2018-01-24, 21:17
Medlem
BorgeHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Hur kan det vara möjligt att du har så låg premiepension om du snart går i pension??

Jag har över en halv miljon hittils i ppm, jobbat sedan innan ppm-systemet startade och har drygt 20 år kvar till pension. Något måste vara allvarligt fel om din ppm bara motsvarar några hundralappar?

Nu har jag inte min exakta siffra i huvudet, men om man tittar på Pensionsmyndighetens statistik så står det om ppm-pensionen att:
Under 2015 uppgick pensionsutbetalningarna till dem som tar ut hel pension i genomsnitt till 410 kronor i månaden.
Källa: https://www.pensionsmyndigheten.se/c...Bv%2B1%2B0.pdf

Jag håller med många insatta ekonomer som sagt att premiepensionen är "mycket väsen om lite ull"! Det viktiga är tjänstepensioner och att du kompletterar dem med privata pensioner, om du arbetat lite. Tänk även på efterlevandeskydd (änkor och barn!). Det går att se till att din tjänstepension överförs vid din död till din sambo.
Senast redigerad av BorgeH 2018-01-24 kl. 21:20.
Citera
2018-01-24, 21:29
Medlem
Tack för infon BorgeH. Men det jag undrar över är om verktyget på minpension.se där man kan mäta avkastningen gäller för hela pensionssumman (allmänna+ppm+ tjänstepensionen) eller bara ppm och tjänstepensionen. Jag menar, det blir ganska svårt att göra en prognos med tre parametrar var av en man överhuvudtaget inte kan påverka själv. Det hade ju varit smartare om man kunnat ställa in pensionstillväxten, ppm och tjänstepensionenavkastningen var för sig. Då hade det varit en vits med prognosverktyget.
Citera
2018-01-24, 21:40
Medlem
Jag vet inte om jag är överdrivet pessimistisk, men i alla kalkyler jag gör på minpension.se så sätter jag framtida avkastning till NOLL. Det känns mest realistiskt att göra så. Vi har haft en enormt bra utveckling på börser, fastigheter och obligationer de senaste decennierna och jag tror inte det fortsätter.

PS. Jag var just inne på sajten, och det framgår ganska väl tycker jag att avkastningsantagandet gäller all pension (standard har satts till 2,1% av någon anledning). Vill man laborera med egna kalkyler och sätta olika avkastningar får man nog göra ett eget excelark....
Senast redigerad av Simmaellersjunk 2018-01-24 kl. 21:45.
Citera
2018-01-25, 19:43
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BorgeH
Nu har jag inte min exakta siffra i huvudet, men om man tittar på Pensionsmyndighetens statistik så står det om ppm-pensionen att:
Under 2015 uppgick pensionsutbetalningarna till dem som tar ut hel pension i genomsnitt till 410 kronor i månaden.
Källa: https://www.pensionsmyndigheten.se/c...Bv%2B1%2B0.pdf

Jag håller med många insatta ekonomer som sagt att premiepensionen är "mycket väsen om lite ull"! Det viktiga är tjänstepensioner och att du kompletterar dem med privata pensioner, om du arbetat lite. Tänk även på efterlevandeskydd (änkor och barn!). Det går att se till att din tjänstepension överförs vid din död till din sambo.

Fast det gällde ju folk som redan gått i pension 2015 eller tidigare, jag förmodar att de flesta kommer få betydligt mer av sin totala pension från ppm i takt med att tiden går och börserna förhoppningsvis rör sig uppåt. 10.1% i årlig avkastning har jag sedan starten enligt pensionsmyndigheten, det tycker jag är rätt hyggligt även om ap7 "soffliggarfonden" troligen inte ligger långt efter!
Citera
2018-01-25, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Fast det gällde ju folk som redan gått i pension 2015 eller tidigare, jag förmodar att de flesta kommer få betydligt mer av sin totala pension från ppm i takt med att tiden går och börserna förhoppningsvis rör sig uppåt. 10.1% i årlig avkastning har jag sedan starten enligt pensionsmyndigheten, det tycker jag är rätt hyggligt även om ap7 "soffliggarfonden" troligen inte ligger långt efter!

Ja de redan pensionerade har mkt liten del av ppm-kakan. De har inte jobbat många år med det nya systemet. Vi som började jobba först när ppm fanns har en helt annan situation.
Citera
2018-01-27, 08:37
Medlem
Fel tråd att fråga i kanske men jag testar.

