2018-01-10, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dovurd
Okej! Men det kan inte bli så att man mönstrar, klarar det och väljer första och andrahandsval och sen inte får göra värnplikten överhuvudtaget ändå?
Jag vet faktiskt inte hur det funkar, men jag tror att om det skulle hända så får man välja en annan tjänst, att FM ringer upp en typ. Eller så blir man placerad i nån slags reserv, någon som vet får gärna fylla på
Citera
2018-01-10, 21:28
Medlem
Civvares avatar
Någon här som vet vad den kompletterande prövningen för MP är?
Citera
2018-01-11, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Civvare
Någon här som vet vad den kompletterande prövningen för MP är?

Gissar på att det är säkerhetsprövning!
Citera
2018-01-11, 16:48
Medlem
Fick nyss ett nytt ärende på rekryteringsmyndigheten, där stod det att jag blivit inskriven för värnplikt och sen befattning, plats osv. Innebär detta att jag har en garanterad plats på detta förband då?
Citera
2018-01-12, 13:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KulManglarn
Fick nyss ett nytt ärende på rekryteringsmyndigheten, där stod det att jag blivit inskriven för värnplikt och sen befattning, plats osv. Innebär detta att jag har en garanterad plats på detta förband då?

Gratulerar! Jag har inte en blekaste hur det fungerar, men som det låter har du fått din plats säkrad! Själv sitter jag nu ivrigt och väntar på att få göra rekryttestet! Min ansökan registrerades igårmorse men det kan ta upp till ett dygn innan man får veta om man gått vidare. Håller tummarna på att jag ska få bekräftelse innan helgen börjar.
Citera
2018-01-12, 15:53
Bannlyst
Då är jag vidare till rekryttestet! Blev precis kontaktad av rekryteringsmyndigheten! Härligt så här innan helgen!
Citera
2018-01-12, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Labworks
Gratulerar! Jag har inte en blekaste hur det fungerar, men som det låter har du fått din plats säkrad! Själv sitter jag nu ivrigt och väntar på att få göra rekryttestet! Min ansökan registrerades igårmorse men det kan ta upp till ett dygn innan man får veta om man gått vidare. Håller tummarna på att jag ska få bekräftelse innan helgen börjar.
Tackar! Japp så bör det vara iaf
Citat:
Ursprungligen postat av Labworks
Då är jag vidare till rekryttestet! Blev precis kontaktad av rekryteringsmyndigheten! Härligt så här innan helgen!
Härligt!! Nu är det bara att köra på!
Citera
2018-01-12, 19:22
Medlem
Suxxess avatar
Tjenare! Jag ska mönstra om någon månad, men jag tror jag har ett problem.

Jag går (pga diverse val) i ettan på gymnasiet, dvs två år efter min "årskull" då jag är 99a.
Det betyder att jag inte har Engelska, Svenska och Matte betygen som krävs än, jag jobbar på dom just nu och kommer inte bli klar med dom fören tidigast i början av juni då skolan slutar.

Kommer jag få göra värnplikt detta år ändå, eller måste jag bli klar med dessa och sedan söka "frivillig"-GMU nästa år?
Citera
2018-01-13, 13:55
Medlem
Hej. Efter min mönstring fick jag befattning bevakningssoldat. Jag tycker inte jag fick så mycket information om vad det innebär. Som jag har förstått är bevakningssoldat inte samma sak idag som det var för 20 år sedan. ''bevakningssoldat'' har flera befattningar, tex militärpolis, basskyddssoldat och några till. Eftersom jag kom in i amfibieregementet kommer detta påverka min befattning jämfört med vad det hade gjort om jag kom in i ett annat regemente? Sedan är min befattningsutbildning bara 1 månad. Kan detta stämma? Verkar lite kort om jag nu skulle vilja bli tex militärpolis.

I mitt besked står det också att jag kommer testas inom någon säkerhetslag där det står så här

''Säkerhetsprövning skall göras innan en person genom anställning eller på något annat sätt deltar i verksamhet som har betydelse för rikets säkerhet eller anlitas för uppgifter som är viktiga för skyddet mot terrorism. Säkerhetsprövning får göras även under pågående anställning eller annat pågående deltagande i verksamheten. Prövningen skall klarlägga om personen kan antas vara lojal mot de intressen som skyddas i denna lag och i övrigt pålitlig från säkerhetssynpunkt.''

Får alla som fått min befattning samma lag eller kan de få en annan som de ska testas efter?

Jag är väldigt vilse. Rekryteringsmyndigheten vill inte svara på mina frågor av någon anledning utan ger mig bara ett kort svar som verkligen inte svarar på några av mina frågor...
Citera
2018-01-13, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MemePojken
Hej. Efter min mönstring fick jag befattning bevakningssoldat. Jag tycker inte jag fick så mycket information om vad det innebär. Som jag har förstått är bevakningssoldat inte samma sak idag som det var för 20 år sedan. ''bevakningssoldat'' har flera befattningar, tex militärpolis, basskyddssoldat och några till. Eftersom jag kom in i amfibieregementet kommer detta påverka min befattning jämfört med vad det hade gjort om jag kom in i ett annat regemente? Sedan är min befattningsutbildning bara 1 månad. Kan detta stämma? Verkar lite kort om jag nu skulle vilja bli tex militärpolis.

I mitt besked står det också att jag kommer testas inom någon säkerhetslag där det står så här

''Säkerhetsprövning skall göras innan en person genom anställning eller på något annat sätt deltar i verksamhet som har betydelse för rikets säkerhet eller anlitas för uppgifter som är viktiga för skyddet mot terrorism. Säkerhetsprövning får göras även under pågående anställning eller annat pågående deltagande i verksamheten. Prövningen skall klarlägga om personen kan antas vara lojal mot de intressen som skyddas i denna lag och i övrigt pålitlig från säkerhetssynpunkt.''

Får alla som fått min befattning samma lag eller kan de få en annan som de ska testas efter?

Jag är väldigt vilse. Rekryteringsmyndigheten vill inte svara på mina frågor av någon anledning utan ger mig bara ett kort svar som verkligen inte svarar på några av mina frågor...
Bevakningssoldat är i hemvärnet. Det är inte bassäk som är säksoldater.
Citera
2018-01-14, 13:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KulManglarn
Tackar! Japp så bör det vara iaf

Härligt!! Nu är det bara att köra på!
Jajemen! Fick godkänt på rekryttestet och har nu bokat en tid för prövning i april så nu är det bara att tagga!
Citera
2018-01-14, 13:47
Bannlyst
Verkar som att det är en massa utbildningar till gruppbefäl som börjar i juli, vad beror det på, är det någon som vet? Har Försvarsmakten lagt upp det så för att träna gruppbefälen först så att de är redo när de "vanliga" utbildningarna börjar i september? För kollar jag utbildningsstarterna i juli står det t.ex Beriden Högvakt/Skyttesoldat(gruppbefäl) och kollar jag i september står det bara beriden Högvakt/Skyttesoldat?

Tänker jag rätt nu, är det så Försvarsmaktens process fungerar? Står ju att tiderna kan komma att förändras.

Krävs det några speciella meriter för att bli gruppbefäl eller kan vem som helst ansöka?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in