2017-08-19, 01:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ScroogeDog
Så kan det självklart vara. Men jag tycker sällan jag hör polisen säga så tidigt att de inte förväntar sig att anhålla någon. Alltså tyder det på att de åtminstone fram tills dess inte hade anledning att tro att något hänt
Nej, men det kan vara för att detta inte började med brottsutredning utan med en försvunnen ubåt. Så press hade redan tid att börja prata med polisen innan de hade haft tid att sätta sig ner och fundera på saken. Dvs det är väl som då nyligen nämts troligen så att KW:s pojkvän inte hade fått något hjälp-SMS så polisen gick inte in i händelserna med misstanke om brottslighet utan om sjönöd.
Citera
2017-08-19, 01:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Hoppas bara inte polisens experter "slant" och strömsatte navigatorn - strömförsörjningen i navigatorn behöver inte ha överlevt saltvattnet och blir det överspänningar i enheten som bränner upp flashminneskretsarna så behövs utrustning på forsknings-nivå eller om man så vill på militär nivå för att läsa ut informationen. Dvs slipa av toppen på kretsarna så man får fram kislet och sedan svepa ytan för att detektera laddningen från varje minnescell - vanliga flashminnen har inte det manipulerings-skydd som t ex TPM-modulen i en laptop har.

Jag har svårt att tro att ubåten skall ha haft navigationsutrustning som krypterat informationen så att man blir utlåst för att eventuellt utläst information ser ut mer eller mindre som rent brus.

Många nyare hårddiskar och även en del SSD kan vara riktigt elaka - dvs all information krypteras obligatoriskt med AES-256 på ytan och elektroniken lagrar kryptonyckeln separat. Tappas nyckeln blir allt förlorat. Sätter man lösenord på hårddisken så krävs detta lösenord för att hårddisken själv skall kunna låsa upp kryptonyckeln och därmed komma åt resten av informationen. Och disken har ett kommando för instant-erase vars jobb är just att radera kryptonyckeln. Men SSD eller HDD borde omöjligen användas om det inte är hembyggd utrustning - köpt utrustning borde köra minneskort och/eller fastlödda flashkretsar.

Är det en köpt navigator så är det helt klart en bra idé att ta kontakt med tillverkaren för hjälp från deras R&D-personal, om inte polisens egen personal anser sig klara av uppenbar progress på egen hand. Och Köpenhamn borde ha en hel bunt konsultfirmor med seniora utvecklingsingenjörer som polisens egna experter omöjligt kan matcha. Embedded-utrustning använder många gånger rätt speciella filsystem för att bättre bl a tåla strömförlust vilket gör att verktyg för att analysera intrång företags och privatpersoners datorer inte går att använda.

-----------------------------------------------------------------------------------------------

Intressant med kryptering -- och tekniken Tackar för det ... Jag har inte läst allt men testar detta ..
Hon hade en Mobiltelefon ..syntes på TV programmet häromkvällen ---var det dansk TV
Numret är känt .
Antag att Skepparens version är rätt han har släppt av henne vid kajen eller ngn annan kaj.
Kan inte då polisen pejla hennes telefon på Skepparens uppgifter. Är det inte de 3 närmaste
stolparna. Man tömmer på loggfilen --- Nu på den första platsen fanns det kanske övervakningskameror . Då bytte han
historia lät det som
Någon kan ju säga att telefonen är avstängd ..En reporter som kommer iland efter ett uppdrag ?
Jag är ingen användare själv men alla andra står ju och blänger in i sina telefoner mest hela tiden.
Känns ju som att den slås på för att kolla vad som hänt och kanske ringa efter kompisar som
hämtar en eller så
Madsen behöver väl .. i så fall förklara för Förundersökningsledaren.
Du ljög om båten den är avsiktligen sänkt
Sedan ljög du om platsen du släppte av henne på.
Hon var med på Båten med en fungerande telefon det vet vi av vittnesuppgifter
.. EN telefon vi inte kan pejla in. NU
Vi tycker det stämmer bättre med att hon aldrig kom i land under ordnade former
Antag att ordningsmakten släpper honom om det är rätt tänkt så långt -- Hur kan han leva i
Danmark ??? Kan inte det räcka för lagförande ???
Citera
2017-08-19, 01:32
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Nej, men det kan vara för att detta inte började med brottsutredning utan med en försvunnen ubåt. Så press hade redan tid att börja prata med polisen innan de hade haft tid att sätta sig ner och fundera på saken. Dvs det är väl som då nyligen nämts troligen så att KW:s pojkvän inte hade fått något hjälp-SMS så polisen gick inte in i händelserna med misstanke om brottslighet utan om sjönöd.
Ja jag har undrat vad KWs mobil visar. Denna turen skulle ju bara vara 19-21 så hennes mobil bör ju vara ur funktion redan då. Men kanske det kan finnas ledtrådar från den ändå. Kanske sms från ubåten och en exakt tidpunkt när den lägger av. Och kanske en hyfsad position också. Tex om telefonen aldrig kopplar upp på land igen så är det ju lite märkligt.
Citera
2017-08-19, 01:33
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Min fetmarkering, andra uppgifter, antar jag syftar på den övervakningskamera, som väldigt lite omskrivits sedan den uppdagades att den fanns, men troligen inte visar KW. Den kan dock inte påstås 100% täcka möjligheten att hon ilandsatts på kajen. vad som sedan kan ha hänt vet ingen.

