2017-08-20, 16:02
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Din farsas tand
Samma dag Sverige gjorde en förfrågan om att hjälpa till, som man sa nej till - är det som gäller.

... och den förfrågan var dagen efter.
Citera
2017-08-20, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Har följt tråden och tycker det är förvånansvärt många som verkar tro att Raket-Madsen är oskyldig. För mig är det helt uppenbart att kombinationen av Kims försvinnande och sänkningen av ubåten ger att han är skyldig. Lägg därtill hans förklaring att hon gått iland och sedan helt gått upp i rök. 99,9% säkerhet att han dödat Kim men om det är sexuellt motiv eller att han lackade ur på hennes kommunistiska åsikter låter jag vara osagt. Tippar på det senare.
Oskyldig till vad?

Det är många som tror att han inte är skyldig till mord. Men finns det någon i tråden som inte anser/inser att han definitivit är sklyldig till någonting. Lätt att peka på sjöfartsbrott. Och i valet mellan att han verkligen släppt av KW och att hon strukit med i någon olycka eller något oaktsamhetsbrott så tror väl de flesta att hon inte blivit avsläppt. Men som sagt - att han begått våldtäkt respektive medvetet dödat är det rätt mycket brist på bevis för.
Citera
2017-08-20, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Det finns ju nackdelar med radar i sådana här trånga farleder, och det är det att det är ofta alltför många ekon samtidigt. Man kan ju med olika inställningar vrida ner känsligheten på instrumenten och därmed få bättre överblick. Ibland kan även rätt stora föremål befinna sig i radarskugga, beroende på antennens placering. Man har i regel stor nytta av att koppla ihop radarenheterna så att man får en 3D-bild av området. Men då måste de vara separerade med typ 50 meter eller helst mycket mera.

Alltså jag tror detta är en long-shot, betänk att vattnet är strömt, och att kroppen kan ligga på ~ 4-14 meters djup
, att hundarna skulle få vittring, det ser jag som helt osannolikt. Ytan är ju också mycket mycket stor att söka av. Och skulle hundarna få vittring så kan ju kroppen ligga kanske 300-3000 meter åt vilket håll som helst eftersom vattnet kan ju sprida dofterna hursomhelst.

Man har ju faktiskt visat detta rent vetenskapligt med att dumpa stora mängder med färgämnen i vatten och visat hur det sprids
Förmodligen är motivet det att man måste visa för allmänheten att man letar,

Vi får hoppas att kroppen flyter upp inom de närmaste dagarna, men den är ju mycket svår att se om havet inte ligger kav lugnt vilket det sällan är i Öresund.

Målet med hundarna är inte primärt att hitta kroppen utan att få indikation på om det faktiskt finns en ett lik i vattnet. Hundar har varit effektiva vid sökande i sjö - men har inte sett någonting om någon med framgång lyckats i ett hav som ju dels är mycket större och dels har helt andra fenomen med vattenströmmar. En sjö har inte tidvatten och har den en eller ett par bäckar in och en eller ett par bäckar ut så torde dessa skapa ett någorlunda stabilt grundflöde som inte så mycket påverkas av ytvattnet.

Kan vara så att man tar till hundar bara därför att om man inte gör det så får man kritik. Dvs behöver inte vara så att man själva tror på det. Vad polisen än gör kommer folk att anse de är pappskallar.
Citera
2017-08-20, 16:10
Medlem
PappaPundares avatar
Tror ni hon är död eller gömmer sig?
Citera
2017-08-20, 16:12
Medlem
wwrs avatar
Ingen kropp.
Inget motiv.
Kanske ingen teknisk bevisning.

Hans första förklaring (släppt av henne) täckte ju dessutom upp att han ej larmat sjöräddningen. Men den har han visst ändrat på, sägs det ju. Lugnt väder talar mot sjöolycka.

Kanske kan bli ett juridiskt knäckfall om inget mer kommer upp.
Senast redigerad av wwr 2017-08-20 kl. 16:15.
Citera
2017-08-20, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Jo håller med PM är ingen dussinperson och att hans tankemönster uppenbarligen skiljer sig från många andras.
Men om han nu inte skulle vara inblandad i KMs försvinnande varför sjunker plötsligt u-båten?
Den berömda slumpen som alla utredare ska hata.

Vi har inte många pusselbitar:

PM är häktad för grov vållande(?) till hennes död.
Han nekar
Ursprungliga uppgifter om inlandsättning har ändrats av PM.
Ingen kropp har hittats
U-båten är troligen sänkt med avsikt
Lykta dörrar för "kränkande" uppgifter
De har sannolikt inte haft något samröre tidigare
Han är gift och hon har fästman
Polisen tror att KM är död - letar efter en kropp

Med risk för att man övervärderar tyngden av åklagarens påpekande om "kränkande uppgifter" samt överskattar vikten av att u-båten plötsligt sjunker så är just dessa två uppgifter det som kanske kan peka på gåtans lösning.

Vad är "kränkande uppgifter"?
Vad måste tvättas bort?

Är det blodspår eller likdoft han vill tvätta bort när han sänker skeppet?
Kan han haft narkotika ombord - som hon upptäkt?
Kan hon haft något med sig ombord - narkotika? Som han måste spola bort spåren av och som kan vara "kränkande" uppgifter för anhöriga?
Vad finns det mer?

Jag har en möjlig till, att hon fick tokpsykbryt när de dök, och var fullständigt okontaktbar, t.ex., det får nog betraktas som kränkande, om PM berättat något sådant.
(Har skrivit ett antal inlägg om den varianten tidigare, men få har trott på det/ inte vidare kommenterat)
Citera
2017-08-20, 16:28
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proximac
Tror du det är skillnad på oaktsamhetsbrottbrott och våldsbrott för att sekretessa viss kränkande information bilder t ex från en förundersökning på döda i ett oaktsamhetsbrott får spridas fritt från förundersökningen medan dödande i våldsbrott inte får spridas. Att oaktsamhetsbrotten sedan i din värld måste vara något smarrigt som t ex strypsex för att det inte får delas vitt till offentligheten för att inte vara kränkande visar bara på din brist för förståelse och till sist strypsex och därefter slänga ut offret för sexet till havs går definitivt inte under brottet oaktsamhet så nu vet du det!
Förstår inte vad du svamlar om. Det gällde sekretess vid häktningsframställan.
Citera
2017-08-20, 16:32
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proximac
Tror du det är skillnad på oaktsamhetsbrottbrott och våldsbrott för att sekretessa viss kränkande information bilder t ex från en förundersökning på döda i ett oaktsamhetsbrott får spridas fritt från förundersökningen medan dödande i våldsbrott inte får spridas. Att oaktsamhetsbrotten sedan i din värld måste vara något smarrigt som t ex strypsex för att det inte får delas vitt till offentligheten för att inte vara kränkande visar bara på din brist för förståelse och till sist strypsex och därefter slänga ut offret för sexet till havs går definitivt inte under brottet oaktsamhet så nu vet du det!
Kanske med "särskilt försvårande omständigheter".
Citera
2017-08-20, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riomio
Du blandar begreppen. Man behöver inte öppna en ventil fullt bara för att den går snabbt att öppna. Du kan sätta även en snabbmanövrerad ventil på glänt. Ofta har man vid manöverdonet ett "hackbräde" så man kan haka upp manöverdonet i olika öppningsvinklar. Enkelt, snabbt och säkert. Dessutom så ser man hur mycket ventilen är öppen beroende på i vilket hack manöverdonet sitter. Det gör man inte på en ratt som man skall snurra 10-20-30 varv.
Det åtminstone jag anser mig kunna se i youtube-klippen är att han inte sätter ventligen på liten öppning och sedan sitter och väntar och tittar på sina klockor utan väldigt mycket att han öppnar och strax stänger och sedan väntar ut vad resultatet blir. Det antyder ju att han inte anser att han klarar av att öppna ventilen nog lite. Så istället för analog styrning blir det en variant på pulsbreddsmodulering.
Citera
2017-08-20, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PappaPundare
Tror ni hon är död eller gömmer sig?
De flesta antar nog att hon var en mentalt frisk person som tog normala beslut - vilket då innebär att hon inte gömmer sig och låter en massa personer sitta och sörja hennes död i onödan.
Citera
2017-08-20, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Nej, det är nog inte så att PM anser det vilar någon förbannelse över ubåten. Det var PM själv som varnade/hotade klubbledningen med att påstå att förbannelsen var PM själv. Indirekt försökte han säga att de aldrig skulle få någon glädje av ubåten om de på något sätt tog den av honom.

Han klarade fint av att gå rakt ner och rakt upp på egen hand. Det stora problemet var ju att direkt ubåten dök så blev den blind - dvs man tappar kontakten med omvärlden. Ingen vet var ubåten är och ubåten vet inte var andra fartyg finns. Det kan man inte åtgärda genom att ha fler personer i ubåten.

Med fler personer blir det däremot lättare att mjukt använda ubåten - någon som håller ögonen på klockorna för att se om den är på väg ner/upp respektive trimläge medan någon annan öppnar/stänger ventiler. När han körde solo så körde han dutta och sedan titta på klockorna och sedan dutta och titta på klockorna igen. Det är uppenbarligen inte en smidig lösning.
[/quote]

Han hade natten på sig att tänka, efter att KW var utslagen/ inte ombord. Han inser att i samma ögonblick han kliver iland, kommer anklagelser vad gäller den försvunna passageraren. Han är ganska sjukt egotrippad, och inser att han tappar kontrollen över var som ska hända med hans stolthet och livsverk, den tredje ubåten Nautilus. Ska han sitta inne, ska ingen annan kunna använda den under tiden.

Så, oavsett hur KW hamnade i vattnet, för den är mycket sannolikt, sänker han båten av rent egoistiska skäl; ingen annan ska få använda hans "skapelse". Så resonerar kanske inte de flesta, de tänker kanske mer på att möta andra människor efter den troliga olyckan, inte minst KW's anhöriga, men PM är helt fast i sitt liv med sina livsverk, däribland UC3.
Citera
2017-08-20, 16:55
Medlem
Riomios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Det åtminstone jag anser mig kunna se i youtube-klippen är att han inte sätter ventligen på liten öppning och sedan sitter och väntar och tittar på sina klockor utan väldigt mycket att han öppnar och strax stänger och sedan väntar ut vad resultatet blir. Det antyder ju att han inte anser att han klarar av att öppna ventilen nog lite. Så istället för analog styrning blir det en variant på pulsbreddsmodulering.

Nu var det inte hur PM hanterar sina ventiler, utan hur jag skulle vilja ha det på min ubåt, om jag haft någon. Då hade jag föredragit en vridspjällventil.
Jag kommer att tänka på barlasttankarna. Fria vätskevolymer är bland det farligaste som finns för en båts stabilitet, och det måste ju även gälla en ubåt i högsta grad. Det borde vara väldigt tätt mellan skvalpskotten i barlasttankarna, och långsamma passager mellan dem för annars hade väl ubåten dansat jitterbugg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in