkapi
Tycker du tänker rätt i att sluta nu. De allra flesta lever billigare som pensionär än som yrkesverksam. Inga resor till jobbet, oftast färre uteluncher, klädkravet minskar i många fall, etc etc. Du kommer inte behöva den där sista slanten för att ändå kunna behålla din levnadsstandard, speciellt som din pension redan är på en så hög nivå.

Ja, jag lutar åt detta beslut nu. Men det är ett stort steg. Vet inte om jag kommer att trivas, det kanske blir deppigt att bara gå hemma?. Men att jobba tills man blir 69 år som det nu blir möjligt verkar tungt!

Pengar är jag inte orolig för. Funderar på att sälja sommarstugan när det börjar bli tomt i kassan.

Citat:
Ursprungligen postat av Simmaellersjunk
Kämpar med liknande tankar. Jag tänker framför allt på skatten. Vad är brytpunkten för statlig skatt på pension? Jag vet inte riktigt hur det funkar med jobbskatteavdraget jämfört med hur pensionärer skattar. Hamnar man över brytpunkten på t ex 40000 kr?

Jag tänker att det är bättre att dutta ut tjänstepensionen under några år, typ 50-100 kkr per år, och leva på besparingarna så länge det går. Allt för att blåsa samhället på skatt. Om man t ex lyfter 50 kkr är det bara ca 10 kkr i skatt. Ett annat alternativ är iofs att flytta söderut till Portugal, Spanien e dyl.

Man vill ju inte att ens pension ska skattas bort till bidragsberoende dagdrivare från MENA.

Brytpunkten för statlig skatt verkar vara strax under 40 000 kr. Om några år verkar den höjas. På hemsidan /www.minpension.se kan man lägga in en linje med brytpunkten om du tittar på din pension grafiskt. Var också inne på att snabbt ta ut tjänstepensionen, vem vet hur länge man lever? Men samtidigt så blir det ju högre skatt då jag kommer över brytpunkten. Laborerade då med utbetalningstider på tjänstepensionerna så att jag låg under brytpunkten för statlig skatt hela tiden.

Problemet är ju att gissa hur länge man är aktiv och inte behöver vård. Den dag man åker in på hemmet så lär de väl ta hela pensionen i avgifter. Jag har hört att avgifterna är inkomstberoende.

Som pensionär får man inte jobbskatteavdrag (tack Reinfeldt!). Vi kommer därför att betala högre skatt, men det är visst någon skattesäkning på gång nu för pensionärer.

Håller med om att jag är måttligt road av att försörja välfärdssökande invandrare från MENA med mina skattepengar. Förhoppningsvis blir det ändring i höst, annars ser det "mörkt" ut framöver. Då kanske Portugal är en lösning, de verkar vilja ha pensionärer. Privata pensionsförsäkringar verkar visst vara skattefria där?
Citera
2018-01-31, 18:14
Medlem
Citat:
Brytpunkten för statlig skatt verkar vara strax under 40 000 kr. Om några år verkar den höjas. På hemsidan /www.minpension.se kan man lägga in en linje med brytpunkten om du tittar på din pension grafiskt. Var också inne på att snabbt ta ut tjänstepensionen, vem vet hur länge man lever? Men samtidigt så blir det ju högre skatt då jag kommer över brytpunkten. Laborerade då med utbetalningstider på tjänstepensionerna så att jag låg under brytpunkten för statlig skatt hela tiden.
Skatteeffekten är nog så viktig, även under brytpunkten. Jag tror det kan ge minst lika stor inverkan på pensionen som ev avkastning på fonderna. Dessutom så lär det kunna bli högre skatt framöver, och kanske högre progressivitet dessutom. Andra faktorer som kan skinna en stackars pensionär är inflation, som drabbar den som har relativt stor andel av obligationer i pensionsportföljen.

Jag är själv inte lastgammal och tänkte därför att man kunde skvätta ut en del av tjänstepensionen med typ 50-100 kkr per år och få en låg skatt där. Dvs sluta jobba och kanske pyssla lite privat vid sidan om samt leva på besparingarna och lite pensionspengar.

Ingen tackar en för att man går till 68 år och sedan får tokskatta av pensionen eller dö i en hjärtattack vid 70 år.
Citera
2018-07-21, 20:02
Medlem
Jag tjänar rätt lite och har inga extra pensioner via jobbet

Vad behöver jag ha koll på, räcker det att kontrollera att arbetsgivaravgift betalas så man får sin vanliga pension?

Har eget sparande på ett isk
Citera
2018-09-25, 11:48
Medlem
ALZIRs avatar
Har själv öppnat intresset för min pension.