Fast ägaren till övervakningskamerorna påstod ju att de skulle täcka av hela kajen. Och även om de nu inte skulle täcka precis varenda meter av kajen så antar jag att både hon & ubåten måste passera kamerorna om en ilandsättning ska ha varit möjlig.
Citera
2017-08-19, 01:37
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stivali
Fast ägaren till övervakningskamerorna påstod ju att de skulle täcka av hela kajen. Och även om de nu inte skulle täcka precis varenda meter av kajen så antar jag att både hon & ubåten måste passera kamerorna om en ilandsättning ska ha varit möjlig.
Det finns en massa oberoende uppgifter som motsäger han första redogörelse och därför så ändrar han ju sig. Detta har ju polisen tom gått ut med publikt ju. Han är ju iakttagen från flera olika båtar tex. Släpp det nu. Hans första redogörelse stämmer helt enkelt inte.
Citera
2017-08-19, 01:41
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Det finns en massa oberoende uppgifter som motsäger han första redogörelse och därför så ändrar han ju sig. Detta har ju polisen tom gått ut med publikt ju. Han är ju iakttagen från flera olika båtar tex. Släpp det nu. Hans första redogörelse stämmer helt enkelt inte.

Ja, det var väl precis det jag sade? Att hans redogörelse inte stämmer.
Citera
2017-08-19, 01:45
Bannlyst
Tror fortfarande på detta jag tagit upp tidigare i tråden om att hon drattat i och att det är en olyckshändelse och raketens påverkan då de snart skall skicka upp den.

Kim skulle skriva den där artikeln, båda såg fram mot det. Hans oro var lite om raketuppskjutningen och sedermera påverka det i slutändan hans reaktion vid olyckshändelsen som skedde.
Nu ser vi ju att hans forna arbetskompisar är glada att slippa samarbeta för att få upp sin raket, de var ju tvingade till att samarbeta för att få tillstånd.

Hur som så ville de frk ha lite snygga bilder på ubåtskaptenen och klättra då ur tornet under färd och antingen ställde sig i fören eller aktern för att få bra bilder. hur som så drattar hon i, och då är han ju ansvarig för hennes död då han ansvarar för allas säkerhet på båten som kapten och borde inte låtit henne trampa runt under färd...
Hon försvinner i strömmarna och kanske även får kontakt med propellern som inte har några skydd runt sig.
Han tänker "fan" och inser att han kommer att få skit trots att det är en olyckshändelse och han kunde ju faktiskt inte rädda henne, tex om han såg blod efter propellern... Han kanske bara drog till med att han släppt av henne för att förhoppningsvis kunna fortsätta med sin raket, lite kallt men om det var en olyckshändelse så... Kanske något åt det hållet ligger sanningen.
Citera
2017-08-19, 01:51
Medlem
[Wizard]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VerklighetenJa
-----------------------------------------------------------------------------------------------

Hon hade en Mobiltelefon ..syntes på TV programmet häromkvällen ---var det dansk TV
Numret är känt .
Antag att Skepparens version är rätt han har släppt av henne vid kajen eller ngn annan kaj.
Kan inte då polisen pejla hennes telefon på Skepparens uppgifter. Är det inte de 3 närmaste
stolparna. Man tömmer på loggfilen

Du kan ganska enkelt följa alla location update signaler (typ "här är jag") som telefonen tar emot och skickar tillbaka till basstationerna ungefär var 3:e minut. Signalstyrkan avslöjar avståndet till basstationen, svårare än så är det inte. Dessa brukar man ofta kunna se även när det är dålig täckning. Genom triangulering så kan man få en ganska exakt position vart telefonen har befunnit sig och denna informationen sparas länge. Pågår ett samtal så uppdateras detta betydligt mer regelbundet.

Befinner man sig inuti en ubåt - samt är ute på havet, där det av naturlig anledning inte finns så många basstationer som det finns inne i tätort - så säger det sig självt att det fort blir luckor i dessa svar på location update. Inuti ubåten tror jag det inte kommer igenom så mycket alls och är då telefonen under vattenytan, även om båten är i ytläge, ja då är det nog tvärstopp gissar jag på. Har aldrig haft just en ubåt som testobjekt även om jag jobbat i telekombranschen i över 25 år.

Det finns också ytterligare metoder att positionera en mobiltelefon, t ex via data i HTTP trafik från appar som är intresserad av positionering eller varianter där telefonen skickar GPS statistik osv, men just den jag refererar till här ovan är det man använder normalt hos operatörerna för att geografiskt spåra en telefon.

