2018-10-23, 16:36
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
"Vägen till att förstå dessa känslokalla människor är att man inte utgår från sin egen moral och anständighet,
utan snarare inser att vissa människor kan agera som monster och överhuvudtaget inte ser det som ett problem.
Kort sagt: Ta bort naiviteten och se monstret direkt i ögonen utan varken fruktan eller medlidande."

Det är just detta förhållningssätt man måste ha när man ska sätta sig in i hur man ska bemöta en psykopat. Därför var åklagaren briljant, han kunde det.

Jämför man Madsen via sitt eget känsloliv så är man såld redan från början. Att försöka hitta goda sidor hos en psykopat går nog, men då har man alltså i samma stund grundlurat sig själv, för det finns inga såna sidor. Allt är teater för att vinna egna fördelar. Precis allt en psykopat gör syftar till det.

Presis, och det är vad som man försökt här i tråden nu. Inte enbart för att man själv är grundlurad, men för att lura inn andra i samma fellan. Medvetet eller inte.
Citera
2018-10-23, 16:54
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Presis, och det är vad som man försökt här i tråden nu. Inte enbart för att man själv är grundlurad, men för att lura inn andra i samma fellan. Medvetet eller inte.
Hamnade på en sida där fallet diskuterades med PM som trolig seriemördare, alltså senare skede än när polis sökte via DNA. Han har således ett mönster som gör att folk reagerar, speciellt som sexualsadist samt planeringen som predator.
Skulle tippa att många forskare på denna front är fundersamma kring hans person.
Citera
2018-10-23, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Hamnade på en sida där fallet diskuterades med PM som trolig seriemördare, alltså senare skede än när polis sökte via DNA. Han har således ett mönster som gör att folk reagerar, speciellt som sexualsadist samt planeringen som predator.
Skulle tippa att många forskare på denna front är fundersamma kring hans person.

Intressant. Har du en länk?
Citera
2018-10-23, 17:04
Medlem
develis avatar
Citat:
Klantarslet stängde ner sidan, men jag ska kolla igen, det var igår. Det var dock likt mkt som diskuterats här, tvivel om att vara felfri vid så hög ålder, hans psykopati ihop med perversa läggning, snuff osv. förutom hans predatoriska beteende likt många andra SM som överlägger mord.
Citera
2018-10-23, 17:10
Medlem
develis avatar
Citat:
Här är en men jag tror inte det var den. Gräver vidare så länge:
https://www.reddit.com/r/UnresolvedMysteries/comments/917qgi/is_peter_madsen_a_serial_killer/
Citera
2018-10-23, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Man behöver ju inte ha sett TV-serien för att kritisera projektet. Det räcker att man vet att den ska handla om polisutredningen efter mordet. Och att den kommer att vara klar mindre än två år efter mordet. Och att mordoffrets egna föräldrar medverkar. Det räcker bra... Jag är för övrigt inte den enda som tycker att de hade alldeles för bråttom med att göra fiction av det här; det diskuteras på många ställen.

Nu blottar du din egen okunskap igen. Försäkringsersättning vid brand täcker inte affektionsvärdet av det förstörda, utan endast det nominella värdet. Det är därför man förvarar inventarielistor tillsammans med kvitton och foton i bankfacket... Har man inget sådant att redovisa, så får man ett schablonbelopp.

Du borde lära dig att tänka i alternativ. Det kan för all del vara som du tror. Men det kan vara på flera andra sätt också. Det är BRA att föräldrarna själva får komma till tals i Skavlan och förklara. (Du ondgjorde dig även över det.) De är ju ohörda här. Så fort nyheten kom ledde det till vilda spekulationer UTAN att makarna Wall tillfrågats. Vänta med kritik och spekulationer tills du lyssnat på dem.

När det gäller skadestånd så handlar det egentligen inte om pengar. Utan om att vi i samhället sett och bekräftar de anhörigas lidande. Att då som i fallet Ebba, få 60 000 kr är ju ingen bekräftelse utan snarare en kränkning. Hon var 11 år och pappans enda barn. Men mer än så var inte hans förlust för alltid värt. (Medans ett sketet källarinbrott kan värderas till 35 000 kr.)
Det är sant att jag inte är insatt i försäkringar. Du är tydligen väl insatt. Men jag vet att materiella ting är högre försäkrat än den "statliga försäkringen" skadestånd till brottsoffer. Det tror jag vi alla tycker.

