Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-08-15, 11:27
  #1
Medlem
Jag är förstås helt med på kalorier in vs. kalorier ut - det verkar ju inte svårare än att energi-intaget ska ligga under det man har som basal ämnesomsättning för att på sikt gå ner i vikt. Men när börjar man se effekterna, när går man ner i vikt?
Ni som har mål att gå ner, hur lägger ni upp det? Ser ni det som ett "veckoschema" mån-söndag där ni varje dag ska ligga på kaloriunderskott? Måste man varje dag ligga på ett underskott? Eller kan man ligga på 500 kcal underskott mån-fredag och sen lör-söndag 2000 kcal överskott och därefter räkna ihop veckointaget?

Sen undrar jag om det finns någon gräns för hur många kilo man kan tappa per vecka. Jag förstår att det är högst individuellt och beror på vilken vikt man "startar ifrån". Men jag som man på 31 år, 190 cm och 80 kg - finns en gräns för mig för hur mycket jag kan gå ner en vecka?

Min sista fråga gäller Viktklubb. Jag har alltid tänkt att människor som går med i dessa är medelålders och kraftigt överviktiga som behöver hjälp på traven med motionstips och kost. Men stämmer det verkligen? För jag har själv övervägt att gå med, en kortare period för att nå min målvikt.
Citera
2017-08-15, 11:43
  #2
Medlem
jpettersson1991s avatar
Hur snabbt du ser resultat beror på hur stort kaloriunderskott du lägger dig på. Vissa väger sig varje dag, andra väger sig en gång i veckan, det är upp till dig. Det kan även vara bra att mäta olika delar på kroppen om man nu vill det. 500 kcal/dag i underskott brukar vara standard, är man kraftigt överviktig kan den siffran vara högre, men lägg dig runt 500 kcal till en början. Man får även justera intaget ju mer man går ned, det som var ett kaloriunderskott från början kommer inte längre vara det när man tappat ett par kg.
Citera
2017-08-15, 11:52
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vote
Jag är förstås helt med på kalorier in vs. kalorier ut - det verkar ju inte svårare än att energi-intaget ska ligga under det man har som basal ämnesomsättning för att på sikt gå ner i vikt. Men när börjar man se effekterna, när går man ner i vikt?
Ni som har mål att gå ner, hur lägger ni upp det? Ser ni det som ett "veckoschema" mån-söndag där ni varje dag ska ligga på kaloriunderskott? Måste man varje dag ligga på ett underskott? Eller kan man ligga på 500 kcal underskott mån-fredag och sen lör-söndag 2000 kcal överskott och därefter räkna ihop veckointaget?

Sen undrar jag om det finns någon gräns för hur många kilo man kan tappa per vecka. Jag förstår att det är högst individuellt och beror på vilken vikt man "startar ifrån". Men jag som man på 31 år, 190 cm och 80 kg - finns en gräns för mig för hur mycket jag kan gå ner en vecka?

Min sista fråga gäller Viktklubb. Jag har alltid tänkt att människor som går med i dessa är medelålders och kraftigt överviktiga som behöver hjälp på traven med motionstips och kost. Men stämmer det verkligen? För jag har själv övervägt att gå med, en kortare period för att nå min målvikt.

190cm 80kg och du vill gå ner i vikt? Vad är din målvikt?
Citera
2017-08-18, 14:16
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Hur snabbt du ser resultat beror på hur stort kaloriunderskott du lägger dig på. Vissa väger sig varje dag, andra väger sig en gång i veckan, det är upp till dig. Det kan även vara bra att mäta olika delar på kroppen om man nu vill det. 500 kcal/dag i underskott brukar vara standard, är man kraftigt överviktig kan den siffran vara högre, men lägg dig runt 500 kcal till en början. Man får även justera intaget ju mer man går ned, det som var ett kaloriunderskott från början kommer inte längre vara det när man tappat ett par kg.

Men ponera att jag på måndag hamnade på 500kcal underskott, och likaså tisdagen. Inte hinner jag se effekterna av detta efter bara två dagar?
Och om jag ligger på 500 kcal underskott varje dag i en vecka (sju dagar): hur mycket har jag då gått ner?

