2017-08-19, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Om vi bortser ifrån att PM kanske är en mördare. så tycker i alla fall jag att han har skapat en hel del saker som en vanlig människa knappt skulle ha klarat av. Han är kanske ingen som har gjort banbrytande uppfinningar, men han är en doer som är mycket intresserad av teknik och som dessutom är ganska offentlig så att han kan entusiasmera andra människor.
Jag tycker det skulle vara bra om det fanns mer av hans sort. I Sverige finns det ingen som ens kommer i närheten av det som han och hans grupp har gjort. Hemmabyggare och folk som pysslar med teknik är ovanliga i Sverige. Detta kan man se om man söker lite på Youtube. Det finns ytterst få seriösa svenskar som håller på med sådant. Svenskar är väl kanske lite fantasilösa och har andra intressen.
Jo det finns visst många som håller på med olika slags hemmabyggen och teknik även i Sverige. Men det stämmer kanske att det inte är så många som samtidigt har förmågan att entuiasmera, och just ubåtsbyggen är det bara ett mindre antal personer som pysslar med.

De flesta teknikintresserade svenskar och troligen även danskar brukar väl tröttna någonstans i ingången till vuxenlivet på såna här projekt p.g.a. byråkrati/regler dock. Och p.g.a. att man i vuxen ålder börjar få en viss insikt i den ekonomiska verkligheten i projekten. Man blir helt enkelt ofta ruinerad när man bygger egna tekniska leksaker åt sej själv eller i mindre serier. Idag är det också ekonomiskt ogynnsamt i våra trakter att praktiskt göra saker själv, billigare att bara göra en ritning och bara maila den till några kineser som slänger ihop grejerna åt dej.

Men denne danske ubåtsfanatiker verkar ju vara av ett ovanligt envist slag i.a.f. Jag håller med om att det är synd att det inte finns fler såna original. Det är en sån personlighetstyp som jag föreställer mej att det ofta fanns i Usa under 1900-talet. Där borta i väst blev man nog inte betraktad som en kuf på samma sätt om man pysslade med såna här halvgalna teknikprojekt.
Citera
2017-08-19, 22:50
Medlem
Jan66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perVers2.1
Kim hade troligen en hel del skinn på näsan, knappast att hon fått panik.

Vad gäller uppgiften i artikeln om balansen på ubåten MÅSTE den vara en missuppfattning. Förutom att det skulle vara både dumt och livsfarligt med en sådan konstruktion kan masscentrum omöjligt förflyttas tillräckligt att kantra med den ringa bredden på ubåten. Kims 56 kg mot 400 kg bly i kölen säger allt.

Jag förmodar att de menar trim i längdled, INTE sida. I längdled däremot är det känsligt och därför är det maskinchefen ombord som sköter trim av alla tankar medan styrare sköter dykroder.
Citera
2017-08-19, 22:59
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jan66
Jag förmodar att de menar trim i längdled, INTE sida. I längdled däremot är det känsligt och därför är det maskinchefen ombord som sköter trim av alla tankar medan styrare sköter dykroder.

Jag såg någon film på Youtube med Madsen nere i en ubåt, vet inte om det var Nautilus. Den sjönk ojämnt (tycker mig minnas att den sjönk med fören före), och då sa han åt kamerateamet att flytta sig bakåt för att agera motvikter... Kanske Kim vägrade att låta sig dirigeras runt som ballast, och han blev rasande..?
Citera
2017-08-19, 23:14
Medlem
Riomios avatar
Citat:
Angående mottagning i tornet med ubåten i ytläge:

Jag har gjort egna experiment som tangerar det som diskuteras under utvecklingen av en maskin.
Frågan var om en yttre antenn behövdes.

Sammantaget kan jag säga att jag är förvånad över resultatet. Med GSM modulen inbyggd i maskinen, helt omsluten med plåt fungerade mottagningen fortfarande perfekt. Av nyfikenhet trädde jag dessutom en kaffeburk av plåt över modulen, d.v.s. två lager plåt. Mottagningen var ändå perfekt!
Om ett telefonsamtal fungerat lika bra vet jag inte.

Du bygger alltså en helt tät Faradays bur och får en mottagare att fungera inuti den? Ja, ja. Skall någon lyckas trotsa naturlagarna så skall det vara deltagarna på detta forumet! God natt.
Citera
2017-08-19, 23:17
Medlem
Riomios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Med all respekt, men dom som är insatta i just ubåtar har berättat att de är extremt svårmanövrerade. Det går långsamt att väja med dem. Då HJÄLPER det ju inte om du upptäcker det som du är på väg att kollidera med, när det fartyget fortsätter rakt på dig eftersom det inte ser dig, och du själv inte hinner gira.

Lanternor skall beroende på fartygets storlek vara synliga på minst 2 nautiska mils avstånd. Håller man skärpt utkik så hinner man nog väja i god tid.
Citera
2017-08-19, 23:20
Medlem
Riomios avatar
Citat:
Ja fast ett SMS hade troligen kunnat gå fram i det exempel du anger.

Varför det?
Citera
2017-08-19, 23:23
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Meningen med barlast i allmänhet är att den ska vara svårflyttad så även statisk sådan innanför skrovet torde husera i korgar/lådor eller speciella utrymmen i kölen. I alla händelser är det ytterst oplausibelt att man skulle ha slagit runt och inte heller PM torde gå genom något dylikt helskinnad.
Om det är på det sättet så känns det svårt att tänka sig att det kan vara en olyckshändelse som resulterat i KW:s död. Vid en olyckshändelse som ska resultera i PM:s beteende, måste han vara grovt vållande till den och spår i ubåten måste vara av sådan art att de inte kan bortförklaras på något naturligt sätt. I alla andra fall skulle han kunna kontakta polis och berätta om olyckan. PM skulle knappast bli åtalad om KW snubblat och dött inne i ubåten.

Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Nej psykopat är han definitivt inte. Om han har någon störning så är det i så fall åt autismhållet. Johanna Möller är en klockren psykopat, men hon är så långt från PM som man kan komma.
För de av er som tror att man kan identifiera en psykopat genom att betrakta tidigare beteende eller se det på utseendet på något sätt, så är detta helt omöjligt. Kvinnor kan leva i flera år under förtryck av en psykopatisk man utan att förstå vad det egentligen handlar om, eftersom psykopater simulerar empati och känsloyttringar. De kan skratta åt skämt, gråta när någon skadats eller framstå som att de bryr sig om andra människor, men tänker i själva verket inte på någon annan än sig själv. Att simulera känslor är något som psykopaten gör regelbundet för att bedra andra.

Mängder av människor har psykopatiska chefer som klättrat långt upp i karriären, utan att bli påkomna, och många politiska och mediala ledare vi har i Sverige idag är sannolikt psykopater utan att någon vet detta.

Här följer några egenskaper för den som vill försöka förstå en psykopat. Egenskaperna har också exempel på hur en psykopat skulle kunna bete sig i olika situationer:
  1. Psykopater strävar efter makt och kontroll (exempelvis kontrollera en grupp ubåts- eller raketbyggare)
  2. Psykopater vill vara synliga (exempelvis synas i media)
  3. Psykopater har grandios självbild (de tror sig exempelvis kunna lura rättsväsendet eller tror sig vara storslagna uppfinnare)
  4. Psykopater tvekar inte att ljuga för att främja sin sak (exempelvis genom att påstå att de släppt av en person på en plats där de aldrig gjort det, eller ljuga om att de fått tekniska problem med en båt som de i själva verket sänkt)
  5. Psykopater hatar att misslyckas eller att inte få som de vill, och hämnas alltid på den som ställer sig i vägen för psykopaten (exempelvis genom att sänka dennes ubåt)

Psykopater har dessutom ingen empati (dvs. förmåga att känna känslor för andra människor - en person som psykopaten möter på stan har ungefär samma värde som en gatuskylt - anledningen till att de inte sparkar personen i huvudet är för att de inte vill få kladdiga skor eller åka i finkan).