Enligt banken så sa de till mig att jag bör placera mina pensionspengar själv i fonder eller vad det var. Gällande detta har jag noll koll så är det någon som kan komma med förslag/åsikt ang detta?
Citera
2018-01-27, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Artilleriet

Enligt banken så sa de till mig att jag bör placera mina pensionspengar själv i fonder eller vad det var. Gällande detta har jag noll koll så är det någon som kan komma med förslag/åsikt ang detta?

Eftersom man inte längre får göra något avdrag för privat pension sparande är det inte lönsamt, så mer lönsamt ha en ISK där du investerar i aktier eller fonder.
Citera
2018-01-28, 11:27
Medlem
mina3grabbars avatar
Jaha, då är det bara att konstatera att herr Löfvén ljög om pensionen. Vi fattigpensionärer skulle få en ökning med i genomsnitt 380 kronor per månad
Jag tackar för de 150 kronor mer jag fick!
Citat: Störst höjning får pensionärer med medelhög pension och pensionärer med bostadstillägg
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6848255
Citera
2018-01-29, 08:35
Medlem
BorgeHs avatar
Citat:

Mitt förslag är att du använder dina pengar till att amortera av dina lån först. Då står du dig säker om räntor stiger eller börskurser rasar. När du gjort det kan du börja fundera på vad du vill investera i. Det jag skulle valt då är en indexfond med helst inga avgifter (avanza zero?) om det är på lång sikt, 20 år. Kortare tider så skulle jag satt in pengarna på nischbanker med statlig lånegaranti och så hög ränta som möjligt.
Citera
2018-01-29, 08:50
Medlem
BorgeHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Ja de redan pensionerade har mkt liten del av ppm-kakan. De har inte jobbat många år med det nya systemet. Vi som började jobba först när ppm fanns har en helt annan situation.

Jag har varit med i PPM sedan starten. Är född på 50-talet och kan gå i pension nu. Har tittat på Min pension hemsidan vad jag har i pension från PPM om jag går nu. Jag har strax under 500 000 kronor i kapital, det skulle ge 2100 kronor per månad, men om jag har återbetalning till sambo så får jag 1 800 kronor. Det är något mer än vad jag trodde det skulle ge.

Jämfört med mina pensionsförsäkringar från avtal mellan fack och arbetsgivare är det inte mycket. Dessa skulle ge totalt mer än 20 000 kronor. Statlig pension och PPM strax under 20 000 kronor. Totalt skulle det bli över 40 000 kronor per månad före skatt, mindre än 80% av min nuvarande lön. Om jag jag jobbar ett år till så blir det lite mer än 1 000 kronor till i månaden före skatt. Jag funderar därför att gå nu, varför kämpa ett år till? Eller tänker jag fel?
Citera
2018-01-29, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BorgeH
Mitt förslag är att du använder dina pengar till att amortera av dina lån först. Då står du dig säker om räntor stiger eller börskurser rasar. När du gjort det kan du börja fundera på vad du vill investera i. Det jag skulle valt då är en indexfond med helst inga avgifter (avanza zero?) om det är på lång sikt, 20 år. Kortare tider så skulle jag satt in pengarna på nischbanker med statlig lånegaranti och så hög ränta som möjligt.

Har inga lån/skulder i dagsläget. Indexfond är väl bland det sämre av alternativen? Man vill väl försöka slå index och investera mer i andra fonder. I mitt fall funder jag på att börja basic med en globalfond, en sverigefond och en fond som rör tillväxtmarknader.
Citera
2018-01-29, 21:27
Medlem
BorgeHs avatar
Citat:
Har inga lån/skulder i dagsläget. Indexfond är väl bland det sämre av alternativen? Man vill väl försöka slå index och investera mer i andra fonder. I mitt fall funder jag på att börja basic med en globalfond, en sverigefond och en fond som rör tillväxtmarknader.

Globalfonder är säkert bra, du blir då inte beroende av bara vårt lands ekonomi. Men jag tror inte man kan i längden slå index med att aktivt "hitta" bra aktier. Det kräver förmodligen mycket tid och kunskap om företagen som många av oss inte har eller har lust att tillägna sig. Läs här mer om att "slå index":
http://www.smaspararguiden.se/blogg/...-en-indexfond/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in