Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-08-13, 13:38
  #1
Medlem
SecundusSilents avatar
Hur skulle en identifiering av Sverige se ut i denna globalismens tidevarv då nationalstaten förlorat sitt politiska inflytande och makten flyttats till stora multinationella företag, överstaliga organ samt till en militärallians?

Borgarklassen har drivit på hårt för nationalstatens upphävande, från att tidigare i historien varit den främsta förespråkaren för denna. Anledningen är enkel: den internationella kapitalismen störs av nationellt självbestämmande. Nationella lagar om t ex självförsörjning vid kriser, statligt styrande över företag för sociala och regionala ändamål och liknande, är ett gissel i kapitalismens funktionssätt och hindrar profitalstring för kapitalistklassen. Socialdemokraterna som alltid har varit duktig på att administrerar kapitalismen, har förstås hängt på och bidragit till att avskaffa Sverige.

Men om det nationella självbestämmandets tid är förbi till förmån för maktcentrumen i Bryssel, Pentagon och internationella bolags styrelserum, varför talar vi överhuvudtaget som att Sverige fortfarande finns? Är det bara dimridåer och ideologi?

Således, vad betyder "Sverige" idag? Är det bara en floskel, ungefär som "demokrati" då besluten inte längre fattas i Sverige eller av våra valda organ?

Personligen, när någon talar om Sverige så förstår jag inte längre vad denna talar om. Jag tror inte Sverige finns längre.

Jag menar, om någon talar om DFR Korea (Nordkorea) så fattar jag ju att detta är en oberoende och självständig nation som med näbbar och klor slåss för att bevara sin suveränitet och inte bli underkastad globalismens diktat, och därför förstår jag vad DFRK innebär. Men jag förstår inte vad Sverige är. Förstår ni?
__________________
Senast redigerad av SecundusSilent 2017-08-13 kl. 13:46.
Citera
2017-08-13, 13:56
  #2
Medlem
Zaedrewss avatar
Så länge det finns svenskar så kommer det finnas ett Sverige. Men vi är på utdöende helt klart och begreppet den sista svenskan tar med sig flaggan gäller. Den dag Sverige inte längre är för oss svenskar ska inte den svenska flaggan viftas. Den dagen med politiken idag kommer väl inträffa inom de närmaste 20 åren.
Citera
2017-08-13, 14:06
  #3
Medlem
SecundusSilents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Så länge det finns svenskar så kommer det finnas ett Sverige. Men vi är på utdöende helt klart och begreppet den sista svenskan tar med sig flaggan gäller. Den dag Sverige inte längre är för oss svenskar ska inte den svenska flaggan viftas. Den dagen med politiken idag kommer väl inträffa inom de närmaste 20 åren.

Jag har tänkt på detta faktiskt. Jag tycker det är fånigt, nästan pinsamt, då nån viftar med svenska flaggan. De hyllar nått som inte finns, en anakronism.

Man kan jämföra med finnarna. De är förvisso med t.o.m i eurozonen, men det är ändå en nation som fortfarande sticker ut. Den hävdar sig som politisk enhet. Dess president är inte blott ett redskap för Wallenbergs vapenförsäljning, som Stefan Löfven är då han åker till Saudiarabien och slickar bajshål. Den finska presidenten åker ständigt och jämt till Moskva och Putin besöker Helsingfors, överlägger om viktiga världspolitiska problem, lägger fram en finsk synpunkt. Men vad har Sverige för synpunkt? Aldrig någon annan än vad Bryssel och Pentagon säger.
__________________
Senast redigerad av SecundusSilent 2017-08-13 kl. 14:12.
Citera
2017-08-13, 14:20
  #4
Medlem
LeonaHelmsleys avatar
Sverige kan väl mer betraktas som en delstat i Europeiska förenta staterna numera för det Sverige som en gång fanns som jag växte upp i finns fan i mig inte längre kvar. Men kanske någon gång i framtiden efter inbördeskriget, WW3 eller liknande kommer den kvarvarande lilla grupp av etniska svenskar att skapa ett land i världen igen.
Citera
2017-08-13, 14:22
  #5
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecundusSilent
Jag har tänkt på detta faktiskt. Jag tycker det är fånigt, nästan pinsamt, då nån viftar med svenska flaggan. De hyllar nått som inte finns, en anakronism.

Man kan jämföra med finnarna. De är förvisso med t.o.m i eurozonen, men det är ändå en nation som fortfarande sticker ut. Den hävdar sig som politisk enhet. Dess president är inte blott ett redskap för Wallenbergs vapenförsäljning, som Stefan Löfven är då han åker till Saudiarabien och slickar bajshål. Den finska presidenten åker ständigt och jämt till Moskva och Putin besöker Helsingfors, överlägger om viktiga världspolitiska problem, lägger fram en finsk synpunkt. Men vad har Sverige för synpunkt? Aldrig någon annan än vad Bryssel och Pentagon säger.

Men hur många röstar på Stefan Löfven? 1 av 4 kanske och det är inte hela det svenska folket. Att Sverige inte är mer som Finland beror på historien. Sverige var senast hotat 1809 och inte ens då riktigt hotat. Finland var det så sent som på 1940-tal. Det är varför de är mer nationalistiska. Sverige skulle behöva en riktig kris för att folk ska förstå att de enda som bryr sig om Sverige egentligen det är svenskar.
Citera
2017-08-13, 14:26
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecundusSilent
Personligen, när någon talar om Sverige så förstår jag inte längre vad denna talar om. Jag tror inte Sverige finns längre.
Sverige existerar i allra högsta grad som en nationell konstruktion, med det främsta motivet att medelst skatteindrivning fördela resurser från produktiva människor till improduktiva diton.

Blanda inte ihop detta med svenskhet, som fortfarande är det kulturella uttryck som dominerar hos landets ledande stam/klan - svenskarna.
Citera
2017-08-13, 14:38
  #7
Medlem
SecundusSilents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simmaellersjunk
Sverige existerar i allra högsta grad som en nationell konstruktion, med det främsta motivet att medelst skatteindrivning fördela resurser från produktiva människor till improduktiva diton.

Blanda inte ihop detta med svenskhet, som fortfarande är det kulturella uttryck som dominerar hos landets ledande stam/klan - svenskarna.

Om Sverige existerar är en praktisk fråga. Detta speciellt i en politisk kontext, vilken vi nu är i. Sverige existerar därför att myndigheterna driver in skatt? Men över Sverige driver EU in skatt från Sverige. Det är inte i Stockholm detta bestäms.

OM Sverige existerar är en fråga om Sverige är suveränt och Sverige är inte suveränt. Makten finns inte i Sverige och de som sitter i regeringen eller på andra positioner, är inte alls intresserada av att makten skall finnas i Sveriges politiska församlingar. Sverige vill därtill inte ens hävda sig som nation. Sverige är därmed utplånat och allt tal om att Sverige finns är sken och propaganda.

Det borde i lag vara förbjudet att offentligt visa den svenska flaggan utom på museer och liknande ställen, då detta är falsk marknadsföring och här har konsumentverket en uppgift.
Citera
2017-08-13, 14:42
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecundusSilent
Om Sverige existerar är en praktisk fråga. Detta speciellt i en politisk kontext, vilken vi nu är i. Sverige existerar därför att myndigheterna driver in skatt? Men över Sverige driver EU in skatt från Sverige. Det är inte i Stockholm detta bestäms.

OM Sverige existerar är en fråga om Sverige är suveränt och Sverige är inte suveränt. Makten finns inte i Sverige och de som sitter i regeringen eller på andra positioner, är inte alls intresserada av att makten skall finnas i Sveriges politiska församlingar. Sverige vill därtill inte ens hävda sig som nation. Sverige är därmed utplånat och allt tal om att Sverige finns är sken och propaganda.

