• 1
  • 2
2017-08-20, 15:37
Medlem
adamnows avatar
Har tänkt göra utlandsbetalningar från Avanza bank, men det verkar inte vara möjligt, har jag missat något?

Om det inte går, vilken annan bank är bra för enkla transaktioner, har redan Swedbank, och vill helst undvika dem då de ställer otroligt mycket frågor, har inget att dölja, men upplever det obehagligt att ge ut all möjlig privat information till helt främmande människor.
Citera
2017-08-20, 15:37
Medlem
8bitrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adamnow
Har tänkt göra utlandsbetalningar från Avanza bank, men det verkar inte vara möjligt, har jag missat något?

Om det inte går, vilken annan bank är bra för enkla transaktioner, har redan Swedbank, och vill helst undvika dem då de ställer otroligt mycket frågor, har inget att dölja, men upplever det obehagligt att ge ut all möjlig privat information till helt främmande människor.

De frågor dom ställer är lagstadgade och alla svenska banker kommer ställa precis samma frågor för att aktivera utlandsbetalningar.

Avanza erbjuder bara utbetalning till dina egna konton, så inga utlandsbetalningar där
Citera
2017-08-20, 15:50
Medlem
adamnows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8bitrage
De frågor dom ställer är lagstadgade och alla svenska banker kommer ställa precis samma frågor för att aktivera utlandsbetalningar.

Avanza erbjuder bara utbetalning till dina egna konton, så inga utlandsbetalningar där

Ok, då har jag förstått rätt angående Avanza.

Har dock svårt att tro att alla banker ställer exakt samma och lika mycket frågor.

Någon som har någon erfarenhet av detta med utlandsbetalning och banker förutom Swedbank?
Citera
2017-08-20, 16:04
Medlem
8bitrages avatar
Citat:
Ok, då har jag förstått rätt angående Avanza.

Har dock svårt att tro att alla banker ställer exakt samma och lika mycket frågor.

Någon som har någon erfarenhet av detta med utlandsbetalning och banker förutom Swedbank?

Frågorna är lagstadgade, dom ska bland annat fråga om var du fått pengarna ifrån, vad du ska göra med dom, om du ska göra fler affärer, om överföringen är till för att stödja terrorism, kriminalitet osv, om du, din familj eller andra nära släktingar är politiskt utsatta personer och lite mer. Totalt 1.5-2 A4 sidor med frågor. Exakt vilken fråga får du från Swedbank som du tycker är jobbig och du inte tror att någon annan bank också kommer ställa?
Citera
2017-08-20, 16:22
Medlem
Du nämner inte vilka summor det rör sig om.

Själv använder jag Transferwise, fast inga jättestora summor varje gång.

Enda nackdelen är att man inte kan ange personligt meddelande, som syns på mottagarens bankkonto.
Citera
2017-08-20, 16:40
Medlem
Eko-nomens avatar
Citat:

Om du har inget att dölja så har du inget att frukta? Det är, som nämnt, lagstadgade frågor som banken MÅSTE ställa. I synnerhet när man ska skicka pengar till utlandet.

Alla svenska banker följer penningtvättslagen, så du kommer inte undan frågeställningen bara för att du använder en annan bank. Sen att bankerna kan ha olika frågor, pga olika tolkningar av lagen, är en annan sak.
Citera
2017-08-20, 16:42
Medlem
8bitrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bo.Fomalsi

Enda nackdelen är att man inte kan ange personligt meddelande, som syns på mottagarens bankkonto.

Smidig tjänst! Plus att kunna betala med kort. Blir kanske att använda nästa gång jag ska föra över pengar till utlandet (vilket blir drygt 16k nästa vecka).
Citera
2017-08-20, 16:59
Medlem
adamnows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eko-nomen
Om du har inget att dölja så har du inget att frukta?

Jo, jag värnar och är mån om personlig integritet/privatliv och frihet.

Det är som att säga att bara för att man inte har något att säga i nuläget, så skulle man inte bry sig om yttrandefriheten, vilket jag hoppas du bryr dig om.

Citat:
Ursprungligen postat av Eko-nomen
Alla svenska banker följer penningtvättslagen, så du kommer inte undan frågeställningen bara för att du använder en annan bank. Sen att bankerna kan ha olika frågor, pga olika tolkningar av lagen, är en annan sak.

Det är precis det jag undrar över, jag tror nämligen också att vissa banker frågar mindre, och andra mer.
Citera
2017-08-20, 17:00
Medlem
adamnows avatar
Citat:

Tack, skall kolla in, rör sig om några tusen, inga stora summor direkt.
Citera
2017-08-20, 17:20
Medlem
Citat:
Tack, skall kolla in, rör sig om några tusen, inga stora summor direkt.

Inga som helst problem med det beloppet.

Transferwise har konto på SE-banken.

Vad som händer är att du för över dina pengar till deras konto (via Trustly).

Sedan för Transferwise över motsvarande summa minus avgifter (som är mycket lägre än bankernas)
från deras konto i det mottagande landet till det konto som du har angivit.

Så "dina" pengar lämnar alltså inte Sverige.

Går på ett par tre dagar. Så det är inte det snabbaste alternativet, men bland det billigaste vad avser avgifter.

Jag har använt Transferwise minst 50 gånger utan några som helst problem.
Citera
2017-08-20, 21:45
Medlem
Paypal då?
Citera
2017-08-21, 00:14
Medlem
8bitrages avatar
Citat:
Inga som helst problem med det beloppet.

Transferwise har konto på SE-banken.

Vad som händer är att du för över dina pengar till deras konto (via Trustly).

Sedan för Transferwise över motsvarande summa minus avgifter (som är mycket lägre än bankernas)
från deras konto i det mottagande landet till det konto som du har angivit.

Så "dina" pengar lämnar alltså inte Sverige.

Går på ett par tre dagar. Så det är inte det snabbaste alternativet, men bland det billigaste vad avser avgifter.

Jag har använt Transferwise minst 50 gånger utan några som helst problem.

Jag betalar förvisso inte en krona till min bank när jag gör betalningar till andra banker inom EU
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in