2018-01-09, 15:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KulManglarn
Hehe absolut
Ja Skyttesoldat på Livgardet låter också som en rolig tjänst, var också inne på det lite men till slut blev det pansar Gött, när mönstrar du? Eller har du redan gjort det?
Den 11:e Januari börjar min resa! Då kan man ansöka om antagningsprövning igen hos Rekryteringsmyndigheten! Grymt taggad men nervositeten börjar komma nu, jag blir aldrig så här nervös och orolig men nu när det är en sån livsförändrande situation så kommer nervositeten.

Jag hade lite träningsvärk i morse, då tänkte jag "nej nu fan har jag pajat något" En sån liten grej bara.^^ Bara jag tar mig igenom antagningsprövningen så är det lugnt, det är allt jag fokuserar på nu.
Citera
2018-01-09, 15:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bowlingJohan
Jag mailade rektyteringsmyndigheten om detta, och de sa att mönstringen är uppdelad i 4 st perioder, med olika sökbara befattningar på varje period!
Det låter helt alien för mig, skulle du kunna utveckla lite? Har man chans att byta befattning fyra gånger under GU? Låter som värsta lyxen isånafall?

Edit: Såg nu att du menade mönstringen. ^^
Senast redigerad av Labworks 2018-01-09 kl. 15:46.
Citera
2018-01-09, 16:40
Medlem
Citat:
Jag mailade rektyteringsmyndigheten om detta, och de sa att mönstringen är uppdelad i 4 st perioder, med olika sökbara befattningar på varje period!
Jaha då förstår jag, det verkar ju rimligt Är du själv 99a? Har du mönstrat?
Citera
2018-01-09, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Labworks
Den 11:e Januari börjar min resa! Då kan man ansöka om antagningsprövning igen hos Rekryteringsmyndigheten! Grymt taggad men nervositeten börjar komma nu, jag blir aldrig så här nervös och orolig men nu när det är en sån livsförändrande situation så kommer nervositeten.

Jag hade lite träningsvärk i morse, då tänkte jag "nej nu fan har jag pajat något" En sån liten grej bara.^^ Bara jag tar mig igenom antagningsprövningen så är det lugnt, det är allt jag fokuserar på nu.
Härligt! Ja det är ju det viktigaste, ifall du har lite känningar är det bättre o skippa träningen så du kan prestera maximalt enligt mig Veckan innan min mönstring tränade jag inte alls så att jag var helt utvilad, cyklade lite bara Men är lite trög, ska du på antagningsprövning den 11e eller kan du söka den 11e?
Citera
2018-01-09, 21:34
Medlem
Jabbockss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cramptastic
Någon som har lite koll på ledning/telekrigsoldat vid LedR? Är det en spännande och utvecklande befattning eller mest samma hela tiden?

Går för tillfället denna utbildning. Skickat PM.

Citat:
Ursprungligen postat av CD40
Jag gjorde hela min GMU och lite till med en digital klocka från Clas Ohlson, kostade under hundringen och funkade bra utöver att jag fick byta spännet en gång. Har utgått ur sortimentet men var av märket Prolouge, de lär väl ha liknande.

Nål och tråd är smart! Tops är bra att ha vid nitiska vapenvårdsvisitationer också. Men ta inte med dig för mycket bråte direkt.

Var och när rycker du in?

Jepp, samma här! Klarade mig på en klocka från Clas Ohlson för 79kr väldigt länge. Casio har annars några riktigt bra vattentäta och tåliga klockor för under 500kr.
Jag skulle satsa på en digital klocka med stoppur, lysfunktion och alarm. Mer än så behöver du inte.

På vissa ställen får man ut egna sy-kit men på andra ställen inte, men ta med för säkerhets skull, sparar lite tid och tar ju inge plats. Glöm inte Fingerborgen! :P

Annars klarar du dig bra på det du får de 2 första veckorna. Känner du att du är i akut behov av något kan man ju bara gå o handla på första permisen eller nån kväll man fått ledigt

Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Sen har du den glassigare formen av underrättelsearbete.

Signal/radarspaning där du får sitta i ändlösa timmar på en stol i ett uppvärmt utrymme med kaffe som puttrar i bryggaren och ett par hörlurar på huvudet. Lär du dig ryska och andra främmande språk kommer detta vara guld värt för FM.

Ifall detta låter intressant för någon så är detta ungefär det man sysslar med på Telekrig
Citera
2018-01-10, 14:19
Medlem
Citat:
Jaha då förstår jag, det verkar ju rimligt Är du själv 99a? Har du mönstrat?