Det borde i lag vara förbjudet att offentligt visa den svenska flaggan utom på museer och liknande ställen, då detta är falsk marknadsföring och här har konsumentverket en uppgift.
Aha, en s.k. Messerschmitt.

Nej, Sverige har suveränitet att bestämma sina egna skatter. Våra mellanhavanden med EU kan ändas vid vilket tillfälle som folket beslutar.

Ditt svammel om flaggan gör att du nu får fortsätta att diskutera med väggen - eller papperskorgen, där tråden hör hemma.
Citera
2017-08-13, 14:44
  #9
Medlem
Innan romerna byggde Sverige var vi ett homogent icke-land av barbarer. Sen när väl EU-migranternas förfäder grundlade Sverige, för vilket vi har allt att tacka, så valde vi fram kloka och rättskaffens folkvalda politiker som efter bästa förmåga försöker återgälda allt vi är skyldiga dem som sedermera kommit i minoritet. Nu jobbar de folkvalda som bäst med att inreda folkhemmet med mångfaldiga människor och sedvänjor, som kan kultivera den kvardröjande vita rasismen som segdraget bitit sig fast och närhelst hotar med att flamma upp som en KKK-lägereld.
Citera
2017-08-13, 14:47
  #10
Medlem
SecundusSilents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simmaellersjunk
Aha, en s.k. Messerschmitt.

Nej, Sverige har suveränitet att bestämma sina egna skatter. Våra mellanhavanden med EU kan ändas vid vilket tillfälle som folket beslutar.

Ditt svammel om flaggan gör att du nu får fortsätta att diskutera med väggen - eller papperskorgen, där tråden hör hemma.

Detta är en seriös diskussion. Att gå ur EU är ingen enkel match om du trodde det. Se på UK och då är Sverige än mer beroende av den globalistiska världsordningen än UK. Även om vi går ur EU, så innebär det inte att vi är suveränt. Till detta krävs många andra åtgärder. Men så länge vi inte är suveränt i vare sig någon formell eller substantiell mening, så kan vi konstatera att Sverige har upphört. Därför är allt tal om flaggviftande bara pinsamt och falskt.
Citera
2017-08-13, 15:05
  #11
Medlem
Jag har allt oftare funderat över frågeställningen och kommer fram till: Nej, Sverige finns inte längre. Visst, det finns ett geografiskt territorium, en statsförvaltning osv, men det essentiella har dekonstruerats till intet. Ställ er själva den enkla frågan: Om Sverige skulle anfallas av en främmande makt, vad finns det av värde att bevara och försvara? Skulle du vara beredd att ge ditt liv för Sverige i dess nuvarande form?
Citera
2017-08-13, 15:14
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conlon
Jag har allt oftare funderat över frågeställningen och kommer fram till: Nej, Sverige finns inte längre. Visst, det finns ett geografiskt territorium, en statsförvaltning osv, men det essentiella har dekonstruerats till intet. Ställ er själva den enkla frågan: Om Sverige skulle anfallas av en främmande makt, vad finns det av värde att bevara och försvara? Skulle du vara beredd att ge ditt liv för Sverige i dess nuvarande form?
Självklart står vi alla upp för allas lika värde. Endast våra arvfiender ryssarna och sverigedemokraterna undanbedes. Man kan förstås dryfta vad som är Sverige, eftersom vi ju står för en global värld och öppna gränser där vi gillar olika och låter kryddstark mat och heta rytmer undfägna oss. Det är väl toleransen vi är beredda att försvara med plakaten, mot ryssarna och sverigedemokraterna. Utsatta, våldsbejakande frustrerade hemvändare måste vi naturligtvis lära oss att bättre förstå och gottgöra genom bostad, försörjning, terapisoffa och TV-program.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback