2017-08-19, 13:34
Medlem
Attityds avatar
Tidigare utredde polisen fallet som mord men nu misstänker man att det handlar om mord och mordförsök som begåtts i terroristiskt syfte.
Enligt polisen är den misstänkta gärningsmannen en 18 år gammal marockansk medborgare.
Den misstänkta vårdas på intensivvårdsavdelningen på Åbo universitetscentralsjukhus och hade på lördag morgon ännu inte kunnat höras.

Fem personer har gripits i en lägenhet i Åbo, misstänkta för inblandning i knivhuggningarna.
Polisen utreder vilken roll de fem personerna har men är inte säker på om de är inblandade.

Det första larmsamtalet till polisen kom klockan 16.02 på fredag eftermiddag.
Tre minuter senare, klockan 16.05, lyckades polisen stoppa den misstänkta gärningsmannen genom att skjuta honom i benen.

Två människor dog och åtta skadades i attacken. De två döda är finländare.
Bland de skadade finns också två svenska medborgare och en italienare.
https://svenska.yle.fi/artikel/2017/...ckan-misstankt

Edit; Gm kom till Finland 2016.
Han har bott i Åbo och på en flyktingförläggning.
En av de skadade är minderårig, resten vuxna, enligt Åbo universitetscentralsjukhus.
Senast redigerad av Attityd 2017-08-19 kl. 13:43.
Citera
2017-08-19, 13:34
Medlem
dunderhokens avatar
kl. 14:27: Bland offren är det yngsta 15 år och det äldsta 67. Som har skadats eller dödas...
Citera
2017-08-19, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JaBaDaBaDoo
En 67 åring tydligen och en var bara 15 år som dödades, fega stackare dessa Marockaner.

Var väl inte döda? sa dom inte att den äldsta som blev attackerad var 67 och den yngsta 15 ? tyckte hon sa hon inte ville gå in för mycket på offren,men kan ha fattat fel.
Citera
2017-08-19, 13:35
Medlem
Badios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MowCow
Jag förstod det som att alla offer var mellan 15 och 67, dvs att yngsta som blev knivhuggen var 15 med det var nödvändigtvis inte hon som dog.
Okej jag som uppfattade fel då. Tack för rättningen.
Citera
2017-08-19, 13:37
Medlem
NeverCryWolfs avatar
I nyheterna sades, att eftersom polisen har definierat dådet som terrorism kan ingen försöka vittvätta saken. Det är terrorism. Punkt och slut.

I Åbo har invandrarnas fönstrar blivit söndrade förra natt.

Sipilä babblar förstås att "vi skall inte svara med hat mot hat". Försök få den finska befolkningen i kontroll när någon av våra egna blir skadade eller dödade. Omöjligt!
Citera
2017-08-19, 13:38
Medlem
JaBaDaBaDoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pederN
Var väl inte döda? sa dom inte att den äldsta som blev attackerad var 67 och den yngsta 15 ? tyckte hon sa hon inte ville gå in för mycket på offren,men kan ha fattat fel.

Enligt Aftonbladet live, så var det någon som Svensk reporter som frågade på Svenska, men jag låter de osagt än så länge.Jag uppfattde svaret att det var en 15 åring flicka och en 67 årig kvinna som fick sätta livet..
Citera
2017-08-19, 13:41
Medlem
Wajis avatar
Känns som Stockholm är en farlig plats nu när Marockanska gatubarn nu löper amok Känns som att det blir nästa attack tyvärr.
Citera
2017-08-19, 13:41
Medlem
Hemskt är ju detta! På en eftermiddag - folk tror sig väl kunna känna sig säkra.

Så detta är ett i långa ledet av publika attacker. Nice Berlin Paris Bryssel Istanbul Stockholm London Manchester Barcelona Åbo (har jag fått med alla)? Och den gemensamma nämnaren är att det är personer från mellanöstern/nordafrika som utför dem.

Ni som är bättre insatta i sådana här händelser: Vilka attacker har haft anknytning till Marocko?
Citera
2017-08-19, 13:44
Medlem
JaBaDaBaDoos avatar
Kvällsposten skriver nu.

Citat:
Enligt YLE finns det förutom finländare även en svensk, en britt och en italienare bland de skadade. Det yngsta offret är 15 år och det äldsta 67 år. Fyra av de skadade kommer kunna lämna sjukhuset under lördagen.
Citera
2017-08-19, 13:47
Medlem
Nej inte terrorism, utan en Marockan som fick utvisningsbeslut. Sen blev han galen, och började hugga folk och missbruka guds namn Allah Akbar som alla terrorister gör.

Eritrianen som dödade två svenskar på Ikea var kristen, men inte var det terror, trots att finsk terrorlag inte skiljer sig långt ifrån svensk terrorlag.
Citera
2017-08-19, 13:52
Medlem
Rufoss avatar
Nu sägs det att kvinnor var målet för attacken. Jag finner en liten rättvisa och sjukt välmående av detta, eftersom att det först och främst är kvinnor som vurmar för invandring och öppna gränser.

Klart att just dom ska få smaka extra mycket på sitt eget vansinne.

Om något av dom kvinnliga offren mot all förmodan inte vurmat eller talat positivt om invandringen, så beklagar jag deras öde djupt.
Senast redigerad av Rufos 2017-08-19 kl. 13:54.
Citera
2017-08-19, 13:53
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torsus
Igår Spanien och idag Finland. Är det ett heligt krig som har startat?

Det är tredje världskriget, men eftersom att det inte rör sig om en stående armé och kombatanterna oftast begår självmordsuppdrag så finns det oftast ingen att skjuta tillbaks på.

En vacker dag får de tag i kärnbränsle och börjar spränga smutsiga bomber i städer i västländer, som därefter måste utrymmas och saneras. Med tusentals lungcancerfall som följd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in