Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-11, 23:36
  #1
Avstängd
Negerfiss avatar
Någon mer som noterat detta? De blir ofta omtyckta av många och vet hur man ska säga "rätt" saker vid rätt tillfälle.

Är detta något de får lära sig i frimurarlogen? De esoteriska lärorna verkar ha mycket psykologi involverat i sig.
Citera
2017-08-12, 06:03
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Negerfis
Någon mer som noterat detta? De blir ofta omtyckta av många och vet hur man ska säga "rätt" saker vid rätt tillfälle.

Är detta något de får lära sig i frimurarlogen? De esoteriska lärorna verkar ha mycket psykologi involverat i sig.

Frimureriet är väldigt socialt av sig, vi brukar träffas innan mötet och under brödramåltiden efter finns också möjlighet till intressanta samtal.

Sedan så upplever jag det som att de upplevelser man får i logen gör att man blir mer säker på sig själv.
Citera
2017-08-12, 08:01
  #3
Medlem
AX64s avatar
Tror det du beskriver snarare är en gemensam utgångspunkt för de som blir del av Frimurarna. Ungefär som att bilmekaniker som grupp nog är lite grövre i munnen än andra grupper. Att sedan umgänget med likasinnade i samma kategori bygger på och gör detta mer utmärkande är nog bara naturligt.
Citera
2017-09-09, 13:03
  #4
Medlem
Sara.Ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Negerfis
Någon mer som noterat detta? De blir ofta omtyckta av många och vet hur man ska säga "rätt" saker vid rätt tillfälle.
Gör ett antal personer en gemensam samordnad konspiration för att åstadkomma något så blir det ju just därför varje person säger "rätt" saker vid rätt tillfälle. Utåt sett för människorna runtomkring ger det så klart då sken av att personen är mycket intelligent men egentligen beror de bara på allting var planerat. Frimurare jag känner har stora problem socialt med vanliga människor i samhället runtomkring som är okända för dem. Bara när frimurare får förhandsinfo av spionerande via "bröderna" i logen blir de mer "självsäkra" men det är ett antisocialt beteende.
Citat:
Ursprungligen postat av ElexirRasmus
Frimureriet är väldigt socialt av sig, vi brukar träffas innan mötet och under brödramåltiden efter finns också möjlighet till intressanta samtal. Sedan så upplever jag det som att de upplevelser man får i logen gör att man blir mer säker på sig själv.
Ser man sig som annorlunda och speciella bidrar det till bättre sammanhållning inom gruppen. Under alla sekter bidrar "vi mot världen"-känslan till social sammanhållning inom sekten. Du kanske då upplever det som säker på dig själv men tvärtom så avskärmar ni ju faktiskt er från verkligheten med ert sektbeteende.
__________________
Senast redigerad av Sara.N 2017-09-09 kl. 13:10.
Citera
2017-09-09, 13:13
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sara.N
Gör ett antal personer en gemensam samordnad konspiration för att åstadkomma något så blir det ju just därför varje person säger "rätt" saker vid rätt tillfälle. Utåt sett för människorna runtomkring ger det så klart då sken av att personen är mycket intelligent men egentligen beror de bara på allting var planerat.

Under alla sekter är det väl stor social sammanhållning inom sekten det blir "vi mot världen"-känslan. Ser man sig som annorlunda och speciella bidrar det till bättre sammanhållning inom gruppen. Du kanske då upplever det som säker på dig själv men tvärtom så avskärmar ni ju faktiskt er från verkligheten med ert sektbeteende. Frimurare jag känner har stora problem socialt med vanliga människor i samhället runtomkring som är okända för dem. Bara när frimurare får förhandsinfo/spioneri via "bröderna" i logen blir de mer "självsäkra" men det är ett antisocialt beteende.

Det har inte så mycket med "vi mot dem" utan snarare att man trivs. De bröder jag personligen har mest gemensamt med har mer att göra med att vi har gemensamma intressen (DnD, GoT osv.).
Citera
2017-09-09, 13:15
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sara.N
Gör ett antal personer en gemensam samordnad konspiration för att åstadkomma något så blir det ju just därför varje person säger "rätt" saker vid rätt tillfälle. Utåt sett för människorna runtomkring ger det så klart då sken av att personen är mycket intelligent men egentligen beror de bara på allting var planerat. Frimurare jag känner har stora problem socialt med vanliga människor i samhället runtomkring som är okända för dem. Bara när frimurare får förhandsinfo av spionerande via "bröderna" i logen blir de mer "självsäkra" men det är ett antisocialt beteende.

Ser man sig som annorlunda och speciella bidrar det till bättre sammanhållning inom gruppen. Under alla sekter bidrar "vi mot världen"-känslan till social sammanhållning inom sekten. Du kanske då upplever det som säker på dig själv men tvärtom så avskärmar ni ju faktiskt er från verkligheten med ert sektbeteende.


Faktum är att i många fall så har bröder många avvikande åsikter från varandra vad gäller allt från mat till politik.
Citera
2017-09-09, 13:18
  #7
Medlem
Sara.Ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElexirRasmus
Det har inte så mycket med "vi mot dem" utan snarare att man trivs. De bröder jag personligen har mest gemensamt med har mer att göra med att vi har gemensamma intressen (DnD, GoT osv.).
Precis du måste tillhöra ett slutet sällskap för att känna dig bekväm och trivas. Att du också kan diskutera dina gemensamma intressen med andra vanliga människor du träffar på bussen eller på andra ställen i samhället är något ni har problem med, såvida då inte någon "broder" berättat för dig att just den personen har de intressena du har så du vet i förväg. Typiskt sekter och antisocialt beteende.
Citera
2017-09-09, 15:02
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sara.N
Precis du måste tillhöra ett slutet sällskap för att känna dig bekväm och trivas. Att du också kan diskutera dina gemensamma intressen med andra vanliga människor du träffar på bussen eller på andra ställen i samhället är något ni har problem med, såvida då inte någon "broder" berättat för dig att just den personen har de intressena du har så du vet i förväg. Typiskt sekter och antisocialt beteende.


Faktiskt inte, jag har aldrig haft några problem med att lära känna folk och deras intressen och som enda frimuraren/tempelriddaren (två olika medlemskap) i min arbetsgrupp så har det aldrig funnits någon som har kunnat peka ut vem som har vilket intresse eller så för mig utan det har jag fått ta reda på själv.
Citera
2018-03-18, 01:05
  #9
Medlem
Hexabetas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sara.N
Precis du måste tillhöra ett slutet sällskap för att känna dig bekväm och trivas. Att du också kan diskutera dina gemensamma intressen med andra vanliga människor du träffar på bussen eller på andra ställen i samhället är något ni har problem med, såvida då inte någon "broder" berättat för dig att just den personen har de intressena du har så du vet i förväg. Typiskt sekter och antisocialt beteende.
Du vet väl om att antisocial är 'nya' benämning på psykopati?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback