2018-04-03, 17:38
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Lite oklar hur du tolkar citatet? Jag tyckte det var ett stort minus att experten Ditte säger att hon redan i bilen, på väg till "olycksplatsen" tänkte att PM sänkt sin båt avsiktligt. Det kallar jag förutfattad mening och det är inte så bra hos en expert.

Jag tycker tycker det är en rimlig spekulation med tanke på hennes kännedom om ubåtar.

”- Vi ved at klokken 10.40, der er der flere både omkring ubåden. Peter Madsen hopper i vandet, og Nautilus sænkes. Det har Peter Madsen erkendt, at han har gjort med vilje, så det skal vi ikke skændes om. Men er du stadig ude og lede på det her tidspunkt, spørger anklageren
- Nej, vi får en melding, om at ubåden er set. Så får vi pludselig at vide, at den er sænket, og jeg siger med det samme, at en ubåd ikke bare går ned på den måde, siger vidnet.

Ektrabladet
Citera
2018-04-03, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
TACK!!! Då förstår jag.

Förstår du på rätt fakta?

-----------------------------------------------------------------------------------------

Citat:
Ursprungligen postat av Djaevelberg
Jag har tolkat det som att det finns en kompressor ombord som används för att fylla tryckluftstankarna. När man dyker släpper man in vatten i ballasttankarna. För att komma upp använder man tryckluften för att trycka ut vattnet ur ballasttankarna. Så snart man kommit upp och startat motorn så startar man också kompressorn för att återfylla lufttankarna inför nästa dyk.

Om ubåten blir fylld av avgaser så kommer ju kompressorn att suga i sig dessa och fylla lufttankarna med avgaser.

Det är filtret till denna kompressor man analyserat efter spår av CO och CO2, samt förmodligen luften i tankarna också. Denna luft är opåverkad av om båten sänktes. Även om han dök en gång till efter "olyckan" så borde det finnas avgaser kvar i lufttanken, speciellt om han inte hann fylla på igen efter sista uppstigningen innan han sänkte båten

-----------------------------------------------------------------------------------------

Det drar ihop sig med förståelse från dagens övningar i rättssalen. Djaevelberg, vi utgår från detta med luften luftbehållarna, som fylls med kompressorn, så kan vi lämna alla andra förvirrade frågor bakom oss.

Jag utgår nu från att du har rätt, vi pratar om kompressorn och filter/luftbehållare (tryckkärl) ombord.

Det sätter ju allt i en helt annan dager, och delar in analysen i flera delar, och totalförvirrad situation;

Först dagens expertvittne, som intygar att tryckluftstankarna inte innehåller förhöjda halter av CO och CO2. Vad bevisar det, kopplat till att KW skulle blivit offer för avgaser? Ingenting! Eftersom Nautilus hade seglat i ytläge i flera timmar, då var sannolikt lufttankarna fyllda redan ( återkommer till fyllning av lufttankarna senare). Det skulle alltså mycket väl kunna vara så att KW utsattes för avgaser inne i båten, utan att lufttankarna fylldes efteråt ( de var ju redan fulla). Men, och ett inte oväsenligt men, PM/båten dök vid 21-tiden och var borta 1,5 timmar eller så. Det ger frågan; kunde PM gå ner i båten och själv inte kvävas bara en stund efter det att KW kvävts/tappat andan? Svarat har två enkla förklaringar; nej, inte om det var giftiga gaser, ja om det var dieselavgaser, vilket det var, och därmed faller iden om att KW domnade/kvävdes.

Dessutom, kompressorn borde arbeta när dieselmotorn är igång, vid normal drift, och det gjorde den väl vid 23-tiden, efter det att PM återvänt till vattenytan. Men då hade han och KW varit under vatten i 1,5 timmar, knappast med en massa avgaser i båten, eller hur?

Nu kommer vi till "vittnesmålet", som bekräftar att ingen förhöjd CO eller CO2-halt fanns att hitta i luftfiltret till kompressorn. Vem är överraskad över det, den har ju knappast varit igång under den tiden då "gasattacken" skulle skett.

Vilken j-vla soppa i onödig och irrelevant bevisföring, har åklagaren styrt denna tokresa, blir man bekymrad om vad som kommer sedan.
Citera
2018-04-03, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Yes.

Om man styckar en kropp 7-8 timmar efter att personen dött ( som PM hävdar att han gjorde) så stänker inte blodet.

Nej, det stänker inte, eller mkt begränsat iaf.

Blodet på Madsens näsvinge verkar väl vara typiskt stänk (avlång fläck).

Om man sågar i färskt ben och skär i musklerna först, uppstår fö ett skydd.

Det färska benet är mjukt, går snabbt att kapa, och musklerna bör hindra blodstänk.

Det rationella är att skära innan man sågar. Dvs: man skär ett snitt runt en arm eller ett ben, in till skelettet, och sågar sedan, i snittet.

Jag tror att få styckmördare sågar genom muskler, som är elastiska, sega och jobbiga.

Ben lämpar sig för såg. Mjukdelar lämpar sig för kniv.

Att Madsen skulle fått ett långlivat, stort blodstänk på näsan när han sågade i ett lik tror jag är uteslutet.

Troligen fick han blodet på näsan när han högg och skar i ett levande offer och viftade med mordvapnen (kniv och skruvmejsel).

Att blodfläcken överlevde flera timmar, svett och simtur, tyder åxo på att den var stor från början.

Detta var nog inte blod som PM råkade få på näsan när han kliade sig.
Citera
2018-04-03, 17:49
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Nja, har du sågat med en fogsvans någon gång i ditt liv?

Jag har massor med timmar och olika material i erfarenhetsbanken, dock inte lik....

Men, att både hålla emot och såga i "löst" material, ger kraftigt med stänk. Dels behöver du komma ganska nära med ansiktet, men framförallt ger fogsvansens tänder ifrån sig massor med "sprut", prova själv.

Nu behöver blodet på näsan inte komma direkt från sågningen heller, många gör reflexrörelser att t.ex. torka bort svett från panna och ansikte, genom att dra baksidan av handen eller underarmen mot ansiktet. Detta vet de som arbetat hårt, och varit lite stressade, då kommer reflexen.....

P.S. Nu blir jag säkert påhoppad för att var besserwisser igen, förklarade hur en fogsvans beter sig under arbete, och trampade säkert många på tårna igen, med mitt "dryga" sätt.....jag väntar, är beredd, men tar kanske inte åt mig denna gång heller, ett hopplöst besserwisser-fall, det är jag D.S:

Man kan med dagens vetenskap/teknik se skillnad på blodstänk eller att ha deagit baksidan av handen mot näsan.

Ps jag ser dig absolut inte som en som vet bäst, jag lovar ;-)
Citera
2018-04-03, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Q2000
Dålig planering. Jag menar om han under minst ett år planerat att göra det i ubåten borde han kunnat räkan ut att han nån gång skulle få napp och förbereda sig bättre. Det går ju alltid hitta någon kvinna som vill åka med i ubåten
Han tror att han är överlägsen alla andra i intelligens, det är en del av hans diagnos. Likaså har han svårt att förstå hur andra människor resonerar och känner. Förmodligen därför han planerat så dåligt. Han trode att hans lögner och påhitt skulle funka.
Citera
2018-04-03, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Man kan med dagens vetenskap se skillnad på blodstänk eller att ha deagit baksidan av handen mot näsan.

Å vad spännande, tror du den nya tekniken kommer att användas i detta fall? Det vore ju prima, det är bara det att det skvätter när man drar fogsvansen också, men kanske finns det också en teknik att skilja det från skvätt från t.ex. mejselhugg??

Ursäkta sarkasmen, men din ide är mer än långsökt....
Senast redigerad av Whyback 2018-04-03 kl. 17:59.
Citera
2018-04-03, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Nej, det stänker inte, eller mkt begränsat iaf.

Blodet på Madsens näsvinge verkar väl vara typiskt stänk (avlång fläck).

Om man sågar i färskt ben och skär i musklerna först, uppstår fö ett skydd.

Det färska benet är mjukt, går snabbt att kapa, och musklerna bör hindra blodstänk.

Det rationella är att skära innan man sågar. Dvs: man skär ett snitt runt en arm eller ett ben, in till skelettet, och sågar sedan, i snittet.