Och hela 1-3% av befolkningen är tvättäkta psykopater. Upp emot 10% av befolkningen har reducerad förmåga att känna empati (detta kallas antisocial personlighetsstörning - APS eller ASPS).
Det behöver väl inte nämnas att psykopaten inte har några problem att mörda en person eller dumpa dennes kropp om denne har lust med detta eller menar att det gynnar psykopatens sak.
Citera
2017-08-19, 23:38
Medlem
locknlolls avatar
Förstår inte vitsen med att sätta diagnoser på en människa man inte ens träffat.

Min gissning är däremot att PM just nu sitter där han sitter i lugn och ro, och skissar på ytterligare en farkost som han tror sej kunna bygga utav skadeståndet han tror sej kunna få. För i PM's lilla värld har han inte begått ngt olagligt.
Citera
2017-08-19, 23:41
Medlem
80231s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Med all respekt, men dom som är insatta i just ubåtar har berättat att de är extremt svårmanövrerade. Det går långsamt att väja med dem. Då HJÄLPER det ju inte om du upptäcker det som du är på väg att kollidera med, när det fartyget fortsätter rakt på dig eftersom det inte ser dig, och du själv inte hinner gira.
Du hinner att gira, eller anpassa hastigheten, om du har koll.
Citera
2017-08-19, 23:49
Medlem
https://www.hd.se/2017-08-19/sjopolis-fran-stockholm-forstarker-sokandet-efter-kim-wall

Bör ju tyda på att man har något att gå på om de kallas in nu...

"Helgens sökinsats efter den försvunna skånska journalisten Kim Wall har utökats med personal från Sjöpolisen från Stockholm och Sjöräddningssällskapet.
Sökningen inleddes under lördagseftermiddagen och beräknas pågå även under söndagen. Enligt uppgifter till HD och Sydsvenskan utgick lördagens sökinsats från Falsterbonäset.
– Jag har inte fått någon information om att de funnit något under dagen, säger Åsa Emanuelsson vid polisens ledningscentral.
Varför förstärker Sjöpolisen från Stockholm nu?
– Förfrågan har kommit från dansk polis, de har begärt att man ska hjälpa till. Man har sökt med båt och helikopter under dagen och kommer fortsätta imorgon när det är ljust igen, säger Åsa Emanuelsson.
Under lördagseftermiddagen sökte man efter den försvunna journalisten längs den skånska kustremsan.
– Strömmarna har gått mot den skånska kusten så föremål skulle sannolikt ha flutit i land här, säger Åsa Emanuelsson."
Citera
2017-08-19, 23:51
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman

För de av er som tror att man kan identifiera en psykopat genom att betrakta tidigare beteende eller se det på utseendet på något sätt, så är detta helt omöjligt.

Det är ett långt och intressant inlägg ni kommer med (tar inte ställning till huruvida Peter är en psykopat), väljer även att förkorta ner det utav praktiska orsaker.

När det är sagt, så antar jag nog att även den Danska polisen ställer sig samma fråga : Har vi att göra med en kallblodig psykopat ? En som försöker "trilla oss runt" till vållande till annans död, istället för ett kallblodigt mord !

Så, hur agerar egentligen polisen i detta läge ?
Senast redigerad av Snapcount 2017-08-19 kl. 23:54.
Citera
2017-08-19, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kjelle83
https://www.hd.se/2017-08-19/sjopolis-fran-stockholm-forstarker-sokandet-efter-kim-wall

Bör ju tyda på att man har något att gå på om de kallas in nu...

Nej det tror jag verkligen inte. Möjligen är man klar med analyser av strömmar som visar på att en kropp som har hamnat i vattnet skulle hamna på den svenska sidan. Då ber den danska polisen om hjälp från Sverige att kolla om det finns något längs den kustremsa som är mest trolig ur strömsynpunkt. Mer än så är det inte.

Det är nog tyvärr slöseri med sjöpolisens resurser för någon kropp tror jag inte de hittar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in