Citat:
Ursprungligen postat av
Simmaellersjunk
Konstig diskussion om det är terror eller inte. Avsaknad av någon slags organisation eller styrning bakom dådet ändrar inget. Syftet var uppenbarligen att gå på slumpvis utvalda personer, dvs ingjuta skräck och fruktan i omgivningen. Om inte det är terror, så vet jag inte vad som är det.
Däremot är det osäkert om det är jihadism. Jag skulle vilja kalla det terrorism med muslimska förtecken, eftersom den aspirerande "nyfinnen" verkade djupt indoktrinerad av den våldsbejakande och extremistiska religionen islam. Men allt är egentligen fråga om vad man lägger för mening i olika ord.
Det viktiga för oss civiliserade västerlänningar är att konstatera att det lågintensiva kriget har kommit till vår kontinent. Främlingar med rötter i ovannämnda våldsfilosofi bedriver terror och/eller kriminella handlingar mot oss i en allt mer eskalerande omfattning. Är det inte knivskärningar eller bildråp så är det gängskjutningar, avrättningar, våldtäkter och utfall mot blåljus- och vårdpersonal.
Svaret från den västerländska civilisationen bör vara järnhård, med snabba och tydliga konsekvenser för de som inte kan inordna sig i vårt sätt att leva. Jag har inget emot de som avsvär sig sina primitiva rötter och sköter sig, men de andra måste segregeras från samhället och skickas hem eller interneras permanent i förvaringsläger.
Håller med. Oavsett om det finns ett uttalat ideologiskt motiv eller inte, så är det ju likväl terror oavsett om det riktar sig mot sjukhus, skolor, enskilda individer, statliga institutioner eller civila i rörelse på stan. Resultatet av muslimernas handlingar är ju i slutändan att folk lever i rädsla för att samhällsfunktionerna slutar fungera vare sig det är relaterat arbetsmässigt, sjukvård, skola, våldtäkter, rån, mord eller terrordåd. Terror är terror och det är muslimerna som begår den!