• 1
  • 2
2017-08-13, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Även om du skriver om texten så att det inte blir citat, så måste du skicka in den. Då går det via Urkund. Då kommer det att synas i systemet. Det är möjligt att du klarar dig, beroende på hur du har skrivit om det. Att skriva en kandidatuppsats utan att ha en handledare, låter väldigt riskfyllt. Jag tror att inte att du blir godkänd.

TS har givetvis fått sina timmar i handledningstid, men eftersom att TS inte har klarat av att skriva en 15hps uppsats på 7 veckor så får han inte någon mer handledningstid från läraren. TS behöver då göra klart sin uppsats ensam.
Citera
2017-08-13, 09:23
Medlem
Spelar även roll vilken högskola du kommer opponeras på. Examinatorn har läskigt stort inflytande också. Har stött på så många som skiter i vad som skrivits och bara ger några få punkter om det finns en röd tråd i uppsatsen. Sen har jag stött på autistiska paragrafryttare som slutar läsa uppsatsen om de stöter på et tord de anser vara fel i samanhanget (för att sedan när man pratar med dem göra en helomvändning och säga att det är bästa ordet i sammanhanget)
Citera
2017-08-23, 09:37
Medlem
har nu läst min uppsats och finner verkligen många fel,den är inlämnad och jag funderar på att inte dyka upp på oppositionen för att inte skämma ut mig ,,,tips? :/ hur kommer det se ut på seminariet tror ni,är jätte nervös
Citera
2017-08-23, 10:42
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av repiuho
har nu läst min uppsats och finner verkligen många fel,den är inlämnad och jag funderar på att inte dyka upp på oppositionen för att inte skämma ut mig ,,,tips? :/ hur kommer det se ut på seminariet tror ni,är jätte nervös
Skall du gå på seminariet utan handledare?
-Jag trodde faktiskt inte att detta var tillåtet.

Felen du upptäckt efter inlämningen är inget bekymmer.
Gör en lista med dina rättelser.
Du lämnar sedan in listan till opponenten och de andras handledare när seminariet börjar.

Se nu bara till att få en uppsats att opponera på i god tid innan ditt eget seminarie, så att du hinner vänja dig vid situationen.
Senast redigerad av borriz 2017-08-23 kl. 10:46.
Citera
2017-08-24, 02:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Skall du gå på seminariet utan handledare?
-Jag trodde faktiskt inte att detta var tillåtet.

Felen du upptäckt efter inlämningen är inget bekymmer.
Gör en lista med dina rättelser.
Du lämnar sedan in listan till opponenten och de andras handledare när seminariet börjar.

Se nu bara till att få en uppsats att opponera på i god tid innan ditt eget seminarie, så att du hinner vänja dig vid situationen.
Ja för de vill inte ge handledning så ska de då helt förbjuda en uppsatsinlämning?
Citera
2017-08-29, 11:10
Medlem
Citat:

Skärp dig, du är i skolan för att lära dig. Även om du inte klarar det denna gång så kommer du iallafall få konstruktiv kritik från både opponenter och examinator. Utifrån det gör du en förbättringslista med åtgärder och bockar av dem steg för steg. Till nästa gång bör då dina chanser se betydligt bättre ut.
Citera
2017-08-29, 11:21
Medlem
Ta åt dig av kritiken mot innehållet, du kan ställa följdfrågor åt de som kommer med kommentarer.

En fråga kan enkelt vara: "Hur skulle du göra/ har du något tips på hur jag skulle kunna göra det bättre".

Försök att "vaska fram" konstruktiva förslag, något du kan använda för att göra uppsatsen bättre (och bli godkänd).

Ta inte åt dig personligt bara.

När jag skrev uppsatser så fick man alltid komplettera och skriva om lite.

Tänk på att ha ett logiskt upplägg, kan vara så att om man kastar om två stycken så blir det obegripliga plötsligt begripligt för läsaren. Försök att förstå vvad det är som andra inte förstår och rätta till det. etc.

Lycka till
Citera
2017-08-29, 12:35
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
0.01. Eftersom det framgår i tråden att TS skrev fel i rubriken, så ändras den från ''Lämna in en c uppsats,väldigt nervös (ingen handläggare)'' till ''Lämna in en c uppsats,väldigt nervös (ingen handledare).''

/Mod.
Citera
2017-08-29, 20:17
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ja för de vill inte ge handledning så ska de då helt förbjuda en uppsatsinlämning?
Efter seminariet där uppsatserna presenterats och opponerats på, diskuterar betygsnämnden dvs handledarna och kursansvariga där de bedömner uppsatserna. Har ts ingen handledare med här så finns det ingen som kan "tala för" ts uppsats. I princip innebär detta att ts nekas försvararare vid sin rättegång.
Citera
2017-08-30, 20:28
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:

Ta det lugnt. Ingen, och jag menar verkligen ingen, av de andra studenterna kommer bry sig ett skit om vad du skrivit. Alla har fullt upp med att fundera på huruvida deras egna uppsatser är okej eller inte. Dessutom är det bara en c-uppsats så du ska vara glad ifall ens examinatorn orkat läsa den speciellt noggrant.

Så länge du inte har ett för knäppt ämne (dvs det enda andra studenter kommer orka läsa) så behöver du inte oroa dig. Dock kan jag och och vissa gamla studiepolare fortfarande skratta åt knasiga ämnesval under c-uppsatserna trots att det var fem år sen vi skrev c-uppsats. Dock kommer jag såklart inte alls ihåg om dom var välskrivna eller ens vem som skrev dom. Så var lugn, ingen annan bryr sig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in