2017-08-19, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Dock just i situationer som denna du verkligen kan få hjälp från facket, om du är med där vill säga. Vad är problemet med ert fack?
Vad menar du att facket skulle göra? Arbetsgivaren har ju juridiskt rätt, precis som TS konstaterat. Folk har en övertro på vad facket kan göra. Det är mycket effektivare att byta jobb till en bättre arbetsgivare och låta den dåliga arbetsgivaren ta kostnaden av att nyanställa.
Citera
2017-08-19, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010
Vad menar du att facket skulle göra? Arbetsgivaren har ju juridiskt rätt, precis som TS konstaterat. Folk har en övertro på vad facket kan göra. Det är mycket effektivare att byta jobb till en bättre arbetsgivare och låta den dåliga arbetsgivaren ta kostnaden av att nyanställa.

Att stoppa utlagd semester några dagar innan eller avbryta påbörjad semester kräver rätt påtagliga orsaker, inget som lär kunna tillämpas så ofta. I övrigt gäller givetvis kollektivavtal och/eller semesterlagen, hur avtal och lagar brukar tolkas är ett typiskt exempel på vad facket kan bistå med. Samt givetvis att föra en dialog med arbetsgivaren.

Byta jobb är lätt att säga, många gånger långt ifrån enkelt.
Citera
2017-08-19, 15:00
Medlem
Stompzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Logoped
Nä gör såhär istället säg att du kommer o jobbar men då ska du ha betalt för det, typ 100% du har sökt om semester i tid och det är han som sjabblatoch nu är du juste som ställer upp ändå!

Sen kan du byta jobb ändå men aldrig fel med en fet lön en månad

Hur kräver jag den extra summan? Känns som han skjuter ner mig lätt då genom att säga att han inte alls behöver betala nå extra och bara kan tvinga mig att jobba endå

Jag fick just tag i han efter att ha smsat hans chef o bett han att be honom svara på mina samtal. Nu berättar jag dels hur arg jag blir på han men säger ändå att kan du inte komma in (han bor 3 minuter bort) så kan vi bara sätta oss o planera så ska vi se att detta blir bra ändå. Men han är "sjuk" nu.. såklart.

Kom med förslaget att han kan skjuta fram min semester en vecka, om jag får full lön för nästa vecka men bara jobbar några enstaka timmar för att starta upp jobb/kontrollera/kvittera/lösa problem om de uppstår. Är ju min vanliga arbetssyssla men brukar ställa mig o jobba som alla andra när jag inte har något sånt att göra. Går han med på detta så är vi båda nöjda tror jag. Men är rädd att de inte kommer vara så enkelt. Han skulle höra av sig...
Citera
2017-08-19, 15:05
Medlem
Stompzs avatar
Citat:
Att stoppa utlagd semester några dagar innan eller avbryta påbörjad semester kräver rätt påtagliga orsaker, inget som lär kunna tillämpas så ofta. I övrigt gäller givetvis kollektivavtal och/eller semesterlagen, hur avtal och lagar brukar tolkas är ett typiskt exempel på vad facket kan bistå med. Samt givetvis att föra en dialog med arbetsgivaren.

Problemet är ju att jag inte fick skriftligt godkännande på semesteransökan. Så den var ej planerad, mer än utav mig själv.
Citera
2017-08-19, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stompz
Hur kräver jag den extra summan? Känns som han skjuter ner mig lätt då genom att säga att han inte alls behöver betala nå extra och bara kan tvinga mig att jobba endå

Jag fick just tag i han efter att ha smsat hans chef o bett han att be honom svara på mina samtal. Nu berättar jag dels hur arg jag blir på han men säger ändå att kan du inte komma in (han bor 3 minuter bort) så kan vi bara sätta oss o planera så ska vi se att detta blir bra ändå. Men han är "sjuk" nu.. såklart.

Kom med förslaget att han kan skjuta fram min semester en vecka, om jag får full lön för nästa vecka men bara jobbar några enstaka timmar för att starta upp jobb/kontrollera/kvittera/lösa problem om de uppstår. Är ju min vanliga arbetssyssla men brukar ställa mig o jobba som alla andra när jag inte har något sånt att göra. Går han med på detta så är vi båda nöjda tror jag. Men är rädd att de inte kommer vara så enkelt. Han skulle höra av sig...

Hur du formulerar dig vet nog du bäst själv. Men tex ska jag jobba nu när jag tänkt ta semester så får du nog ge mig extra annars tar jag hellre min ledighet.

Försöka tvinga är ju bara löjligt, säg att det "svider i ryggen" när han säger så....

Din deal tycker jag är bra, kör på den om det går.

Citat:
Problemet är ju att jag inte fick skriftligt godkännande på semesteransökan. Så den var ej planerad, mer än utav mig själv.
Skit samma det är ingen annan som är påskriven heller så det dör kommer han ingenvart med.

Om du lämnade i tid är det inte ditt problem.