Jag tror att få styckmördare sågar genom muskler, som är elastiska, sega och jobbiga.

Ben lämpar sig för såg. Mjukdelar lämpar sig för kniv.

Att Madsen skulle fått ett långlivat, stort blodstänk på näsan när han sågade i ett lik tror jag är uteslutet.

Troligen fick han blodet på näsan när han högg och skar i ett levande offer och viftade med mordvapnen (kniv och skruvmejsel).

Att blodfläcken överlevde flera timmar, svett och simtur, tyder åxo på att den var stor från början.

Detta var nog inte blod som PM råkade få på näsan när han kliade sig.
Han är så äcklig att man kräks!
Citera
2018-04-03, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mint100
Han tror att han är överlägsen alla andra i intelligens, det är en del av hans diagnos. Likaså har han svårt att förstå hur andra människor resonerar och känner. Förmodligen därför han planerat så dåligt. Han trode att hans lögner och påhitt skulle funka.

Ja, det är sannolikt så, grandiositeten gjorde honom säker. Men jag tror vi får se upp, än är inte spelet över, har jag hävdat i många månader nu.
Citera
2018-04-03, 18:01
Medlem
Betongbalettens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Förstår du på rätt fakta?

Citat:
Ursprungligen postat av Djaevelberg
Jag har tolkat det som att det finns en kompressor ombord som används för att fylla tryckluftstankarna. När man dyker släpper man in vatten i ballasttankarna. För att komma upp använder man tryckluften för att trycka ut vattnet ur ballasttankarna. Så snart man kommit upp och startat motorn så startar man också kompressorn för att återfylla lufttankarna inför nästa dyk.

Om ubåten blir fylld av avgaser så kommer ju kompressorn att suga i sig dessa och fylla lufttankarna med avgaser.

Det är filtret till denna kompressor man analyserat efter spår av CO och CO2, samt förmodligen luften i tankarna också. Denna luft är opåverkad av om båten sänktes. Även om han dök en gång till efter "olyckan" så borde det finnas avgaser kvar i lufttanken, speciellt om han inte hann fylla på igen efter sista uppstigningen innan han sänkte båten

Det drar ihop sig med förståelse från dagens övningar i rättssalen. Djaevelberg, vi utgår från detta med luften luftbehållarna, som fylls med kompressorn, så kan vi lämna alla andra förvirrade frågor bakom oss.

Jag utgår nu från att du har rätt, vi pratar om kompressorn och filter/luftbehållare (tryckkärl) ombord.

Det sätter ju allt i en helt annan dager, och delar in analysen i flera delar, och totalförvirrad situation;

Först dagens expertvittne, som intygar att tryckluftstankarna inte innehåller förhöjda halter av CO och CO2. Vad bevisar det, kopplat till att KW skulle blivit offer för avgaser? Ingenting! Eftersom Nautilus hade seglat i ytläge i flera timmar, då var sannolikt lufttankarna fyllda redan ( återkommer till fyllning av lufttankarna senare). Det skulle alltså mycket väl kunna vara så att KW utsattes för avgaser inne i båten, utan att lufttankarna fylldes efteråt ( de var ju redan fulla). Men, och ett inte oväsenligt men, PM/båten dök vid 21-tiden och var borta 1,5 timmar eller så. Det ger frågan; kunde PM gå ner i båten och själv inte kvävas bara en stund efter det att KW kvävts/tappat andan? Svarat har två enkla förklaringar; nej, inte om det var giftiga gaser, ja om det var dieselavgaser, vilket det var, och därmed faller iden om att KW domnade/kvävdes.

Dessutom, kompressorn borde arbeta när dieselmotorn är igång, vid normal drift, och det gjorde den väl vid 23-tiden, efter det att PM återvänt till vattenytan. Men då hade han och KW varit under vatten i 1,5 timmar, knappast med en massa avgaser i båten, eller hur?

Nu kommer vi till "vittnesmålet", som bekräftar att ingen förhöjd CO eller CO2-halt fanns att hitta i luftfiltret till kompressorn. Vem är överraskad över det, den har ju knappast varit igång under den tiden då "gasattacken" skulle skett.

Vilken j-vla soppa i onödig och irrelevant bevisföring, har åklagaren styrt denna tokresa, blir man bekymrad om vad som kommer sedan.

Fast är det inte lite förmätet av dig att bedöma att det är irrelevant bevisföring, och anta att ubåtsexperten har noll koll? Jag säger inte att du har fel, men om du sagt det här till henne, tror du att hennes reaktion då skulle bli 'ah, just det...ubåten fylldes ju med vatten...och innan dess använde han motorerna...tänkte inte på det.' ?

Det finns ju faktiskt en möjlighet att Ditte, åklagaren samt en icke protesterande PM/Betina har bättre koll på innebörden i det som redogjordes än du.
Just sayin.
Citera
2018-04-03, 18:11
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
TACK!!! Då förstår jag.

Pulveriserad av Kaptenlöjtnanten alltså, så ingen sot i filter eller liknande så någon förgiftning är alltså inte sannolikt öht. Jahapp det var de, och då är helt plötsligt Madsens förklaring inte sannolik det minsta.
BOOM!

Citat:
Kaptajnløjtnant tror ikke på Peter Madsens forklaring

Anklageren læser op af redegørelsen udarbejdet af Ditte Dyreborg. Blandt andet i forhold til diesel-motorerne. Det er teknisk, og der er mange begrebet i luften her i retssalen.

"Hvordan foretog du undersøgelsen?" vil anklageren vide. Ditte Dyreborg fortæller, at han blandt andet afprøvede motoren.

"Vi har ikke kunne måle CO2 i ubåden. Og erfaringen fra sømilitære ubåde er, at det heller ikke ville kunne udgøre en alvorlig risiko", siger Ditte Dyreborg.

"Så du tror ikke på den forklaring?" spørger anklageren.

"Nej, jeg tror ikke på den. Det gør jeg altså ikke," lyder det fra Ditte Dyreborg.

Ditte Dyreborg tror heller ikke, at Kim Wall var lukket inde i ubåden som følge af undertyk, sådan som Peter Madsen har forklaret. Hun tror heller ikke, at Kim Wall er død som følge af udstødningsgasser.

"Der ville have været spor ved filtrene", siger Ditte Dyreborg. Hun forklarer, at man har undersøgt en række filtre i indsugningsrørene og i kompressorsystemet.

De fleste steder er der ingen tegn på sod at finde - kun ved lavtrykskompressoren finder man ved undersøgelse sod.
https://www.dr.dk/live/nyheder/live/2753792
Senast redigerad av Moosky 2018-04-03 kl. 18:26.
Citera
2018-04-03, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Pulveriserad av Kaptenlöjtnanten alltså, så ingen sot i filter eller liknande så någon förgiftning är alltså inte sannolikt öht. Jahapp det var de, och då är helt plötsligt Madsens förklaring inte sannolik det minsta.
BOOM!

Men den här andra figuren som vittnade efter. Vad sa han om den här biten?
Citera
2018-04-03, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Betongbaletten
Fast är det inte lite förmätet av dig att bedöma att det är irrelevant bevisföring, och anta att ubåtsexperten har noll koll? Jag säger inte att du har fel, men om du sagt det här till henne, tror du att hennes reaktion då skulle bli 'ah, just det...ubåten fylldes ju med vatten...och innan dess använde han motorerna...tänkte inte på det.' ?

Det finns ju faktiskt en möjlighet att Ditte, åklagaren samt en icke protesterande PM/Betina har bättre koll på innebörden i det som redogjordes än du.
Just sayin.

Om du läst och förstått, var det inte luften i båten, utan i trycktankarna som troligtvis vittnades om, det gjorde vittnesmålet bättre, men ändå ganska onödigt, med tanke på GRUNDEN; SOM ÄR ATT MAN INTE KAN KVÄVAS AV DIESELAVGASER. Det har du missat, och många andra också, uppenbarligen. Det skulle alltså räckt med detta enkla fakta, åklagaren har valt en omväg, oklart varför. PM var chanslös från början, han kan inget om avgaser från bensin och dieselmotorer, men slängde grandiost ur sig ett scenario, ganska typiskt för hans typ, eller hur?
Senast redigerad av Whyback 2018-04-03 kl. 18:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in