2017-08-14, 02:02
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Javisst - men 7 kW är fan inte mycket för en så stor ubåt, den motverkar knappt ens strömmen i Öresund, Det är knappt 10 hk. Dvs en lite större utbordare.

Man brukar dock inte tömma blybatterier helt, sk djupurladdning, det skadar dem på sikt, man tömmer vanligen 80 - högst 90 %, därpå bör dem laddas. Det beror också på hur fort man tar ut strömmen,
Jag hittar ingen uppgift om motoreffekten men jag tycker inte det känns orimligt att den skulle kunna göra 3,5 knop i uläge med 7 kW. 7 h drifttid på maxhastighet kanske var teoretiskt max utifrån 100 % batterikapacitet men att man inte gärna laddar ur dem så mycket för att det sliter på batterierna.
Citera
2017-08-14, 02:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Matsens andra projekt heter ju Copehagen Suborbitals så de har inte tänkt någon så maffig raket att den ska kunna gå i omloppsbana. Det blir på sin höjd ett rymdskutt på några minuter ā la Alan B Shepard. Det blir inte så hög hastighet heller att man behöver någon värmesköld för att klara återinträdet.
Jag syftade nu på att hamna i omloppsbana för att raketen under dig just exploderat
Citera
2017-08-14, 02:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne

Javisst - men 7 kW är fan inte mycket för en så stor ubåt, den motverkar knappt ens strömmen i Öresund, Det är knappt 10 hk. Dvs en lite större utbordare.

Man brukar dock inte tömma blybatterier helt, sk djupurladdning, det skadar dem på sikt, man tömmer vanligen 80 - högst 90 %, därpå bör dem laddas. Det beror också på hur fort man tar ut strömmen,

10 hk räcker nog ändå för ett par tre knop med den där pråmen. Mer behöver han inte.

Ang djupurladdningen så absolut. Oavsett vilket så har han haft minst 5 timmar på sig. Det betyder isåfall att han haft minst en hel mils radie han kan leka inom utan att behöva gå upp till ytan.
Citera
2017-08-14, 02:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Nu förstår jag ingenting. Priset på dessa mätare påverkas väl inte om du ska ha den i en husvagn eller inte? CO-mätare är billiga och robusta medan de flesta CO2-mätarna är dyrare och förbrukningsvara. Det hade ingenting att göra med vilken som behövs för vilken applikation!

Nej, men läs igen. Som varnare för låg SYRE-nivå används CO2-MÄTARE i husvagnar PÅ NATTEN.

Då är inte CO med i matchen, OK. Titta på den som jag citerade, och frågan.
Citera
2017-08-14, 02:07
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liketothink
Nu för tiden fotar väl många journalister själva? Hon kanske gick ut på skrovet för att få en bra bild och ramlade då i och slog i huvudet eller försvann? Därav brottsrubriceringen "att med oaktsamhet ha orsakats hennes död".

Jamen, om det hade varit en olycka så hade väl Madsen meddelat detta till berörda myndigheter. Olyckor kan hända och leder oftast inte till straffansvar. Hon hade ju gått med på att frivilligt åka med och göra ett reportage på ubåten.

Det måste alltså ligga något annat bakom historien som gör att Madsen ljuger.
Citera
2017-08-14, 02:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Jamen, om det hade varit en olycka så hade väl Madsen meddelat detta till berörda myndigheter. Olyckor kan hända och leder oftast inte till straffansvar. Hon hade ju gått med på att frivilligt åka med och göra ett reportage på ubåten.

Det måste alltså ligga något annat bakom historien som gör att Madsen ljuger.

Precis. Det är ju en extrem reaktion att sänka sin båt bara för att det händer en olycka med att en person faller i vattnet. Ett agerande som bara ytterligare framstår som spektakulärt och misstänkt. Finns ju överhuvudtaget ingen anledning. Det normala är att man kontaktar myndigheterna och ber om hjälp - inte sänka skutan.
Senast redigerad av Glenn Lauritz A 2017-08-14 kl. 02:12.
Citera
2017-08-14, 02:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille
Vad pratar du om? Sällskapet orkade inte hålla på med honom och lämnade. Det finns ett långt blogginlägg på deras hemsida.

http://www.uc3nautilus.dk/
Jo, men det är lite intressant med tanke på äganderätten.

Det är alltså inte bara tid utan även en hel del pengar som de olika medlemmarna har bidragit med. Så det är inte som att du lämnar cykelklubben för att du inte kan stå ut med en av medlemmarna - det är mer som om ett antal medlemmar tillsammans investerar och startar en golfbana och efter ett par år så överlåter samtliga medlemmar sin ägarandel till "elake benny".

Frågan att ställa då är ju just om han på något sätt lyckats uppbåda pengar till att köpa ut medlemmarna till att vilja rösta ut sig. Eller om de var och en kommit fram till att det är bättre att skriva av alla sina investeringar för att de bara totalt inte kan stå ut med PM. Eller om de rent av var rädda och inte vågade fortsätta.

Med 24 medlemmar så var ju ändå snittinsatsen runt 70000 DKR om vi bara avser ursprungskostnaden för att bygga ubåten.
Citera
2017-08-14, 02:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av polygrip
10 hk räcker nog ändå för ett par tre knop med den där pråmen. Mer behöver han inte.

Ang djupurladdningen så absolut. Oavsett vilket så har han haft minst 5 timmar på sig. Det betyder isåfall att han haft minst en hel mils radie han kan leka inom utan att behöva gå upp till ytan.

Är du säker på att den mycket begränsade volymen räcker för två att andas i? Jag vet inte vilket system den båten har, men skulle nog vilja ta mig en dykarlufttub efter ett tag. Fem timmar utan luftombyte, tveksam....
Citera
2017-08-14, 02:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Är du säker på att den mycket begränsade volymen räcker för två att andas i? Jag vet inte vilket system den båten har, men skulle nog vilja ta mig en dykarlufttub efter ett tag. Fem timmar utan luftombyte, tveksam....
De inblandade i bygget angav 60 mantimmar. Så 30 timmar för två personer. Eller runt 7 timmar med 8 personer.
Citera
2017-08-14, 02:15
Medlem
Citat:

Folk hade räknat på detta tidigare. Nu minns jag inte siffrorna men syre och CO2 nivåer skulle klara sig betydligt längre tid än så.
Citera
2017-08-14, 02:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
De inblandade i bygget angav 60 mantimmar. Så 30 timmar för två personer. Eller runt 7 timmar med 8 personer.

Sedär. Tack. Då var det avklarat.
Citera
2017-08-14, 02:16
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Läs lite tillbaka i tråden bara, kolla exempelvis efter mina inlägg så ser du. 5 h, inga som helst problem med luften.
Citat:
Nej, men läs igen. Som varnare för låg SYRE-nivå används CO2-MÄTARE i husvagnar PÅ NATTEN.

Då är inte CO med i matchen, OK. Titta på den som jag citerade, och frågan.
CO2-mätare varnar inte för låg O2-nivå och oftast så blir CO2-nivån farligt hög långt innan O2-nivån blir farligt låg.
Senast redigerad av skunkjobb 2017-08-14 kl. 02:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in