Citat:
Ursprungligen postat av
vraalaak
Allmänt: Det hade varit intressant att höra från er som varit "inne" på bostadsmarknaden sedan +5 år, hur hade ni resonerat om ni vore förstagångsköpare 2017 (med samma finanser som ni hade när ni köpte år 2012 eller tidigare). Är det fortfarande prisvärt eller hade ni dragit öronen åt er?
Jag har bott i både bostadsrätter och hyresrätter innan jag flyttade till villan jag nu bor i. För mig personligen så är valet enkelt, väljer alla dagar i veckan en bostadsrätt. Visst finns det en ekonomisk risk med att botten ska gå ur marknaden, men det finns så mycket som väger upp det: man kan renovera och fixa som man vill i en BR men man får framförallt bättre grannar, hyresrätter tenderar att dra till sig allt möjligt pack: socialfall, knarkare, invandrare och allmänt stökiga människor. Säger inte att alla är såna, men de finns i 100 ggr större utstäckning i hyresrätter än i bostadsrätter.
Man kan göra en liknelse mellan hyrbilar och hyreslägenheter: när det gäller hyrbilar så körs de jävligt oförsiktigt och ingen riktigt bryr sig om bilen eftersom det inte är deras bil - på samma sätt fungerar hyresrätter, de som bor i dem skiter i dem eftersom de inte är deras...
p.s kolla bara en sån liten sak som att i trapphusen och runt ingångarna på hyreshus så vimlar det av fimpar, något som lyser med sin frånvaro i bostadsrätter...