• 1
  • 2
2017-08-16, 00:27
Medlem
Intelligent-Poets avatar
Har precis köpt ny bostadsrätt med sambon till en köpeskilling om ca 3 miljoner men vi är lite fundersamma kring investeringen av vårt egna kapital i bostaden. Vi har ca 900 tusen i kontanter dvs 30% av köpeskillingen. Vad tycker ni, ska vi betala in 900k så att belåningsgraden går ner till 70% och enbart amortera 1% eller ska vi sätta in 15% och betala 2% amortering och sätta resten i indexfonder?
Citera
2017-08-16, 00:32
Medlem
AX64s avatar
Bolån är än så länge billiga. Jag skulle använda pengarna till annat och ha större bolån om ni kan det. Spara en del så att ni inte råkar illa ut om räntorna går upp bara.

Indexfonder kan ge bra avkastning, men hur mycket och om det är värt risken är förstås svårt att sia om.
Citera
2017-08-16, 00:37
Medlem
Intelligent-Poets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AX64
Bolån är än så länge billiga. Jag skulle använda pengarna till annat och ha större bolån om ni kan det. Spara en del så att ni inte råkar illa ut om räntorna går upp bara.

Indexfonder kan ge bra avkastning, men hur mycket och om det är värt risken är förstås svårt att sia om.
Jo, räntorna är ju låga som sagt.
Hade ju inte tänkt att lägga dom pengarna på massa saker, enbart för investering i fonder. Fast det känns nästan som om räntorna är påväg upp och det kommer ju säkert att påverka börsen om jag inte investerar globalt.

Det som skulle kännas skönt med att bara amortera 1% är ju att själva månadskostnaden blir lägre men samtidigt så går jag "miste" om eventuell avkastning på ca 500 tusen...
Citera
2017-08-16, 00:41
Medlem
AX64s avatar
Visst, ni kan förstås tjäna pengar på att investera istället för att amortera men kliver boräntorna upp till säg 6% så behöver ni få motsvarande avkastning på fonderna, vilket är svårt, och omöjligt att garantera. Kan dock vara värt att prova. Ni kan ju alltid sälja fonderna och återbetala (delar av) lånet när helst ni vill om det inte ser ut att gå vägen.
Citera
2017-08-16, 00:46
Medlem
Intelligent-Poets avatar
Citat:
Visst, ni kan förstås tjäna pengar på att investera istället för att amortera men kliver boräntorna upp till säg 6% så behöver ni få motsvarande avkastning på fonderna, vilket är svårt, och omöjligt att garantera. Kan dock vara värt att prova. Ni kan ju alltid sälja fonderna och återbetala (delar av) lånet när helst ni vill om det inte ser ut att gå vägen.
Ja precis, det enda som vi förlorar är ju själva räntan på det "extra" lånet (mellan 15-30%).

Jag och sambon har inte gemensamt konto och vi tjänar ganska långt ifrån varann då jag är höginkomsttagare så alternativet att betala in 30% är enbart för att hon ska ha råd med "sin" del av lånet. För övrigt så står inte lånet 50-50, mer åt 75-25%.
Citera
2017-08-16, 00:50
Medlem
AX64s avatar
Precis. Bara att prova ett tag alltså. Tänk på att det inte bara är värdeökningen på fonderna som spelar in - det kostar även att sälja dessa, plus skatter, plus att ni får ta in värdeökningen på huset som en faktor om det känns vettigt.

Förstod inte riktigt vad du menade med din och din sambos fördelning där?
Citera
2017-08-16, 00:53
Medlem
Intelligent-Poets avatar
Citat:
Precis. Bara att prova ett tag alltså. Tänk på att det inte bara är värdeökningen på fonderna som spelar in - det kostar även att sälja dessa, plus skatter, plus att ni får ta in värdeökningen på huset som en faktor om det känns vettigt.

Förstod inte riktigt vad du menade med din och din sambos fördelning där?
Menade att jag äger 75% av fastigheten och hon 25%. Jag ser det hellre så att jag står för andra kostnader här hemma istället för att betala på hennes lån.
Citera
2017-08-16, 00:54
Medlem
Intelligent-Poets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intelligent-Poet
Menade att jag äger 75% av fastigheten och hon 25%. Jag ser det hellre så att jag står för andra kostnader här hemma istället för att betala på hennes lån.
Vill ju inte att hon ska betala 50% och sen vara helt "pank"
Citera
2017-08-16, 00:55
Medlem
AX64s avatar
Citat:

Jo jo, men om ni behöver gå in med 30% för att hon ska kunna låna sin del så borde väl 15% inte ens fungera såvida inte din sambo struntar i att låna helt, alternativt tar en ännu mindre andel?
Citera
2017-08-16, 00:59
Medlem
Intelligent-Poets avatar
Citat:
Jo jo, men om ni behöver gå in med 30% för att hon ska kunna låna sin del så borde väl 15% inte ens fungera såvida inte din sambo struntar i att låna helt, alternativt tar en ännu mindre andel?
Jo det skulle gå för banken skiter i vem av oss som betalar, man har en solidariskt återbetalningsskyldighet. Ägarandelen står på köpekontraktet
Citera
2017-08-16, 01:00
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Jo det skulle gå för banken skiter i vem av oss som betalar, man har en solidariskt återbetalningsskyldighet. Ägarandelen står på köpekontraktet

Fast vad har då procenten för relevans? Det blir ju mer er smaksak i sånt fall.
Citera
2017-08-16, 01:01
Medlem
Intelligent-Poets avatar
Citat:
Hon får ju som sagt låna av banken även att vi bara går in med 15%. Det handlar mest om att hon i så fall lägger en stor del av sin lön på boendet. Ser hellre att jag betalar en större del till boendet då jag tjänar bättre men samtidigt så vill jag inte "ge" bort dom pengarna till henne, därav 75-25%. Jag är kanske dålig på att förklara haha
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in