Det krävs en smula pappersarbete för att Polisen skall få tillgång till denna datan från operatörerna, men det är praxis när man letar försvunna personer och brottslingar så den processen är vardagsmat för de som jobbar med detta. Ni kan vara säkra på att de redan har tittat på detta och att det är sekretessbelagt per default.

Bara som underlag till diskussionen huruvida de har kollat den saken eller inte, vilket ni kan vara helt säkra på att de har gjort. Borde ha varit en av de första sakerna de ansökte om att få tillgång till men mina kunskaper om hur Danska polisen jobbar är helt obefintlig.

Min gissning är att de tappade kontakt med hennes telefon ganska omgående efter hon klev på ubåten och att därför detta inte har varit till hjälp, men nu är det en gissning och inte fakta till skillnad mot det jag skrev innan.
Citera
2017-08-19, 01:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stivali
Ägaren började med sådant påstående. Vid senare tillfälle så angav ägaren att det fanns vägar att gå som inte täcktes in. Om det sedan var vägar som var rimliga att gå, eller om det krävdes parkour på elitnivå vet vi inte.

Får jag gissa lite så var nog ägaren säker på att allt syntes och att kamerorna därför skulle bevisa att KW inte kunde ha passerat. Eftersom detta är en rätt publicerad historia och han säkert fått en bunt reportrar på besök så skulle man kunna tänka sig att han vid senare tillfälle gick ut och promenerade runt och tittade och då insåg att det faktiskt fanns några skymda vinklar som han inte tänkt på tidigare.

Dvs då att vi kan vara nästan säkra på att KW inte gått där men med en liten möjlighet att KW råkat hitta de skymda vinklarna.

Om vi går vidare och antar att dessa skymda vinklar inte är alltför stora så kan vi då vara ganska säkra på att KW inte kan ha blivit överfallen inom detta område - att både KW och en eller flera busar skulle lyckas klara sig undan kamerorna blir rätt svårt att acceptera.

Öppen fråga är då vad som var KW:s nästa plan om hon verkligen skulle promenera - hur många ensamma kvinnor vill promenera hem själv i stället för att ringa taxi om man inte har bilen direkt tillgänglig? Och skulle pojkvännen verkligen acceptera att hon ensam skulle gå hem sent på kvällen? Och hon kan närmast omöjligt ha haft en bil stående där för då skulle vi hört om den kvarglömda eller försvunna bilen. Det finns ingen information om bortbärgad bil och ingen information att polisen efterlyst någon bil.

Massor med otroliga saker som behövs för att KW verkligen skulle ha klivit av och promenerat hem enligt PM:s ursprungliga information.

Det enda jag kommer på som inte känns absolut alldeles otroligt är att hon släppts av och drunknat.
Citera
2017-08-19, 01:53
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Min fetmarkering, andra uppgifter, antar jag syftar på den övervakningskamera, som väldigt lite omskrivits sedan den uppdagades att den fanns, men troligen inte visar KW. Den kan dock inte påstås 100% täcka möjligheten att hon ilandsatts på kajen. vad som sedan kan ha hänt vet ingen.

"Snart kommer det vara stå klart om Kim Wall klev av på kajen. Polisen i Köpenhamn har tagit del av de övervakningskameror som finns i området. De täcker både stora delar av kajen och utsidan av den restaurang som Peter Madsen säger att han lade till i närheten av.
Om kvinnan gick av här har hon med stor sannolikhet fångats på övervakningsfilm. Det menar Bo Petersen, ägaren till restaurang Halvandet. Han förklarar att kamerorna täcker hela området och att materialet har lämnats över till polisen."

Sedan står det i en artikel att övervakningskamerorna gav inget. Hon fanns inte på dom.

Går att läsa mer här: http://www.aftonbladet.se/a/8ygGw

Står även att ingen på platsen har sett någon ubåt på torsdagskvällen.
Citera
2017-08-19, 02:00
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av [Wizard]
Befinner man sig inuti en ubåt - samt är ute på havet, där det av naturlig anledning inte finns så många basstationer som det finns inne i tätort - så säger det sig självt att det fort blir luckor i dessa svar på location update. Inuti ubåten tror jag det inte kommer igenom så mycket alls och är då telefonen under vattenytan, även om båten är i ytläge, ja då är det nog tvärstopp gissar jag på. Har aldrig haft just en ubåt som testobjekt även om jag jobbat i telekombranschen i över 25 år.
Kan du kolla upp om det finns basstationer på Middelgrundsfort? För ubåten rör sig omkring där inledningsvis. KW är förmodligen död redan runt 2100 så jag antar att det är ungefär här som de försvinner från uppkoppling. Och de står uppe i tornet fullt synliga när de träffar på folk.

Edit: Är nu lite osäker på exakt sista tidpunkt som KW observeras levande.
Senast redigerad av Sgt.Bland 2017-08-19 kl. 02:02.
Citera
2017-08-19, 02:02
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Dom hade ett flertal övervakningskameror.
Jasså menar du på Refhalvsöen ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in