Japp, ska mönstra i februari! Hoppades på amfibieskyttesoldat, men läste i den här tråden att folk redan hade blivit antagna som det. Så antar att den utbildningen redan är uppfylld :/
Citera
2018-01-10, 16:16
Medlem
Citat:
Okej Då måste jag hört fel vad yrkesvägledarn sa, han sa något i stil med att ”Du har väldigt stor chans att komma in på då det endast är en månad kvar av mönstring”. Kan det vara så att vi 99or blir uppdelade i 2 grupper eller något sådant? Nån som har koll? Men jag kan mycket väl ha hört fel, gubben pratade rejäl skånska.. Samtalet med psykologen är ganska lugnt och bra tycker jag, för info om frågor osv finns det ganska många trådar om just det Men jag själv tror att psykologerna uppskattar någon som varit med om nåt jobbigt och klarat av den utmaning väldigt bra istället för en helt normal människa som glidit på en räkmacka genom livet Samtalet med Yrkesvägledaren var bra, man fick komma med egna önskemål och han visade att han ville att en skulle få den tjänst man eftertraktade så att säga Japp, jag kunde välja skyttesoldat på Livgardet, vet dock inte med GB men antar det finns med. Sorry blev lite långt inlägg menmen

Hur stor är chansen att man får den befattning man valde på mönstringen då? Är det så gott som spikat eller kan någon annan "ta" ens plats innan inryck om de har högre "betyg" på de olika deltesterna?
Citera
2018-01-10, 16:36
Medlem
Citat:
Japp, ska mönstra i februari! Hoppades på amfibieskyttesoldat, men läste i den här tråden att folk redan hade blivit antagna som det. Så antar att den utbildningen redan är uppfylld :/
Gött! Ja amfibiesoldat var det i princip fullt på när jag mönstrade men om du har högre värden än dom som är antagna så går du väl förbi dem, men sen som du sa att det är 4 olika ”mönstringsgrupper” så kanske amfskytte inte går att välja på eller tvärtom
Citera
2018-01-10, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dovurd
Hur stor är chansen att man får den befattning man valde på mönstringen då? Är det så gott som spikat eller kan någon annan "ta" ens plats innan inryck om de har högre "betyg" på de olika deltesterna?
Så som jag har förstått det så beror det på dina mönstringsresultat och befattningens popularitet. På t.ex. amfskytte var det i princip fullt och för att jag skulle konkurrera om en plats hade jag fått ha lite högre värden. Så absolut om det är stor konkurrens och det inte är många platser kvar när du mönstrar så kan någon med bättre värden ta din plats, så du istället får ditt andra val
Citera
2018-01-10, 16:42
Bannlyst
Citat:
Härligt! Ja det är ju det viktigaste, ifall du har lite känningar är det bättre o skippa träningen så du kan prestera maximalt enligt mig Veckan innan min mönstring tränade jag inte alls så att jag var helt utvilad, cyklade lite bara Men är lite trög, ska du på antagningsprövning den 11e eller kan du söka den 11e?
Det låter vettigt, så kommer det nog bli för mig också, motionera lite på cykel eller något. Dessutom lär väl risken vara mindre att skada sig om man är på ett gym och cyklar än t.ex vara ute i motionsspår och springa, typ man snubblar på en trädrot, sten eller vad fan som helst och så är det kört sen. ^^

Man kan ansöka den 11:e! Så imorgon är det första jag gör att ansöka! Det kanske går efter kl. 12 t.o.m ^^ Det som är skönt är att det verkar som att man har fram till april på sig att antagningspröva då många av utbildningsstarterna börjar i juli, detta enligt Försvarsmaktens hemsida när man kollar utbildningsstarter. Där står det t.ex "antagningspröva senast [datum]" Skönt iallafall, då tänker jag nog ansöka imorgon och kolla om det går att få en tid i t.ex mars.

Det kanske bara gäller de som söker frivilligt dock, eller hur ser det ut för er som blev kallade, börjar eran utbildning under sommaren?
Citera
2018-01-10, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Labworks
Det låter vettigt, så kommer det nog bli för mig också, motionera lite på cykel eller något. Dessutom lär väl risken vara mindre att skada sig om man är på ett gym och cyklar än t.ex vara ute i motionsspår och springa, typ man snubblar på en trädrot, sten eller vad fan som helst och så är det kört sen. ^^

Man kan ansöka den 11:e! Så imorgon är det första jag gör att ansöka! Det kanske går efter kl. 12 t.o.m ^^ Det som är skönt är att det verkar som att man har fram till april på sig att antagningspröva då många av utbildningsstarterna börjar i juli, detta enligt Försvarsmaktens hemsida när man kollar utbildningsstarter. Där står det t.ex "antagningspröva senast [datum]" Skönt iallafall, då tänker jag nog ansöka imorgon och kolla om det går att få en tid i t.ex mars.

Det kanske bara gäller de som söker frivilligt dock, eller hur ser det ut för er som blev kallade, börjar eran utbildning under sommaren?
Haha, aa det hade ju inte vart kul Jaha okej då förstår jag, låter som en bra idé! Det är samma för oss pliktiga, beror dock på befattning, ifall jag hade valt skytteGb så hade utbildningen (11 mån) startat i juli men jag rycker in i september (9mån)
Citera
2018-01-10, 17:19
Medlem
Citat:
Så som jag har förstått det så beror det på dina mönstringsresultat och befattningens popularitet. På t.ex. amfskytte var det i princip fullt och för att jag skulle konkurrera om en plats hade jag fått ha lite högre värden. Så absolut om det är stor konkurrens och det inte är många platser kvar när du mönstrar så kan någon med bättre värden ta din plats, så du istället får ditt andra val

Okej! Men det kan inte bli så att man mönstrar, klarar det och väljer första och andrahandsval och sen inte får göra värnplikten överhuvudtaget ändå?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in