2021-05-06, 13:29
Medlem
Jag tappade k-pisten i snön så Kapten blev urförbannad i sina välputsade stövlat...
Det var enda gången jag försökte ta i ett vapen.
Citera
2021-05-06, 13:34
Medlem
The-Zombie-Hosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4YYX
Det vart lärorikt att göra lumpen även om det ekonomiskt vart en skitaffär vilket också kommer märkas vid din pension då du förlorat ett viktigt pensionsår

Så du menar att när en person förväntas arbeta i snitt 45 år, så kommer det "saknade" värnpliktsåret ha en märkbar betydelse? Ärligt talat tvivlar jag starkt på det. Dels är det för liten totaldel, samt att om man jobbar sitt första år som 20-åring kommer ändå vara med begränsad lön.

Citat:
vid en stridssituation så räknade försvaret med 50% förlusteri princip direkt (i mitten av 2010 talet)

Vad har du för källa på det? Det har alltid cirkulerat en mängd skrönor om förväntade förluster vid olika förband.

Till TS: självklart skall du göra din värnplikt!
Citera
2021-05-06, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KejsareNero
Tjena, utförde min mönstring 5-6 maj och fick tillslut befattningen skyttesoldat/skarpskytt som mitt första val vid eksjö. De sa att konkurrensen var stenhård i år och ifall man ville få en plats behövde man "välja neråt"

Undrar ifall någon som har utfört denna befattning eller hört något kan säga hur det var. Är det något att ha eller är jag bara "kanonmat"?

Skyttesoldater är de vi stoppar längst fram vid fronten vilket har både för och nackdelar:

Fördelar
  • Du får en fysiskt krävande tjänst som skiljer sig från allt du kan komma att göra civilt.
  • Det är meriterande för utlandstjänst.
  • Du kommer att testa dina gränser och träna på att samarbeta med dina plutonskollegor under tuffa förhållanden.
  • Kraven på skyttetjänster är högre än många andra tjänster så snittkamraten är bättre än på många andra tjänster

Nackdelar
  • Du får en fysiskt och ibland även mentalt krävande tjänst.
  • Ja, i ett krig är du kanonmat på så sätt att du har en av de mer utsatta tjänsterna, däremot har man inte råd att slänga dig i köttkvarnen om det inte är absolut nödvändigt.
Citera
2021-05-06, 14:11
Medlem
Dan88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moonleaf
Kanonmat är du väl alltid som skyttesoldat! Dock inte oviktig del för det. Det är mycket som ingår i att vara skyttesoldat.

Jag gjorde som Skyttegruppsbefäl/STRF90 på P4. Det var lärorikt och inget som jag egentligen ångrar att jag gjort även om jag inte fortsatt i Försvaret.

Kör på det är en bra erfarenhet att ha.

Citat:
du har en bra tid framför dig, ta till vara den. Det vart lärorikt att göra lumpen även om det ekonomiskt vart en skitaffär vilket också kommer märkas vid din pension då du förlorat ett viktigt pensionsår

och angående det tråkiga svaret kring kanonmat: vid en stridssituation så räknade försvaret med 50% förlusteri princip direkt (i mitten av 2010 talet) så oddsen ser rätt kassa ut för det ,sedan tror jag inte det finns ett enda land i världen som vill ha sverige med alla våra problem.

Lever ni i en alternativ värld?

När var senaste gången Sverige förlorade 1 enda skyttesoldat i krig?
Citera
2021-05-06, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The-Zombie-Host
Så du menar att när en person förväntas arbeta i snitt 45 år, så kommer det "saknade" värnpliktsåret ha en märkbar betydelse? Ärligt talat tvivlar jag starkt på det. Dels är det för liten totaldel, samt att om man jobbar sitt första år som 20-åring kommer ändå vara med begränsad lön.

Vad har du för källa på det? Det har alltid cirkulerat en mängd skrönor om förväntade förluster vid olika förband.

