Lite OT:
Om man vill veta om en fjärrkontroll fungerar/har fräscha batterier kan man trycka på någon knapp och titta på IR-lysdioden via sin mobiltelefonkamera.
De allra flesta mobiltelefonkameror är känsliga för IR-ljus, och man kan då via telefonens skärm se att lysdioden blinkar.
samma här, coolt! jag såg ett blått sken.. ska det vara så?
Det visar bara att fjärren fungerar.
Tyvärr så finns det ett gäng olika prototokoll (språk) som används av olika fabrikat, och om din multifjärrkontroll inte är rätt inställd så kommer mottagaren inte att ta emot någon data.
Edit: Bra sammanställning av protokollen. Använde mig av den sidan när jag byggde en egen miniatyrfjärrkontroll till TV:n för ett tag sedan:
Ofta brukar det vara nått tjall med batterihållarna eller så har ir-diodens lödningar lossnat, du har väl inte pillat på dioden (väldigt vanligt...) mycket enkelt att fixa själv i båda av fallen...
Jag har en äldre Philips 32" LCD vars fjärrkontroll lagt av. Är det någon som vet om dessa universalfjärrkontrollerna fungerar och har något bra tips på något fabrikat?
Jag kan tillägga att jag köpte några universalfjärrkontroller till mina gamla TV på 70-80 talet och dessa funkade... knappt, så om någon har ett bra tips blir jag väldigt glad!
Det finns ett antal olika universalfjärrkontroller, ofta avsedda att styra både teve, dvd och sattelitmottagare. Viktigt är att man läser installationsanvisningarna noga, ofta är det en fyrsiffrig kod som ska knappas in - på rätt sätt och rätt kod för rätt apparat.
Det finns ett antal olika universalfjärrkontroller, ofta avsedda att styra både teve, dvd och sattelitmottagare. Viktigt är att man läser installationsanvisningarna noga, ofta är det en fyrsiffrig kod som ska knappas in - på rätt sätt och rätt kod för rätt apparat.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!