Tycker också det är svårt att mäta exakt hur många kcal man får i sig. Att t.ex räkna ut två glas cola eller 300 gram pasta till middagen är väl inte så svårt, men att ta t.ex två frallor med smör, ost och tomat till frukost, plus kaffe med mjölk – hur fan räknar man ut det? Använder ni matvåg till allt ni gör? Det känns väldigt meckigt (dock kanske nödvändigt?).
Citera
2017-08-18, 14:42
  #5
Medlem
GravtPsykisktStords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vote
Men ponera att jag på måndag hamnade på 500kcal underskott, och likaså tisdagen. Inte hinner jag se effekterna av detta efter bara två dagar?
Knappast märkbart, nej, då du med ett underskott på 500kalorier under 48timmar skulle göra av med cirka 150g kropssmassa, dvs inte speciellt märkbart.

Citat:
Ursprungligen postat av vote
Tycker också det är svårt att mäta exakt hur många kcal man får i sig. Att t.ex räkna ut två glas cola eller 300 gram pasta till middagen är väl inte så svårt, men att ta t.ex två frallor med smör, ost och tomat till frukost, plus kaffe med mjölk – hur fan räknar man ut det? Använder ni matvåg till allt ni gör? Det känns väldigt meckigt (dock kanske nödvändigt?).

Är inte så jobbigt som man kanske först får intryck utav - fralla med smör, ost och tomat räknas ganska enkelt ut på följande sätt:
A) Först väg din fralla.
B) Efter det väg hela smörpaketet.
C) Tag nu önskad mängd smör ut smörpaketet och applicera detta på brödbiten.
D) Väg återigen smörpaketet, och subtrahera det gamla värdet med det nya värdet = differensen är den mängd du applicerade på frallan!
C) Upprepa samma tillvägagångssätt även här.
D) Detta sätt är som du nu säkert har börjat inse effektivt för att beräkna samtliga kostvarors mängd och energi!


Lycka till!
Citera
2017-08-19, 09:28
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vote
Jag är förstås helt med på kalorier in vs. kalorier ut - det verkar ju inte svårare än att energi-intaget ska ligga under det man har som basal ämnesomsättning för att på sikt gå ner i vikt. Men när börjar man se effekterna, när går man ner i vikt?
Ni som har mål att gå ner, hur lägger ni upp det? Ser ni det som ett "veckoschema" mån-söndag där ni varje dag ska ligga på kaloriunderskott? Måste man varje dag ligga på ett underskott? Eller kan man ligga på 500 kcal underskott mån-fredag och sen lör-söndag 2000 kcal överskott och därefter räkna ihop veckointaget?

Sen undrar jag om det finns någon gräns för hur många kilo man kan tappa per vecka. Jag förstår att det är högst individuellt och beror på vilken vikt man "startar ifrån". Men jag som man på 31 år, 190 cm och 80 kg - finns en gräns för mig för hur mycket jag kan gå ner en vecka?

Min sista fråga gäller Viktklubb. Jag har alltid tänkt att människor som går med i dessa är medelålders och kraftigt överviktiga som behöver hjälp på traven med motionstips och kost. Men stämmer det verkligen? För jag har själv övervägt att gå med, en kortare period för att nå min målvikt.

Effekter? Tappar du ett kilo fett så har du ett kilo mindre på kroppen. Man kan hälla upp ett kilo rapsolja eller majsolja i ett glas för att se hur mycket 1 kilo fett är. Det är enda effekten du får när du går upp eller ner i vikt... sorgligt nog!

Maxgränsen är den där du varken äter eller dricker några kalorier. Det kan jämföras med att du kör med bilen hela veckan utan att tanka den. Tankar du inte bilen så får du hela tiden mindre bränsle i tanken när du kör med bilen.
Din egna "tank" med bränsle är tom när fettet är förbrukat. Bilen behöver dock inget annat än bränsle för att må bra för stunden, medan kroppen behöver massor av olika saker varje dag. Därför måste man tyvärr tillföra energi i form av mat då det är maten som innehåller de viktiga sakerna. Annars vore det ultimata att aldrig äta när man vill ner i vikt.

Bil-metaforen svarar på alla dina frågor om kosten i början. Kör du bara med bilen på måndagar så förbrukar du bara bensin då. Kör du bara underskott på måndagar så förbrukar du bara fett då. Det är väldigt enkelt om du använder metaforen på allt som har med viktminskning/ökning att göra.

Själv kör jag alltid runt -1000 kcal per dag. Det är 7000 kcal vilket motsvarar en viktminskning på 1 kg fett i veckan. Så roligt tycker jag inte det är att gå ner i vikt att jag drar ut på det mer än nödvändigt.
Citera
2017-08-19, 13:14
  #7
Medlem
Killer-queens avatar
Man ser sällan själv sin egen viktnergång då man vänjer sig vid sin spegelbild. Många ger upp av den anledning eftersom de inte tycker att det händer något, de drar upp tröjan och ser ingen skillnad. Det kan alltså vara bra att både väga och mäta magen (gärna på flera ställen) för att veckovis se att det rör sig åt rätt håll, och det brukar vanligen röra sig om något halvkilo och någon halvcentimeter i veckan.

Det finns förmodligen en gräns för hur mycket vikt man kan tappa, men det finns inte så mycket studier på så extrema situationer (studier på svält är oetiskt, men man har observerat hungerstrejk och liknande). Det är nästan alltid en dålig idé att försöka spurta igenom en viktnergång, det slår vanligtvis tillbaka och dieten bryts. Om man nu inte ska tävla och ska klara en viktklass eller liknande så måste man förstå att sådant tar tid – man ställer inte upp i ett maratonlopp och planerar hur man ska spurta den första kilometern. Lägg upp någonting som fungerar och är uthärdligt i det långa loppet, typ 8-12 veckor.

Vad gäller kaloriinnehåll med mera så blir det alltid en höftning. Det vanliga är att man lägger upp en meny för veckan, vanligtvis inte särskilt varierad och med ungefär samma innehåll, och ser hur man reagerar på det veckovis. Går man stadigt ner i vikt är man på rätt spår och fortsätter. Stannar man upp så får man justera lite grann, ta bort lite pasta här och där kanske och se om det börjar röra på sig.

Ja, man kan variera mellan kaloriunderskott och -överskott så länge som det veckovisa intaget (eller vilken period man väljer att mäta efter) hamnar på minus. Viktnergång är inte alltid helt linjär, särskilt inte under längre perioder på underskott, så det gäller som sagt att ha tålamod.

Sedan kan man ställa sig frågan varför du ska gå ner mer i vikt när du väger 80kg på 190cm. Du är redan väldigt mager. Jag antar att det är magrutor som lockar, och det kräver för de flesta män på +30 stort tålamod och kunskap. Är det så att du vill ha magrutor men inte ser dem på 80kg så tror jag du saknar den grundläggande muskelmassa som krävs för att inte se anorektisk ut vid så låg fettprocent, eller så bantar du på ett sätt där du även går ner mycket i muskelvikt.
__________________
Senast redigerad av Killer-queen 2017-08-19 kl. 13:18.
Citera
2017-11-07, 19:56
  #8
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vote
Jag är förstås helt med på kalorier in vs. kalorier ut - det verkar ju inte svårare än att energi-intaget ska ligga under det man har som basal ämnesomsättning för att på sikt gå ner i vikt. Men när börjar man se effekterna, när går man ner i vikt?
Ni som har mål att gå ner, hur lägger ni upp det? Ser ni det som ett "veckoschema" mån-söndag där ni varje dag ska ligga på kaloriunderskott? Måste man varje dag ligga på ett underskott? Eller kan man ligga på 500 kcal underskott mån-fredag och sen lör-söndag 2000 kcal överskott och därefter räkna ihop veckointaget?

Sen undrar jag om det finns någon gräns för hur många kilo man kan tappa per vecka. Jag förstår att det är högst individuellt och beror på vilken vikt man "startar ifrån". Men jag som man på 31 år, 190 cm och 80 kg - finns en gräns för mig för hur mycket jag kan gå ner en vecka?

