2017-08-19, 13:54
Medlem
Attityds avatar
Från Polisens presskonferens;
Den misstänkte mannen sköts med ett skott i låret. Polisen kommer att höra honom direkt då det är möjligt. Hittills har han inte varit villig att svara på polisens frågor.
De rättsmedicinska proven är inte färdiga, går därför inte att säga om mannen var påverkad av några preparat.
Polisen har tagit en bil i förvar. Polisen har också efterlyst en person internationellt. Den internationellt efterlyste befinner sig troligen någonstans utanför Finland och misstänks vara farlig.

Bland de skadade finns en italienare, en svensk och en brittisk medborgare. Båda döda är kvinnor. Av de skadade är sex personer kvinnor och två män.
Gärningsmannen verkar ha valt sina offer slumpmässigt och rört sig springande.

https://svenska.yle.fi/artikel/2017/...esskonferenser
Citera
2017-08-19, 13:59
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Largeone
Samma mönster som i London, Manchester. Även i Paris och Nice var målen platser med mkt barn och unga vuxna och kvinnor. Även Bryssel atentaten var många barn ibland offren. Helt klart riktar man sedan en tid tillbaka in sig på gruppen kvinnor och barn extra mkt. Der är självklart ingen slump utan en medveten strattegi.

Turistmål. Gående turister.
Skulle jag säga är målet.

När det gäller Marokaner så är nu centrala Stockholm en tickande bomb. Tycker det är dags att Löfven visar handlingskraft och samlar in och deporterar de 100-tals marokaner som upprätthåller sig här illigalt och begår brott.
Citera
2017-08-19, 14:07
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Turistmål. Gående turister.
Skulle jag säga är målet.

När det gäller Marokaner så är nu centrala Stockholm en tickande bomb. Tycker det är dags att Löfven visar handlingskraft och samlar in och deporterar de 100-tals marokaner som upprätthåller sig här illigalt och begår brott.

Sk "soft targets" i mest primitiva form, barn, kvinnor och äldre. Att som i detta fall ge sig på en finsk man i 30-40 årsåldern kommer mer troligt innebära att du bara kommer ge dig på en och möjligen dö själv än då att attackera de som minst kan försvara sig. Så givet att det är en uträknad taktik liksom som då även döda kvinnor och barn ger större uppmärksamhet för "saken".
Citera
2017-08-19, 14:07
Medlem
Har hans svenska kopplingar närmare beskrivits någonstans?
Citera
2017-08-19, 14:10
Medlem
dunderhokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monologpolisen
Har hans svenska kopplingar närmare beskrivits någonstans?

Inget än som har bekräftats. Men den äcklige Islamist Marockanen kom till Finland för 1 år sedan. Säkert från Sverige...
Citera
2017-08-19, 14:11
Medlem
Swan65s avatar
Stolt över våra polisers snabba och resoluta agerande, från larm till skjuten gärningsman tog det blott 3minuter. Jag satt märkligt nog på restaurang bara en tvärgata ifrån denna avskyvärda händelse. Satt ute och mitt i burgaren blev jag och min kompis infösta i restaurangen och de låste dörrarna. Utanför , ingen panik, ingen synlig polis, inga sirener. De måste ha smygit och kört tyst larm vilket ju är vettigt. Efter en kvart (och två öl) fick vi gå. Folk på gatan verkade lite paranoida men fortfarande ingen som sprang eller sirener som ljöd. En timme senare i väntan på att få köra ombord på Silja så dök mitt i allt militärhelikoptrar upp överallt och beväpnade vakter genomsökte alla bilar och även vår nyinköpta båt. Kändes tryggt med denna massiva insats men hela händelsen känns overklig eftersom man inte märkte någonting trots att man var så nära. Hoppas nu marockanen ifråga förblöder , annars blir han dyr för oss finska skattebetalare..
Citera
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NeverCryWolf

För ett par år sedan skjöt en karelsk ung finne ihjäl en kvinnlig finsk minister och två kvinnliga journalister framför en krog. Han väntade utanför, laddade geväret, skjöt dom ihjäl, förde geväret till hans bil och väntade på polisen.

Hela kvällen och natten var median och styrelsen tysta om saken. Man fick vara kvick i vändningarna, eftersom det kom genast fram att ministern hade förra veckan sagt hur "den finska befolkningen behöver negerblod". Det var inte en slump att hon och hennes journalister skjöts ihjäl.
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Ni finnar är helt jävla underbara!

NeverCryWolf fortsätter att berätta sagor, vilket även andra debattörer i tråden bör vara medvetna om. Mordet skedde inte för "ett par år sedan" utan i december 2016, och offret var inte en "minister" utan ordförande i Imatra stadsfullmäktige.

(FB) Tre människor ihjälskjutna på en restaurang i Imatra - Finland 2016-12-03

Med tanke på NeverCryWolfs totala oförmåga att hålla sanning och fantasier åtskils - den här tråden innehåller en mängd roliga exempel - orkar jag inte ens försöka få negerblodshistorierna verifierade.
Senast redigerad av Ördög 2017-08-19 kl. 14:16.
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Attityd
Gärningsmannen verkar ha valt sina offer slumpmässigt och rört sig springande.

https://svenska.yle.fi/artikel/2017/...esskonferenser

Se där ja.., enligt NRK`s "översättning" :

Politiet mener gjerningsmannen bevisst valgte kvinnelige ofre, og at de fleste sårede hadde forsøkt å hindre gjerningsmannen eller hjelpe andre ofre.

https://www.nrk.no/urix/knivangrepet...sme-1.13649191

Sen så kastar jag ut en "handske". Den internationellt efterlysta.., kan det vara GM`s bror ?
Citera
2017-08-19, 14:12
Medlem
moretothiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rufos
Nu sägs det att kvinnor var målet för attacken. Jag finner en liten rättvisa och sjukt välmående av detta, eftersom att det först och främst är kvinnor som vurmar för invandring och öppna gränser.

Klart att just dom ska få smaka extra mycket på sitt eget vansinne.

Om något av dom kvinnliga offren mot all förmodan inte vurmat eller talat positivt om invandringen, så beklagar jag deras öde djupt.

Sjukt var ordet. Du kan lika gärna konvertera till Islam på en gång din jävla kvinnohatare.
Citera
2017-08-19, 14:17
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaBaDaBaDoo
...
Jag uppfattde svaret att det var en 15 åring flicka och en 67 årig kvinna som fick sätta livet..
Nej, enligt YLE rör detta sig om skadade:
Citat:
Den yngsta av de skadade är 15 år gammal och den äldsta 67 år.
https://svenska.yle.fi/artikel/2017/...l-finland-2016

Vet någon vilka som har fått sätta livet till?
Jag har släktingar i Åbo och bara en av dem har bekräftat sig vara i säkerhet på Facebook.

Fan, jag hade planer på att åka till Åbo förut. Hade kunnat vara där ...
Citera
2017-08-19, 14:21
Medlem
Snapcounts avatar
Finska SÄPO har presskonferens just nu : http://www.is.fi/kotimaa/art-2000005332355.html

(dessvärre hinner jag ej se på den, men den kan vara till intresse för någon)
Citera
2017-08-19, 14:21
Medlem
okok1s avatar
Vilken ålder hade de som dog?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in