2017-08-19, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Stolt över våra polisers snabba och resoluta agerande, från larm till skjuten gärningsman tog det blott 3minuter. Jag satt märkligt nog på restaurang bara en tvärgata ifrån denna avskyvärda händelse. Satt ute och mitt i burgaren blev jag och min kompis infösta i restaurangen och de låste dörrarna. Utanför , ingen panik, ingen synlig polis, inga sirener. De måste ha smygit och kört tyst larm vilket ju är vettigt. Efter en kvart (och två öl) fick vi gå. Folk på gatan verkade lite paranoida men fortfarande ingen som sprang eller sirener som ljöd. En timme senare i väntan på att få köra ombord på Silja så dök mitt i allt militärhelikoptrar upp överallt och beväpnade vakter genomsökte alla bilar och även vår nyinköpta båt. Kändes tryggt med denna massiva insats men hela händelsen känns overklig eftersom man inte märkte någonting trots att man var så nära. Hoppas nu marockanen ifråga förblöder , annars blir han dyr för oss finska skattebetalare..

Tänk att du i så många år har stöttat dessa moderata rebeller som, likt attacken här, slaktar oskyldiga i Syrien.

Jag hoppas att även du vaknar till nu. En väckarklocka för dig.
Citera
2017-08-19, 14:22
Medlem
tegeltaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rufos
Nu sägs det att kvinnor var målet för attacken. Jag finner en liten rättvisa och sjukt välmående av detta, eftersom att det först och främst är kvinnor som vurmar för invandring och öppna gränser.

Klart att just dom ska få smaka extra mycket på sitt eget vansinne.

Om något av dom kvinnliga offren mot all förmodan inte vurmat eller talat positivt om invandringen, så beklagar jag deras öde djupt.

Fy fan så lågt! Du tänker inte på barnet som miste sin mamma?
Citera
2017-08-19, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Simmaellersjunk
Konstig diskussion om det är terror eller inte. Avsaknad av någon slags organisation eller styrning bakom dådet ändrar inget. Syftet var uppenbarligen att gå på slumpvis utvalda personer, dvs ingjuta skräck och fruktan i omgivningen. Om inte det är terror, så vet jag inte vad som är det.

Däremot är det osäkert om det är jihadism. Jag skulle vilja kalla det terrorism med muslimska förtecken, eftersom den aspirerande "nyfinnen" verkade djupt indoktrinerad av den våldsbejakande och extremistiska religionen islam. Men allt är egentligen fråga om vad man lägger för mening i olika ord.

Det viktiga för oss civiliserade västerlänningar är att konstatera att det lågintensiva kriget har kommit till vår kontinent. Främlingar med rötter i ovannämnda våldsfilosofi bedriver terror och/eller kriminella handlingar mot oss i en allt mer eskalerande omfattning. Är det inte knivskärningar eller bildråp så är det gängskjutningar, avrättningar, våldtäkter och utfall mot blåljus- och vårdpersonal.

Svaret från den västerländska civilisationen bör vara järnhård, med snabba och tydliga konsekvenser för de som inte kan inordna sig i vårt sätt att leva. Jag har inget emot de som avsvär sig sina primitiva rötter och sköter sig, men de andra måste segregeras från samhället och skickas hem eller interneras permanent i förvaringsläger.
Håller med. Oavsett om det finns ett uttalat ideologiskt motiv eller inte, så är det ju likväl terror oavsett om det riktar sig mot sjukhus, skolor, enskilda individer, statliga institutioner eller civila i rörelse på stan. Resultatet av muslimernas handlingar är ju i slutändan att folk lever i rädsla för att samhällsfunktionerna slutar fungera vare sig det är relaterat arbetsmässigt, sjukvård, skola, våldtäkter, rån, mord eller terrordåd. Terror är terror och det är muslimerna som begår den!
Citera
2017-08-19, 14:26
Medlem
Attityds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Vilken ålder hade de som dog?
Har väl inte framkommit? Har läst 2 vuxna finländska kvinnor dog
Citera
2017-08-19, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tegeltak
Fy fan så lågt! Du tänker inte på barnet som miste sin mamma?

Vi tänker mycket på barnet som nu får växa upp och en vacker dag rösta emot ett öppet Europa. Stänga gränser och stänga öppna hjärtan.

Det som har hänt kan inte göras ogjort. Men vi kan förhindra att det drabbar fler barn.

