2017-08-20, 09:56
Medlem
Riomios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perVers2.1
Sov så gott, och i morgon när du vaknar utvilad kan du enkelt testa samma sak som gjorde mig förvånad.

Brukar inte,, men här kommer ett klipp från Wiki:

"För att en Faradays bur skall vara effektiv vid växlande elektromagnetiska fält krävs bland annat att dess öppningar är mindre än våglängden hos det växlande fältet - detta är en av anledningarna till att mobiltelefoner fungerar relativt bra även inuti bilar, eftersom dess radiovågors våglängd är ca 30 cm för GSM."

Har du förstått vad där står?
Är fönstren mindre än 30cm på en bil? Nej, därför fungerar mobilen inuti bilen.
I tornet på ubåten finns inga öppningar som vetter åt sidorna, bara rakt upp, och eftersom mobilens radiovågor kan liknas vid ljus så når de inte någon antennmast.
Citera
2017-08-20, 10:02
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Om vi bortser ifrån att PM kanske är en mördare. så tycker i alla fall jag att han har skapat en hel del saker som en vanlig människa knappt skulle ha klarat av. Han är kanske ingen som har gjort banbrytande uppfinningar, men han är en doer som är mycket intresserad av teknik och som dessutom är ganska offentlig så att han kan entusiasmera andra människor.
Jag tycker det skulle vara bra om det fanns mer av hans sort. I Sverige finns det ingen som ens kommer i närheten av det som han och hans grupp har gjort. Hemmabyggare och folk som pysslar med teknik är ovanliga i Sverige. Detta kan man se om man söker lite på Youtube. Det finns ytterst få seriösa svenskar som håller på med sådant. Svenskar är väl kanske lite fantasilösa och har andra intressen.
Håkan Lans byggde sig väl en ubåt redan när han var i övre tonåren.
Sedan dess har han lagt sin tid på vettiga saker som är till nytta för hela världen.
Citera
2017-08-20, 10:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nihilisti
Nog för att en del detaljer är märkliga, och till PMs nackdel, men fortfarande:

Han har inget som helst motiv. Att det skulle vara sexuellt håller jag för helt osannolikt, inte minst pga den korta seglatsen.

Och, vad kan rimligen ha hunnit hända under den korta tiden som gör att PM plötsligt får ont uppsåt?

Vid senaste tidpunkten de blev sedda borde de ju varit på väg tillbaka - och om inte, så borde KW vid det laget inte sett avslappnad ut. Tidsfönstret för en ev intrig är minimal.

Olycka? Ja kanske, men hur??

Mord, överfall? Aldrig.

PM har målats upp till en säregen och underlig figur på ett negativt farligt vis i media det är väl det som skapar den största mystiken tillsammans med en u-båt. Det är väl bara att se om det blir häktning på nytt efter dessa dagar som han nu sitter hätad på, den "lägre" misstankegraden vad det med.. Danmark har andra lagar på häktning än Sverige så att det blev så mycket som 24 dagar på så pass låg misstankegrad som ändå "skälig" är hade inte fått ske i Sverige men i DK funkar det så i och med att danskarna i det långa loppet är mycket mer humana i sina häktningar.

PM har ju redovisat hur det gått till och på det sitter han för "grovt vållande" som är ett oaktsamhetsbrott så olycka ligger nära till handen bra mycket närmare än något jävla "sexmord".
Citera
2017-08-20, 10:10
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
@saruman Jag håller med dig, det är helt rimliga teorier. Dock har jag en ytterligare teori om det där med sexuella motiv, och det är att när en människa som är besatt av något förmodligen inte har tiden att också tänja gränser/fantasier om sex också.

Det skulle vara intressant att veta hur sexförbrytares liv allmänt ser ut - har de andra stora intressen? Jag tror inte det. Men det är bara min teori.

