Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2006-01-09, 16:01
Medlem
Fjärrkontrollen till min Samsung har lagt av helt, en sån där ersättningskontroll (universal) från Biltema funkade inte för fem öre.

Nån som vet eller känner till nån sån kontroll som faktiskt FUNKAR ?
Citera
2006-01-09, 16:03
Medlem
Capones avatar
Jag använder NAD:s universal-fjärr och den funkar kanon. (den ingick när jag köpte min receiver)
Citera
2006-01-09, 16:45
Medlem
InkoPinkos avatar
Lite OT:
Om man vill veta om en fjärrkontroll fungerar/har fräscha batterier kan man trycka på någon knapp och titta på IR-lysdioden via sin mobiltelefonkamera.

De allra flesta mobiltelefonkameror är känsliga för IR-ljus, och man kan då via telefonens skärm se att lysdioden blinkar.
Citera
2006-01-09, 21:37
Medlem
darkmarcs avatar
Fan vad coolt! Lät som en klockren urban legend, men jag testade och det funkade finfint, t.o.m. på min gamla 610:a.

///DM
Citera
2006-01-10, 00:16
Medlem
samma här, coolt! jag såg ett blått sken.. ska det vara så?
Citera
2006-01-10, 00:56
Medlem
InkoPinkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wattford
samma här, coolt! jag såg ett blått sken.. ska det vara så?
Det visar bara att fjärren fungerar.

Tyvärr så finns det ett gäng olika prototokoll (språk) som används av olika fabrikat, och om din multifjärrkontroll inte är rätt inställd så kommer mottagaren inte att ta emot någon data.

Edit: Bra sammanställning av protokollen. Använde mig av den sidan när jag byggde en egen miniatyrfjärrkontroll till TV:n för ett tag sedan:

http://lirc.sourceforge.net/remotes/
Citera
2006-01-10, 03:13
Medlem
Ofta brukar det vara nått tjall med batterihållarna eller så har ir-diodens lödningar lossnat, du har väl inte pillat på dioden (väldigt vanligt...) mycket enkelt att fixa själv i båda av fallen...
Citera
2016-09-27, 18:14
Medlem
PaulTemples avatar
Hej Alla,

Jag har en äldre Philips 32" LCD vars fjärrkontroll lagt av. Är det någon som vet om dessa universalfjärrkontrollerna fungerar och har något bra tips på något fabrikat?
Jag kan tillägga att jag köpte några universalfjärrkontroller till mina gamla TV på 70-80 talet och dessa funkade... knappt, så om någon har ett bra tips blir jag väldigt glad!

Ha en bra vecka allesammans på Forumet!
Citera
2016-10-01, 20:09
Bannlyst
Min Grundig Fjärrkontroll funkar inte längre, nya batterier gör ingen skillnad.

Finns det nån billig lösning eller vad gör jag
Citera
2016-10-02, 11:02
Medlem
Det finns ett antal olika universalfjärrkontroller, ofta avsedda att styra både teve, dvd och sattelitmottagare. Viktigt är att man läser installationsanvisningarna noga, ofta är det en fyrsiffrig kod som ska knappas in - på rätt sätt och rätt kod för rätt apparat.

Själv har jag haft ett antal av den här modellen, bland annat för att den är skön att hålla i:
https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/tv-tillbehor/fjarrkontroller/universalfjarrkontroll/philips-universalfjarrkontroll-4-i-1-vit-p66245

Sedan några år finns det märkesbundna "universalmodeller" för bland annat Sony, Philips och Samsung, som försöker likna originalfjärren.

Leta hos Kjell & Co, Clas Ohlson, eller elektronikhandlarna Elgiganten och Siba t.ex.
Citera
2016-10-02, 13:20
Bannlyst
Tack så hemskt mycket för att du ville hjälpa mig
Citera
2016-10-05, 12:18
Medlem
PaulTemples avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hetlund
Det finns ett antal olika universalfjärrkontroller, ofta avsedda att styra både teve, dvd och sattelitmottagare. Viktigt är att man läser installationsanvisningarna noga, ofta är det en fyrsiffrig kod som ska knappas in - på rätt sätt och rätt kod för rätt apparat.

Själv har jag haft ett antal av den här modellen, bland annat för att den är skön att hålla i:
https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/tv-tillbehor/fjarrkontroller/universalfjarrkontroll/philips-universalfjarrkontroll-4-i-1-vit-p66245

Sedan några år finns det märkesbundna "universalmodeller" för bland annat Sony, Philips och Samsung, som försöker likna originalfjärren.

Leta hos Kjell & Co, Clas Ohlson, eller elektronikhandlarna Elgiganten och Siba t.ex.

Tack för det tipset!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in