Vilket ansvar tänker du själv ta när du röstar nästa val?
Citera
2017-08-19, 14:28
Medlem
Invandringen av personer utan jobb och familj gör att vi i västvärlden kommer att ha et långt guerillakrig framför oss. Det blir i princip omöjligt att vinna. Finns bara två alternativ. Antingen acceptera det hela och förhålla sig till det. Alternativt är att internera alla invandrare tills de fått besked om de får stanna. De som inte får stanna får blir internerade tills de kan åka hem. Då undviker vi situationer som på Drottninggatan och i Åbo. De som får nej på sin ansökan är livsfarliga och de har inget att förlora på att begår allvarliga brott. Men statsmakterna visar ännu inget intresse av att skydda sina medborgare.
Citera
2017-08-19, 14:33
Medlem
Attityds avatar
Uppdatering från presskonferensen;

-kl.16 (finsk tid) ska statsminister Juha Sipilä hålla presskonferens.

- Marocko är inte ett av topplanden gällande terrorism men det är ett område med radikalislamistiska influenser. Man ska ändå komma ihåg att en persons födelseland inte behöver vara landet där en person radikaliseras.

-Skyddspolisen uppdaterade sin terrorhotbedömning i juni. Då ansågs hotnivån vara förhöjd.

-På ett allmänt plan kan man säga att den här typens attacker ofta utförs av unga män och att en koppling till Nordafrika inte är ovanlig. Den huvudmisstänkte passar in på den profilen.

- Första gången ett terrordåd misstänks ha inträffat i Finland

https://svenska.yle.fi/artikel/2017/...esskonferenser
Citera
2017-08-19, 14:34
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pieru
Invandringen av personer utan jobb och familj gör att vi i västvärlden kommer att ha et långt guerillakrig framför oss. Det blir i princip omöjligt att vinna. Finns bara två alternativ. Antingen acceptera det hela och förhålla sig till det. Alternativt är att internera alla invandrare tills de fått besked om de får stanna. De som inte får stanna får blir internerade tills de kan åka hem. Då undviker vi situationer som på Drottninggatan och i Åbo. De som får nej på sin ansökan är livsfarliga och de har inget att förlora på att begår allvarliga brott. Men statsmakterna visar ännu inget intresse av att skydda sina medborgare.

Ja spelar ingen större roll. De som begick dådet i London 2005 var brittiska medborgare, de i Spanien hade rätt att vistas där. Samma med massor av dåd. Så utifrån den aspekten spelar det som det verkar ingen större roll fastän då det ibland som i Stockholm och nu Åbo handlat om personer som fått avslag.
Citera
2017-08-19, 14:35
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Risig
Grejen är ju den att vi har rätt, i princip varje gång.
För att dra en liknelse med Sagan om Peter och vargen, försöker sådana som du skriva får när det uppenbarligen är varg varje gång, vad åstadkommer det?
Väx upp och inse sanningen istället.

Grejen är den att ni ofta har haft fel, ni som varit tidigt ute och "sett" terrorism där ingen funnits. Jämför till exempel med förra sommarens dödsskjutningar i München.
Citera
2017-08-19, 14:40
Medlem
Attityds avatar
Finnar blev arga inatt och slog sönder fönster på en pizzeria i Pargas (ligger ca. 30 min. utanför Åbo)

Vid Åbopolisens presskonferens på lördag eftermiddag framgick det att polisen inte utesluter att attacken mot pizzerian i Pargas är en reaktion mot fredagens knivdåd i Åbo.
Citera
2017-08-19, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Attityd
Finnar blev arga inatt och slog sönder fönster på en pizzeria i Pargas (ligger ca. 30 min. utanför Åbo)

Vid Åbopolisens presskonferens på lördag eftermiddag framgick det att polisen inte utesluter att attacken mot pizzerian i Pargas är en reaktion mot fredagens knivdåd i Åbo.

Eftersom "italienska" pizzerior idag till 99.99% drivs av araber är det väl inte otroligt.
Citera
2017-08-19, 14:41
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dozah
Tänk att du i så många år har stöttat dessa moderata rebeller som, likt attacken här, slaktar oskyldiga i Syrien.

Jag hoppas att även du vaknar till nu. En väckarklocka för dig.

Öh va? Va i helvete har en sinnessjuk marockan att göra med syrien? Föresten svara inte, jag vill inte veta hur din sjuka hjärna är felkopplad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in