2018-03-24, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dharmabum
Det vet jag att Magdalena Ribbing, som du framhåller, inte skulle ha hållit med om. Vad som är good manners avgörs av människor och det faktum att olika grupper av människor kan ha olika uppfattning om vad som är bra beteende visar att det givetvis är beroende av i vilken verklighet människorna befinner sig i. Om vi nu inte talar om allmängiltiga bud som du ska inte stycka och döda.

Jag skulle inte vilja veta att min värdinna tackat nej till ett scoop för min skull istället för att komma två timmar sen till en middag med en ny skröna.

Nog om detta.

Huruvida det ryms inom god etikett att mörda och stycka någon är en fråga som inte ens behöver diskuteras förutom bland människor med svåra hjärnskador.

Att just DU inte skulle bry dig huruvida din värdinna försvann från sin egen fest är en sak. Men det ändrar inte spelreglerna i det svenska samhället.

Jag har förresten svårt att tro att just den sortens beteende skulle vara acceptabelt i något annat samhälle heller.

Men visst. Bland horor, strippor, styckmördare etc är helt i sin ordning.. ;-)
Citera
2018-03-24, 14:42
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Det spelar absolut ingen roll vad du eller resten av trådskrivare anser om etikettreglerna. De är social koder som råder i vårt svenska samhälle - vare sig du eller dina kompisar följer dem eller accepterar deras existens.

Nu var ju brottet utfört i det danska samhället😱

För övrigt skulle nog Magdalena Ribbing ,om hon hade levt, haft mycket mer att säga omkring att smutskasta brottsoffer än det vore anständigt att återge här i skrift.
Citera
2018-03-24, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pita55
Men de hade inte bjudit HEM någon, de var utomhus o skulle senare vara på en restaurang/pub, för att festa lite. Det här handlar om unga människor antagligen någonstans mellan 25- till ca 30 år...haha låter som de skulle haft en riktigt balfest eller nåt Så kompisarna skulle nog klarat av att missa 2 timmar av Kim o under tiden ta ett glas vin.

Men förstår du inte att inte ens en picknick i parken där värdinnan själv utebli skulle ha varit ok enligt etikettreglerna?

Jag tror att vännerna skulle ha "överlevt" oavsett om både Kim och pojkvännen hade uteblivit. Lite vin och knark på det och de kanske inte ens hade saknat dem..?

Frågan var om det är ok att bete sig så. Nej, var mitt svar.
Citera
2018-03-24, 14:43
Medlem
Citat:
Jag förstår att du skojar..

Jag tror inte att Madsen ens ha träffat en s.k. "normalmänniska" under hela sin livstid..

Men Kim var inte heller rakt igenom god, icke-ego, SNÄLL - som DrSahlander & Co desperat försöker påvisa som ursäkt varför just HON drabbades av galningen.

Det var inte snällheten utan snarare dumheten ihopkopplat med egoismen som drabbade henne. Madsen vittrade en likasinnad. En som skulle lämna allt "för hans skull" eller snarare för sin egen skull. Hon var så kåt på att få en ensamrätts intervju med galningen att hon tappade omdömet helt.. Både när det gällde säkerheten, men även när det gäller etiketten.

Det jag kan hålla med dig om är att KW inte litade på sin intiution när den flaggade RÖTT så det bara skrek om det!

Hur man vet det? Jo, genom hennes oro hon uttalade till pojkvännen (rädd för ubåten), samt det troligen halvt skämtsamma, halvt allvarliga smset från ubåten: "Jag lever fortfarande". Nåt kände hon på sig, men ignorerade sin egen intiution och det blev tyvärr hennes död.
Senast redigerad av zilvereko 2018-03-24 kl. 14:47.
Citera
2018-03-24, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
Nu var ju brottet utfört i det danska samhället😱

För övrigt skulle nog Magdalena Ribbing ,om hon hade levt, haft mycket mer att säga omkring att smutskasta brottsoffer än det vore anständigt att återge.

Javisst. Jag ber hemskt mycket om ursäkt. Jag glömde bort att i Danmark råder HELT andra etikettregler än i övriga världen..
Citera
2018-03-24, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Var vänlig läs detta mitt inlägg från igår, som av någon anledning (jag vet nog vilken: ni är faktaresistenta) ingen har kommenterat:

(FB) Svenska Kim Wall hittad död sedan danska ubåten UC3 Nautilus havererat (2017-08-11)

Angående M, så var han ju utestängd under uppvärmningen, enligt detta scenario.
Gaser i litet utrymme tar lång tid att vädra ut så det skulle inte kunna gå att vistas där under många timmar och ingen skulle komma på tanken att dyka ned med båten några timmar efter att den varit full med dödliga gaser innan man gjort en fullständig teknisk undersökning vilket man självfallet inte kan göra ute till havs i mörkret
Citera
2018-03-24, 14:47
Medlem
Citat:
Men förstår du inte att inte ens en picknick i parken där värdinnan själv utebli skulle ha varit ok enligt etikettreglerna?

Jag tror att vännerna skulle ha "överlevt" oavsett om både Kim och pojkvännen hade uteblivit. Lite vin och knark på det och de kanske inte ens hade saknat dem..?

Frågan var om det är ok att bete sig så. Nej, var mitt svar.

Ooopps..ett glas vin förvandlas till knark nu? Och för min del, så hade det varit ok.
Ps. Pojkvännen stannade kvar på land
Citera
2018-03-24, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fårfällen
Intressant frågeställning. Nån som vet?

