2017-08-16, 14:45
Medlem
hogdogs avatar
Givetvis har man kroppsbesiktigat Madsen. Letat skador på hela kroppen samt dna i skrevet. Han kanske har dna från offret under förhuden eller hennes könshår rentav. En bristning kring förhuden/ollonet om det skett en våldtäkt.

Jag tror att han kan dömas, även om kroppen inte hittas, utifall det finns motvärnsskador och eller hennes dna på hans kropp.
Citera
2017-08-16, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DAEN
Självfallet har de en GPS i båten för navigering såväl ovanför som under vattnet (mottagaren sätter väl på periskopet eller motsvarande). Det har visat sig att även om man inte slår in någon destination så är det flera GPSer som i tysthet loggar positioner och tid - ta exemplet med "Dr. Brasa" som eldade upp Harry Scheins villa - han hade en tomtom gps i bilen som hade en textfil polisen fick tag på - och fick lite svårt att förklara varför hand bil hade stått i närheten när branden startade.
Ingen GPS i uläge. Inget genomgående hål för antennen.

Antenn på insidan plåten fungerar inte.
Och antenn på utsidan fungerar inte heller under vatten.

Så återigen - de hade ingen bra lösning för navigation i undervattensläge. De hade däremot en gyrokompass så de hade en aning om vilken riktning fören pekade.
Citera
2017-08-16, 14:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Och vad spelar det för roll? Denna historia kan vara vållande till annans död. Och det kan vara mord. Åtminstone tråden har inte kunnat gräva upp bevis som gör att det ena eller det andra går att utesluta.

Och i detta fall så har åklagaren lyckats presentera tillräckligt med material för att domstolen skulle gå med på häktningsframställan. Och både häktningstid och beviskrav följer av just den brottsrubricering han framförde.

Med andra ord valde åklagaren rätt rubricering med tanke på vad man har idag. Högre än så kommer man inte än men visst går rubriceringen att ändra under resans gång men du var av den åsikt att man valde en mildare rubricering för att få PM häktad. Vi prövar mord/dråp men ändrar till vållande om rätten avslår, det motsäger jag mig och anser att PM och hans advokat också skulle gjort. Nu brukar häktningar vara enkla att få igenom, säkert likadant i Danmark.

Nu läste jag att rätten valt att rätta sin egen rubricering till "grovt" vållande av annans död vilket betyder att PM tagit ett medvetande risktagande. Kanske t o m alkoholpåverkad? Man brukar vanligtvis när man nekar till våldsbrott/oaktsamhetsbrott motsäga sig häktning men PM gör inte så men å andra sidan är K inte funnen död, bara försvunnen ännu. Det agerandet/beslutet känns självsäkert från PMs sidan.
Senast redigerad av proximac 2017-08-16 kl. 14:56.
Citera
2017-08-16, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dack
Ja och sedan finns det säkerligen en större service lucka under däcksplåtarna och ovanför maskinrummet men då behöver man verktyg för att öppna den och helst stiltje eller ingen överbrytande sjö om man är till sjöss.

Beträffande detta. I samband med bärningen innan man kom igång med vattentömningen kunde man på live-feeden se att de höll länge på att fippla under däckplåtarna bakom tornet. Någon som vet vad dom syssla med?
Citera
2017-08-16, 14:48
Avslutad
Jag tror att PM ville visa KW när han dyker med ubåten, KW får panik och hon hoppar av i farten.

PM fortsätter sin färd med ubåten utan att bry sig om att rädda KW.

Hon drunknar någonstans ute på havet då hon inte längre orkar simma.

Jag tror PM har använt ubåten i olagliga syften för att dryga ut sin inkomst därför sänkte han den, kanske var det något av detta KW kom på när hon var där under, hon vägrade därför att dyka med PM då hon blev rädd varpå hon hoppade av när PM tänkte dyka.

Kanske var PM självmordbenägen och tänkte sänka ubåten och sig själv men han fegade ur.
Citera
2017-08-16, 14:50
Medlem
hogdogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluis
Och om man hittar hennes DNA så för det ju utredningen absolut ingenstans.
Man vet att hon var på fartyget - ergo finns hennes dna på fartyget.

Hur skulle DNA bevisa någotsomhelst?

Hennes dna kan finnas där då hon tagit i båten. Men om den legat vattenfylld lär det dna:t vara borta. Finns det blod är det inte osannolikt att det då finns kvar i båtens innandöme. Att man kan utvinna dna från det utpumpade vattnet.

