2017-08-19, 17:38
Medlem
killawifes avatar
Maj-september är det inte som gäller. Alla har rätt till minst fyra veckors sammanhängande semester under månaderna Juni, Juli, Augusti. Lite svårt att få ihop nu kanske. Man behöver inte nödvändigtvis få påskrivet på nåt papper att man ska ha semester utan det räcker att man fått muntligen godkänt. Arbetsgivaren kan dock neka semester om det finns särskilda skäl. Att man inte har planerat för semestrar är INTE särskilda skäl utan endast sjukdom, uppsägningar och liknande.

Om du är rädd om jobbet så bör du nog jobba. Om du inte bryr dig så är det bara att åka på semester. Situationen kommer att bli dålig på jobbet hur som.
Citera
2017-08-19, 18:52
Medlem
Stompzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mycatisonfire
Herregud!
Du ska absolut inte utföra några arbetssysslor utanför din arbetstid, det är nog vad som lett till dagens problem, dom tar dig för givet...

Hoppas du använder en jobbtelefon och inte utför arbete på din egen privattelefon, det låter ju tveksamt när du skriver.

Sluta svara i telefonen utanför din arbetstid. Det måste du hålla jävligt hårt på, att enstaka gång svara på något problem utanför arbetstid är en sak, men om det händer flera ggr i veckan/månaden = totalt oacceptabelt. Det måste finnas någon annan som styr upp när du är ledig.

Chefen har ju gjort ett fel som inte gett dig besked om semestern, skriv ner vad som hänt, nämn att du ställt upp för företaget, maila en chef högre upp och kräv ett svar på direkten.

Jag har en jobbmobil med jobbsim utöver min privata mobil. Men det blir såhär när kunderna och mina chefer jobbar vardagar och vi som ska utföra jobben jobbar helg. Ska som sagt börja stänga av denna när jag faktiskt inte jobbar.

Får väl se om han nappar på mitt förslag!
Citera
2017-08-19, 18:59
Medlem
Stompzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Maj-september är det inte som gäller. Alla har rätt till minst fyra veckors sammanhängande semester under månaderna Juni, Juli, Augusti. Lite svårt att få ihop nu kanske. Man behöver inte nödvändigtvis få påskrivet på nåt papper att man ska ha semester utan det räcker att man fått muntligen godkänt. Arbetsgivaren kan dock neka semester om det finns särskilda skäl. Att man inte har planerat för semestrar är INTE särskilda skäl utan endast sjukdom, uppsägningar och liknande.

Om du är rädd om jobbet så bör du nog jobba. Om du inte bryr dig så är det bara att åka på semester. Situationen kommer att bli dålig på jobbet hur som.

Juni-Augusti står det i semesterlagen, blev riktigt glad när jag såg det! Sedan tittade jag i kollektivavtalet och där det har förhandlats om till Maj-September.

Det är ju just det som är anledningen. I vetskap om min semester så har de inte gjorts några som helst ansträngningar till att hitta eller lösa ersättare för min tjänst. Istället har man lagt det åt sidan, gått på sina egna semestrar, kommit tillbaka och när han då inser att jag snart sticker så kommer han på att de går ju inte för de finns ingen ersättare.

Denna person xxx som han tänkt ska ta över min tjänst är jag ganska säker på att han inte ens kommer vilja det. Han har inte precis frågat honom heller utan hoppas att de löser sig när han kommer tillbaka.
Citera
2017-08-19, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stompz
Juni-Augusti står det i semesterlagen, blev riktigt glad när jag såg det! Sedan tittade jag i kollektivavtalet och där det har förhandlats om till Maj-September.

Det är ju just det som är anledningen. I vetskap om min semester så har de inte gjorts några som helst ansträngningar till att hitta eller lösa ersättare för min tjänst. Istället har man lagt det åt sidan, gått på sina egna semestrar, kommit tillbaka och när han då inser att jag snart sticker så kommer han på att de går ju inte för de finns ingen ersättare.

Denna person xxx som han tänkt ska ta över min tjänst är jag ganska säker på att han inte ens kommer vilja det. Han har inte precis frågat honom heller utan hoppas att de löser sig när han kommer tillbaka.

Tycker det låter som om att man inte medvetet är jävlig mot dig utan bara lagt det åt sidan och skitit i dig i tron om att det löser sig men man tyvärr låter dig stå för försumligheten.

Tycker det är relevant för om det är på det viset så kan du fortfarande ha en bra referens, men om du VET med dig att så inte fallet utan att det rör sig om ett kräk som avskyr dig så har du förmodligen ingen referens värd att lämna och då kan du helt enkelt sjukskriva dig och be dom dra åt helvete och ta ett annat jobb.
Citera
2017-08-19, 19:56
Medlem
Mycatisonfires avatar
Citat:

Varför oroar du dig över detta?
Det är din chefs jobb. Tänk inte ens på det.
Sedan ingår det i din chefs jobb att se till att alla får semester & saker rullar på även i semestertider.
Citera
2017-08-19, 20:51
Medlem
BiggusDs avatar
Risken är om du börjar bråka så kan det ta mer av din tid och energi än det är värt.
Förmodligen så inser din chef också att det kan bli mycket slösad tid på att bråka om vem som har rätt.

Har du inget planerat den första veckan så har du ju guldläge att förhandla lite.
Jag hade krävt OB på varje timme samt en extra vecka betald semester att ta ut vid senare tillfälle. Glöm inte att ta din uppgörelse skriftligt...
Citera
2017-08-19, 21:17
Medlem
Twofishs avatar
Citat:
när jag möter min chef och jag frågar snabbt hur han har planerat det här egentligen

Problemet är att du, som god anställd, utryckte oro för hur arbetet skulle fortgå under din semester. Din chef inser först då att han tabbat sig. Ingen annan bryr sig så varför gör du det?

Tyvärr har jag ingen hjälp att komma med. Men det är en lärdom, få godkännande skriftligt på t.ex. mail eller sms. Och påminn inte chefen om denne beter sig såhär.
Senast redigerad av Twofish 2017-08-19 kl. 21:31.
Citera
2017-08-19, 22:32
Medlem
Stompzs avatar
Ja, läxan lärd iallafall! Tack för alla svar i tråden!

Snackat med chefen nu och skulle få betalt som vanligt nästa vecka men inte behöva jobba mer än 6 timmar. Fick det på sms också!!

mod kan låsa tråden så hoppas vi att han inte upptäcker denna då han fortfarande kan ge en bra referens
Citera
2017-08-20, 00:20
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Problemet är ju att jag inte fick skriftligt godkännande på semesteransökan. Så den var ej planerad, mer än utav mig själv.

Har du lämnat in din semesteransökan före det datum som arbetsgivaren angett som senaste ansökningsdatum (här varierar det för en del anger kanske bara 3 månader före ansökt semesters början) så skall arbetsgivaren lämna besked om semestern ej beviljas minst två månader före semesterns början. Lämnar arbetsgivaren inget besked så är det alltså som att semestern är beviljad. Om det finns särskilda skäl eller om semesteransökan är inlämnad för sent så skall arbetsgivaren lämna besked om nekad semester allra senast en månad före semesterns början.

Då du lämnat semesteransökan i juni så skulle arbetsgivaren ha meddelat dig senast 21 juli om semestern inte tillstyrks. Att lämna besked tre dagar före är att jämnställa som att avbryta semester och kräver speciella särskilda skäl och du har rätt på skadestånd för avbruten semester och beroende på kollektivavtal kanske extra semesterdagar motsvarande det antal som drogs in.
Citera
2017-08-20, 11:32
Medlem
MataRengis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
Arbetsgivaren har ändå rätt att beordra att man avbryter överenskommen semester. Däremot blir då arbetsgivaren betalningsskyldig för eventuella ekonomiska förluster. Om skälen för avbrytandet inte är viktiga nog kan arbetsgivaren också tvingas betala skadestånd.

Jag skulle ändå rådfråga facket. Det gjorde jag även om det blev ett rejält hallabaloo.
Jag kom ut ur företaget med rejält plus i bagaget och slapp vidare kontakter med chefen ifråga.
Tacka facket för det!
Citera
2017-08-20, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MataRengi
Jag skulle ändå rådfråga facket. Det gjorde jag även om det blev ett rejält hallabaloo.
Jag kom ut ur företaget med rejält plus i bagaget och slapp vidare kontakter med chefen ifråga.
Tacka facket för det!
Ja, visst kan man alltid bråka och förhandla! Och se vad det ger. Men om man frågar vad som gäller så svarar jag på det.
Citera
2017-08-20, 23:40
Medlem
Ringhals3s avatar
Gör klart för chefen att du slutar om du inte får din planerade semester, och när du då fåg den så säger du upp dig ändå!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in