Antar det är ungefär som i Sverige

"Undersökningen genomförs av ett rättspsykiatriskt team bestående av forensisk socialutredare (socionom), psykolog, rättspsykiater (läkare) och avdelningspersonal. Den huvudsakliga metodiken är samtal, som kan utföras av hela teamet för att underlätta kunskapsutbyte mellan professionerna och undvika dubbelarbete."

"Den forensiska socialutredaren står för insamling av underlag om den misstänkte och skriver en socialutredning. Utifrån samtal och olika typer av tester gör psykologen sin bedömning i ett eget utlåtande. Bland annat görs bedömningar av allmänintellektuell förmåga och personlighet. Beroende på de preliminära frågeställningar som undersökningsteamet har, anpassas undersökningens innehåll och vilka tester som utförs."

"Vårdpersonalen beskriver hur personen har fungerat på avdelningen utifrån strukturerade observationer. Rättspsykiatern gör de medicinska undersökningarna. Den somatiska undersökning är ofta inriktad på neurologiska frågeställningar, såsom hormonella och kromosomala rubbningar."

"Rättpsykiatrikern ansvarar för det slutliga utlåtandet. Det rättspsykiatriska utlåtandet är ett sakkunnigutlåtande, som innehåller en bedömning av förekomsten av allvarlig psykisk störning vid tiden för gärningen samt vid tiden för den rättspsykiatriska undersökningen."

https://sv.wikipedia.org/wiki/R%C3%A...ers%C3%B6kning
Citera
2018-03-24, 14:51
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Knivsticken kan fortfarande ha gjorts för att göra det möjligt för gaser att lämna det ruttnande liket, så att det inte ska flyta upp. Detta var ju även polisens (Möllers) förklaring till dem direkt efter obduktionen. Först senare kom detta med sexuellt motiv, ifrån Jeppe.
Ja, halleluja så trovärdig. Tror nog att fältskär Madsen gjorde ett väldigt dåligt jobb - i den här frågan är han rökt också. Hade det varit ämnat gällande gas hade han givetvis huggit otaliga ggr rätt i tarmpaketet. De djupa i vagina har han till och med kört i samma stickkanal. De flesta var för övrigt ytliga.
Citat:
Hovedparten af stiksårene var overfladiske.

Peter Madsen har her i retten sagt, at formålet med stiksårene var at gøre torsoen gennemblæselige. Hvad siger du til det?

Hovedparten af dem har ikke haft den effekt.

Anklageren spørger nu retsmedicineren om fire stiklæsioner, der er fundet i Kim Walls indre kønsdele.

- To af stiklæsionerne går så langt op, at de ender i bughulen. Stikkene tyder på, at den genstand, som er blevet brugt, er blevet brugt flere gange i samme snitsår.
live bt
Citat:
"- Ja, det vil jeg mene. Det, der overhovedet gjorde, at hendes torso kom op og drev i land, var jo, at det her ikke var gjort, som det var tænkt." live bt
Senast redigerad av develi 2018-03-24 kl. 14:57.
Citera
2018-03-24, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Det jag kan hålla med dig om är att KW inte litade på sin intiution när den flaggade RÖTT så det bara skrek om det!

Det är frågan om hon ens hade den sortens intuition.

Jag läste att hon var rädd för ubåtsfärden. Varför? För att hon led av klaustrofobi? För att hon var rädd för Madsen? Rädd för vatten? Varför var hon rädd?

Ändå tackade hon ja. Bara sådär huxflux utan planering.

Hon hade genomgått säkerhetsutbildningen för kvinnliga journalister. Vad hade hon lärt sig under den utbildningen?

Styckmord kanske inte hade tagits upp men väl hur man undviker faror av olika slag.
Senast redigerad av sno 2018-03-24 kl. 15:03.
Citera
2018-03-24, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fårfällen
Etikettvinklingen är lika relevant som vem som luktade mest fotsvett. Dina antagande av Kims karaktärsdrag är ett fabulerande med samma tyngd som danskens gröna sparkdräkt. Lägg ner. Kim Wall har ingen skyldighet att vara felfri, vilket ditt inlägg ger sken av. Hon kunde varit hur obehaglig och risktagande som helst utan att det ska ta fokus från förövaren. Men nämnas kan ju att när vänner, familj, fd lärare, intervju objekt, studiekamrater, vänner beskriver Kim så finns det inte mycket som sammanfaller med den åtalades karaktärsdrag, beskrivna av människor runt honom. Men visst. Hitler och Jesus hade båda starka visioner och övertygelser. De gillade båda vin till maten var fästade vid djur. Vad säger det om något?

Precis detta menar jag. Det handlar inte om Hitler och Jesus eller Maria Magdalena..
Citera
2018-03-24, 14:56
Medlem
Dharmabums avatar
Citat:
Javisst. Jag ber hemskt mycket om ursäkt. Jag glömde bort att i Danmark råder HELT andra etikettregler än i övriga världen..

I "övriga världen" kan det vara allt från självklart till ett allvarligt etikettsbrott att till exempel försöka skaka hand med någon. Samma sak gäller detta med att komma på utsatt tid till en bjudning. Varför tar du dig rätten att avgöra vad som är god etikett i en grupp du inte tillhör eller ens vet särskilt mycket om? Du bör nog backa lite från din utsaga och inse att det blev fel redan från början i ditt försök att hitta fel på Kim.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in