Citat:
Ursprungligen postat av
ardathbey
Ja de redan pensionerade har mkt liten del av ppm-kakan. De har inte jobbat många år med det nya systemet. Vi som började jobba först när ppm fanns har en helt annan situation.
Jag har varit med i PPM sedan starten. Är född på 50-talet och kan gå i pension nu. Har tittat på Min pension hemsidan vad jag har i pension från PPM om jag går nu. Jag har strax under 500 000 kronor i kapital, det skulle ge 2100 kronor per månad, men om jag har återbetalning till sambo så får jag 1 800 kronor. Det är något mer än vad jag trodde det skulle ge.
Jämfört med mina pensionsförsäkringar från avtal mellan fack och arbetsgivare är det inte mycket. Dessa skulle ge totalt mer än 20 000 kronor. Statlig pension och PPM strax under 20 000 kronor. Totalt skulle det bli över 40 000 kronor per månad före skatt, mindre än 80% av min nuvarande lön. Om jag jag jobbar ett år till så blir det lite mer än 1 000 kronor till i månaden före skatt. Jag funderar därför att gå nu, varför kämpa ett år till? Eller tänker jag fel?