Som "nybörjare" började jag för knappt ett år sen privat pensionspara några hundralappar i månaden hos Folksam i en kapitalförsäkring.
Blev medlem hos Avanza där jag även handlar aktier för några hundralappar varje månad.

Loggaade in på minpension.se och läste lite.
Såg att jag inte valt vem som skall förvalta min tjänstepension men att man kunde göra det via fora.se

Fanns en del alternativ när det var traditionell försäkring:
AMF
Alecta
Folksam Liv
SEB

Vet inte vilken jag ska välja så kanske någon som gjort sitt val kan berätta mer, vore hyggligt.

Sen fanns även att välja fondförsäkring med, men vilket är lite mer risky som jag förstått det.
Citera
2018-09-25, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ALZIR
Har själv öppnat intresset för min pension.

Som "nybörjare" började jag för knappt ett år sen privat pensionspara några hundralappar i månaden hos Folksam i en kapitalförsäkring.
Blev medlem hos Avanza där jag även handlar aktier för några hundralappar varje månad.

Loggaade in på minpension.se och läste lite.
Såg att jag inte valt vem som skall förvalta min tjänstepension men att man kunde göra det via fora.se

Fanns en del alternativ när det var traditionell försäkring:
AMF
Alecta
Folksam Liv
SEB

Vet inte vilken jag ska välja så kanske någon som gjort sitt val kan berätta mer, vore hyggligt.

Sen fanns även att välja fondförsäkring med, men vilket är lite mer risky som jag förstått det.

Du bör inte ha en traditionell försäkring. Det finns flera anledningar:

* Placeringsstrategin är en svart låda
* Det finns ofta ett stort inslag av ränteplaceringar, vilket riskerar att kosta dig mycket förlorade intäkter på så lång tidshorisont som ett pensionsspar
* Förvaltningsavgiften är för hög

Småspararguiden har många bra tips för att maxa pensionssparandet. Börja med deras budord, gå vidare till pensionsskolan och avsluta om du vill med deras billiga tjänst pensionsräddaren. Den sista kan du strunta i om du vill göra arbetet själv, allt man behöver veta finns på sajten. Jag är inte förknippad med dem på något sätt, tycker bara att det är en riktigt bra sajt.
Citera
2018-11-17, 10:39
Medlem
Finns det någon matematisk formel, för beräkning av framtida pension. Eller, någon enkel tumregel hur man kan göra en snabbkalkyl på hur den kommer att bli.
Jag har inte bank-id och kan därför inte utnyttja tjänsten "Min pension" eller vad den nu heter.
Senast redigerad av Grodologen 2018-11-17 kl. 10:44.
Citera
2018-11-17, 10:57
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grodologen
Finns det någon matematisk formel, för beräkning av framtida pension. Eller, någon enkel tumregel hur man kan göra en snabbkalkyl på hur den kommer att bli.
Jag har inte bank-id och kan därför inte utnyttja tjänsten "Min pension" eller vad den nu heter.

Helt omöjligt givet alla parametrar, jobb/sjuk/föräldraledig/antal år etc etc men om du tjänat under minst 40 år och troligen kommer tjäna ungefär i samma härad fram tills pensionen (när tänkte du i så fall börja ta ut - stor skillnad mellan 61 år eller 67 år exempelvis).

Räknar du enbart det allmänna, dvs inkomstpensionen + ppm så hamnar du strax över 50% av nuvarande lön före skatt. Till detta tillkommer ev tjänstepension och privat pensionssparande. För den som har haft mycket låga inkomster träder istället garantipension in.

Korta svaret; skaffa mobilt bankid och logga och kolla!
Citera
2019-10-15, 18:14
Medlem
Vad blir det för pension om man jämför olika löner där där det är samma summa men olika delar

T.ex. en kontorsnisse som tjänar 30k vs en sjuksköterska som tjänar 25k plus 5k i ob

Blir det nån skillnad i pensionen
Citera
2019-10-29, 05:48
Medlem
Nepp!

Blir ingen skillnad
Citera
2019-10-29, 23:07
Medlem
Fopolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av falurouge
Vad blir det för pension om man jämför olika löner där där det är samma summa men olika delar

T.ex. en kontorsnisse som tjänar 30k vs en sjuksköterska som tjänar 25k plus 5k i ob

Blir det nån skillnad i pensionen

Som sagt, ingen skillnad på om det är fast eller rörlig lön. Det som skiljer eller kan skilja mellan en nisse på kontor med en sjuksköterska är istället deras avtalspension (tjänstepensionsavtal). Har de samma avtal och en tjänar 30+0 och den andra 25+5 är det ingen skillnad i pensionsavsättning.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in