Citat:
Ursprungligen postat av
polygrip
Som jag förstått fanns det inga klara dokument som sa vem ubåten tillhörde. Föreningen har däremot inte ansett sig ha muskler eller lust till att dra i några rättsliga tvister och gav båten till PM rakt upp och ner.
Ungefär så. Vilket betyder att PM "bara" behövde ragga ihop pengar för att färdigställa renoveringen(vilket tog två år efter att föreningen drog sig ur).
Hade varit bra om folk läste blogginlägget. Citerar en viktig del med kommentarer om och av PM själv.
"I løbet af den sidste uge op til gårsdagens generalforsamling, er den manglende tiltro til et langsigtet samarbejde med Peter Madsen, desværre blevet bekræftet. Selvom ubådsforeningen hele tiden har prøvet at holde tvisten i privat regi, valgte Peter Madsen i torsdags d 26 februar at bringe konflikten ud i offentligheden på sin hjemmeside såvel som blog på ing.dk. Siden da har Peter Madsens udmeldinger skiftet kurs – nogle gange op til flere gange dagligt. Efter ophedet debat på ing.dk både fredag og lørdag, kom Peter Madsen om søndagen på banen med en udmelding om, at han valgte at gå fra ubåden: ”Jeg sagde farvel til hende i går eftermiddag, og jeg har ingen planer eller noget ønske om at have nogen relationer til ubåden Nautilus i fremtiden.”
Sent mandag aften fik to af bestyrelsens medlemmer så denne sms fra Peter Madsen: ”Du skal nok tænke det sådan at der hviler en forbandelse over Nautilus. Den forbandelse er mig. Der bliver ikke ro om Nautilus så længe jeg findes. Du kan ikke hæve den forbandelse juridisk. Det er lige meget om du for ret eller ej, usikkerheden er der stadigvæk (…) Lad hende være. Tag hende ikke bare fordi du kan. Det er ikke godt for jer. I vil aldrig få en god følelse i den ubåd (…) Ikke at jeg iøvrigt aner hvad i beslutter jer for. Men vær kloge. Smid ikke mere hjerte blod i den båd. For din egen skyld. Du fortjener bedre.”
Tirsdag aften fik bestyrelsen så yderligere en mail fra Peter Madsen, hvor han informerede os om, at han havde indregistreret Nautilus under Raketmadsens Rumlaboratorium ApS – og i øvrigt ønskede os held og lykke med generalforsamlingen dagen efter. Vi har siden talt med Skibsregisteret og fået at vide, at der allerede den 11. februar var blevet anmeldt en ejerret til ubåden, men at den endnu ikke var blevet registreret. Denne anmeldelse var altså kommet næsten 2 uger før Peter Madsen blev ekskluderet fra foreningen for at modarbejde dens formål."