Någon gång kan ju vara första gången också? Just om en person inte haft tid att hålla på och ragga kvinnor p.g.a. att han varit strikt upptagen med sitt arbete, så kan man ju tänka sig att det finns mycket kvävd, undanträngd längtan. Som kan blossa upp väldigt häftigt, när den mannen plötsligt får tillfälle att vara ensam på trångt utrymme med en vacker kvinna som är helt i hans våld.

Kanske har hon avvisat honom på ett förödmjukande sätt, och han har blivit så kränkt att han har våldtagit henne och i samband med det råkat döda henne. Han kan ha råkat slå in hennes huvud i något, eller hållit något för hennes näsa och mun eller mot hennes hals och inte märkt det i stridens hetta s.a.s.. Sådant har hänt förr.

Kan också vara så att han insåg efter våldtäkten att hans karriär var slut om det kom ut, att ingen skulle vilja arbeta för honom eller sponsra honom mer, så att han blev "tvungen" att döda henne i kallt blod. Han blev i så fall också tvungen att sänka och gömma kroppen på ett sådant sätt att den aldrig kunde finnas, för att rättsläkaren inte skulle hitta spår efter sex eller handgemäng. Därför kunde han inte bara kasta kroppen i vattnet, ringa sjöräddningen och hävda olycka.
Citera
2017-08-20, 10:12
Medlem
Riomios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Jag har ju redan förklarat för dig , tror gör man i kyrkan.

Fast mobilen ligger nere i ubåten så åker det ut radiovågor genom luckan , dom bryts precis när dom passerar öpppningen/kanten och kan mycket väl gå rakt åt sidorna , naturligtvis med begränsad effekt

Radiovågorna kan brytas av luft , det är en del av det man kallar DÄMPNING UNDER FÄRD.

Du babblar om att radiovågor på höga frekvenser beter sig som ljus , lyser du med en ficklampa eller laser rakt upp från tornet kan de se det från sidan i luften.
Radiovågsmässigt är det väldiga förluster på denna reflektion men i kombo när radiovågorna passerar kragen på lucka sker en brytning och man kan etablerar en förbindlelse , kanske inte 30km på 900MHz men kanske en 5-10km

Som sagt, det är här på detta forumet som naturlagarna sätts ur spel.
Citera
2017-08-20, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riomio
Jo nu har jag sovit. Visst är det så som du skriver, men det hjälper inte om det inte finns någon förbindelse mellan sändare och mottagare. Jag tror inte där är någon förbindelse då de står i tornet om de har kvar mobilen i fickan, eftersom så korta radiovågor som mobilen använder följer i princip samma naturlagar som ljus.

Man ser på några foton hur KW håller sin mobil i händerna, vittnen berättar också hur hon tar foto på dem med mobilen.
På någon bild ser man även hur PM verkar prata i en mobil (den när han är vänd bort).

Men i det läget när de har täckning (?) kanske inte fanns någon anledning att kommunicera något.

Jag tycker det verkar märkligt att PM skulle 'testa' något att laga som är farligt (vilket han säger till vittnena som hittat honom och senare plockar upp honom) utan att först stoppa på sig mobilen i fickan först. Låter lite väl tillrättalagt att mobilen hamnat på havets botten. Om han inte menade att han tappat den i ett tidigare skede.
Citera
2017-08-20, 10:20
Medlem
portnoys avatar
Citat:
Nog för att en del detaljer är märkliga, och till PMs nackdel, men fortfarande:

Han har inget som helst motiv. Att det skulle vara sexuellt håller jag för helt osannolikt, inte minst pga den korta seglatsen.

Och, vad kan rimligen ha hunnit hända under den korta tiden som gör att PM plötsligt får ont uppsåt?

Vid senaste tidpunkten de blev sedda borde de ju varit på väg tillbaka - och om inte, så borde KW vid det laget inte sett avslappnad ut. Tidsfönstret för en ev intrig är minimal.

Olycka? Ja kanske, men hur??

Mord, överfall? Aldrig.

Håller med. Kanske inte helt vågar skriva under på det sista, men i nuläget tror jag inte det heller.
Citera
2017-08-20, 10:25
Avstängd
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riomio
Som sagt, det är här på detta forumet som naturlagarna sätts ur spel.

