Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2016-10-05, 16:01
Medlem
BalleAnkas avatar
På reservex.se brukar man kunna köpa original-fjärrkontroller för några hundralappar.
Citera
2018-06-30, 12:42
Medlem
Min fjärrkontroll har gått sönder eller vissa knappar fungerar inte. Det beror på att småkusiner varit på den och tryckt hårt så därför fungerar inte vissa medan andra gör.

Så vad göra? Köpte teven på el-giganten en philips smart-tv rätt stor utan att jag minns hur många tum eftersom jag slängt kartongen.
Citera
2018-06-30, 12:50
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plingirutan
Min fjärrkontroll har gått sönder eller vissa knappar fungerar inte. Det beror på att småkusiner varit på den och tryckt hårt så därför fungerar inte vissa medan andra gör.

Så vad göra? Köpte teven på el-giganten en philips smart-tv rätt stor utan att jag minns hur många tum eftersom jag slängt kartongen.
Om det bara är vissa knappar, speciellt om dom blir trögare efterhand, för att till slut sluta funka så kan man oftast fixa det själv på ett par minuter.

Ut med batteriet, dela fjärrkontrollen, ibland finns det 1-2 skruvar som måste skruvas ur. Sen bänder man isär delarna, funkar bäst med typ kreditkort eller liknande som inte skadar plasten.

När man lyfter av gummi-membranet som alla knapparna är ingjutna i så blottas kretskortet med kontaktbanor. Av någon anledning så bildas det ofta någon "gegga" där som känns kletig. Det är detta som gör att det inte fungerar.

Tvätta bort "geggan". Jag brukar använda Isopropyl, men det funkar säkert med vodka också.
På samma sätt rensar man på gummimembranet, Tops är bra här. Också med Isopropyl.

Sätt ihop, färdigt. Sen funkar den i 2-3 år till, innan det är dags för nästa omgång.
Citera
2018-07-10, 19:37
Medlem
Zastroznjemjes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Om det bara är vissa knappar, speciellt om dom blir trögare efterhand, för att till slut sluta funka så kan man oftast fixa det själv på ett par minuter.

Ut med batteriet, dela fjärrkontrollen, ibland finns det 1-2 skruvar som måste skruvas ur. Sen bänder man isär delarna, funkar bäst med typ kreditkort eller liknande som inte skadar plasten.

När man lyfter av gummi-membranet som alla knapparna är ingjutna i så blottas kretskortet med kontaktbanor. Av någon anledning så bildas det ofta någon "gegga" där som känns kletig. Det är detta som gör att det inte fungerar.

Tvätta bort "geggan". Jag brukar använda Isopropyl, men det funkar säkert med vodka också.
På samma sätt rensar man på gummimembranet, Tops är bra här. Också med Isopropyl.

Sätt ihop, färdigt. Sen funkar den i 2-3 år till, innan det är dags för nästa omgång.

+1 på denna! Jag vill lägga till att detta gäller allt som har gummimembran i sig. Gamla handkontroller, morsans stegräknare, you name it. Alltid samma fel, alltid samma lösning.

Är det ett stort gummimembran fjärrkontroll) brukar jag tvätta det försiktigt med händerna och diskmedel. Torka det med en ren handduk och därefter tvättar du kretskortet med sprit och trasa och samtliga svarta pluppar på membranets undersida med sprit och bomullspinne. Smacka ihop och kör så det ryker.

Att småkusinerna sabbat din fjärr genom att ha tryckt hårt på den tror jag inte ett dugg på. De har spillt något på den men det är så lätt att fixa att det inte är något att bråka om.
Citera
2018-07-10, 19:40
Medlem
Flintkolas avatar
När min fjärr paja laddade jag tro det eller ej hem en app till telefonen som fungerar perfekt.
Citera
2018-07-17, 09:57
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin

Det stämmer. Kan lägga till att geggan är fingeravtrycksoljor.
Citera
2018-08-23, 20:09
Medlem
Här köpte jag ny fjärrkontroll. Har det mesta och bra priser.

https://www.remote-control-world.eu/login?zenid=59ecfee6af7ec7664329d22d113a550a
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in