Själv fick jag tre dagar ledigt för jag inte kan säga ifrån men det regna ändå så skit samma jävla kuksommar!
Citera
2017-08-19, 15:26
Medlem
Citat:

Det är säkert en skitig arbetsgivare, men som TS skriver finns ingen bekräftad semester, och TS blir inte nekad lagligt föreskriven semester. Facket har inget case.

Det är vanligt att likt dig ha en tro att medlemskap i facket gör dig till kung. Men faktum är att arbetare i branscher med hög grad av kollektivavtal tjänar väsentligt sämre än i branscher där man sällan har facket inblandat.

Om TS däremot säger upp sig, blir det ett hårt slag mot arbetsgivaren, som behöver lägga tid och pengar på en rekrytering. Om fler resonerar så istället för att använda facket, vet arbetsgivare att man bör behandla personal väl, för en ömsesidig vinst.
Citera
2017-08-19, 15:49
Medlem
Hitokiri-Battosais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
Arbetsgivaren har ändå rätt att beordra att man avbryter överenskommen semester. Däremot blir då arbetsgivaren betalningsskyldig för eventuella ekonomiska förluster. Om skälen för avbrytandet inte är viktiga nog kan arbetsgivaren också tvingas betala skadestånd.

Det var nytt för mig, tack, bra att veta.
Rätt sjukt egentligen.
Citera
2017-08-19, 16:17
Medlem
Mycatisonfires avatar
Bara dig själv o skylla klantskalle, se till att få en underskrift nästa gång.
Citera
2017-08-19, 16:29
Medlem
AndersM79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mycatisonfire
Bara dig själv o skylla klantskalle, se till att få en underskrift nästa gång.

Det kvittar om semestern är beviljad och underskriven av kungen själv; chefen har rätt att neka kommande eller avbryta pågående semester. Fast det ska som sagt vara synnerligen speciella skäl därtill (dock kan jag inte hitta vad som räknas hit) samt att företaget ska ersätta dig för redan bokade resor och hotell, samt utlägg i samband med avbrytandet m.m.
Citera
2017-08-19, 16:32
Medlem
Mycatisonfires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersM79
Det kvittar om semestern är beviljad och underskriven av kungen själv; chefen har rätt att neka kommande eller avbryta pågående semester. Fast det ska som sagt vara synnerligen speciella skäl därtill (dock kan jag inte hitta vad som räknas hit) samt att företaget ska ersätta dig för redan bokade resor och hotell, samt utlägg i samband med avbrytandet m.m.

No shit? det du skriver har sagts flera ggr i tråden.
TS borde sjukskriva sig. Skit samma om chefen "fattar". Du behöver sätta ett exempel.
Citera
2017-08-19, 16:37
Medlem
Mycatisonfires avatar
Citat:
Ja, kommer definitivt att sluta. Tänkte söka nya jobb under semestern. Är inte så jätte orolig över att va arbetslös nå länge. Men däremot var jag verkligen inte sugen på att jobba en minut till efter söndag.

Han ska få veta att det är ett ganska dumt beslut att sätta en dolk i min rygg för jag kan göra hans jobb så mycket svårare utan att ens försöka. Till en början så jobbar jag 7 dagar i veckan om man räknar all mobiltid eftersom telefonjäveln ringer hela dagarna. Ska börja med att stänga av denna direkt jag slutat jobbet.

Hur som helst så har jag fått många förslag om att sjukskriva mig. Grejen är ju att han och alla andra då vet att jag bluffar, och jag borde inte bry mig. Men skulle han inte då lika gärna kunna skjuta fram min semester ytterliggare? Så länge jag får en 4 veckors semester innan september är slut så gör han ju allt lagligt..

Är förresten inte med i facket! (fastighets är skit)

Herregud!
Du ska absolut inte utföra några arbetssysslor utanför din arbetstid, det är nog vad som lett till dagens problem, dom tar dig för givet...

Hoppas du använder en jobbtelefon och inte utför arbete på din egen privattelefon, det låter ju tveksamt när du skriver.

Sluta svara i telefonen utanför din arbetstid. Det måste du hålla jävligt hårt på, att enstaka gång svara på något problem utanför arbetstid är en sak, men om det händer flera ggr i veckan/månaden = totalt oacceptabelt. Det måste finnas någon annan som styr upp när du är ledig.

Chefen har ju gjort ett fel som inte gett dig besked om semestern, skriv ner vad som hänt, nämn att du ställt upp för företaget, maila en chef högre upp och kräv ett svar på direkten.
Senast redigerad av Mycatisonfire 2017-08-19 kl. 16:41.
Citera
2017-08-19, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersM79
... Fast det ska som sagt vara synnerligen speciella skäl därtill (dock kan jag inte hitta vad som räknas hit) ...
I princip är det allt som företaget behöver för att inte äventyra sin fortsatta existens, förutsatt att det inte kan ersätta med annan personal att utföra uppgiften. I praktiken kan företag bara undantagsvis bete sig så här, annars lär facket ligga på och personalen flyr. Förr eller senare måste ju semester kunna tas ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in