Citat:
Ursprungligen postat av
Fårfällen
Etikettvinklingen är lika relevant som vem som luktade mest fotsvett. Dina antagande av Kims karaktärsdrag är ett fabulerande med samma tyngd som danskens gröna sparkdräkt. Lägg ner. Kim Wall har ingen skyldighet att vara felfri, vilket ditt inlägg ger sken av. Hon kunde varit hur obehaglig och risktagande som helst utan att det ska ta fokus från förövaren. Men nämnas kan ju att när vänner, familj, fd lärare, intervju objekt, studiekamrater, vänner beskriver Kim så finns det inte mycket som sammanfaller med den åtalades karaktärsdrag, beskrivna av människor runt honom. Men visst. Hitler och Jesus hade båda starka visioner och övertygelser. De gillade båda vin till maten var fästade vid djur. Vad säger det om något?
Hitler var faktiskt helnykterist... vegetarian var han också.
Citat:
Ursprungligen postat av
Starback
Har du nån lika självklar förklaring till varför Madsen köpte spännremmar veckan innan han begick mordet? Jag menar de spännremmar som åklagaren visade kort på, inifrån U-båten och som Madsen hade fäst i bottenplattan på U-båten och som gissningsvis höll mordoffret på plats medan Madsen utförde sina skändliga handlingar innan han som avslutning mördade henne?
"Vittnet berättar också att Madsen köpte spännremmar veckan före ubåtsfärden den 10 augusti, men förklarar samtidigt att de som användes i verkstaden var slitna. Att spännremmar har olika funktioner i ubåten får rätten också veta. Åklagaren frågar om spännremmarna eftersom Madsen, enligt åtalet, misstänks ha bundit fast Kim Wall".
Det fetade är citat från Aftonbladet.
Det framgick ju av ditt eget citat att de användes till att spänna fast saker ombord på ubåten (så att dessa inte ska halka omkring vid sjögång eller ojämnt uppdykande, antar jag), och att de gamla var slitna.
Citat:
Ursprungligen postat av
sno
Jag skulle nog tippa att damen i frågan också skulle få en och annan diagnos ifall det skulle bil aktuellt att undersöka henne.
De är helt enkelt likasinnade. Nu försöker hon låtsas att hon var "rädd" för honom. Skitsnack! Hon var kåt på honom och lite sur för att känslan inte var ömsesidig.
Absolut.
Ja, det lyser igenom. Annars hade hon ju inte blivit kvar där så länge...
Citat:
Ursprungligen postat av
sno
Huruvida det ryms inom god etikett att mörda och stycka någon är en fråga som inte ens behöver diskuteras förutom bland människor med svåra hjärnskador.
Att just DU inte skulle bry dig huruvida din värdinna försvann från sin egen fest är en sak. Men det ändrar inte spelreglerna i det svenska samhället.
Jag har förresten svårt att tro att just den sortens beteende skulle vara acceptabelt i något annat samhälle heller.
Men visst. Bland horor, strippor, styckmördare etc är helt i sin ordning.. ;-)
Vad var det jag sa? De skulle ha passat ihop. De borde ha gift sig!
Citat:
Ursprungligen postat av
adina
Gaser i litet utrymme tar lång tid att vädra ut så det skulle inte kunna gå att vistas där under många timmar och ingen skulle komma på tanken att dyka ned med båten några timmar efter att den varit full med dödliga gaser innan man gjort en fullständig teknisk undersökning vilket man självfallet inte kan göra ute till havs i mörkret
Inte med motorn igång, luckorna öppna och under färd. Då får du ju en rejäl genomblåsning. Om den varit stilla på land däremot utan någon fläkt eller något, så hade det varit farligt att gå ner, eftersom många farliga gaser är tyngre än luft. Koldioxid t.ex.. De gamla egyptierna gjorde ibland koldioxidfällor nere i gravkamrarna: de lämnade kvar växtdelar på golvet att förmultna, och den som försökte gå ner där tre år - eller 3000 år - senare, hamnade i ett kvarliggande gastäcke och orkade kanske inte ta sig upp mer innan medvetslöshet inträdde.
Citat:
Ursprungligen postat av
sno
Det är frågan om hon ens hade den sortens intuition.
Jag läste att hon var rädd för ubåtsfärden. Varför? För att hon led av klaustrofobi? För att hon var rädd för Madsen? Rädd för vatten? Varför var hon rädd?
Ändå tackade hon ja. Bara sådär huxflux utan planering.
Hon hade genomgått säkerhetsutbildningen för kvinnliga journalister. Vad hade hon lärt sig under den utbildningen?
Styckmord kanske inte hade tagits upp men väl hur man undviker faror av olika slag.
Enligt pojkvännen var hon rädd för att dyka under vatten.
Alla som har gått den utbildningen borde kunna kräva pengarna tillbaka...