2017-08-14, 02:17
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille
Vad pratar du om? Sällskapet orkade inte hålla på med honom och lämnade. Det finns ett långt blogginlägg på deras hemsida.

http://www.uc3nautilus.dk/
Bra fynd!
Citera
2017-08-14, 02:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Jo, men det är lite intressant med tanke på äganderätten.

Det är alltså inte bara tid utan även en hel del pengar som de olika medlemmarna har bidragit med. Så det är inte som att du lämnar cykelklubben för att du inte kan stå ut med en av medlemmarna - det är mer som om ett antal medlemmar tillsammans investerar och startar en golfbana och efter ett par år så överlåter samtliga medlemmar sin ägarandel till "elake benny".

Frågan att ställa då är ju just om han på något sätt lyckats uppbåda pengar till att köpa ut medlemmarna till att vilja rösta ut sig. Eller om de var och en kommit fram till att det är bättre att skriva av alla sina investeringar för att de bara totalt inte kan stå ut med PM. Eller om de rent av var rädda och inte vågade fortsätta.

Med 24 medlemmar så var ju ändå snittinsatsen runt 70000 DKR om vi bara avser ursprungskostnaden för att bygga ubåten.

Som jag förstått fanns det inga klara dokument som sa vem ubåten tillhörde. Föreningen har däremot inte ansett sig ha muskler eller lust till att dra i några rättsliga tvister och gav båten till PM rakt upp och ner.
Citera
2017-08-14, 02:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille
Vad pratar du om? Sällskapet orkade inte hålla på med honom och lämnade. Det finns ett långt blogginlägg på deras hemsida.

http://www.uc3nautilus.dk/
Jo det stämmer nog att han har den juridiska rätten till ubåten. Det var nog mina dåliga danskakunskaper som ledde till missförståndet när jag läste om föreningen tidigare.
Citera
2017-08-14, 02:19
Medlem
HGs avatar
Allt bygger väl nu egentligen på att man hittar fröken Wall och får en rättsmedicinsk undersökning på henne. Eller rättsmedicinska bevis i ubåten om nu dessa skulle hittas.
Citera
2017-08-14, 02:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Nej, men läs igen. Som varnare för låg SYRE-nivå används CO2-MÄTARE i husvagnar PÅ NATTEN.

Då är inte CO med i matchen, OK. Titta på den som jag citerade, och frågan.
Jo, ja, okej. Jag tolkade inte er subdiskussion med annat än att anknyta till tidigare resonemang om CO. Vi vet väl alla tre att CO inte är relevant (inte lika iaf) som CO2-mätare i en husvagn (eller allmänt gas/gasollarm). Men jag tycker ändå att det är öppet för tolkning av ditt "billigare med CO2-mätare". Du menade jämfört med O2-mätare kanske? Jag trodde du avsåg CO, oavsett relevansgrad. "Tyvärr" är alltså CO-mätare förhållandevis billiga trots att de också är förhållandevis onödiga...

Edit: "Tyvärr" skrev jag ju just därför att CO-mätning inte är lika relevant!
Citera
2017-08-14, 02:23
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polygrip
Som jag förstått fanns det inga klara dokument som sa vem ubåten tillhörde. Föreningen har däremot inte ansett sig ha muskler eller lust till att dra i några rättsliga tvister och gav båten till PM rakt upp och ner.
Ungefär så. Vilket betyder att PM "bara" behövde ragga ihop pengar för att färdigställa renoveringen(vilket tog två år efter att föreningen drog sig ur).

Hade varit bra om folk läste blogginlägget. Citerar en viktig del med kommentarer om och av PM själv.

"I løbet af den sidste uge op til gårsdagens generalforsamling, er den manglende tiltro til et langsigtet samarbejde med Peter Madsen, desværre blevet bekræftet. Selvom ubådsforeningen hele tiden har prøvet at holde tvisten i privat regi, valgte Peter Madsen i torsdags d 26 februar at bringe konflikten ud i offentligheden på sin hjemmeside såvel som blog på ing.dk. Siden da har Peter Madsens udmeldinger skiftet kurs – nogle gange op til flere gange dagligt. Efter ophedet debat på ing.dk både fredag og lørdag, kom Peter Madsen om søndagen på banen med en udmelding om, at han valgte at gå fra ubåden: ”Jeg sagde farvel til hende i går eftermiddag, og jeg har ingen planer eller noget ønske om at have nogen relationer til ubåden Nautilus i fremtiden.”

Sent mandag aften fik to af bestyrelsens medlemmer så denne sms fra Peter Madsen: ”Du skal nok tænke det sådan at der hviler en forbandelse over Nautilus. Den forbandelse er mig. Der bliver ikke ro om Nautilus så længe jeg findes. Du kan ikke hæve den forbandelse juridisk. Det er lige meget om du for ret eller ej, usikkerheden er der stadigvæk (…) Lad hende være. Tag hende ikke bare fordi du kan. Det er ikke godt for jer. I vil aldrig få en god følelse i den ubåd (…) Ikke at jeg iøvrigt aner hvad i beslutter jer for. Men vær kloge. Smid ikke mere hjerte blod i den båd. For din egen skyld. Du fortjener bedre.”

Tirsdag aften fik bestyrelsen så yderligere en mail fra Peter Madsen, hvor han informerede os om, at han havde indregistreret Nautilus under Raketmadsens Rumlaboratorium ApS – og i øvrigt ønskede os held og lykke med generalforsamlingen dagen efter. Vi har siden talt med Skibsregisteret og fået at vide, at der allerede den 11. februar var blevet anmeldt en ejerret til ubåden, men at den endnu ikke var blevet registreret. Denne anmeldelse var altså kommet næsten 2 uger før Peter Madsen blev ekskluderet fra foreningen for at modarbejde dens formål."
Senast redigerad av crillecrille 2017-08-14 kl. 02:29.
Citera
2017-08-14, 02:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker
Du verkar att inte förstår vad jag menar. Jag är övertygad att han har dödat henne med våld och har hittat på en saga för att rädda själv. Men det han sagt/hittat på är kränkande för BOs anhöriga. Vad kan de vara? Jag tror att sex -och drogrelaterade händelse är kränkande för anhöriga. Vad kan vara mer som han hittat på och som är kränkande?

Jag förstår nu hur du tänker, och storyn kan t.ex. innehålla att hon föll överbord, påverkad. Jaja, det finns många varianter, för min del lutar det starkt åt att hon är död, och att liket eller teknisk bevisning i båten måste fram, för att binda honom.

Dom får nog försöka få honom att berätta rutten, och försöka check mot den radardata som verkar finnas. Dom kan säkert samköra sina radarstationer, och täcka en stor del av sundet.

Jag är inte alls lika övertygad om mord som du, men det ger sig.....
Citera
2017-08-14, 02:26
Medlem
Citat:
Innebär ju då också att de som spekulerat om stöld av ubåten kan glömma det.
Citera
2017-08-14, 02:29
Medlem
HGs avatar
Citat:

Så som det verkar har PM sedan dess lekt allan ballan och kört omkring i sin privata ubåt runt Danmark. Kan tänka mig att fröken Wall har ställt en fråga för mycket som har gjort att PM:s självskänsla har fått en stor törn samt att han därför har blivit dödligt våldsam.

Intressant om vi från media eller anhöriga får höra om vilket upplägg/vinkel Wall hade på sin artikel. Jag tycker att det luktar som att fröken Wall kanske på något sätt ville avslöja PM som en skojare!

Hur tänker ni andra?
Citera
2017-08-14, 02:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
De inblandade i bygget angav 60 mantimmar. Så 30 timmar för två personer. Eller runt 7 timmar med 8 personer.

Då finns det mycket troligt ett CO2-filter av något slag, samt givetvis O2-behållare. Så båten specad för upp till 8 personer?
Citera
2017-08-14, 02:31
Avslutad
Kan han dömas för något om kroppen eller bevis aldrig hittas?
Senast redigerad av Konservburk 2017-08-14 kl. 02:36.
Citera
2017-08-14, 02:32
Medlem
Tror mer på olyckhändels pga vredesutbrott ramlat o slagit i huvudet o fått hematom som sedan har dödat henne.sedan har han fått panik pga han slog o krånglade sedan till det ännu mera med sänkningen
o tidsfördröjning, ubåtar kan vara som tanks, mäste ha hjälm . bara hård metall att slå skallen i,
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in