I det här fallet är vars 150 000 kr "kaffepengar" i sammanhanget.
Det är helt och hållet PMs verk som kostat Danska staten, säkert miljarder från dag ett.
Och han kommer att fortsätta kosta Danska staten livet ut.
Kim har bara gjort en intervjuförfrågan. Allt de andra stod PM för.
Senast redigerad av ottoplommon 2018-10-23 kl. 17:20.
Citera
2018-10-23, 17:34
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Du borde lära dig att tänka i alternativ. Det kan för all del vara som du tror. Men det kan vara på flera andra sätt också. Det är BRA att föräldrarna själva får komma till tals i Skavlan och förklara. (Du ondgjorde dig även över det.) De är ju ohörda här. Så fort nyheten kom ledde det till vilda spekulationer UTAN att makarna Wall tillfrågats. Vänta med kritik och spekulationer tills du lyssnat på dem.

När det gäller skadestånd så handlar det egentligen inte om pengar. Utan om att vi i samhället sett och bekräftar de anhörigas lidande. Att då som i fallet Ebba, få 60 000 kr är ju ingen bekräftelse utan snarare en kränkning. Hon var 11 år och pappans enda barn. Men mer än så var inte hans förlust för alltid värt. (Medans ett sketet källarinbrott kan värderas till 35 000 kr.)
Det är sant att jag inte är insatt i försäkringar. Du är tydligen väl insatt. Men jag vet att materiella ting är högre försäkrat än den "statliga försäkringen" skadestånd till brottsoffer. Det tror jag vi alla tycker.

En serie om utredningen av mordet måste ju av nödvändighet handla om brottsoffrets död och döda kropp - d.v.s. just det som föräldrarna INTE ville att Kim skulle kommas ihåg för. Innan dom visste hur mycket dom skulle få betalt för sin medverkan...

Det är fler än jag som förundras:

https://viborg-folkeblad.dk/artikel/396584?fb_action_ids=10217621379273338&fb_action_t ypes=og.comments&fbclid=IwAR3zly1WsJwCZOI7PVQaAZSt cT7uButCIYbQ0ZFKpAtC3QSM_SsNT-20Iko

Nu hvor offentligheden endelig har fået en smule af en tiltrængt ro i den modbydelige ubådssag, meddeles det, at en krimiserie på TV 2 om forløbet er under opsejling instrueret af Tobias Lindholm.

"Den myrdede skal ikke glemmes! " hedder det. Hun skal nu nok blive husket uden et dacapo gennem en harsk detaljeret krimiserie om det sadistiske mord, som offentligheden har fulgt med bestyrtelse og lede, efter hånden som liget stykke for stykke er dukket frem til overfladen.

Men selvfølgelig i en tid, hvor over halvfems procent af udbuddet af film og serier består af krimier og gysere i alle verdens afskygninger af grusomhed og sygelig fantasier, er det fristende for en penge- og seertalsbevidst tv-kanal at anvende aktuelt stof, der næsten overgår de fiktive film og seriers blodige og makabre handlingsforløb. ...

Men ser du inte skillnaden..? Man får ersättning för ett förstört möblemang för att man ska kunna... köpa ett nytt möblemang! Men man kan ju inte köpa sig ett nytt barn (förhoppningsvis)! Att värdera människor i pengar på det där sättet är smaklöst, det borde inte få förekomma. Läste du "The Monkey's Paw" förresten? Gör det annars...
Citera
2018-10-23, 17:46
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Det är sådana som dig som psykopaterna skulle älska att sätta tänderna i via din extrema naivitet och katastrofala bedömningsförmåga.

Där har du faktiskt fel. Jag är till och med FÖR försiktig och misstänksam i verkliga livet. Men jag vill ändå tro att människor kan förbättra sig, få nya insikter, ångra sig - även människor som begått ett så hemskt brott som Madsen. Och vägen dit går inte över hemska kroppsbestraffningar och sådant som vissa önskar, utan över stabila medmänniskor som vågar vara goda - men inte blåögda eller tillåtande - kamrater. M har haft för många ja-sägare omkring sig - nu behövs det någon som vågar säga nej. Men som ändå finns kvar. Som en förälder som inte ger efter när barnet kastar sig på golvet i butiken när det inte får godis - men inte heller lämnar barnet i butiken och går.

Citat:
Det har ingenting med psykopati att göra som du inledde med. Fortsättningsvis är han psykopat med ett perverst sadistiskt tändningsmönster sen lång tid.
Skyller du på dagis, att det kryllar av barn i lekparkerna (läs miljö) när pedofilerna tappar konceptet också?

Vid mord är det snarare en viss trigger som stjälper igång hela skiten som han fantiserat om i åratal.
... varav raketuppsändningen ligger mycket nära till hands att tro att det brakade loss.

Nej, men däremot ett pedofilnätverk som träffas, delar bilder och filmer, diskuterar hur man kan få tillgång till barn och normaliserar hela grejen för varandra. Tills det inte längre känns så märkligt att kidnappa ett barn och förgripa sig på det. Det finns ju fler som drömmer om sådant, män som har bra jobb och fina titlar och inflytande i samhället... så fel kan det inte vara!

Detta står ju inte heller i motsättning till, att det kan vara någon personlig kris som blir den yttersta triggern.

Citat:
Han friröntgas för att se om det finns atrofier eller skador till exempel i frontalloben alternativt tumörer, blödningar, proppar.
... vilket kan påverka påföljdsfrågan.
Förstår du?

Sen undersöks han via bl.a PCL-r beträffande psykopati.

Ja. Men om Fallons metod är tillförlitlig, så är det ju synd om den inte används.
Citera
2018-10-23, 17:48
Medlem
develis avatar
Citat:
En serie om utredningen av mordet måste ju av nödvändighet handla om brottsoffrets död och döda kropp - d.v.s. just det som föräldrarna INTE ville att Kim skulle kommas ihåg för. Innan dom visste hur mycket dom skulle få betalt för sin medverkan...

Det är fler än jag som förundras:
https://viborg-folkeblad.dk/artikel/...QSM_SsNT-20Iko

Nu hvor offentligheden endelig har fået en smule af en tiltrængt ro i den modbydelige ubådssag, meddeles det, at en krimiserie på TV 2 om forløbet er under opsejling instrueret af Tobias Lindholm.

"Den myrdede skal ikke glemmes! " hedder det. Hun skal nu nok blive husket uden et dacapo gennem en harsk detaljeret krimiserie om det sadistiske mord, som offentligheden har fulgt med bestyrtelse og lede, efter hånden som liget stykke for stykke er dukket frem til overfladen.

Men selvfølgelig i en tid, hvor over halvfems procent af udbuddet af film og serier består af krimier og gysere i alle verdens afskygninger af grusomhed og sygelig fantasier, er det fristende for en penge- og seertalsbevidst tv-kanal at anvende aktuelt stof, der næsten overgår de fiktive film og seriers blodige og makabre handlingsforløb. ...
Nu skriver denne dock till skillnad mot dig:
Citat:
"Man kunne forvente, at den myrdedes familien fik ro i deres sorg og ikke på nogen måde pressedes til at medvirke på sidelinjen i TV-serien, og at en gal morder ikke fik yderligere hjælp til at få sit ønske opfyldt: At blive verdenskendt for sine kriminelle, psykopatiske handlinger."

"Personlig syntes jeg, det var nok med den første. Men I hvert fald er det beroligende at læse instruktørens udmelding: "Det er ikke vores intention at gøre Peter Madsen til seriens helt!"
Det fanns en svensk läsarkommentar med också:
Citat:
@nn@m@ri@ H@k@nsson
Ja, här håller jag med. Smaklösare kan det inte bli. För övrigt tror jag inte alls att Kim Walls familj har "pressats" till att medverka. Jag tror att de vill få betalt, samt stå kvar i rampljuset en tid till.
https://viborg-folkeblad.dk/artikel/396584?fb_action_ids=10217621379273338&fb_action_t ypes=og.comments&fbclid=IwAR3zly1WsJwCZOI7PVQaAZSt cT7uButCIYbQ0ZFKpAtC3QSM_SsNT-20Iko
Senast redigerad av develi 2018-10-23 kl. 17:54.
Citera
2018-10-23, 17:54
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon

En våldspsykopat kan skådespela framgångsrikt i vuxen ålder.
Men om man synar dem i sömmarna så brukar det finnas brottslighet, antisocialt beteende i ungdomsåren och även tidigt i barndomen. Men det har man inte funnit i fallet Madsen.

Jag tror inte danska polisens utredare är inkompetenta. De har inte bara sökt i Danmark, utan i hela Norden, EU samt USA och kammat noll. Och det här fallet har fått poliser i de Nordiska länderna iallafall, att självmant börja leta de också. Men inga kvinnor som korsat PMs väg och försvunnit. Dvs före KW.
Inga mordfall eller våldtäkter/övergrepp där MO och DNA stämmer.
Jag trodde att rättegången skulle presentera sådana vittnesmål på övergrepp. Men inget. Tvärtom, de kvinnor som vittnade gjorde det snarast till PMs fördel.

Om du tänker hur klantigt Madsen uppfört sig i det här mordet, så verkar han inte ha någon praktisk erfarenhet alls. Han tycks enbart storhetsvansinnig. Och det är ett mönster som ju varit framgångsrikt i hans yrkesliv. Får PM för sig att han kan bygga en ubåt så sätter han igång med det med manisk frenesi och han ger sig inte. Sålunda tror jag att hans erfarenhet av mord kommer från hans fantasier.
Och att hans grandiositet fick honom att tro att han både kunde genomföra ett avancerat mord samt komma undan.
Det stämmer inte med hans personlighet att han ska bygga en roddbåt först och på sikt en ubåt. Han ger sig på den svåra uppgiften direkt utan tidigare praktisk erfarenhet. Däremot har han teoretisk erfarenhet. För det har han läst sig till med uppslukande intresse, tror jag.

Håller med om allt här. Det finns inte minsta lilla vittnesmål om att han skulle ha plågat djur eller mindre barn under uppväxten, t.ex.. Och inget asocialt beteende alls av typen skolk, snatteri, vandalisering, fylla, sniffning, sno en MC och stegra den utanför polishuset. Utan de bus han gjorde var helt och hållet kopplade till hans raketintesse.

Klantandet när han röjde upp efter mordet talar också sitt tydliga språk: han visste inte alls vad det var han gav sig in i. Han trodde att det skulle gå mycket fortare och lättare än det gjorde. Och han var inte heller beredd på sin egen reaktion efter mordet. Att man plötsligt kan bli alldeles utmattad och trött, eller alldeles förvirrad och handlingsförlamad. Inte orka bry sig om alla detaljer mer. Glömma hälften av vad man planerat, som GW sa.

Citat:
Det är inte sexualdriften som är det primära hos lustmördare, det är aggresiviteten.

Fast de gör det väl inte om de inte känner någon sexuell lust alls?
Citera
2018-10-23, 17:56
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Nu skriver denne dock till skillnad mot dig:

Det fanns en svensk läsarkommentar med också:

Jo, jag citerade inte hela, för det får man ju inte här. Men jag tror inte att det är någon som har pressat Kims föräldrar, om vi säger så. Dom kan så bra själva.

Klok kvinna!
Citera
2018-10-23, 18:00
Medlem
develis avatar
Citat:
Jo, jag citerade inte hela, för det får man ju inte här. Men jag tror inte att det är någon som har pressat Kims föräldrar, om vi säger så. Dom kan så bra själva.

Klok kvinna!
Namnet var snarikt ett frekvent förekommande i Madsens pennevennetråd om jag inte minns fel, så det är nog nån rövslickare han har. Tur de är så ytterst få som ger support på fb med tanke på hur hemsk han är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in