• 1
  • 2
2017-08-12, 23:38
Medlem
Hej

ska gå på oppositionsseminarium med en uppsats som jag gjort på egen hand,utan handläggare då jag inte gjort uppsatsen i tid

i alla fall så är jag skit nervös att göra bort mig,kan de skämma ut en öppet framför klassen? använda också en del texter från andra uppsatser,men läste så klart själv och skrev om med mina egna ord..kan det ses som plagiat? kommer de i så fall skämma ut mig framför alla?
Citera
2017-08-12, 23:51
Medlem
Jag tror du menar handledare, för det är väl inte på försäkringskassan som du skrivit en uppsats?
Det brukar inte komma så många på oppositionsseminarium, typ bara opponenten och en lärare.
Citera
2017-08-13, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stoicblend
Jag tror du menar handledare, för det är väl inte på försäkringskassan som du skrivit en uppsats?
Det brukar inte komma så många på oppositionsseminarium, typ bara opponenten och en lärare.

ja precis,mitt fel
Citera
2017-08-13, 01:30
Medlem
Eoppoyzs avatar
Även om du skriver om texten så att det inte blir citat, så måste du skicka in den. Då går det via Urkund. Då kommer det att synas i systemet. Det är möjligt att du klarar dig, beroende på hur du har skrivit om det. Att skriva en kandidatuppsats utan att ha en handledare, låter väldigt riskfyllt. Jag tror att inte att du blir godkänd.
Citera
2017-08-13, 01:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Även om du skriver om texten så att det inte blir citat, så måste du skicka in den. Då går det via Urkund. Då kommer det att synas i systemet. Det är möjligt att du klarar dig, beroende på hur du har skrivit om det. Att skriva en kandidatuppsats utan att ha en handledare, låter väldigt riskfyllt. Jag tror att inte att du blir godkänd.

jag har inte använt andras analys och tankar,bara deras delar om en viss bok eller författare,och då också haft källa från den boken

man kan väl inte anklagas för plagiat då,för vi alla kommer ju på mer eller mindre samma text om vi beskriver samma bok o författare?
Citera
2017-08-13, 03:29
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av repiuho
jag har inte använt andras analys och tankar,bara deras delar om en viss bok eller författare,och då också haft källa från den boken

man kan väl inte anklagas för plagiat då,för vi alla kommer ju på mer eller mindre samma text om vi beskriver samma bok o författare?
Du kanske klarar dig på den punkten, men jag tvivlar på att du blir godkänd utan handledare ändå.
Citera
2017-08-13, 03:52
Medlem
keyboardwarri0rs avatar
Även om du inte skulle bli godkänd så skulle ajg inte tro att någon kommer "skratta ut dig" oavsett hur dålig/bra uppsatsen är. Du kommer få tips och ideer om vad du kan förändra/förbättra.

Vill också säga att det låter mycket oseriöst om du släpps till en opponering/ventilering utan att en handledare godkänt uppsatsen inför seminariet. Vad jag vet är första steget innan en opponering att den ska godkännas av handledaren så att man inte kommer till opponeringen med något som inte håller grundnivån. Men det kanske fungerar annorlunda på vissa Universitet, samt om man lämnar in i efterhand.

Har du fått klartecken om att du får gå på opponeringen? Annars kan jag tänka mig att du inte kommer få det förrän en handledare tittat igenom den och godkänt den för opponeringen.

Lycka till hur som!
Citera
2017-08-13, 04:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av keyboardwarri0r
Även om du inte skulle bli godkänd så skulle ajg inte tro att någon kommer "skratta ut dig" oavsett hur dålig/bra uppsatsen är. Du kommer få tips och ideer om vad du kan förändra/förbättra.

Vill också säga att det låter mycket oseriöst om du släpps till en opponering/ventilering utan att en handledare godkänt uppsatsen inför seminariet. Vad jag vet är första steget innan en opponering att den ska godkännas av handledaren så att man inte kommer till opponeringen med något som inte håller grundnivån. Men det kanske fungerar annorlunda på vissa Universitet, samt om man lämnar in i efterhand.

Har du fått klartecken om att du får gå på opponeringen? Annars kan jag tänka mig att du inte kommer få det förrän en handledare tittat igenom den och godkänt den för opponeringen.

Lycka till hur som!

Det står på itslearning sidan att man får lämna in utan handledare men att "Det inte rekommenderas".
Citera
2017-08-13, 04:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Du kanske klarar dig på den punkten, men jag tvivlar på att du blir godkänd utan handledare ändå.

får se ,hoppas få åtminstone lite feed back så jag jobbar på det

har ju inte rätt till en handledare,för i så fall måste jag anmäla mig till kursen igen och börja om helt
Citera
2017-08-13, 07:23
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Hej

ska gå på oppositionsseminarium med en uppsats som jag gjort på egen hand,utan handläggare då jag inte gjort uppsatsen i tid

i alla fall så är jag skit nervös att göra bort mig,kan de skämma ut en öppet framför klassen? använda också en del texter från andra uppsatser,men läste så klart själv och skrev om med mina egna ord..kan det ses som plagiat? kommer de i så fall skämma ut mig framför alla?
Kände inte till att man kunde göra en C-uppsats utan handledare. Skulle vara rolikgt om du berättade vilken instutition/universitet du går på.

Är det som du säger så kan räkna med ett hårt seminarium, eftersom ingen som helst kvalitetskontroll (som är en del avhandledarens jobb) gjorts.
-Du är mao rädd för helt fel sak, oroa dig inte för dina kamrater -när utblidningen är slutförd kommer ni bokstavligen spridas för alla världens vindar.
Citera
2017-08-13, 09:13
Medlem
Citat:
Hej

Du har skrivit en C-uppsats utan att veta om hur du skall skriva den? Att ta stycken från en annan uppsats och göra till ditt eget är per definition plagiat. All hänvisning till annan litteratur eller andra källor skall göras genom det referatsystem du använder. I en C-uppsats äger du ingenting då du har återskapat vad andra har forskat om.

Håll koll på din uppsats och var beredd på att försvara vad du har gjort. Har du en seriös och kunnig opponent så löser det sig ganska bra. Får du däremot ett stolpskott som inte kan opponera, utan enbart har korrekturläst din uppsats så kan det bli svårare.
Citera
2017-08-13, 09:15
Medlem
Citat:
Hej

Jag fattar inte heller detta. Om du inte vet hur man citerar (och vad plagiat är), hur kan du ha nått C-nivå?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in