• 1
  • 2
2017-08-20, 15:37
Medlem
adamnows avatar
Har tnkt gra utlandsbetalningar frn Avanza bank, men det verkar inte vara mjligt, har jag missat ngot?

Om det inte gr, vilken annan bank r bra fr enkla transaktioner, har redan Swedbank, och vill helst undvika dem d de stller otroligt mycket frgor, har inget att dlja, men upplever det obehagligt att ge ut all mjlig privat information till helt frmmande mnniskor.
Citera
2017-08-20, 15:37
Medlem
8bitrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adamnow
Har tnkt gra utlandsbetalningar frn Avanza bank, men det verkar inte vara mjligt, har jag missat ngot?

Om det inte gr, vilken annan bank r bra fr enkla transaktioner, har redan Swedbank, och vill helst undvika dem d de stller otroligt mycket frgor, har inget att dlja, men upplever det obehagligt att ge ut all mjlig privat information till helt frmmande mnniskor.

De frgor dom stller r lagstadgade och alla svenska banker kommer stlla precis samma frgor fr att aktivera utlandsbetalningar.

Avanza erbjuder bara utbetalning till dina egna konton, s inga utlandsbetalningar dr
Citera
2017-08-20, 15:50
Medlem
adamnows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8bitrage
De frgor dom stller r lagstadgade och alla svenska banker kommer stlla precis samma frgor fr att aktivera utlandsbetalningar.

Avanza erbjuder bara utbetalning till dina egna konton, s inga utlandsbetalningar dr

Ok, d har jag frsttt rtt angende Avanza.

Har dock svrt att tro att alla banker stller exakt samma och lika mycket frgor.

Ngon som har ngon erfarenhet av detta med utlandsbetalning och banker frutom Swedbank?
Citera
2017-08-20, 16:04
Medlem
8bitrages avatar
Citat:
Ok, d har jag frsttt rtt angende Avanza.

Har dock svrt att tro att alla banker stller exakt samma och lika mycket frgor.

Ngon som har ngon erfarenhet av detta med utlandsbetalning och banker frutom Swedbank?

Frgorna r lagstadgade, dom ska bland annat frga om var du ftt pengarna ifrn, vad du ska gra med dom, om du ska gra fler affrer, om verfringen r till fr att stdja terrorism, kriminalitet osv, om du, din familj eller andra nra slktingar r politiskt utsatta personer och lite mer. Totalt 1.5-2 A4 sidor med frgor. Exakt vilken frga fr du frn Swedbank som du tycker r jobbig och du inte tror att ngon annan bank ocks kommer stlla?
Citera
2017-08-20, 16:22
Medlem
Du nmner inte vilka summor det rr sig om.

Sjlv anvnder jag Transferwise, fast inga jttestora summor varje gng.

Enda nackdelen r att man inte kan ange personligt meddelande, som syns p mottagarens bankkonto.
Citera
2017-08-20, 16:40
Medlem
Eko-nomens avatar
Citat:

Om du har inget att dlja s har du inget att frukta? Det r, som nmnt, lagstadgade frgor som banken MSTE stlla. I synnerhet nr man ska skicka pengar till utlandet.

Alla svenska banker fljer penningtvttslagen, s du kommer inte undan frgestllningen bara fr att du anvnder en annan bank. Sen att bankerna kan ha olika frgor, pga olika tolkningar av lagen, r en annan sak.
Citera
2017-08-20, 16:42
Medlem
8bitrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bo.Fomalsi

Enda nackdelen r att man inte kan ange personligt meddelande, som syns p mottagarens bankkonto.

Smidig tjnst! Plus att kunna betala med kort. Blir kanske att anvnda nsta gng jag ska fra ver pengar till utlandet (vilket blir drygt 16k nsta vecka).
Citera
2017-08-20, 16:59
Medlem
adamnows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eko-nomen
Om du har inget att dlja s har du inget att frukta?

Jo, jag vrnar och r mn om personlig integritet/privatliv och frihet.

Det r som att sga att bara fr att man inte har ngot att sga i nulget, s skulle man inte bry sig om yttrandefriheten, vilket jag hoppas du bryr dig om.

Citat:
Ursprungligen postat av Eko-nomen
Alla svenska banker fljer penningtvttslagen, s du kommer inte undan frgestllningen bara fr att du anvnder en annan bank. Sen att bankerna kan ha olika frgor, pga olika tolkningar av lagen, r en annan sak.

Det r precis det jag undrar ver, jag tror nmligen ocks att vissa banker frgar mindre, och andra mer.
Citera
2017-08-20, 17:00
Medlem
adamnows avatar
Citat:

Tack, skall kolla in, rr sig om ngra tusen, inga stora summor direkt.
Citera
2017-08-20, 17:20
Medlem
Citat:
Tack, skall kolla in, rr sig om ngra tusen, inga stora summor direkt.

Inga som helst problem med det beloppet.

Transferwise har konto p SE-banken.

Vad som hnder r att du fr ver dina pengar till deras konto (via Trustly).

Sedan fr Transferwise ver motsvarande summa minus avgifter (som r mycket lgre n bankernas)
frn deras konto i det mottagande landet till det konto som du har angivit.

S "dina" pengar lmnar allts inte Sverige.

Gr p ett par tre dagar. S det r inte det snabbaste alternativet, men bland det billigaste vad avser avgifter.

Jag har anvnt Transferwise minst 50 gnger utan ngra som helst problem.
Citera
2017-08-20, 21:45
Medlem
Paypal d?
Citera
2017-08-21, 00:14
Medlem
8bitrages avatar
Citat:
Inga som helst problem med det beloppet.

Transferwise har konto p SE-banken.

Vad som hnder r att du fr ver dina pengar till deras konto (via Trustly).

Sedan fr Transferwise ver motsvarande summa minus avgifter (som r mycket lgre n bankernas)
frn deras konto i det mottagande landet till det konto som du har angivit.

S "dina" pengar lmnar allts inte Sverige.

Gr p ett par tre dagar. S det r inte det snabbaste alternativet, men bland det billigaste vad avser avgifter.

Jag har anvnt Transferwise minst 50 gnger utan ngra som helst problem.

Jag betalar frvisso inte en krona till min bank nr jag gr betalningar till andra banker inom EU
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in