Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-11, 16:08
  #1
Medlem
skippers avatar
Hur marinerar man egentligen pasta, går det ens? Eller är det bara kokt pasta blandad med nån sås?
Citera
2017-08-11, 16:18
  #2
Medlem
Marinera pasta, Ne aldrig hört talas om ? Tänker du pasta marinara? Marinara är en tomatsås ..
Citera
2017-08-11, 16:53
  #3
Medlem
snaffrans avatar
Man marinerar inte pasta. Om du nu inte menar att man smaksätter den när man gör egen pasta (tomat, spenat mm). Alternativet är att "marinera" den kokta pastan med en vinägrett - brukar göra när jag ska ha den som bas till exempelvis sallad.

Blanda 1 msk olivolja + 1 tsk vitvinsvinäger + vitlökspulver/färskpressad vitlök + salt + svartpeppar i en skål, häll i pastan och rör om.
Citera
2017-08-11, 17:14
  #4
Medlem
Dub1Downs avatar
'Marinera' gör man vanligtvis till pastasallader. I vissa delar av Italien 'marineras' pastan i tomatsåsen (som är bas till mycket) när den serveras som tillbehör till olika grytor/kött.
Citera
2017-08-11, 18:30
  #5
Medlem
Man kokar inte pastan färdig, pastan kokas bara nästan färdig, sedan lägger man ner den isåsen och låter den koka färdig i såsen.
Källa: Anthony Bourdain
Citera
2017-08-12, 16:18
  #6
Medlem
Coffeemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dagmar.ebbesen
Man kokar inte pastan färdig, pastan kokas bara nästan färdig, sedan lägger man ner den isåsen och låter den koka färdig i såsen.
Källa: Anthony Bourdain

Jag gör ofta så när jag gjort någon god buljong. Älskar när pastan sugit åt sig all god buljong.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback