Hej. Efter min mönstring fick jag befattning bevakningssoldat. Jag tycker inte jag fick så mycket information om vad det innebär. Som jag har förstått är bevakningssoldat inte samma sak idag som det var för 20 år sedan. ''bevakningssoldat'' har flera befattningar, tex militärpolis, basskyddssoldat och några till. Eftersom jag kom in i amfibieregementet kommer detta påverka min befattning jämfört med vad det hade gjort om jag kom in i ett annat regemente? Sedan är min befattningsutbildning bara 1 månad. Kan detta stämma? Verkar lite kort om jag nu skulle vilja bli tex militärpolis.
I mitt besked står det också att jag kommer testas inom någon säkerhetslag där det står så här
''Säkerhetsprövning skall göras innan en person genom anställning eller på något annat sätt deltar i verksamhet som har betydelse för rikets säkerhet eller anlitas för uppgifter som är viktiga för skyddet mot terrorism. Säkerhetsprövning får göras även under pågående anställning eller annat pågående deltagande i verksamheten. Prövningen skall klarlägga om personen kan antas vara lojal mot de intressen som skyddas i denna lag och i övrigt pålitlig från säkerhetssynpunkt.''
Får alla som fått min befattning samma lag eller kan de få en annan som de ska testas efter?
Jag är väldigt vilse. Rekryteringsmyndigheten vill inte svara på mina frågor av någon anledning utan ger mig bara ett kort svar som verkligen inte svarar på några av mina frågor...