Citat:

Ursprungligen postat av 
jowi77

... Någon som verkligen har koll på detta? :ds

Vet inte om jag allt under kontroll, man jag försöker sätta mig in i detta då jag snart är där.
Gå in på minpension.se med bank-id. Det är en säker sida!
Där läser de in inte bara din statliga pension och den löjligt låga ppm-pensionen utan också dina tjänstepensioner. Det är där pengarna ligger. Det statliga pensionen har ett maximalt belopp. Om du går i pension i år vid 65 år och haft max inkomst i alla år får du maximalt 21 000 kronor i pension före skatt!

(Fråga dig sedan vad fan du får för skattepengarna och vem som tar dem!).
Till denna summa kommer ppm - premiepensionen som beror aktiekurser. Min min del är den mycket liten (några hundra kronor) då jag snart går i pension.

Den stora delen i min pension är mina tjänstepensioner och en privat pensionsförsäkring som jag köpte för 20 år sedan för 100 000 kronor.

Om jag går i pension nästa år får jag över 40 000 kronor i pension före skatt tills jag blir cirka 75, därefter cirka 30 000 kronor per månad före skatt. 
Var därför noga med att du får tjänstepension när du arbetar. Kontrollera arbetstiden, jag tror deltidare får mycket låg tjänstepension. Går du ned i tid till 75% i 8 år är det 2 600 kronor mindre pension per månad om du nu tjänar 45 000 kr per månad (
https://www.pensionsmyndigheten.se/f...ion-och-deltid). En klar kvinnofälla vid barn således!