Nej antagligen inte - och det är viktigt att information här är sann.

Så när det gäller faradays bur , ligger mobilen nära eller i kontakt med stängda kakburken så funkar den som antenn.

Blir värre om man packar mobilen i plast så att det finns avstånd mot burken, då slocknar det.

Angående fraktcontainers , dom har ofta trägolv - dom är inte kompletta burar och dämpar till 100%

Angående bilar som faraday burar - funkar dåligt - öppningarna måste vara mycket mindre än våglängden för att spärra - en bils rutor släpper igenom frekvenser någorlunda hyfsat nedåt 70-80Mhz med en våglängd på 4 meter.
Citera
2017-08-20, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
olycka ja...
Kan ju vara så "enkelt" som att hon slagit i huvudet i någon utstickande del, svimmat av ramlat baklänges och slagit i huvudet ännu värre.
PM har därefter fått panik och inte haft vett kontakta sjöräddningen, polis etc utan slängt kroppen överbord och resten vet vi.

Alla som varit om bord på en ubåt (Museum tex) vet hur jäkla trångt det är speciellt när man går mellan skotten genom dom vattentäta dörrarna, sedan massa utstickande metallföremål överallt.
Är man då ovan är det lätt slå i huvudet.

Då skulle han inte sänka den, ljuga om hennes position och slå sönder navigeringsutrustningen.
Citera
2017-08-20, 10:45
Medlem
Riomios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ScroogeDog
Man ser på några foton hur KW håller sin mobil i händerna, vittnen berättar också hur hon tar foto på dem med mobilen.
På någon bild ser man även hur PM verkar prata i en mobil (den när han är vänd bort).

Men i det läget när de har täckning (?) kanske inte fanns någon anledning att kommunicera något.

Jag tycker det verkar märkligt att PM skulle 'testa' något att laga som är farligt (vilket han säger till vittnena som hittat honom och senare plockar upp honom) utan att först stoppa på sig mobilen i fickan först. Låter lite väl tillrättalagt att mobilen hamnat på havets botten. Om han inte menade att han tappat den i ett tidigare skede.

Håller de mobilerna i händerna så har de säkerligen förbindelse.
Citera
2017-08-20, 10:52
Medlem
portnoys avatar
Här förklaras vikten (no pun) av att hålla låg tyngdpunkt när en ubåt är i u-läge.

https://youtu.be/V8aIz2jreA4
Citera
2017-08-20, 10:52
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
@saruman Jag håller med dig, det är helt rimliga teorier. Dock har jag en ytterligare teori om det där med sexuella motiv, och det är att när en människa som är besatt av något förmodligen inte har tiden att också tänja gränser/fantasier om sex också.
De superkända psykopat-sexbrottslingarna, såsom Bunkerläkaren, Josef Fritzl mfl. har nog sexbrotten som sitt primära intresse, men varje år förekommer det mängder av fall av bortrövade, våldtagna och mördade kvinnor i Europa där händelseförloppet varit kortvarigt. Hos dessa psykopater har sexbrotten säkert inte upptagit all vaken tid.

PM hade KW i sitt våld från ca. kl 19 på torsdagskvällen. Han återfanns och sänkte ubåten vid 11-tiden påföljande morgon. Det är 16 timmar. Varför var han ute så länge om det varit en olycka som inträffat på torsdagskvällen? För att dumpa kroppen riktigt långt borta? Men i så fall har han disponerat tiden riktigt dåligt eftersom han inte haft tid att rensa ubåten från spår.

Hade det varit en olycka, så måste den ha inträffat innan kl. 22 på torsdagskvällen då KW skulle vara tillbaka i land. Om olyckan genererade spår (som PM senare försökte kvitta sig med genom att sänka ubåten), så borde PM snabbt ha dumpat kroppen och fått sanerat båten tidigt innan folk började leta efter KW.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in