Min sista fråga gäller Viktklubb. Jag har alltid tänkt att människor som går med i dessa är medelålders och kraftigt överviktiga som behöver hjälp på traven med motionstips och kost. Men stämmer det verkligen? För jag har själv övervägt att gå med, en kortare period för att nå min målvikt.
Det beror på vad ditt kaloriunderskott ligger på. Ju större kaloriunderskott desto snabbare ser du skillnad. Jag tappar ca 3 kg på 10 dagar, när jag ligger på 1,500 kcal dagligen. Detta innebär att jag har en daglig kaloriförbrukning på ca 4,000 kcal, alltså runt 2,500 i kaloriunderskott.

Sedan är det dumt att sabba deffen genom att deffa på vardagarna och frossa på helgerna (du trögar ner fettförbränningen som har precis kommit igång efter fem dagars deff).

Och har du tänkt deffa seriöst och få ordentliga resultat så fort som möjligt, då kan du lika gärna låta bli att deffa om du bara har tänkt ha ett kaloriunderskott på 500 kcal. Minst 2,000 kcal om dagen, bör ett kaloriunderskott ligga på, om du ska få resultat snabbt. Går du minus 500 kcal om dagen, då kommer det dröja evigheter tills du får resultat. Med andra ord deffar du i princip inte, eftersom du helt enkelt kommer att äta kaloriöverskott vissa dagar, så det jämnar ut sig i längden.

Tänk på att 1 kg kroppsfett är cirka 7700 kcal, så går du back endast 500 kcal om dagen, ja då krävs det strax över 15 dagar för att deffa 1 kg. Så allt hänger på hur mycket tålamod du har när du deffar. Själv vill jag bli klar med deffen så fort som möjligt.
__________________
Senast redigerad av EliasAlucard 2017-11-07 kl. 20:02.
Citera
2017-11-07, 20:05
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Det beror på vad ditt kaloriunderskott ligger på. Ju större kaloriunderskott desto snabbare ser du skillnad. Jag tappar ca 3 kg på 10 dagar, när jag ligger på 1,500 kcal dagligen. Detta innebär att jag har en daglig kaloriförbrukning på ca 4,000 kcal, alltså runt 2,500 i kaloriunderskott.

Sedan är det dumt att sabba deffen genom att deffa på vardagarna och frossa på helgerna (du trögar ner fettförbränningen som har precis kommit igång efter fem dagars deff).

Och har du tänkt deffa seriöst och få ordentliga resultat så fort som möjligt, då kan du lika gärna låta bli att deffa om du bara har tänkt ha ett kaloriunderskott på 500 kcal. Minst 2,000 kcal om dagen, bör ett kaloriunderskott ligga på, om du ska få resultat snabbt. Går du minus 500 kcal om dagen, då kommer det dröja evigheter tills du får resultat. Med andra ord deffar du i princip inte, eftersom du helt enkelt kommer att äta kaloriöverskott vissa dagar, så det jämnar ut sig i längden.

Tänk på att 1 kg kroppsfett är cirka 7700 kcal, så går du back endast 500 kcal om dagen, ja då krävs det strax över 15 dagar för att deffa 1 kg. Så allt hänger på hur mycket tålamod du har när du deffar. Själv vill jag bli klar med deffen så fort som möjligt.

Letar du gamla trådar från 2001? Bara skoja, så gammal är den inte.
Citera
2017-11-07, 20:21
  #10
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Letar du gamla trådar från 2001? Bara skoja, så gammal är den inte.

Är det gammal tråd som förvånar dig? Själv blev jag förvånad över att inlägget inte innehöll något om vegankost.
Citera
2017-11-07, 21:05
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Är det gammal tråd som förvånar dig? Själv blev jag förvånad över att inlägget inte innehöll något om vegankost.

Nu blev jag förvirrad och ännu mer förvånad!
Citera
2017-11-09, 01:03
  #12
Medlem
Roidberts avatar
Håller med Elias om att det är onödigt att bara ligga på underskott 5 dagar i veckan. Ska du dessutom ligga på ett underskott på 500kcal i veckan kan du lika gärna skita i att deffa, för ett kg fett är nämligen kring 7000kcal...

Jag tycker att du ska satsa på ett underskott på minst 1000kcal per dag för att få det överstökat. Visst, du väger inte mycket, men jag antar att du har den s.k. smalfeta kroppstypen, och i så fall tycker jag att det är vettigt att tappa fett och sedan bygga muskler.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback