2017-08-19, 16:53
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riomio
I en så tät plåtburk som en ubåt är, tror jag inte några radiosignaler varken kommer ut eller in. Det skall möjligtvis var genom "koögonen" om de är över vattenytan när de går i ytläge, men det är nog för lite för att bli något av det.
De står ju båda två i tornet när de observeras sista gången runt 2030 har jag för mig tiden är. Så mobilerna borde väl funka då, förhoppningsvis. KW lär ju ha "messat" polare från mobilen iaf kan man tycka. Sen lär ju KW dödas nere i ubåten och då har ju mobilerna tappat sin mottagning. Frågan är då vilken tidpunkt som är mobilernas sista uppkoppling. Efter att KW är död så lär ju PM snabbt som attan göra sig av med mobilerna ju. Och sen har man då nästa kända position väster om Saltholm ca 0000 (går säkert att ta fram exakt med AIS). Då kan man ju börja gissa sig fram om det finns tid till några landstigningar eller om det ens har funnits tid till att dumpa kroppen på ett säkert ställe norr om bron. Jag tror ju iaf att kroppen är dumpad söder om bron.
Citera
2017-08-19, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pita55
http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zqvP5/rasmus-motte-kim-och-peter-i-ubaten--forsvunnen-timmar-senare

Kl. var ca 20:30 om det var denna artikel du menade.

Tack, ja, det var det. Det var ju nästan helt stiltje då, bevisligen. Det var en timme efter avfärd, och de borde ha vänt åter vid den tidpunkten , 2 timmars planerad tur (?).

Någonstans har jag läst att de genomförde dykning, och någonstans att KW pratat med pojkvän, ett samtal som gjorde honom orolig och senare anmälde KW försvunnen.

Mycket talar för att något gick snett under denna nästa timme, vad, det får vi nog vänta på tills ev. åtal och FUP.
Citera
2017-08-19, 16:57
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Max3x
Vet vi verkligen att Middelgrundsfort är genomsökt? Fick den kusliga tanken att han kanske fängslat henne där, alt dumpat kroppen.
De fyra i teorin tänkbara öarna inom räckhåll för PM har alla avskrivits som praktiskt möjliga landstigningsställen tidigare i tråden. Har för mig att de endast kan nås från hamnarna och där har funnits folk. Man skulle kunna tänka sig Saltholm som möjlig annars men då hade PM fått ankra ubåten till havs och simma/vada in så det har ansetts som icke möjligt i praktiken.
Citera
2017-08-19, 17:04
Medlem
Riomios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Max3x
Tänk säkerhet så har du svaret. Hastighet o kostnad är sekundärt i dessa installationer...

Jag bad dig att inte komma med svepande svar, och så är det just det gör igen. Gör ett försök till, men gör rätt denna gången. Eller så lämnar vi det öppet åt var och en att själv avgöra vad e vill tro på.
Citera
2017-08-19, 17:14
Medlem
Riomios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
De står ju båda två i tornet när de observeras sista gången runt 2030 har jag för mig tiden är. Så mobilerna borde väl funka då, förhoppningsvis. KW lär ju ha "messat" polare från mobilen iaf kan man tycka. Sen lär ju KW dödas nere i ubåten och då har ju mobilerna tappat sin mottagning. Frågan är då vilken tidpunkt som är mobilernas sista uppkoppling. Efter att KW är död så lär ju PM snabbt som attan göra sig av med mobilerna ju. Och sen har man då nästa kända position väster om Saltholm ca 0000 (går säkert att ta fram exakt med AIS). Då kan man ju börja gissa sig fram om det finns tid till några landstigningar eller om det ens har funnits tid till att dumpa kroppen på ett säkert ställe norr om bron. Jag tror ju iaf att kroppen är dumpad söder om bron.

Om de inte använder mobilerna och lyfter upp dem ovanför tornet, utan har de kvar i fickorna, så har radiosignalerna bara fritt rakt upp, och där når de väl ingen telemast.
Citera
2017-08-19, 17:21
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
De fyra i teorin tänkbara öarna inom räckhåll för PM har alla avskrivits som praktiskt möjliga landstigningsställen tidigare i tråden. Har för mig att de endast kan nås från hamnarna och där har funnits folk. Man skulle kunna tänka sig Saltholm som möjlig annars men då hade PM fått ankra ubåten till havs och simma/vada in så det har ansetts som icke möjligt i praktiken.

Hur vet du att det har funnits folk i hamnarna hela natten?
Citera
2017-08-19, 17:24
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StyrmanStake
Ingen fara. Kolla mitt nick så kan du lista ut inom vilket sektor jag arbetar. Alla triumferar här om man råkar gissa rätt. Nu går vi vidare i denna spännande tråd. Ha det fint.
Men sluta slingra dig för djävulen! Jag skiter högaktningsfullt i var du jobbar, svara på frågan istället!
Citera
2017-08-19, 17:27
Avstängd
scips avatar
Det har inte framkommit om lastfartyget som var nära att kollidera med ubåten befann sig norr eller söder om saltholm var det söder om så kan han ju varigt på väg ner mot drogden och vidare ut i östersjön och då skulle han haft hjälp av medströmmen som var 1-2 knop den natten vilket blir en toppfart på nästan 8 knop.
Senast redigerad av scip 2017-08-19 kl. 17:30.
Citera
2017-08-19, 17:31
Avstängd
448s avatar
Citat:
Om de inte använder mobilerna och lyfter upp dem ovanför tornet, utan har de kvar i fickorna, så har radiosignalerna bara fritt rakt upp, och där når de väl ingen telemast.

Man har en viss brytning i luft och är man inte för långt bort så funkar det
Citera
2017-08-19, 17:36
Medlem
Riomios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Man har en viss brytning i luft och är man inte för långt bort så funkar det

NEJ, NEJ, NEJ. Radiovågor bryter inte i luft! Speciellt inte de våglängder som mobilerna använder.
Citera
2017-08-19, 17:37
Medlem
Max3xs avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Hur vet du att det har funnits folk i hamnarna hela natten?

Om jag förstått det rätt så är Middelgrundsfort stängt för allmänheten pga renovering. Har svårt att tro att hantverkarna övernattar där. Sitter en stor skyllt utanför hamninloppet, tror inte det är några övernattande båtar där.

Helt klart behöver han tid att ta sig söderut för att få kontakt med den andra båten. Men minst en timme skulle han nog kunnat få på ön.
Citera
2017-08-19, 17:41
Avstängd
448s avatar
Citat:
NEJ, NEJ, NEJ. Radiovågor bryter inte i luft! Speciellt inte de våglängder som mobilerna använder.
'

Inte så men det tar i moln och fukt nämligen.

Så det så
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in