• 1
  • 2
2017-08-16, 00:27
Medlem
Intelligent-Poets avatar
Har precis kpt ny bostadsrtt med sambon till en kpeskilling om ca 3 miljoner men vi r lite fundersamma kring investeringen av vrt egna kapital i bostaden. Vi har ca 900 tusen i kontanter dvs 30% av kpeskillingen. Vad tycker ni, ska vi betala in 900k s att belningsgraden gr ner till 70% och enbart amortera 1% eller ska vi stta in 15% och betala 2% amortering och stta resten i indexfonder?
Citera
2017-08-16, 00:32
Medlem
AX64s avatar
Boln r n s lnge billiga. Jag skulle anvnda pengarna till annat och ha strre boln om ni kan det. Spara en del s att ni inte rkar illa ut om rntorna gr upp bara.

Indexfonder kan ge bra avkastning, men hur mycket och om det r vrt risken r frsts svrt att sia om.
Citera
2017-08-16, 00:37
Medlem
Intelligent-Poets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AX64
Boln r n s lnge billiga. Jag skulle anvnda pengarna till annat och ha strre boln om ni kan det. Spara en del s att ni inte rkar illa ut om rntorna gr upp bara.

Indexfonder kan ge bra avkastning, men hur mycket och om det r vrt risken r frsts svrt att sia om.
Jo, rntorna r ju lga som sagt.
Hade ju inte tnkt att lgga dom pengarna p massa saker, enbart fr investering i fonder. Fast det knns nstan som om rntorna r pvg upp och det kommer ju skert att pverka brsen om jag inte investerar globalt.

Det som skulle knnas sknt med att bara amortera 1% r ju att sjlva mnadskostnaden blir lgre men samtidigt s gr jag "miste" om eventuell avkastning p ca 500 tusen...
Citera
2017-08-16, 00:41
Medlem
AX64s avatar
Visst, ni kan frsts tjna pengar p att investera istllet fr att amortera men kliver borntorna upp till sg 6% s behver ni f motsvarande avkastning p fonderna, vilket r svrt, och omjligt att garantera. Kan dock vara vrt att prova. Ni kan ju alltid slja fonderna och terbetala (delar av) lnet nr helst ni vill om det inte ser ut att g vgen.
Citera
2017-08-16, 00:46
Medlem
Intelligent-Poets avatar
Citat:
Visst, ni kan frsts tjna pengar p att investera istllet fr att amortera men kliver borntorna upp till sg 6% s behver ni f motsvarande avkastning p fonderna, vilket r svrt, och omjligt att garantera. Kan dock vara vrt att prova. Ni kan ju alltid slja fonderna och terbetala (delar av) lnet nr helst ni vill om det inte ser ut att g vgen.
Ja precis, det enda som vi frlorar r ju sjlva rntan p det "extra" lnet (mellan 15-30%).

Jag och sambon har inte gemensamt konto och vi tjnar ganska lngt ifrn varann d jag r hginkomsttagare s alternativet att betala in 30% r enbart fr att hon ska ha rd med "sin" del av lnet. Fr vrigt s str inte lnet 50-50, mer t 75-25%.
Citera
2017-08-16, 00:50
Medlem
AX64s avatar
Precis. Bara att prova ett tag allts. Tnk p att det inte bara r vrdekningen p fonderna som spelar in - det kostar ven att slja dessa, plus skatter, plus att ni fr ta in vrdekningen p huset som en faktor om det knns vettigt.

Frstod inte riktigt vad du menade med din och din sambos frdelning dr?
Citera
2017-08-16, 00:53
Medlem
Intelligent-Poets avatar
Citat:
Precis. Bara att prova ett tag allts. Tnk p att det inte bara r vrdekningen p fonderna som spelar in - det kostar ven att slja dessa, plus skatter, plus att ni fr ta in vrdekningen p huset som en faktor om det knns vettigt.

Frstod inte riktigt vad du menade med din och din sambos frdelning dr?
Menade att jag ger 75% av fastigheten och hon 25%. Jag ser det hellre s att jag str fr andra kostnader hr hemma istllet fr att betala p hennes ln.
Citera
2017-08-16, 00:54
Medlem
Intelligent-Poets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intelligent-Poet
Menade att jag ger 75% av fastigheten och hon 25%. Jag ser det hellre s att jag str fr andra kostnader hr hemma istllet fr att betala p hennes ln.
Vill ju inte att hon ska betala 50% och sen vara helt "pank"
Citera
2017-08-16, 00:55
Medlem
AX64s avatar
Citat:

Jo jo, men om ni behver g in med 30% fr att hon ska kunna lna sin del s borde vl 15% inte ens fungera svida inte din sambo struntar i att lna helt, alternativt tar en nnu mindre andel?
Citera
2017-08-16, 00:59
Medlem
Intelligent-Poets avatar
Citat:
Jo jo, men om ni behver g in med 30% fr att hon ska kunna lna sin del s borde vl 15% inte ens fungera svida inte din sambo struntar i att lna helt, alternativt tar en nnu mindre andel?
Jo det skulle g fr banken skiter i vem av oss som betalar, man har en solidariskt terbetalningsskyldighet. garandelen str p kpekontraktet
Citera
2017-08-16, 01:00
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Jo det skulle g fr banken skiter i vem av oss som betalar, man har en solidariskt terbetalningsskyldighet. garandelen str p kpekontraktet

Fast vad har d procenten fr relevans? Det blir ju mer er smaksak i snt fall.
Citera
2017-08-16, 01:01
Medlem
Intelligent-Poets avatar
Citat:
Hon fr ju som sagt lna av banken ven att vi bara gr in med 15%. Det handlar mest om att hon i s fall lgger en stor del av sin ln p boendet. Ser hellre att jag betalar en strre del till boendet d jag tjnar bttre men samtidigt s vill jag inte "ge" bort dom pengarna till henne, drav 75-25%. Jag r kanske dlig p att frklara haha
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in