Om man hittar dna och han då hävdar, kanske först då, att hon skadat sig innan avlämndet, är hans trovärdighet skadad. Han har ändrat version EFTER att nya saker dykt upp.

Så hennes dna plus eventuella skador på Madsen och han sitter som en smäck i skiten.
Citera
2017-08-16, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av polygrip
Det handlar om att mekaniska hårddiskar inte är specade för drift för den luftfuktigheten du har i en segelbåt/fritidsbåt/ubåt. Livslängden är out-of-spec.
Självfallet är flash-minne klart fördelaktigt. Men den viktiga punkten är att oberoende om man hade flash-baserad lagring eller mekanisk hårddisk så skulle informationen gå att återställa. Däremot finns det mekaniska diskar som är specificerade för tuff miljö både vad gäller luftfuktighet, temperatur, vibrationer, ... - under en hel massa år fanns inte något alternativ till mekaniska diskar. IBM hade t ex en familj "EnduroStar" för tuffa miljöer.
Citera
2017-08-16, 14:52
Medlem
Citat:
Ingen GPS i uläge. Inget genomgående hål för antennen.

Antenn på insidan plåten fungerar inte.
Och antenn på utsidan fungerar inte heller under vatten.

Så återigen - de hade ingen bra lösning för navigation i undervattensläge. De hade däremot en gyrokompass så de hade en aning om vilken riktning fören pekade.

Med dagens billiga trådlösa batteridrivna GPS-lösningar tror jag inte det tar mer än fem minuter att utrusta den där båten med GPS även för undervattensnavigation så länge mottagaren sticker upp.

Det finns ju GPS-puckar med blåtand eller wifi-uppkoppling, så det krävs ingen genomförning - bara en länk som förstärker blåtandssignalen något kanske.

/DAEN
Citera
2017-08-16, 14:53
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Varför tror du att polisen hade gått ut med det?

För att fallet har så stort allmänintresse. Och för att de bett om allmänhetens hjälp.
Citera
2017-08-16, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluis
Nä du menar fysiska kroppsdelar. Om man tex hittar en liten bit hjärnsubstans - då börjar det bli intressant.
Nej, jag syftar på små bloddroppar som torkat fast på ställen de inte borde och där DNA visar att det är blod från KW. Får någon näsblod borde inte näsblodet hamna i ubåtens verktygslåda eller på roterande axel i maskineriet, utan näsblod är mer förväntat runt tornluckan eller på/vid någon av sofforna där hon kunde ha satt/lagt sig ner.

En lurig sak med att han dränkte ubåten är däremot att ett hårstrå på fel ställe går att skylla på att vattnet måste ha spolat dit hårstrået. Är det däremot ett flertal hårstrån på fel ställe så blir det svårare att påstå att alla skulle spolats till samma ställe.
Citera
2017-08-16, 14:57
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAD
Brukar du frekvent kontrollera den danska polisens uttalande?
Det beror ju oftast på fall till fall hur mycket Polisen går ut med.

Jag brukar läsa Ekstrabladet, ja. Eller rättare sagt så här: jag brukar läsa Kvällsposten, och deras artiklar om Danmark länkar alltid till Ekstrabladet (det brukar vara rena översättningar med lite censur). Anledningen till att jag ofta läser om polissaker i Kvällsposten och sedan växlar över till Estrabladet för att läsa originalartikeln, är för att jag vill se hur mycket Expressen censurerar angående brottslingarnas etniska ursprung. Och det är MYCKET.
Senast redigerad av Merwinna 2017-08-16 kl. 15:23.
Citera
2017-08-16, 14:58
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Men lugn och fin nu. Tacka tusan för att vi inte vet. Värre än så. Vi vet inte ens vad polisen vet. Så varför skall då vi försöka besvara dina frågor på varför polis och åklagare har lyckats få fram tillräckligt med information för att domstol skall ha accepterat häktningsframställan?

Polisens uppgift är inte att ge dig visshet om en massa saker. Och detta är tidigt skede i en pågående utredning - mycket vatten under broarna innan åklagaren väljer att försöka bevisa i en domstol att ett visst förlopp har skett.

Rimliga frågor från dig är "skulle det kunna vara så att ..." eller "vad vet vi om ...". Men att försöka jaga ut absoluta svar på frågor vi saknar en väldans massa faktaunderlag för att besvara är bara trådspam.

Nu vet jag inte riktigt vad du hugger på? Det här är en kriminaltråd på Flashback och vi spekulerar allihop. Det är inte en doktorsavhandling.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in