Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-08-19, 12:05
  #1
Medlem
Stompzs avatar
Jobbar under fastighets kollektivavtal till att börja med, rena dyngan.

Jag sökte om min sommarsemester i Juni om att få ta ut 4 veckors semester fr.om i måndags. Är arbetsledare på en saneringsfirma och jobbar helgskift. Under sommaren har fabriken produktionstop och iochmed det har vi en drös med jobb som ska bli klara under semestern. Jag tog på mig att va här under hela sommaren medans resten av cheferna gick på semester. Så för att vara extra snäll och sträcka ut min hand ytterligare så ändrade jag min semesteransökan till att ta den en vecka senare för att kunna möta upp resten av personalen när de kommer tillbaka så att vi kan samspela med vad som gjorts och så vidare.

Mina chefer har varit fullt medvetna om "att jag tar semester den 21a" och har aldrig protesterat när de nämnts. Men däremot skrev min chef aldrig under min ansökan och det är inte heller så att de är jättevanligt att någon skriver under dom dära utan man brukar mest lämna in dem, höra om de är ok och sen gå på sin ledighet. Hur som helst så ska jag då jobba mitt sista helgpass nu innan jag tar min semester nu på måndag... trodde jag... när jag möter min chef och jag frågar snabbt hur han har planerat det här egentligen. "Va... eh.. när kommer xxx tillbaka? Nästa-nästa vecka? Men då får du vänta tills han är tillbaka med din semester". Detta kommer han alltså och säger nu, tre dagar innnan min semester skulle börja när han har haft min semesteransökan i flera veckor och villselett mig och låtit mig tro att jag ska få ta min semester som planerat.

Har gått igenom semesterlagen och vårat kollektivavtal och verkar ju så att de har rätt att flytta/ändra ens semester om så måste så länge man får en 4 veckors semesterperiod i maj-september. Det kan jag ju fortfarande få ändå men att han kommer precis innan han själv tar helg och jag precis ska börja mitt sista helgpass med att tala om detta är ju helt obegripligt, blir så sjukt förbannad på han och har försökt ringa honom igår och idag för att snacka vett med honom men nu tänker han säkert inte svara och ifall jag inte är här nästa vecka så "ogiltig frånvaro.. arbetsvägran.. blablabla". Men känner mig så sjukt backstabbad så jag funderar på vad jag har för val egentligen? Någon som kan komma med några tips på hur jag ska gå till väga här eller ska jag seriöst fortsätta en vecka till bara och lägga svansen mellan skinkorna?
Citera
2017-08-19, 12:08
  #2
Medlem
Briasccas avatar
Det är väl bara att säga upp sig och gå till en konkurrent. Gissar att du som arbetsledare på en saneringsfirma är eftertraktad, och går du kollapsar väl stora delar av din befintliga arbetsgivares verksamhet för de verkar ju ha brist på arbetsledare.
Citera
2017-08-19, 12:11
  #3
Medlem
Låter ju mer som du måste ta ett snack med din chef?? Han verkar vara mer obetänksam än att han vill vara elak. Du vet nog bäst vad som funkar på din arbetsplats och hur detta ska lösas.
Citera
2017-08-19, 12:11
  #4
Medlem
Hitokiri-Battosais avatar
Jag skulle säga att för att det ska vara så konstruktivt för dig som möjligt:

Din chef är bevisligen en fitta, det är nog bara att acceptera.
Antingen accepterar du att ha en fitta till chef (inget att skämmas för, det är vi många som har), eller så lägger du energin på att leta efter ett nytt jobb.
Lägg inte energi på tjaffs med chefen, var denne en vettig människa hade han inte gjort detta från första början.
Citera
2017-08-19, 12:15
  #5
Medlem
Hitokiri-Battosais avatar
Lär dig läxan till nästa år.
Se till att få ansökan påskriven, vakta din röv.
Citera
2017-08-19, 12:29
  #6
Medlem
MataRengis avatar
Prata med facket. Dom vet alla regler. Säger dom att du kan gå på semester utan risk så gör du det med gott samvete. Problemen när du kommer hem igen hänvisar du till facket.

Jag hade själv ett sånt här problem för ett tag sedan och facket stog hundra procent på min sida.
Citera
2017-08-19, 12:33
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hitokiri-Battosai
... Se till att få ansökan påskriven, vakta din röv.
Citat:
Ursprungligen postat av MataRengi
Prata med facket. Dom vet alla regler. Säger dom att du kan gå på semester utan risk så gör du det med gott samvete. Problemen när du kommer hem igen hänvisar du till facket.

Jag hade själv ett sånt här problem för ett tag sedan och facket stog hundra procent på min sida.
Arbetsgivaren har ändå rätt att beordra att man avbryter överenskommen semester. Däremot blir då arbetsgivaren betalningsskyldig för eventuella ekonomiska förluster. Om skälen för avbrytandet inte är viktiga nog kan arbetsgivaren också tvingas betala skadestånd.
Citera
2017-08-19, 13:11
  #8
Medlem
Enfinfluas avatar
Har haft liknande problem för och brukar då gå till doktorn och klaga på stora ryggsmärtor, extrem huvudvärk eller liknande och ta ledigt några veckor för att SEN ta ut mina 4 veckors semester.
Skit ska skit ha
Citera
2017-08-19, 13:33
  #9
Medlem
ekmannens avatar
Jag ser 2 alternativ. Antingen hota med att säga upp sig, eller bita i det sura äpplet och i framtiden aldrig mer ställa upp på något som du inte behöver, tex som att skjuta upp din semester för att vara snäll.
Citera
2017-08-19, 14:01
  #10
Medlem
Stompzs avatar
Ja, kommer definitivt att sluta. Tänkte söka nya jobb under semestern. Är inte så jätte orolig över att va arbetslös nå länge. Men däremot var jag verkligen inte sugen på att jobba en minut till efter söndag.

Han ska få veta att det är ett ganska dumt beslut att sätta en dolk i min rygg för jag kan göra hans jobb så mycket svårare utan att ens försöka. Till en början så jobbar jag 7 dagar i veckan om man räknar all mobiltid eftersom telefonjäveln ringer hela dagarna. Ska börja med att stänga av denna direkt jag slutat jobbet.

Hur som helst så har jag fått många förslag om att sjukskriva mig. Grejen är ju att han och alla andra då vet att jag bluffar, och jag borde inte bry mig. Men skulle han inte då lika gärna kunna skjuta fram min semester ytterliggare? Så länge jag får en 4 veckors semester innan september är slut så gör han ju allt lagligt..

Är förresten inte med i facket! (fastighets är skit)
Citera
2017-08-19, 14:17
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stompz
Ja, kommer definitivt att sluta. Tänkte söka nya jobb under semestern. Är inte så jätte orolig över att va arbetslös nå länge. Men däremot var jag verkligen inte sugen på att jobba en minut till efter söndag.

Han ska få veta att det är ett ganska dumt beslut att sätta en dolk i min rygg för jag kan göra hans jobb så mycket svårare utan att ens försöka. Till en början så jobbar jag 7 dagar i veckan om man räknar all mobiltid eftersom telefonjäveln ringer hela dagarna. Ska börja med att stänga av denna direkt jag slutat jobbet.

Hur som helst så har jag fått många förslag om att sjukskriva mig. Grejen är ju att han och alla andra då vet att jag bluffar, och jag borde inte bry mig. Men skulle han inte då lika gärna kunna skjuta fram min semester ytterliggare? Så länge jag får en 4 veckors semester innan september är slut så gör han ju allt lagligt..

Är förresten inte med i facket! (fastighets är skit)

Dock just i situationer som denna du verkligen kan få hjälp från facket, om du är med där vill säga. Vad är problemet med ert fack?
Citera
2017-08-19, 14:24
  #12
Medlem
Nä gör såhär istället säg att du kommer o jobbar men då ska du ha betalt för det, typ 100% du har sökt om semester i tid och det är han som sjabblatoch nu är du juste som ställer upp ändå!

Sen kan du byta jobb ändå men aldrig fel med en fet lön en månad
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback