Citat:
Jo det finns visst många som håller på med olika slags hemmabyggen och teknik även i Sverige. Men det stämmer kanske att det inte är så många som samtidigt har förmågan att entuiasmera, och just ubåtsbyggen är det bara ett mindre antal personer som pysslar med. Om vi bortser ifrån att PM kanske är en mördare. så tycker i alla fall jag att han har skapat en hel del saker som en vanlig människa knappt skulle ha klarat av. Han är kanske ingen som har gjort banbrytande uppfinningar, men han är en doer som är mycket intresserad av teknik och som dessutom är ganska offentlig så att han kan entusiasmera andra människor.
Jag tycker det skulle vara bra om det fanns mer av hans sort. I Sverige finns det ingen som ens kommer i närheten av det som han och hans grupp har gjort. Hemmabyggare och folk som pysslar med teknik är ovanliga i Sverige. Detta kan man se om man söker lite på Youtube. Det finns ytterst få seriösa svenskar som håller på med sådant. Svenskar är väl kanske lite fantasilösa och har andra intressen.
Jag tycker det skulle vara bra om det fanns mer av hans sort. I Sverige finns det ingen som ens kommer i närheten av det som han och hans grupp har gjort. Hemmabyggare och folk som pysslar med teknik är ovanliga i Sverige. Detta kan man se om man söker lite på Youtube. Det finns ytterst få seriösa svenskar som håller på med sådant. Svenskar är väl kanske lite fantasilösa och har andra intressen.
De flesta teknikintresserade svenskar och troligen även danskar brukar väl tröttna någonstans i ingången till vuxenlivet på såna här projekt p.g.a. byråkrati/regler dock. Och p.g.a. att man i vuxen ålder börjar få en viss insikt i den ekonomiska verkligheten i projekten. Man blir helt enkelt ofta ruinerad när man bygger egna tekniska leksaker åt sej själv eller i mindre serier. Idag är det också ekonomiskt ogynnsamt i våra trakter att praktiskt göra saker själv, billigare att bara göra en ritning och bara maila den till några kineser som slänger ihop grejerna åt dej.
Men denne danske ubåtsfanatiker verkar ju vara av ett ovanligt envist slag i.a.f. Jag håller med om att det är synd att det inte finns fler såna original. Det är en sån personlighetstyp som jag föreställer mej att det ofta fanns i Usa under 1900-talet. Där borta i väst blev man nog inte betraktad som en kuf på samma sätt om man pysslade med såna här halvgalna teknikprojekt.