2017-08-14, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Sett till månadskostnaden?

Ponera att vi rör oss i en större stad (Gbg/Malmö/Uppsala, ej Sthlm), du som förstagångsköpare står även med i den kommunala hyreskön och ha gjort det tillräckligt länge för att kunna få en hyresreglerad, kommunal hyresrätt, säg 2 r.o.k. med en hyra på max 4200 kr/månad.

Köper du en bostadsrätt, kanske du som ensamstående med en inkomst på 20 tkr/netto i månaden kan få låna 1,2-1,4 mkr (85% belåningsgrad). Du hittar en 1 r.o.k. på 35 kvm i typ förorten/"bättre förort"/kranskommun som du köper för 1,5 mkr efter bud. Du lägger 225 tkr i kontantinsats och får en snittränta på 2,1% (efter skattereduktion) då du väljer att binda delar av den.

Vi tar ett realistiskt räkneexempel:

Räntekostnad: ca 1700 kr/månad efter skattereduktion
Amortering: ca 2000 kr/månad
Drift: ca 500 kr/månad
Avgift: ca 3000 kr/månad

Total månadskostnad: ca 7200 kr/månad, bortser man från amorteringen/ser det som ett sparande, så landar det på ca 5200 kr/månad.

Du är även aktuell för en motsvarande hyresrätt, till och med så att du kan få tag på en hyresrätt i ett mer attraktivt område än vad du har råd att köpa BR i.

Räkneexempel, 1 r.o.k., 35 kvm:

Hyra: ca 3600 kr/månad
Drift: ca 500 kr/månad

Total månadskostnad: 4100 kr/månad.

Min frågeställning är; hade Du ansett att det - givet ovanstående scenario - vore värt att köpa BR som förstagångsköpare 2017, jämfört med att ta motsvarande eller bättre belägen hyresrätt? Du är ensamstående och har en inkomst på ung 20 tkr netto/månad. Observera att trådens frågeställning utgår från detta scenario och inte vad andra tjänar eller vad de som köpte 2007 har gjort i vinst.

Fördel bostadsrätt:

+ Du får in en fot på bostadsmarknaden.
+ Du har möjlighet att göra vinster om bostaden stiger i värde.
+ Ofta lugnt och skötsamma grannar i BRF:er.

Nackdel bostadsrätt:

- Du tar en ekonomisk risk.
- Troliga räntehöjningar 2018 och framåt, vilket medför högre räntekostnader. Även indirekt via höjda avgifter om föreningen har en hög belåningsgrad.
- Dyrare månadskostnad, även om man räknar bort amorteringen - kan jag inte se hur BR skulle vara billigare jämfört med en motsvarande, hyresreglerad hyresrätt. (Räknar man in värdestegring under boendeperioden, kan det bli billigare eller rent av en förtjänst varje månad men då är vi inne på rent spekulativa områden. Ingen vet hur marknaden går.)

Fördel hyresrätt:

- Du tar ingen ekonomisk risk.
- Du vet dina boendekostnader på ett ungefär. Hyran kanske höjs 50-100 spänn/år.
- Billigare månadskostnad än motsvarande BR.
- Du behöver inte oroa dig för höjda räntor, även om du indirekt drabbas (du amorterar ju hyresvärdens lån) så blir den privatekonomiska smällen minimal, jämfört med om du sitter 85 %-igt belånad i BR.
- Du får mer pengar över till annat som kan placeras på börsen etc.

Nackdel hyresrätt:

- Du gör ingen vinst på ditt boende (85 %-igt lån ger ju typ 6x hävstång).
- Hyran är dyrare än motsvarande föreningsavgift till BRF (vinstmarginal till hyresvärden).
- Du är inte inne på bostadsmarknaden, utan blir mer "låst" till ditt boende. Enda chansen att flytta (då din kötid "nollats"), blir i praktiken via byten - en inte helt okomplicerad process.

Utifrån dessa premisser, ställer jag frågan: Är det värt att köpa bostadsrätten?

Fyll gärna på med argument för/mot. Månadskostnaden för boendet är en viktig post, och jag har lite svårt att se att BR till 2017 års priser, är prisvärda för en förstagångsköpare om hyresalternativ finns. Därav trådstarten - motbevisa mig gärna

EDIT: Sifferexercis.

att köpa bostadsrätt i gbg & malmö lär gå upp i värde oavsett om du gör något med den eller inte.

jag följer marknaden i gbg och har bara sett att månadskostnaderna för br är betydligt billigare än hyresrätt.

sålde min del i hus till mitt ex och var till banken de rekommenderade att investera i fastigheter. bor nära storstad.

själv ligger jag i kö för en lägenhet i gbg och hoppas på 2-4:a då jag tänkt hyra ut ett rum.
Citera
2017-08-14, 13:11
Medlem
I ditt exempel verkar du exkludera Stockholm. Och med de siffror du presenterar känns det som ett starkt "Nej".
Värdeökningarna blir för små och skulle något hända med marknaden så kommer det ta extremt lång tid att återhämta prisnivåerna i dessa städer. Risken blir att du måste sälja innan återhämtning = förlustaffär. Samt är ju redan kostnaden högre än hyreslägenhet i ditt exempel. Ränta som går upp någon enhet skulle göra det sjukt dyrt i jämförelse.

Hade det varit Stockholm hade det varit ett starkt "Ja". Men det är en helt annan marknad.
Citera
2017-08-14, 18:37
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obisvenkanobi
hyperinflation? >50% inflation per år ? beskriv gärna hur du tänker att ett ett sådant scenario skulle se ut... vad baserar du ditt påstående på?

Hyperinflation var kanske fel rent terminologiskt även om jag inte vet om det finns någon officiell gräns på just 50% årligen.

Rent pricnipiellt menar jag att regeringen antagligen hellre håller nere räntan i all evighet än låter bostadsmarknaden krascha. Det leder förr eller senare till inflation av det kraftigare slaget och kronkrasch.
Citera
2017-08-14, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
Visst, så om 20 år så kommer en knegare att låna 10 miljoner till en tvåa? Njaaaa, det kan inte öka i oändlighet.

Säg det till dom som suttit sedan 80-talet och väntat på bättre tider när priserna stack från 100tkr till 400tkr. En del priser kommer aldrig tillbaka - så enkelt är det. Bostadspriserna har nått en ny platå och det jag tror kommer hända är att nypriser för hus kommer att gå upp. Områden som idag kanske är skit kommer i framtiden att kunna vara attraktiva. Så förändras värden.

Det kommer ta fruktansvärt lång tid att komma till rätta med det här med räntan, vilket dragit igång hela tåget med bostadspriser. Jag tror att man sakta kommer få montera ner en massa avdra osv för att hindra en VIDARE uppgång och låta priserna få landa. Att priserna går ner är nog inte speciellt troligt. I bästa fall kan ett prisfall på 10% vara aktuellt, men då sett över en längre period.

Sverige kommer att ändra skepnad. Landsbygden kommer att vara lågavlönad och billig medan storstäderna är högavlönad och dyr. Man kommer kunna känna sig fattig och rik beroende på var man kommer ifrån och var man befinner sig. Så ser det ut i en del länder idag där storstäder är den enda möjligheten att hitta ett jobb. Vissa medborgare tjänar motsvarande 4tkr medan andra tjänar 20tkr. Den lilla lönen lever man på där man bor, de med den större lönen lever BRA där man bor. Hoppas det framgår vad jag menar.
Citera
2017-08-15, 12:44
Medlem
antiqooles avatar
TS frågeställning är inte relevant eftersom den inte motsvarar ett realistiskt scenario. "Förstagångsköpare", om vi med detta menar någon som fortfarande inte kommit upp i medelåldern, kan nämligen inte få en hyreslägenhet i allmännyttan med så låg hyra. För att överhuvudtaget få tillgång till en "billig lägenhet" i Stockholms län - d.v.s. där hyran för en tvåa understiger 8-9 tkr - krävs åtminstone 12 års kötid.
Citera
2017-08-17, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EbolaTillAlla
Hyperinflation var kanske fel rent terminologiskt även om jag inte vet om det finns någon officiell gräns på just 50% årligen.

Rent pricnipiellt menar jag att regeringen antagligen hellre håller nere räntan i all evighet än låter bostadsmarknaden krascha. Det leder förr eller senare till inflation av det kraftigare slaget och kronkrasch.

Hyperinflation i en valuta kan i princip enbart uppnås om man ger ut enorma mängder pengar så att omvärlden och befolkningen helt förlorar tilltron till denna... exempel Zimbabwe och mer aktuellt Venezuela. Detta är inte aktuellt vid en bostadskris.

Observera att det är helt ok för en stat att finansiera sig vi sin riksbank, men det måst matcha BNP hyfsat.. en tumregel som jag sett är ca 80% av BNP

Ekonomi för en stat är inte som en hushållsbudget då man faktiskt kan få fram pengar genom att trycka dem... det fungerar tills förtroendet för valutan faller...

Hushållens skulder är en annan femma...Människor är de som genererar reell ekonomisk aktivitet... slår man undan fötterna för dem dödar man även ekonomisk aktivitet i den "legala" ekonomin.

Människor som är i privat konkurs kommer naturligtvis att jobba utanför system men är icke beskattningsbara och inte en del av det oficiella ekonomiska systemet.

Sättning i Bostadspriser kan i princip enbart orsakas av höjda räntor, alternativt strukturförändringar på arbetsmarknaden som leder till omfattande arbetslöshet. Båda ger låg inhemsk efterfrågan på allt som inte är absolut nödvändigt ( i första fallet beroende på att vi har så hög privat skuldkvot i förhållande till BNP). Vilket innebär en tuff lågkonjunktur, kanske panikåtgärder av banker... Men bubblan är så stor att statliga regleringar kommer att införas...

privat skuld/BNP är ett nyckeltal att hålla ögonen på ( prof Steve Keene har flera youtube förläsningar om detta)

https://www.youtube.com/watch?v=XZKjQtrgdVY

Ju fler som sätter in sig i hans teorier desto bättre..
Senast redigerad av obisvenkanobi 2017-08-17 kl. 00:22.
Citera
2017-08-17, 00:36
Moderator
tobess avatar
Svaret är egentligen mycket enkelt, men ändå rätt komplext;

Om du tror att du kan investera den överstigande delen bättre själv än att sätta pengarna i en bostad så bör du bo på hyra och investera resten.

Om du tror att du inte kommer att kunna investera pengarna bättre själv än vad en värdeökning på bostaden medför, så bör du köpa.

Sen kan man slänga in eventuella bostadsbubblor o.s.v. i mixen också men i praktiken är det ändå det som det är frågan om.

D.v.s. gör en utvärdering på hur många % per år du tror att bostadens värde kommer att öka. Jämför det med en utvärdering på hur många % per år som du tror att dina investeringar kommer att öka. Bestäm därefter.
Citera
2017-08-17, 00:42
Medlem
VemBudars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Svaret är egentligen mycket enkelt, men ändå rätt komplext;

Om du tror att du kan investera den överstigande delen bättre själv än att sätta pengarna i en bostad så bör du bo på hyra och investera resten.

Om du tror att du inte kommer att kunna investera pengarna bättre själv än vad en värdeökning på bostaden medför, så bör du köpa.

Sen kan man slänga in eventuella bostadsbubblor o.s.v. i mixen också men i praktiken är det ändå det som det är frågan om.

D.v.s. gör en utvärdering på hur många % per år du tror att bostadens värde kommer att öka. Jämför det med en utvärdering på hur många % per år som du tror att dina investeringar kommer att öka. Bestäm därefter.

Glöm ej räkna med hävstången på bostaden!
Citera
2017-08-18, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antiqoole
TS frågeställning är inte relevant eftersom den inte motsvarar ett realistiskt scenario. "Förstagångsköpare", om vi med detta menar någon som fortfarande inte kommit upp i medelåldern, kan nämligen inte få en hyreslägenhet i allmännyttan med så låg hyra. För att överhuvudtaget få tillgång till en "billig lägenhet" i Stockholms län - d.v.s. där hyran för en tvåa understiger 8-9 tkr - krävs åtminstone 12 års kötid.

För det första. läs trådstarten. Stockholm ingick inte i frågeställningen.

För det andra, gör du en tankevurpa i och med (det indirekta) antagandet att en förstagångsköpare som inte är medelålders, är ung. Det finns ett mellanting mellan 18 och 50, är man i 30-årsåldern och har några år i en svensk bostadskö som ej är Stockholm, har man tämligen gods chans på att få en kommunal hyresrätt med reglerad hyra i samma kommun. Visst, man kanske inte kan vara alltför kräsen men allt som oftast går det att få en lägenhet.

Allmänt: Det hade varit intressant att höra från er som varit "inne" på bostadsmarknaden sedan +5 år, hur hade ni resonerat om ni vore förstagångsköpare 2017 (med samma finanser som ni hade när ni köpte år 2012 eller tidigare). Är det fortfarande prisvärt eller hade ni dragit öronen åt er?
Citera
2017-08-18, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bizmarck
I välbeställda (blattefria) kranskommuner till större städer kommer nog priserna fortsätta att öka. Så där kan du köpa. Det är bra att köpa där det är dyrt, för det kommer aldrig pundare och blattar ha råd med.

Skulle du lägga Lindholmen(Dockan/götaverksgatan) i den kategorin?
Jag köpte en lghn där i januari som är klar nästa år i november för 2.4mille 35kvm 13 våningen.

Om bubblan skulle spricka tänker jag
Citera
2017-08-19, 13:19
Medlem
Bizmarcks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vill3h
Skulle du lägga Lindholmen(Dockan/götaverksgatan) i den kategorin?
Jag köpte en lghn där i januari som är klar nästa år i november för 2.4mille 35kvm 13 våningen.

Om bubblan skulle spricka tänker jag

Du är nog rätt safe där. Låter som ett jävla lågt pris dessutom, oavsett bubbla. Men sånt kan man ju komma undan med, när man köper nybyggt utan budgivning.
Citera
2017-09-05, 00:30
Bannlyst
TS tänker helt rätt. Som ung idag skulle jag ha valt någon privat hyresvärd, om det går, och spara på yta för att få minsta möjliga hyra. Kommunala bostadsköerna är ju oftast ett skämt nuförtiden även med 20 års kötid. De privata värdarna finns ju. Akelius är en.

Banker och mäklare och skit vore de sista jag lyssnade och litade på. Skulle dessutom inte kunna se vilken som helst frihet de erbjöd mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in