Till TS: självklart skall du göra din värnplikt!

jag saknar skriftlig källa, en överste löjnant sa detta till mig, sedan om det var något han drog ur skjortärmen låter jag vara osagt. Dock, vid anfallskrig är det ofta riktigt stora förluster då fienden är på förhand, om inte nu sverige skulle lista ut det förstående anfall och vara beredda men det tror jag aldrig kommer att ske. Samtidigt tror jag inte heller det finns något land som vill ha sverige så det lite av ett ickeproblem, om ryssland vill ha något av sverige så är det väl Gotland och det kan de ta på en förmiddag medan svensken är och skriver likabehandlingsplaner mot strukturell rasim.
Citera
2021-05-06, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dan88
Lever ni i en alternativ värld?

När var senaste gången Sverige förlorade 1 enda skyttesoldat i krig?

Skyttesoldater dödade i stridshandlingar var senast i Kongo 1962. Sedan har du officerare, vagnschefer och andra tjänster som dött i olika sammanhang.

Du har en längre lista här:
https://www.forsvarsmakten.se/sv/information-och-fakta/var-historia/mer-historia/avlidna-och-stupade-i-utlandsstyrkan/
Citera
2021-05-06, 14:44
Medlem
ta_den_i_2ans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KejsareNero
Tjena, utförde min mönstring 5-6 maj och fick tillslut befattningen skyttesoldat/skarpskytt som mitt första val vid eksjö. De sa att konkurrensen var stenhård i år och ifall man ville få en plats behövde man "välja neråt"

Undrar ifall någon som har utfört denna befattning eller hört något kan säga hur det var. Är det något att ha eller är jag bara "kanonmat"?

Eksjö Ing2 utbildar inte skyttesoldater. Ingenjörsoldater brukar dock ha en skarpskytt i gruppen.
Och så det går till är att ni alla är ingenjörsoldater i grunden och efter avslutat gmu på 3 månader så börjar ni en befattningsutbildning som kan tex vara skarpskytt,gruppchef,förare mm. dock så är det befälen som bestämmer vem som hamnar var. Visar det sig att du är en urusel skytt med ak så finns det ingen mening med att just du ska bli skarpskytt. Befattningar som finns på ing2 bestämms ej på förhand utan efter 3 månader beroende på hur ni har presterat.
Citera
2021-05-06, 14:47
Medlem
The-Zombie-Hosts avatar
Citat:
jag saknar skriftlig källa, en överste löjnant sa detta till mig, sedan om det var något han drog ur skjortärmen låter jag vara osagt.

Jag skulle säga att det är just bara en siffra tagen ur luften.

Ofta anses ett förband som "slaget" redan vid 30 % förluster. Att man skulle räkna med 50 %-iga förluster generellt låter helt orimligt.

--

Gällande diskussion om "kanonmat". Det betyder ju ungefär "otränad och otillräckligt utrustad trupp som kommer vara chanslös i strid". Detta är helt enkelt inte sant gällande ett svenskt skytteförband på 2020-talet. Att tjänsten däremot oundvikligen kommer vara ytterst farlig i krig stämmer förstås.
Citera
2021-05-06, 15:49
Medlem
När fan kommer beslutet om placering? Dem sade första veckorna i maj när jag mönstrade. Någon som fått beslut än?
Citera
2021-05-06, 15:49
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The-Zombie-Host
Jag skulle säga att det är just bara en siffra tagen ur luften.

Ofta anses ett förband som "slaget" redan vid 30 % förluster. Att man skulle räkna med 50 %-iga förluster generellt låter helt orimligt.

--

Gällande diskussion om "kanonmat". Det betyder ju ungefär "otränad och otillräckligt utrustad trupp som kommer vara chanslös i strid". Detta är helt enkelt inte sant gällande ett svenskt skytteförband på 2020-talet. Att tjänsten däremot oundvikligen kommer vara ytterst farlig i krig stämmer förstås.

Njae, det har ingenting att göra med hur välutbildade, vältränade eller välutrustade soldaterna är att göra, utan på vilket sätt de används taktiskt, för att uppnå strategiska mål. De är bara en statistisk kolumn, någonstans mellan ammunitionsbehållningen och antalet kulsprutor per pluton.

Jag kan varmt rekommendera Peter Englunds magnifika bok "Brev Från Nollpunkten", där man bl.a. beskriver kanonmatens roll under första världskriget. Soldaterna blir bara materiel, som vilken annan materiel som helst, och deras utbildning, utrustning och liv kastas bort i meningslösa kartografiska högkvartersexpeditioner.

Ett utdrag ur denna bok:

"Fullständigt fenomenala mängder artilleri sattes in på den brittiska sidan: det fanns ett eldrör för varje sex meter front. Miljoner granater slungades så mot de tyska linjerna, men det visade sig att deras betongbunkrar var i det närmaste osårbara, och den främsta effekten av trumelden blev istället att nätverket av diken pulveriserades och vattenavrinningen upphörde. Så när regnet började falla förvandlades slagfältet till ett hav av gyttja, där de sårade drunknade i tusental och där ett helt hästspann kunde försvinna på några minuter. Kompanierna vadade framåt och försvann i regnet och krevadmolnen, varefter nya kompanier sändes iväg in i tomrummet efter de första. Allt det som fanns av rus i faran försvann. För det första för att faran planade ut till vardag, oändlig och oförutsägbar. För det andra för att farorna var så stora att oddsen för överlevnad för många syntes vara minimala.

Ett halvår höll det på i den här stilen, i vad som så här efteråt har kommit att bli det arketypiska förstavärldskrigsslaget. På den tiden lyckades britterna ta sig framåt 8,2 km, detta till priset av runt 150 000 döda. Och av bulan hade det då blivit en tumme, som än mer sårbar och till ingen som helst nytta sköt in i de tyska linjerna. Den övergavs några månader senare."
Citera
2021-05-06, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ta_den_i_2an
Eksjö Ing2 utbildar inte skyttesoldater. Ingenjörsoldater brukar dock ha en skarpskytt i gruppen.
Och så det går till är att ni alla är ingenjörsoldater i grunden och efter avslutat gmu på 3 månader så börjar ni en befattningsutbildning som kan tex vara skarpskytt,gruppchef,förare mm. dock så är det befälen som bestämmer vem som hamnar var. Visar det sig att du är en urusel skytt med ak så finns det ingen mening med att just du ska bli skarpskytt. Befattningar som finns på ing2 bestämms ej på förhand utan efter 3 månader beroende på hur ni har presterat.
Tänkte på det, att det inte utbildats skytte på Ing2 sedan IB12 för typ 20 år sedan, undrade om de börjat igen. Fast ingenjörerssoldater får öva rätt mycket strid de också, har typ samna beväpning som skyttet minus 90 vagnen.
Citera
2021-05-06, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ta_den_i_2an

Citat:
Ursprungligen postat av meanmanturbo
Tänkte på det, att det inte utbildats skytte på Ing2 sedan IB12 för typ 20 år sedan, undrade om de börjat igen. Fast ingenjörerssoldater får öva rätt mycket strid de också, har typ samna beväpning som skyttet minus 90 vagnen.

Det här vet jag inget om, det är korrekt att det utbildningsorten är Eksjö, Göta ingenjörregemente Ing2. I mitt besked så stor det skyttesoldat/skarpskytt, det är något i stil med lokalförsvar tror jag handledaren sa, så det är bara 6 månaders utbildning. Det kanske är ingenjörs soldat i grunden men det var inte skrivet någonstans. Utbildningen ska starta i januari och avslutas i juni, juli någonstans. Han sa även att den här befattningen öppnar dörrar till flera nya befattningar ifall man vill fortsätta inom militären.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in